Gå til innhold

Er du klimaskeptiker?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

13 timer siden, Trine skrev:

Men hva gjør jeg for å prøve å unngå det? Ikke en dritt. Jeg har aldri vært et miljøsvin. Jeg kjører bil. Jeg bor på landet, det finnes ikke så mange andre alternativer. Ikke at det hadde hjulpet uansett, bussen kjører ikke opp i skogen og det er dit jeg stort sett skal. Jeg kunne gått til butikken dersom det hadde vært trygt å binde hundene utenfor, men det er det ikke. Den butikken jeg kunne gått til er i tillegg svindyr, så der vil jeg ikke handle. Jeg kunne godt kjørt el-bil om de hadde hatt en fornuftig rekkevidde. Det har de ikke og jeg vil både i skogen og på fjellet, så da blir det diesel. Hadde jeg sluppet med en veiavgift og en forsikring, kunne jeg vurdert å ha en lokalkjøringsbil og en fjellbil. Men jeg kommer meg ikke engang til og fra trening med en el-bil, så det er ikke aktuelt. Jeg har veldig lite syntetiske klær (det er ikke bare fleece som sørger for plast i havet). Jeg har ull som ikke er superwash-behandlet (plastlag som er så tynt at de fortsatt får merke det 100% ull), men det er fordi jeg vil at ull skal være ull, det gir bedre varme. Men det er nesten umulig å få tak i, de fleste lever fortsatt i troa om at ubehandlet ull ikke kan vaskes i maskinen. Men superwash gir litt microplast, selv om det ikke kan sammenlignes med syntetiske fibre. Men grunnen til at jeg ikke vil ha syntetiske klær (er forøvrig bort imot umulig å unngå) er fordi det er klamt. Jeg ville ikke ha syntetiske klær før microplast ble et tema heller. Og de vaskeposene, der tror jeg vi lurer oss selv. Jeg vasket ull i en sånn. Det var endel som kom igjennom posen, så da kommer ihvertfall microplast igjennom. Og nedbrytbar plast, det har bare sørget for mer plast på avveie. Selv Greta kastet nedbrytbare poser i havet. Men vi skal mer enn 1,5 grader opp for at sånne poser brytes ned i naturen. De krever rundt 60 grader og det blir det aldri her ihvertfall.

Sist jeg fløy var for 10 år siden. Men det er ikke pga klima, men fordi jeg hater å fly. Ikke går flyene dit jeg vil heller (heldigvis). Men jeg spiser kjøtt og det tenker jeg fortsette med. Jeg ser ingen grunn til å ha kjøttskam. Det meste av landbruksområdet i Norge er ikke egnet for annet enn beitedyr. Vi kan ikke produsere nok mat til oss selv dersom alt skal være vegetabilsk. Så da må vi importere og det er heller ikke miljøvennlig. Jeg vil ikke ha vindmøller. De stjeler plass fra reinsdyra og skaper problemer for de i reindrifta. De dreper fugler. De kan faktisk drepe folk også, dersom de kaster is som treffer noen. Men for meg er fortsatt den viktigste grunnen at jeg vil ha urørt natur. Jeg vil ikke gå blant vindmøller når jeg er på fjellet.

Jeg kildesorterer etter beste evne, men tenker også over at uansett hva jeg gjør så blir det feil. Man skal skylle søppelet i kaldt vann. Men renovasjonsfirmaene sier at vi ikke skal skylle mat, spesielt fett, i avløpet for det kan tette rør og det inviterer rotter. Burde jeg da tørke av boksen med makrell i tomat? Nei, for vi skal spare på papiret. Ok, jeg har septikk og dermed en viss kontroll over egen kloakk. Jeg har ingen rotter, så jeg skyller. Men jeg har også vannmåler, og de sier at vi skal spare på vannet, så å skylle søppel i kaldt vann, koster meg penger og det sparer overhode ikke på vannet. Jeg har ikke regnet på det, men jeg tror det blir billigere for meg å skylle i varmt vann. Men det skal man jo ikke gjøre for vi skal spare på strømmen. Ok, men da burde vi kanskje ikke skylle i det hele tatt for selv om det ikke kommer fram på min strømmregning, kreves det strøm i x antall pumpestasjoner for at jeg skal få vann ut av krana.

