Gå til innhold

Burde selvmord være ens eget valg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, Eva Sofie skrev:

Tja, noen føler kanskje de får en form for omsorg der som de mangler ellers enten mangelen er i nåtid eller fortid.

Ja. Kanskje man skulle hatt fanget opp barn og unge tidlig om de blir utsatt for overgrep av alle slag. Så satt inn behandling da i stedet for at de går og blir voksne før de får behandling. Da er det jo nesten alltid for sent. 

Anonymkode: 44c98...2c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du ble bare "tilfeldigvis" funnet i tide? 

Men ja, jeg skjønner hva du prøvde på og det er forbanna irriterende at psykiatrien ikke tar en på alvor når en ber om det. En må liksom utøfre et "selvmordsforsøk" først før en blir tatt på alvor......

Anonymkode: f5d14...a2f

Jeg orker ikke svare deg på det der. Jeg ringte ikke etter hjelp hvis det var det du lurte på. Når du ikke vet hva som skjedde så setter jeg pris på at du ikke nedvurderer det jeg skriver ved å sette tilfeldigvis og selvmordsforsøk i anførselstegn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner bare ikke hvorfor det er så jævlig gjevt å være innlagt! 

Anonymkode: 44c98...2c0

Hvis noen synes det er gjevt å være innlagt ligger det vel et grunnleggende problem der, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Eva Sofie skrev:

Jeg forstår at personen som tok selvmord var fortvilet, men å fortelle dette til en tilfeldig drosjesjåfør synes jeg var å sette en annen person i en utrolig dårlig/ufin situasjon som han absolutt ikke hadde bedt om å komme opp i i utgangspunktet når han takket ja til å ta turen. Om man skal ta livet av seg, trenger man ikke ta med seg mer lidelse enn nødvendig ned i graven...

Enig i det, men ikke alltid fornuften kommer seirende ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, kupton skrev:

På grunnlag av tidligere adferd. 

Er det sånn RL er? Hvis feks en lege/psykiater (eller hvermannsen) lyver en eller flere ganger reduseres troverdigheten/sannhetsgehalten mot nullpunktet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 31.1.2020 den 23.58, kupton skrev:

Det er feil. Om noen ringer meg om dette, og jeg sier at riktig sted å henvende seg er legevakten, da har jeg handlet korrekt. 

Om livet bare hadde vært så enkelt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Notpuk skrev:

Er det sånn RL er? Hvis feks en lege/psykiater (eller hvermannsen) lyver en eller flere ganger reduseres troverdigheten/sannhetsgehalten mot nullpunktet?

Troverdigheten reduseres hvis en gjentatte ganger lyver eller ikke holder avtaler.

Men tilbake til vurderingene, så holdes tidligere adferd sammen med den kliniske vurderingen av vedkommende i den aktuelle situasjonen.

En skal heller ikke stikke under en stol at en del suicid også har noe aggressivt ved seg der en ønsker å ramme andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, kupton skrev:

Troverdigheten reduseres hvis en gjentatte ganger lyver eller ikke holder avtaler.

Men tilbake til vurderingene, så holdes tidligere adferd sammen med den kliniske vurderingen av vedkommende i den aktuelle situasjonen.

En skal heller ikke stikke under en stol at en del suicid også har noe aggressivt ved seg der en ønsker å ramme andre.

Må innrømme at det siste der har streifet tanken min i forhold til de selvmordene jeg nevnte som en medvirkende årsak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, kupton skrev:

 

En skal heller ikke stikke under en stol at en del suicid også har noe aggressivt ved seg der en ønsker å ramme andre.

Dette forstår jeg ikke. Altså jeg forstår at det er sant, men det med å ta sitt eget liv for å ramme andre? Virker jo helt villt å drepe seg selv for å skade noen rundt seg. Det er jo en selv som blir mest skadd og vedkommende får jo ikke mulig til å "se" skaden h*n visstnok vil påføre en eller flere. Det hele blir bare veldig søkt i mitt hode. 

Hvis jeg skulle tatt livet mitt for å "straffe" min eks som mishandlet meg for å liksom bevise hvor mye han har ødelagt meg og tenkt at det ville gjøre at han på mirakuløst vis ville bli fylt med dårlig samvittighet for resten av livet, så ville det bare vært som å skyte seg selv i leggen. Nesten bokstavelig talt bare man retter våpnet mot hode.  

Minner meg om ordtaket "Å bruke energi på å hate noen er som å drikke gift og forvente at den andre dør". Kanskje ikke korrekt sitert, men. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det finnes en enkel forklaring på dette. Årsak er en ting, mulig medvirkende årsak en annen. Mulig jeg tar helt feil, men jeg tror at aggressivitet heller mest mot det siste - medvirkende årsak. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Notpuk skrev:

Tror ikke det finnes en enkel forklaring på dette. Årsak er en ting, mulig medvirkende årsak en annen. Mulig jeg tar helt feil, men jeg tror at aggressivitet heller mest mot det siste - medvirkende årsak. 

Ja. Det er kanskje noe i det. At de som gjør det for å "ta hevn" først og fremst gjør det fordi de ikke orker mer, men så kommer skadevirkningene på andre som en "bonus". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Glitter skrev:

Ja. Det er kanskje noe i det. At de som gjør det for å "ta hevn" først og fremst gjør det fordi de ikke orker mer, men så kommer skadevirkningene på andre som en "bonus". 

Jeg tror det, men vet ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...