Gå til innhold

Privat lån hos nå avdøde foreldre, hva skal jeg gjøre


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er i en situasjon der jeg hadde et lån til mine nå avdøde foreldre. Jeg har ingen mulighet til å få et annet, nytt lån til å innfri dette lånet med. Arv blir nå fordelt, og det er ikke nok til å dekke hele summen på lånet. Jeg vil få en restsum på ca 50.000 

Hva skal jeg gjøre? Hva vil skje videre når jeg ikke har mulighet til å verken innfri lånet eller ta over det? Det er ikke noe jeg heller vil på nåværende tidspunkt enn å få tatt over lånet pp meg, men det vil nok banken neppe gjøre i min situasjon. 

Anonymkode: 48c89...95b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er i en situasjon der jeg hadde et lån til mine nå avdøde foreldre. Jeg har ingen mulighet til å få et annet, nytt lån til å innfri dette lånet med. Arv blir nå fordelt, og det er ikke nok til å dekke hele summen på lånet. Jeg vil få en restsum på ca 50.000 

Hva skal jeg gjøre? Hva vil skje videre når jeg ikke har mulighet til å verken innfri lånet eller ta over det? Det er ikke noe jeg heller vil på nåværende tidspunkt enn å få tatt over lånet pp meg, men det vil nok banken neppe gjøre i min situasjon. 

Anonymkode: 48c89...95b

Jeg skjønte ikke helt, hvem er det du skylder lånet til? Dine avdøde foreldre? Eller bank. ? 

Anonymkode: 378d8...2c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønte ikke helt, hvem er det du skylder lånet til? Dine avdøde foreldre? Eller bank. ? 

Anonymkode: 378d8...2c9

Jeg hadde lån i deres bank som sto på dem. Jeg betalte, men det sto på dem. 

Anonymkode: 48c89...95b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde lån i deres bank som sto på dem. Jeg betalte, men det sto på dem. 

Anonymkode: 48c89...95b

Ok, hvis du har bolig eller eiendom kan du ta pant i det gjennom visse institusjoner. 

Anonymkode: 378d8...2c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ok, hvis du har bolig eller eiendom kan du ta pant i det gjennom visse institusjoner. 

Anonymkode: 378d8...2c9

Jeg har ikke det eller annen formue.. 

Anonymkode: 48c89...95b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke det eller annen formue.. 

Anonymkode: 48c89...95b

Enten må du prøve å låne av venner og bekjente. Men hvis lånet står på foreldrene dine, og lånet ikke blir betalt blir det tatt av boet til foreldrene dine. Det vil si at alle arver mindre. 

Anonymkode: 378d8...2c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke det eller annen formue.. 

Anonymkode: 48c89...95b

 

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enten må du prøve å låne av venner og bekjente. Men hvis lånet står på foreldrene dine, og lånet ikke blir betalt blir det tatt av boet til foreldrene dine. Det vil si at alle arver mindre. 

Anonymkode: 378d8...2c9

Glemte også å si, at det med boet kommer an på om dere hadde noen skriftlig  avtale ang lånet, eller de har nevnt det i testamentet.

Anonymkode: 378d8...2c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enten må du prøve å låne av venner og bekjente. Men hvis lånet står på foreldrene dine, og lånet ikke blir betalt blir det tatt av boet til foreldrene dine. Det vil si at alle arver mindre. 

Anonymkode: 378d8...2c9

Huff :( jeg har allerede et søsken som er sint på meg og mener jeg har utnyttet mine foreldre grovt. Et annet søsken sier at jeg må ta følgene av at jeg har satt meg selv i den økonomiske situasjonen jeg er i. Jeg vet virkelig ikke hva jeg skal gjøre. 

Anonymkode: 48c89...95b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Glemte også å si, at det med boet kommer an på om dere hadde noen skriftlig  avtale ang lånet, eller de har nevnt det i testamentet.

Anonymkode: 378d8...2c9

Det er med i en betalingsplan som nav har laget til meg og sendt mine kreditorer. 

Anonymkode: 48c89...95b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er med i en betalingsplan som nav har laget til meg og sendt mine kreditorer. 

Anonymkode: 48c89...95b

Men er det en skriftlig avtale mellom deg og foreldrene som sier at du skal betale alt av lånet? 

Anonymkode: 378d8...2c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Huff :( jeg har allerede et søsken som er sint på meg og mener jeg har utnyttet mine foreldre grovt. Et annet søsken sier at jeg må ta følgene av at jeg har satt meg selv i den økonomiske situasjonen jeg er i. Jeg vet virkelig ikke hva jeg skal gjøre. 