På søndag hadde jeg bål i hagen. Totalt bortkastet CO2, men det roer ned hodet mitt og jeg trengte det. Det er bare en løsning på klimaproblemet og det er at vi slutter å leve! Alt annet føles mest som bedrag. Det som er riktig på et område, blir feil på et annet område. Så verden vil nok alltid være i en eller annen krise.

Du viser her mange av dilemmaene vi står i, vi som ønsker å leve livet vårt så miljlvennlig og bærekraftig som mulig. Det er ikke lett! Ofte er det ikke noe fasitsvar. Skal en ta utelukkende hensyn til klimautslipp? Eller ressursbruk? Eller energibruk? Og hvilken type energi er best? Vind, vann, bølge, kull, atom?

Det at levende organismer, som deg og meg, hunder og elg puster ut CO2, og at du brenner ved som slipper ut CO2, er ikke farlig for miljøet. Det er en del av dagens naturlige kretsløp. Det er når vi bruker fossile ressurser, som olje, diesel, bensin, plast mm og brenner det, at vi tilfører CO2 (som egentlug skulle vært sluppet ut for hundretusener av år siden) til atmosfæren. CO2 i seg selv er helt naturlig.

Er emballasjen fettete, kan du ta og skrape utav med skje eller tørkepapir (du trenger ikke væee sÅ streng mht å spare på litt tørkepapir). Du skal skylle emballasjen i kaldt vann. Blir den ikke tålig ren da, kan du kaste den i restavfallet. Det viktigste er å kjøpe mindre ting, og gjenbruke ressursene på en best mulig måte. 

Jeg tror ikke ditt klimaavtrykk er så himla stort, Trine, selv om du kjører dieselbil 😊

Endret av påskelilje
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, påskelilje skrev:

Du viser her mange av dilemmaene vi står i, vi som ønsker å leve livet vårt så miljlvennlig og bærekraftig som mulig. Det er ikke lett! Ofte er det ikke noe fasitsvar. Skal en ta utelukkende hensyn til klimautslipp? Eller ressursbruk? Eller energibruk? Og hvilken type energi er best? Vind, vann, bølge, kull, atom?

Det at levende organismer, som deg og meg, hunder og elg puster ut CO2, og at du brenner ved som slipper ut CO2, er ikke farlig for miljøet. Det er en del av dagens naturlige kretsløp. Det er når vi bruker fossile ressurser, som olje, diesel, bensin, plast mm og brenner det, at vi tilfører CO2 (som egentlug skulle vært sluppet ut for hundretusener av år siden) til atmosfæren. CO2 i seg selv er helt naturlig.

Er emballasjen fettete, kan du ta og skrape utav med skje eller tørkepapir (du trenger ikke væee sÅ streng mht å spare på litt tørkepapir). Du skal skylle emballasjen i kaldt vann. Blir den ikke tålig ren da, kan du kaste den i restavfallet. Det viktigste er å kjøpe mindre ting, og gjenbruke ressursene på en best mulig måte. 

Jeg tror ikke ditt klimaavtrykk er så himla stort, Trine, selv om du kjører dieselbil 😊

Ja, og når de som roper høyt, har sitt/sine interessefelt, blir det bare kaos for meg. Hvem skal man høre mest på? Hva er mest og minst skadelig for planeten? Det kommer helt an på hvem man spør.

Men når vi fjerner så mye skog og hele tiden må fjerne mer for å få plass til flere folk, så blir vel det naturlige kretsløpet i ubalanse? Klarer naturen ta opp like mye CO2 som vi naturlig slipper ut når vi nesten ikke har natur igjen?

