Gå til innhold

Er du klimaskeptiker?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det irriterer meg att mange på høyresiden er såkalte "klimaskeptikere". Jeg tror på folk som har greie på fysikk og vær. 

 

Jeg tror ikke på "konspirasjonsteoretikere", som hevder dette ikke er en nøytral vitenskap. Dessverre er det partiet jeg er mest stemt med ellers, også det partiet med flest klimaidioter. Og jeg er lei av å se de drite seg ut hver gang det kommer litt ekstra snø eller det blir litt kaldere... Huff da føler jeg de er håpløse.

Anonymkode: b5821...f38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det irriterer meg att mange på høyresiden er såkalte "klimaskeptikere". Jeg tror på folk som har greie på fysikk og vær. 

 

Jeg tror ikke på "konspirasjonsteoretikere", som hevder dette ikke er en nøytral vitenskap. Dessverre er det partiet jeg er mest stemt med ellers, også det partiet med flest klimaidioter. Og jeg er lei av å se de drite seg ut hver gang det kommer litt ekstra snø eller det blir litt kaldere... Huff da føler jeg de er håpløse.

Anonymkode: b5821...f38

Jeg er skeptisk til folk som later som de er så opptatt av å redde klimaet, og som tror det holder å kildesortere søppel og sitte i mørket en time i året under Earth Hour, mens de samtidig insisterer på å ha bil, og selvfølgelig fortjener et par tre feriereiser med fly i året.

Eller de som tror at ny teknologi er redningen. 

Nei, eneste løsning er en kraftig nedgang i forbruket. Men ingen vil gå ned i levestandard.

Så spørsmålet ditt er meningsløst og uten betydning.

image.jpeg.1a834779a2b3864758881a93c101c190.jpeg

 

Anonymkode: bcd65...50a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste "reelle" løsning pdd er å kraftig redusere verdens befolkning 80-90% må bort.

Dersom det ikke skjer må vi rett og slett tilpasse oss varmere vær.

Alt annet er bare svada PK propaganda. MDG vil ikke redde kloden, ingenting de har på programmet vil gjøre noe som helst for å redde kloden. Så er spørsmålet hva som er verst, et parti som sier de gir blaffen, eller et parti som later som de bryr seg og later som de redder kloden mens de kaster bort resursene på ting uten effekt for å redde kloden. 

Lykke til

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

image.jpeg.1a834779a2b3864758881a93c101c190.jpeg

 

Anonymkode: bcd65...50a

stemmer det 🙄

Anonymkode: 6dd03...4a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er født " klondrian" i matte og fysikk fagene kanskje derfor mye jeg fremdeles er veldig skeptisk. For det er jo vitenskap det dreier seg om i dypeste grunn ikke sant.?? Det er hva vi snakker om?  Føler ofte vi legger så forskjellig i ordene.  Selvsagt er jeg for at mennesker som trenger hjelp bør få det og som lider stor nød men derfra og omfavne teorier som vandre mellom mange instanser ja det er ikke hvor jeg er i livet. Men ikke min mening å blåse andres nød ut av proporsjoner eller snakke det ned.  Jeg er bare redd vi som nasjon kan bli utnyttet eller ført bak lyset. Det er så mange aktører i markedet i dag som kun har kommersielle motiver tror jeg.Vi har jo ikke klart å ta vare på dem som har vokset opp så langt i Norge engang. Det er lett å overvurdere seg selv.

Alle tenker vi vårt tror jeg bare.

Anonymkode: c4720...cc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kanskje er jeg bare kategorien syk og likeglad med alt. Eller bare litt tilbakestående eller kanskje hjerneskader eller bare alminnelig dum. Alt går ikke bare på skinner  og autopiliot for alle i livet. Vi er ikke alle like glad for alle vi har møtt i livet.ENoen er kanskje veldig preget av de erfaringer jeg har gjort i  dette livet. Er ikke så imponert over miljrørslas verdisyn at det gjør noe men så har jeg ingenting med den å gjøre heller eller er noe "politisk dyr." Ikke er jeg mot ungdommen heller men kanskje best at alle passer seg selv og går klare seg selv i livet.

Alle tenker vi vårt tror jeg.

Det kan jo være vel så greit at vi ikke alle bare ser vår alles endetid nær synes jeg.

Alle har kanskje bare nok med sitt.

Men stå på krava dere som tror å vite.😊

Anonymkode: c4720...cc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alt får gå som det går tenker bare jeg. Tar en dag av gangen. Kan ikke annet.

Menneskeheten har hatt problemer tidligere og klart brasene uten krig.

Anonymkode: c4720...cc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satt på spissen og sagt  kanskje litt flåsete. Jeg frykter denne miljøbevegelsen og mye politikk i dag. Det kan bli for mye" gorillaer "i alles liv tror jeg.