Anonymkode: 48c89...95b

Jeg tror det beste du kan gjøre i denne situasjonen er å være ærlig med søsknene dine. Hvis du mangler 50 000 og du låner halvparten fra hver. Men kom til dem med en plan, sett opp et budsjett og vis dem hvor mye du kan betale dem tilbake i måneden. Hvis du allerede betalte ned på lånet har du jo økonomien til å betale søsknene dine tilbake over tid. 

Anonymkode: 378d8...2c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Huff :( jeg har allerede et søsken som er sint på meg og mener jeg har utnyttet mine foreldre grovt. Et annet søsken sier at jeg må ta følgene av at jeg har satt meg selv i den økonomiske situasjonen jeg er i. Jeg vet virkelig ikke hva jeg skal gjøre. 

Anonymkode: 48c89...95b

Jeg tror det beste du kan gjøre i denne situasjonen er å være ærlig med søsknene dine. Hvis du mangler 50 000 og du låner halvparten fra hver. Men kom til dem med en plan, sett opp et budsjett og vis dem hvor mye du kan betale dem tilbake i måneden. Hvis du allerede betalte ned på lånet har du jo økonomien til å betale søsknene dine tilbake over tid. 

Anonymkode: 378d8...2c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men er det en skriftlig avtale mellom deg og foreldrene som sier at du skal betale alt av lånet? 

Anonymkode: 378d8...2c9

Nei. 

Anonymkode: 48c89...95b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror det beste du kan gjøre i denne situasjonen er å være ærlig med søsknene dine. Hvis du mangler 50 000 og du låner halvparten fra hver. Men kom til dem med en plan, sett opp et budsjett og vis dem hvor mye du kan betale dem tilbake i måneden. Hvis du allerede betalte ned på lånet har du jo økonomien til å betale søsknene dine tilbake over tid. 

Anonymkode: 378d8...2c9

Jeg har vært ærlig. Jeg har av ett søsken blitt beskyldt for å ha utnyttet mine foreldre grovt, et annet søsken dømmer meg og sier jeg må ta følgene, mens det siste søskenet er for syk til å noen stilling til det. 
 

Anonymkode: 48c89...95b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har vært ærlig. Jeg har av ett søsken blitt beskyldt for å ha utnyttet mine foreldre grovt, et annet søsken dømmer meg og sier jeg må ta følgene, mens det siste søskenet er for syk til å noen stilling til det. 
 

Anonymkode: 48c89...95b

Siden den eventuelle arven blir mindre kan du jo evt. betale det du skylder tilbake til dine søsken over en tid dere blir enige om.

Anonymkode: 9029f...d06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Siden den eventuelle arven blir mindre kan du jo evt. betale det du skylder tilbake til dine søsken over en tid dere blir enige om.

Anonymkode: 9029f...d06

Ingen er villige til dette heller.. jeg har luftet det. Men tusen takk for forslag. 

Anonymkode: 48c89...95b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ingen er villige til dette heller.. jeg har luftet det. Men tusen takk for forslag. 

Anonymkode: 48c89...95b

Hva krever de da? 

Anonymkode: 2a28d...eff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ingen er villige til dette heller.. jeg har luftet det. Men tusen takk for forslag. 

Anonymkode: 48c89...95b

Juridisk sett hvis det ikke er noe kontrakt mellom deg og foreldrene , og det ikke er nevnt i testamentet blir det tatt av boet til dine foreldre. 

Anonymkode: 378d8...2c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva krever de da? 

Anonymkode: 2a28d...eff

At det ikke rammer deres arv og at jeg tar ansvar for og ordner opp i dette selv (uansett hvordan jeg løser det). Som mitt ene søsken sa; jeg må ta følgene av mine økonomiske valg. Ingen er interesserte i å bruke sin del på å dekke dette. 

Anonymkode: 48c89...95b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Juridisk sett hvis det ikke er noe kontrakt mellom deg og foreldrene , og det ikke er nevnt i testamentet blir det tatt av boet til dine foreldre. 

Anonymkode: 378d8...2c9

Det går ikke.. da blir jeg «halshugd» av mine søsken.. 

Det er en trasig situasjon.

Ps. Jeg er ingen kanditat for luksusfellen, men det er slik jeg blir dømt av mine to søsken. 

Anonymkode: 48c89...95b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...