Jeg prøver å skrape ut med kniv eller skje, men det er ikke så lett å få ut alt. Jeg leste man skulle bruke kaldt vann og oppvaskkosten, men oppvaskkosten sørger vel også for microplast i havet. Og hva med plastbokser? Er det bedre å bruke f.eks plastfolie? Blir det ikke microplast når man kjører plastboksene i oppvaskmaskinen? Jeg kjøpte en kvart gris i høst. Den kom i vakuumposer. Veldig deilig, tar knapt plass i søpla. All embalasje begynner å irritere meg, hele skapet under vasken er jo bare søppel og plasten tar enormt mye plass.

Nei, jeg tror egentlig ikke det jeg heller, ihvertfall når jeg leser at hvert 5. plagg aldri har blitt brukt. I høst var jeg oppi skogen og ryddet etter noen svin, så føler at det gjorde opp litt for dieselbruket. Også har jeg lært meg å bruke skogen selv når den er full av kuer, så da slipper jeg kjøre til fjellet like ofte. Jeg kan finne stillheten nærmere hjemme. Det har gjort at jeg har langt færre km på bilen nå enn før. Eller, jeg tror det er grunnen ihvertfall. Jeg kan ikke si at jeg aldri har mistet noe i naturen. Jeg har ihvertfall en drikkeflaske i Rondane et eller annet sted 🙈 Men jeg har til og med kastet meg etter små plasterbiter, for å ikke legge igjen spor i naturen. Så bruker jeg ikke unødvendige kremer og sminke og sånt, men jeg farger håret og det er sikkert ikke bra for miljøet. Så har jeg endel klær, men det er vel greit så lenge man bruker dem opp. Jeg har lite andre ting og trives med det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Trine skrev:

Ja, og når de som roper høyt, har sitt/sine interessefelt, blir det bare kaos for meg. Hvem skal man høre mest på? Hva er mest og minst skadelig for planeten? Det kommer helt an på hvem man spør.

Men når vi fjerner så mye skog og hele tiden må fjerne mer for å få plass til flere folk, så blir vel det naturlige kretsløpet i ubalanse? Klarer naturen ta opp like mye CO2 som vi naturlig slipper ut når vi nesten ikke har natur igjen?

Jeg prøver å skrape ut med kniv eller skje, men det er ikke så lett å få ut alt. Jeg leste man skulle bruke kaldt vann og oppvaskkosten, men oppvaskkosten sørger vel også for microplast i havet. Og hva med plastbokser? Er det bedre å bruke f.eks plastfolie? Blir det ikke microplast når man kjører plastboksene i oppvaskmaskinen? Jeg kjøpte en kvart gris i høst. Den kom i vakuumposer. Veldig deilig, tar knapt plass i søpla. All embalasje begynner å irritere meg, hele skapet under vasken er jo bare søppel og plasten tar enormt mye plass.

Nei, jeg tror egentlig ikke det jeg heller, ihvertfall når jeg leser at hvert 5. plagg aldri har blitt brukt. I høst var jeg oppi skogen og ryddet etter noen svin, så føler at det gjorde opp litt for dieselbruket. Også har jeg lært meg å bruke skogen selv når den er full av kuer, så da slipper jeg kjøre til fjellet like ofte. Jeg kan finne stillheten nærmere hjemme. Det har gjort at jeg har langt færre km på bilen nå enn før. Eller, jeg tror det er grunnen ihvertfall. Jeg kan ikke si at jeg aldri har mistet noe i naturen. Jeg har ihvertfall en drikkeflaske i Rondane et eller annet sted 🙈 Men jeg har til og med kastet meg etter små plasterbiter, for å ikke legge igjen spor i naturen. Så bruker jeg ikke unødvendige kremer og sminke og sånt, men jeg farger håret og det er sikkert ikke bra for miljøet. Så har jeg endel klær, men det er vel greit så lenge man bruker dem opp. Jeg har lite andre ting og trives med det :)

Det vil nok slippe noe mikroplast ut i avløpsvannet fra oppvaskkosten, plastbokser og fra vask av syntetisk tøy. Men det går an å kjøpe oppvaskkoster uten plast, vet jeg, og det er lurt å bruke plastbokser om igjen mange ganger ift plastfolie som en kaster etter én gang.