Så vi tenker alle vårt om vi lever da tror jeg.

Anonymkode: c4720...cc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På den annen side føler jeg at natur og miljø er en slik " samlende ting" som verden trenger mer enn noensinne og som jeg tror alle mennesker i denne verden anerkjenner og ønsker å verne om. Men det kreves godt politisk skjønn. Så fraværende så langt tror jeg

Anonymkode: c4720...cc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er skeptisk til dem som ikke bryr seg med å endre på egen atferd; sortere avfall, kjøre kollektivt, fly mindre etc etc, med begrunnelse at det monner så lite i den store sammenheng.

 

(PS jeg er litt dobbeltmoralsk, for det sitter langt inne å droppe private flyturer. Men jeg kunne ikke tenke meg å nærmest pendle til Sør-Europa, som  jeg kjenner folk som gjør)

Endret av Xtra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Xtra skrev:

Jeg er skeptisk til dem som ikke bryr seg med å endre på egen atferd

Hva med deg da, har DU endret adferd slik at du ikke bruker mer enn din andel av resurser slik at 8 milliardre mennesker kan bo på kloden ?

3 minutter siden, Xtra skrev:

med begrunnelse at det monner så lite i den store sammenheng.

Hva er din begrunnelse da, for ditt forbruk, som er så stort at det ikke er forsvarlig mtp hvor mange mennesker som bor på kloden ?

Er du skeptisk til deg selv ? Bør vi være skeptisk til deg ? 🧐

Anonymkode: 6dd03...4a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med deg da, har DU endret adferd slik at du ikke bruker mer enn din andel av resurser slik at 8 milliardre mennesker kan bo på kloden ?

Hva er din begrunnelse da, for ditt forbruk, som er så stort at det ikke er forsvarlig mtp hvor mange mennesker som bor på kloden ?

Er du skeptisk til deg selv ? Bør vi være skeptisk til deg ? 🧐

Anonymkode: 6dd03...4a4

Ja, jeg er mye mer bevisst enn for få år siden og har endret atferd i mange små ting, trodde det var innlysende ut fra hva jeg skrev.  Men jeg har stort forbedringspotensiale. Ja, man bør nok være skeptisk til meg 🙄😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bryr meg om både klima å miljø å prøver å gjøre mitt. Men noen tar det altfor langt, og jeg synes man skal prøve ikke prakke sine ideologer på andre. Hvis alle hadde gjort sitt tror jeg det hadde blitt bedre for både klima og miljø. Tenk hvis absolutt all søppel gikk til resirkulering istedenfor og ende opp i naturen. Synes egentlig nordmenn er ganske flinke på dette ( kan bli litt bedre) men i noen land er det sjokkerende hvor mye søppel det er overalt. 

Anonymkode: 35569...0a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er ikke klimaskeptiker, men det irriterer meg at sosialisme skal gjøres mer spiselig ved å ikle det et miljøalibi.

Veldig mange «miljøavgifter» er i praksis bare fordelingspolitikk og handler ikke om miljøet i det hele tatt.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.2.2020 den 19.00, AnonymBruker skrev:

Det irriterer meg att mange på høyresiden er såkalte "klimaskeptikere". Jeg tror på folk som har greie på fysikk og vær. 

 

Jeg tror ikke på "konspirasjonsteoretikere", som hevder dette ikke er en nøytral vitenskap. Dessverre er det partiet jeg er mest stemt med ellers, også det partiet med flest klimaidioter. Og jeg er lei av å se de drite seg ut hver gang det kommer litt ekstra snø eller det blir litt kaldere... Huff da føler jeg de er håpløse.

Anonymkode: b5821...f38

nei, det vil jeg ikke si. men jeg svelger heller ikke alt rått. jeg forsøker å bidra der jeg kan, men jeg kommer ikke til å hyre en seilbåt for å dra på ferie til new york i påsken 😄  

 

Anonymkode: 04d0d...fe4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Jeg tror på IPCC, men synes det er veldig vanskelig å gripe hva de egentlig sier. Når jeg prøver å lese det som står bak overskriftene er det ofte ille, men litt mer nøkternt enn inntrykket som etterlates i media. (Kort sagt: Barna vil fortsatt trenge skolegang)

Jeg merker jeg blir veldig mett av sensasjonsoverskrifter. Sist så jeg at noen mente at Brexit skyldes klimaendringer, og må regnes som en "klimakostnad". Da merker jeg at det blir for mye for meg.

Jeg gidder ikke å vifte med pekefingeren og holde moralprekener til enkeltpersoner. Det er helt urealistisk at @Xtra og andre frivillig skal leve som fattige for å redde verden. Spesielt ikke når verden har det veldig travelt med å komme opp i vår levestandard. Jeg kommer ikke til å flytte til et uoppvarmet blikkskur med 8 andre for å være snill når ingen andre på kloden gjør det samme frivillig.

