Gå til innhold

Privat lån hos nå avdøde foreldre, hva skal jeg gjøre


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Banken vil som frosken sier kreve å få dette lånet dekket av dødsboet. En bank vil ikke godta å få byttet ut debitor på lånet sånn helt uten videre.
 

Dette har dermed redusert verdien på dødsboet med 50.000 kroner og jeg vil anta at den naturligste er å anse dette beløpet som forskudd på arv til deg. Når bordet er ferdig talt opp, og alle kreditorer har fått sitt, inklusiv den banken som skal ha disse 50.000 kronene, skal nettobeløpet fordeles på alle søsknene.
 

Forskudd på arv skal trekkes fra i din andel, og beløpet skal plusses på hos de andre søsknene med en andel på hver. Hvis din arveandel er lavere enn 50.000 kr., betyr det at du skylder boet penger, med andre ord at du skylder dine søsken penger.

Men er du helt sikker på at din arveandel før korrigering for dette forskuddet er under 50000? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dine søsken vil bli dritsure. Men det er det ikke noe å gjøre med, etter hva jeg leser her.

Så da må du bare stå i det. Jeg hadde blitt sur selv om en av mine søsken hadde blitt forfordelt, på bekostning av meg. Men dette kan du jo ikke gjøre noe med nå som pengene er vekk, og det ikke er tilstrekkelige verdier i boet. Så det er ikke noen andre råd som mirakuløst kan rette opp denne situasjonen.

Betaler du avdrag til dine søsken, så viser det jo att du prøver å ordne opp. Det er alt du kan gjøre.

Anonymkode: 74064...b4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, morsan skrev:

Banken vil som frosken sier kreve å få dette lånet dekket av dødsboet. En bank vil ikke godta å få byttet ut debitor på lånet sånn helt uten videre.
 

Dette har dermed redusert verdien på dødsboet med 50.000 kroner og jeg vil anta at den naturligste er å anse dette beløpet som forskudd på arv til deg. Når bordet er ferdig talt opp, og alle kreditorer har fått sitt, inklusiv den banken som skal ha disse 50.000 kronene, skal nettobeløpet fordeles på alle søsknene.
 

Forskudd på arv skal trekkes fra i din andel, og beløpet skal plusses på hos de andre søsknene med en andel på hver. Hvis din arveandel er lavere enn 50.000 kr., betyr det at du skylder boet penger, med andre ord at du skylder dine søsken penger.

Men er du helt sikker på at din arveandel før korrigering for dette forskuddet er under 50000? 

Hun mangler 50000 for å få gjort opp lånet, etter arveoppgjøret. Det står ikke noe om hvor mye lånet er på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du snakket med banken om muligheten for å få låne slik at du får betalt søsknene dine med engang? Mulig jeg misforsto noe, men det virker som du bare antar at de ikke vil låne deg penger. Snakk med banken og hør. Har du hatt dette lånet en stund, ser de jo at du klarer betjene det. Får du ikke lån, har du ihvertfall gjort det du kan og da er det vel bare å beklage til søsken og informere dem om at du ikke kan trylle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg er i en situasjon der jeg hadde et lån til mine nå avdøde foreldre. Jeg har ingen mulighet til å få et annet, nytt lån til å innfri dette lånet med. Arv blir nå fordelt, og det er ikke nok til å dekke hele summen på lånet. Jeg vil få en restsum på ca 50.000 

 

Så du skylder boet 50.000? Dette er vel ikke all verden hvis det skal fordeles på tre andre arvinger. Må være en måte å finne en løsning på dette uten at folk skal bli sure.

Anonymkode: 97bfa...be6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Trine skrev:

Hun mangler 50000 for å få gjort opp lånet, etter arveoppgjøret. Det står ikke noe om hvor mye lånet er på.

Ok! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Så du skylder boet 50.000? Dette er vel ikke all verden hvis det skal fordeles på tre andre arvinger. Må være en måte å finne en løsning på dette uten at folk skal bli sure.

Anonymkode: 97bfa...be6

Det er alltid «lov» å bli sur, selv om andre skulle mene det var dumt/kjipt/uberettiget. 
 

TS skylder altså boet dvs søsknene 50000. Selv om søsknene blir aldri så berettiget sure for at de ikke får de 16 667 som hver av de har til gode hos TS, er det ikke så mye de kan gjøre hvis det overhodet ikke er noe å hente der. Det er mye styr og kostnader knyttet til å få slike krav inndrevet via namsmannen, så det beste de kan gjøre er vel å legge surheten bak seg og prøve å lage en konstruktiv plan for hel/delvis tilbakebetaling. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...