Det aller viktigste er å kjøpe ting spm varer, som du kan ha i mange år. Da blir det minst mulig bruk av nye råvarer, minst mulig energibruk i produksjon og transport og minst mulig avfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, påskelilje skrev:

Det vil nok slippe noe mikroplast ut i avløpsvannet fra oppvaskkosten, plastbokser og fra vask av syntetisk tøy. Men det går an å kjøpe oppvaskkoster uten plast, vet jeg, og det er lurt å bruke plastbokser om igjen mange ganger ift plastfolie som en kaster etter én gang.

Det aller viktigste er å kjøpe ting spm varer, som du kan ha i mange år. Da blir det minst mulig bruk av nye råvarer, minst mulig energibruk i produksjon og transport og minst mulig avfall.

Det er en ting jeg har tenkt på noen ganger. Jeg er enig i at det viktig å kjøpe ting som varer. Men når man ser i hyllene med rengjøringsmidler, syns jeg det stadig dukker opp noe engangs-vaskegreier. Det kan da umulig være bra for miljøet. Sånne ting får meg egentlig til å gi litt opp. Jeg ser så mange totalt unyttige ting som alle bare må ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/1/2020 at 7:00 PM, AnonymBruker said:

Det irriterer meg att mange på høyresiden er såkalte "klimaskeptikere". Jeg tror på folk som har greie på fysikk og vær. 

 

Jeg tror ikke på "konspirasjonsteoretikere", som hevder dette ikke er en nøytral vitenskap. Dessverre er det partiet jeg er mest stemt med ellers, også det partiet med flest klimaidioter. Og jeg er lei av å se de drite seg ut hver gang det kommer litt ekstra snø eller det blir litt kaldere... Huff da føler jeg de er håpløse.

Anonymkode: b5821...f38

Spørs hva du mener med klimaskeptiker. VI ser jo alle at klima har forandret seg, det som det strides om er hva det kommer av. Jeg er ikke så sikker på at dette er menneskeskapt, klimaet har gått i sykluser i alle, alle år, så det er ikke noe som tyder på at det ikke er sånn nå heller 
Det er mange, mange forskere som forsøker å komme til ordet for at dette ikke er menneskeskapt, men de slipper rett og slett ikke til. Co2 er den store stygge ulven, men alt liv er faktisk bygd på nettopp Co2, og det lille som menneskene slipper ut utgjør en svært liten del av det totale, så det er merkelig at de alene skal velte hele klimaet på kloden. 

Men det betyr ikke at vi ikke skal gjøre noe med forurensningen, for det må vi, uten tvil, men her i Norge så er vi helt på tuppa og oppfører oss som om vi skal redde verden. Vi har ikke noe som helst å si på forurensningen i verden, vi kunne ha radert ut Norge i morgen og det hadde ikke hatt noe som helst å si. Det kom vel knapt til å være målbart. Det brukes ikke sunn fornuft med noe som helst. VI er opptatt av å kaste epleskrotten vår i rett dunk, mens mange store land kjører søpla rett ut i elvene med store og mange lastebillass hver dag. 

Jeg mener at vi driver med hysteri i Norge, så vi kommer til å få en stor begrensning i våre måte å leve på fremover, avgiftene kommer til å innskrenke oss voldsomt fremover, vi blir innestengt av bommer, så mange ikke har råd til å dra på jobb og bilferie kan vi vel se langt etter om noen år. Fly kan du heller ikke ta. Avgiftene i Norge skal redde verden, som vanlig. 
Alle som kjører bil fremover kommer mer eller mindre til å bli kriminalisert av hysteriske idioter. Mens land spyr ut både det ene og det andre. 