Hvis folk spiser litt sunnere, mer bærekraftig og synes det er spennende så er det bare positivt. Det er ikke hykleri i seg selv. Flyreisene blir ikke mer miljøvennlige av at man spiser biff hver dag i tillegg. Man kan jo si at man er mer konsekvent på å være et miljøsvin, men hva er poenget med det? Jeg tror mat utgjør mye mer enn flyreiser uansett.

Jeg kan være med på å bygge ut atomkraft, solenergi, legge mer skatt på flybensin, elektrifisere alt mulig, CO2 fangst i sementfabrikker etc (et konkret tiltak som har større effekt enn all moralisering rundt fly og privatbil).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Gargamel skrev:

Jeg tror mat utgjør mye mer enn flyreiser uansett.

Forbruk av mat og klær er nok området jeg har endret meg mest, og det var helt på sin plass. Jeg har handlet klær jeg har funnet med lappen på ubrukt tidligere - galskap. Som du sier, man må ikke bevege seg til motsatt pil og ha kjøpefritt år eller lignende for å redusere eget avtrykk. Det holder å begrense seg til å kjøpe det man trenger, og heller bruke litt mer penger på litt bedre kvalitet en flere ulike varianter av det samme. Å kjøpe klær uten akryl feks, eller å kjøpe ull framfor fleece hjelper mye.  

Det er likedan på matfronten. Jeg har blitt bevisst på hvor langt (også norsk industrielt produsert) mat har reist, og kaster mindre. Jeg kjøper omtrent bare lokalprodusert mat når jeg kan, og kjøtt, fisk, og rotgrønnsaker har jeg knapt kjøpt i butikk de siste årene. Jeg kjøper mer og mer via REKO-ringen (honning, egg, ost, mel, bakst, pålegg etc), og dette føles bra både for kropp og klode. Disse endringene har kostet meg lite, men føles ok. 

Som Xtra kommer jeg fortsatt til å fly, men jeg flyr mye mindre enn før og toger desto mer. Bilen er mindre i bruk også, men det handler mye om at jr ikke skysses hit og dit lenger. I år skal jeg på ferie, men både i fjor og forrigfjor ferierte jeg hjemme. Gleder meg veldig på tur i år! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Jeg anbefaler å høre på podcast 241 her. Den er ganske kort, men mer informativ enn de siste 100 artiklene jeg har lest om klima. Solenergi er allerede billigere enn kull og prisen faller fortsatt. Hva vil det bety? 

http://podcast.tu.no/episode-241-vi-kan-klare-togradersmlet

Sivilingeniør Gry Johanne Åmodt i Statskraft leder Statkrafts strategienhet Global Drivers. De analyserer og overvåker kreftene som driver markedene for fornybar energi og hun mener bestemt at det er mulig å nå målene vi har satt oss med den teknologiske utviklingen som pågår. Vi kan til og med nå 1,5 gradersmålet om vi samarbeider litt. For i Statskrafts lavutslippsscenario ser de mye teknologiutvikling, prisfall på fornybar kraft, og få hindringer. Hun mener den offentlige debatten er for pessimistisk. Vi trenger å se lyset, for dette kan gå, sier Gry Johanne Åmodt i dagens Teknisk Sett.

 

 

 

Endret av Gargamel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min egen del er jeg ganske bevisst på å holde et forholdsvis lavt hverdagsforbruk, jeg prøver å kjøpe ting av god kvalitet, kjøper av og til brukt, har klær og møbler leeeeenge. Vi kaster lite mat, spiser veldig lite kjøtt, kildesorterer alt, og prøver å være bevisste mht strømforbruk (har ved som hovedoppvarming). Men vi kjører mye bil (har én elbil som jeg bruker, mannen har dieselbil). De gangene jeg reiser i jobbsammenheng tar jeg som regel tog, en sjelden gang fly. Privat reiser jeg med fly noen ganger per år (i år blir det 2 eller 3). Så mitt forbruk setter absolutt et negativt avvtrykk når det gjelder klima, men jeg er mer bevisst nå enn for 10 år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg puster. Ikke helt sikker på hvor mye CO2 jeg slipper ut når jeg puster, men noe er det. Så hvordan i helvete vi skal klare null utslipp, aner jeg ikke, med mindre vi går for kollektivt selvmord. Men når kua fiser metan, ville det ikke overraske meg om elgen gjør det samme. De puster forsåvidt også ut CO2. Så vi er nok dømt til å mislykkes uansett.