Vi skal ikke ta ut mer olje fra Nordsjøen, men ingen har tenkt å hva vi skal leve av fremover, så langt tenkes det ikke, antagelig kommer vi til å bli ett u-land om noen ti-år, for noen tenker ikke lenger enn nesetippen.

Til og med skal vi ha skam fordi vi spiser kjøtt, det er så tullete at det ikke er sant en gang. Det er vel noen som sitter i 10 etg i ei blokk på Frogner og har aldri sett ei ku i levende live som finner på alt dette tullet. I fremtiden må gå rundt å tygge gras. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, mrxx skrev:

Spørs hva du mener med klimaskeptiker. VI ser jo alle at klima har forandret seg, det som det strides om er hva det kommer av. Jeg er ikke så sikker på at dette er menneskeskapt, klimaet har gått i sykluser i alle, alle år, så det er ikke noe som tyder på at det ikke er sånn nå heller 
Det er mange, mange forskere som forsøker å komme til ordet for at dette ikke er menneskeskapt, men de slipper rett og slett ikke til. Co2 er den store stygge ulven, men alt liv er faktisk bygd på nettopp Co2, og det lille som menneskene slipper ut utgjør en svært liten del av det totale, så det er merkelig at de alene skal velte hele klimaet på kloden. 

Men det betyr ikke at vi ikke skal gjøre noe med forurensningen, for det må vi, uten tvil, men her i Norge så er vi helt på tuppa og oppfører oss som om vi skal redde verden. Vi har ikke noe som helst å si på forurensningen i verden, vi kunne ha radert ut Norge i morgen og det hadde ikke hatt noe som helst å si. Det kom vel knapt til å være målbart. Det brukes ikke sunn fornuft med noe som helst. VI er opptatt av å kaste epleskrotten vår i rett dunk, mens mange store land kjører søpla rett ut i elvene med store og mange lastebillass hver dag. 

Jeg mener at vi driver med hysteri i Norge, så vi kommer til å få en stor begrensning i våre måte å leve på fremover, avgiftene kommer til å innskrenke oss voldsomt fremover, vi blir innestengt av bommer, så mange ikke har råd til å dra på jobb og bilferie kan vi vel se langt etter om noen år. Fly kan du heller ikke ta. Avgiftene i Norge skal redde verden, som vanlig. 
Alle som kjører bil fremover kommer mer eller mindre til å bli kriminalisert av hysteriske idioter. Mens land spyr ut både det ene og det andre. 

Vi skal ikke ta ut mer olje fra Nordsjøen, men ingen har tenkt å hva vi skal leve av fremover, så langt tenkes det ikke, antagelig kommer vi til å bli ett u-land om noen ti-år, for noen tenker ikke lenger enn nesetippen.

Til og med skal vi ha skam fordi vi spiser kjøtt, det er så tullete at det ikke er sant en gang. Det er vel noen som sitter i 10 etg i ei blokk på Frogner og har aldri sett ei ku i levende live som finner på alt dette tullet. I fremtiden må gå rundt å tygge gras. 
 

Nå synes jeg at du er veldig korttenkt og smalsporet. Hvis ikke vi i Norge kan ta viktige grep for å endre vår påvirkning på miljøet,  hvordan kan vi forvente at andre land med lavere levestandard skal ville gjøre det? 

Er enig med deg i at CO2 i seg selv ikke er farlig,  det er en del av livets syklus, men det er jo den enorme mengden co2 fra fossile ressurser vi fører inn i syklusen som sammen med bl.a. metan fra avfallsdeponier, som er med på å øke temperaturen i atmosfæren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 hours ago, påskelilje said:

Nå synes jeg at du er veldig korttenkt og smalsporet. Hvis ikke vi i Norge kan ta viktige grep for å endre vår påvirkning på miljøet,  hvordan kan vi forvente at andre land med lavere levestandard skal ville gjøre det? 

Er enig med deg i at CO2 i seg selv ikke er farlig,  det er en del av livets syklus, men det er jo den enorme mengden co2 fra fossile ressurser vi fører inn i syklusen som sammen med bl.a. metan fra avfallsdeponier, som er med på å øke temperaturen i atmosfæren.

Du leser nok ikke alt jeg skriver. Jeg har ikke sagt at vi ikke skal gjøre viktige grep, jeg sa jo at vi må gjøre noe med forurensningen, men det er måten vi gjør det på og panikken som mange forsøker å tre nedover hode på oss. Vi er ett av de landene som har tid til å ta mindre skritt enn å omtrent skremme livet av folk. Tror du virkelig at fattige land bryr som hva lille Norge gjør? De vet knapt hvor Norge er, eller vi skal være svært heldige om de har peiling hvor i verden Norge er. Vi må være verdens mestere i naivitet og navlebeskuendehet.

Det er svært lite forurensning som Norge påfører verden, sett i det store bilde. Som jeg sa, vi kan radere ut Norge i dag og det er ikke målbart omtrent i morgen. 
Tidlig på 60-tallet var det Cuba krisen som skremte livet av folk, så var det Jehova som spådde jordas undergang på navngitte årstall, 70 og 80-tallet var det atombombetrusselen og den kalde krigen, nå er det MDG som gjør sitt beste for å skremme barn og unge og eldre også for den sakens skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fastnick
10 timer siden, mrxx skrev:

Som jeg sa, vi kan radere ut Norge i dag og det er ikke målbart omtrent i morgen. 

Ja, selv om hele Skandinavia hadde blitt radert ut, ville det nok ikke ha hatt noen særlig betydning i det store, globale bildet.

10 timer siden, mrxx skrev:

Tror du virkelig at fattige land bryr deg om hva lille Norge gjør? De vet knapt hvor Norge er, eller vi skal være svært heldige om de har peiling hvor i verden Norge er. Vi

Jeg så en gang et program hvor selv amerikanere ikke visste hvor Norge var: "Eh... Norway is the Capital of Scandinavia? Or perhaps Sweeden?" (😂)

Endret av Fastnick
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
10 timer siden, mrxx skrev:

Du leser nok ikke alt jeg skriver. Jeg har ikke sagt at vi ikke skal gjøre viktige grep, jeg sa jo at vi må gjøre noe med forurensningen, men det er måten vi gjør det på og panikken som mange forsøker å tre nedover hode på oss. Vi er ett av de landene som har tid til å ta mindre skritt enn å omtrent skremme livet av folk. Tror du virkelig at fattige land bryr som hva lille Norge gjør? De vet knapt hvor Norge er, eller vi skal være svært heldige om de har peiling hvor i verden Norge er. Vi må være verdens mestere i naivitet og navlebeskuendehet.

Det er svært lite forurensning som Norge påfører verden, sett i det store bilde. Som jeg sa, vi kan radere ut Norge i dag og det er ikke målbart omtrent i morgen. 
Tidlig på 60-tallet var det Cuba krisen som skremte livet av folk, så var det Jehova som spådde jordas undergang på navngitte årstall, 70 og 80-tallet var det atombombetrusselen og den kalde krigen, nå er det MDG som gjør sitt beste for å skremme barn og unge og eldre også for den sakens skyld.

Jeg mener bevisene for at CO2 gir oppvarming er solide. Det ble gjort enkle håndberegninger for flere tiår siden som stemmer imponerende godt med det man ser.

Jeg er litt skeptisk til alle lokale spådommer om vindforhold i fremtiden f.eks, men når det gjelder gjennomsnittstemperatur, hvor man ser på kloden som et lukket system tipper jeg modellene er ganske robuste.