Jeg tenker på klima. Jeg er et vintermenneske og når jeg ser det spirer i januar, blir jeg grinete. Jeg vil ha snø og -10 til -15 grader, hele januar og hele februar. Det kan jeg se langt etter. Og jo varmere det blir, jo mer utsatt er vi for importerte skadedyr og parasitter. Spørs om ikke jeg bør bosette meg på Finnmarksvidda. Jeg liker overhode ikke at det blir varmere.

Men hva gjør jeg for å prøve å unngå det? Ikke en dritt. Jeg har aldri vært et miljøsvin. Jeg kjører bil. Jeg bor på landet, det finnes ikke så mange andre alternativer. Ikke at det hadde hjulpet uansett, bussen kjører ikke opp i skogen og det er dit jeg stort sett skal. Jeg kunne gått til butikken dersom det hadde vært trygt å binde hundene utenfor, men det er det ikke. Den butikken jeg kunne gått til er i tillegg svindyr, så der vil jeg ikke handle. Jeg kunne godt kjørt el-bil om de hadde hatt en fornuftig rekkevidde. Det har de ikke og jeg vil både i skogen og på fjellet, så da blir det diesel. Hadde jeg sluppet med en veiavgift og en forsikring, kunne jeg vurdert å ha en lokalkjøringsbil og en fjellbil. Men jeg kommer meg ikke engang til og fra trening med en el-bil, så det er ikke aktuelt. Jeg har veldig lite syntetiske klær (det er ikke bare fleece som sørger for plast i havet). Jeg har ull som ikke er superwash-behandlet (plastlag som er så tynt at de fortsatt får merke det 100% ull), men det er fordi jeg vil at ull skal være ull, det gir bedre varme. Men det er nesten umulig å få tak i, de fleste lever fortsatt i troa om at ubehandlet ull ikke kan vaskes i maskinen. Men superwash gir litt microplast, selv om det ikke kan sammenlignes med syntetiske fibre. Men grunnen til at jeg ikke vil ha syntetiske klær (er forøvrig bort imot umulig å unngå) er fordi det er klamt. Jeg ville ikke ha syntetiske klær før microplast ble et tema heller. Og de vaskeposene, der tror jeg vi lurer oss selv. Jeg vasket ull i en sånn. Det var endel som kom igjennom posen, så da kommer ihvertfall microplast igjennom. Og nedbrytbar plast, det har bare sørget for mer plast på avveie. Selv Greta kastet nedbrytbare poser i havet. Men vi skal mer enn 1,5 grader opp for at sånne poser brytes ned i naturen. De krever rundt 60 grader og det blir det aldri her ihvertfall.

Sist jeg fløy var for 10 år siden. Men det er ikke pga klima, men fordi jeg hater å fly. Ikke går flyene dit jeg vil heller (heldigvis). Men jeg spiser kjøtt og det tenker jeg fortsette med. Jeg ser ingen grunn til å ha kjøttskam. Det meste av landbruksområdet i Norge er ikke egnet for annet enn beitedyr. Vi kan ikke produsere nok mat til oss selv dersom alt skal være vegetabilsk. Så da må vi importere og det er heller ikke miljøvennlig. Jeg vil ikke ha vindmøller. De stjeler plass fra reinsdyra og skaper problemer for de i reindrifta. De dreper fugler. De kan faktisk drepe folk også, dersom de kaster is som treffer noen. Men for meg er fortsatt den viktigste grunnen at jeg vil ha urørt natur. Jeg vil ikke gå blant vindmøller når jeg er på fjellet.

Jeg kildesorterer etter beste evne, men tenker også over at uansett hva jeg gjør så blir det feil. Man skal skylle søppelet i kaldt vann. Men renovasjonsfirmaene sier at vi ikke skal skylle mat, spesielt fett, i avløpet for det kan tette rør og det inviterer rotter. Burde jeg da tørke av boksen med makrell i tomat? Nei, for vi skal spare på papiret. Ok, jeg har septikk og dermed en viss kontroll over egen kloakk. Jeg har ingen rotter, så jeg skyller. Men jeg har også vannmåler, og de sier at vi skal spare på vannet, så å skylle søppel i kaldt vann, koster meg penger og det sparer overhode ikke på vannet. Jeg har ikke regnet på det, men jeg tror det blir billigere for meg å skylle i varmt vann. Men det skal man jo ikke gjøre for vi skal spare på strømmen. Ok, men da burde vi kanskje ikke skylle i det hele tatt for selv om det ikke kommer fram på min strømmregning, kreves det strøm i x antall pumpestasjoner for at jeg skal få vann ut av krana.

På søndag hadde jeg bål i hagen. Totalt bortkastet CO2, men det roer ned hodet mitt og jeg trengte det. Det er bare en løsning på klimaproblemet og det er at vi slutter å leve! Alt annet føles mest som bedrag. Det som er riktig på et område, blir feil på et annet område. Så verden vil nok alltid være i en eller annen krise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...