Man skal være klar over at skremmebildene er basert på et worst-case scenario hvor alle gir blaffen og oljebruken går helt bananas. Det er ikke feil å vise hva som skjer hvis man ikke gjør noe, men det er ikke dit vi er på vei realistisk sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fastnick
21 minutter siden, Gargamel skrev:

Jeg mener bevisene for at CO2 gir oppvarming er solide.

Ja, jeg er ingen klimaskeptiker jeg heller. Men når jeg hører argumentasjon på at det er den globale oppvarmingen som er årsaken til at vi her på Sør-øst landet har så mild vinter i år, blir det litt feil etter min mening. I fjor var det jo skikkelig vinter her med snø og kuldegrader. Da er det ikke den globale oppvarmingen som er skyld i årets milde vinter. Det går jo ikke så fort! 

Endret av Fastnick
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Fastnick skrev:

Ja, selv om hele Skandinavia hadde blitt radert ut, ville det nok ikke ha hatt noen særlig betydning i det store, globale bildet.

Jeg så en gang et program hvor selv amerikanere ikke visste hvor Norge var: "Eh... Norway is the Capital of Scandinavia? Or perhaps Sweeden?" (😂)

Vi liker å le av amerikanerne som ikke har god kjennskap til Norge, men hvor mye vet den jevne nordmann om de mindre kjente amerikanske delstatene? Amerikanerne ser på Norge som en stat i Europa, lignende delstatene i USA. Ja, jeg vet det langt fra er det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Xtra skrev:

Vi liker å le av amerikanerne som ikke har god kjennskap til Norge, men hvor mye vet den jevne nordmann om de mindre kjente amerikanske delstatene? Amerikanerne ser på Norge som en stat i Europa, lignende delstatene i USA. Ja, jeg vet det langt fra er det samme.

Ja det er sant. Men jeg ble litt satt ut en gang jeg møtte noen amerikanere i Australia, og de spurte hvordan det var for oss å bo i iglo, om det ikke var kaldt..

Anonymkode: 35569...0a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Gargamel said:

Jeg mener bevisene for at CO2 gir oppvarming er solide. Det ble gjort enkle håndberegninger for flere tiår siden som stemmer imponerende godt med det man ser.

Jeg er litt skeptisk til alle lokale spådommer om vindforhold i fremtiden f.eks, men når det gjelder gjennomsnittstemperatur, hvor man ser på kloden som et lukket system tipper jeg modellene er ganske robuste.

Man skal være klar over at skremmebildene er basert på et worst-case scenario hvor alle gir blaffen og oljebruken går helt bananas. Det er ikke feil å vise hva som skjer hvis man ikke gjør noe, men det er ikke dit vi er på vei realistisk sett.

Men det er veldig mange forskere som faktisk går i mot det. Men de blir ikke hørt fordi det passer ikke inn i bildet av hva de selv tror på og det er heller ikke politisk riktig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 hours ago, Xtra said:

Vi liker å le av amerikanerne som ikke har god kjennskap til Norge, men hvor mye vet den jevne nordmann om de mindre kjente amerikanske delstatene? Amerikanerne ser på Norge som en stat i Europa, lignende delstatene i USA. Ja, jeg vet det langt fra er det samme.

Vi vet heller ikke så mye om de amerikanske delstatene. Jeg var i USA i 1981 og det var ikke mange som visste hvor Norge lå og det er tross alt ett ganske oppegående land sånn generelt, det er ikke akkurat landsbygda i Pakistan eller India.
De som visste litt var de som hadde fått med seg den russiske ubåten som gikk på land i Sverige på samme tiden. Hadde de ikke fått med seg det så hadde Norge vært ukjent. 

Vi nordmenn må være det med navlebeskuende folkeslag i verden, som tror selv at vi er ett av de viktigste landene i verden, samme hva det gjelder. Vi er en prikk omtrent i verdenssammenhengen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, mrxx skrev:

Vi vet heller ikke så mye om de amerikanske delstatene. Jeg var i USA i 1981 og det var ikke mange som visste hvor Norge lå og det er tross alt ett ganske oppegående land sånn generelt, det er ikke akkurat landsbygda i Pakistan eller India.
De som visste litt var de som hadde fått med seg den russiske ubåten som gikk på land i Sverige på samme tiden. Hadde de ikke fått med seg det så hadde Norge vært ukjent. 

Vi nordmenn må være det med navlebeskuende folkeslag i verden, som tror selv at vi er ett av de viktigste landene i verden, samme hva det gjelder. Vi er en prikk omtrent i verdenssammenhengen. 

Er helt enig.

Jeg bodde i Canada en stund og der trodde de fleste jeg ble kjent med at Norge var hovedstaden i Sverige. Kjøpte meg også en amerikansk bil og fikk spørsmål om jeg skulle ta den med til Norge. I neste setning kom det; nei, dere har vel ikke så store veier at du kan kjøre med den der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
48 minutter siden, mrxx skrev:

Men det er veldig mange forskere som faktisk går i mot det. Men de blir ikke hørt fordi det passer ikke inn i bildet av hva de selv tror på og det er heller ikke politisk riktig. 

Jeg kan ikke nok om det til å vurdere det selv, så det koker ned til hvem man stoler på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok mest skeptisk til de som tror de skal redde klima med å rive ned det som er bygget opp i samfunnet. Jeg tror vi overdriver vår egen  påvirkningsevne i forhold til hva hele universet klarer å påvirke. Hvis havet skal stige så slutt å bygg langs sjøkanten. Det har engang vært istid i norge. Vet ikke hvilke menneskeskapte påvirkning som fikk den til å smelte. Men klima har alltid vært i endring.

Miljøet har vi derimot større mulighet til å påvirke. Begynn med det enkleste å ikke kaste noe i havet og naturen ellers. Det er ikke nødvendig å følge motene og hele tiden skifte ut ting. Trenger ikke å bruke bilen til alt. Det kan ofte være enkelt å sunnere med en spasertur. Lev normalt, og bruk sunn fornuft. 

Jeg lurer på om klimaangst blir den neste diagnose.

 

Anonymkode: c2f5f...15d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Edgar den kule
2 timer siden, mrxx skrev:

Vi nordmenn må være det med navlebeskuende folkeslag i verden, som tror selv at vi er ett av de viktigste landene i verden, samme hva det gjelder. Vi er en prikk omtrent i verdenssammenhengen. 

Akkurat det jeg og mener! Lille Norge med sitt forvokste selvbilde skal redde den store verden -helst alene! 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ser dere noen grafer, dette er i fra 2014, men forholdene i dag er nok omtrent på det samme:

https://www.fn.no/Statistikk/CO2-utslipp

 

Som dere ser, så finnes vi omtrent ikke på skalaen, vi synes ikke, enda er det superviktig for verden at vi halverer utslippene våre, tenk det, halvere? Hvor mye blir igjen av den lillestreken, når den er halvert? Det synes ikke i det hele tatt. Det er veldig lurt å forholde seg til virkeligheten. Som jeg har påstått hele tiden, rader ut Norge i dag og det er ikke målbart i morgen. Ta gjerne med Finland og Sverige, sleng på Danmark også

Det vi kan gjøre noe med er den lokale forurensningen som er i byene og som er lurt å ha fokus på, men å styre så voldsomt med dette utover bygdene har overhode ikke noe som helst å si. Det kommer nok snart en tulling og mener at Finnarkingene også må kjøre mye mindre bil, så verden ikke går under. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Jeg er visst bare " sånn laga". Fremdeles tenker jeg hvordan alt kan fryse til is bare det blir kaldt nok.

Endret av Lysfontene
lesefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...