Gå til innhold

Privat lån hos nå avdøde foreldre, hva skal jeg gjøre


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er i en situasjon der jeg hadde et lån til mine nå avdøde foreldre. Jeg har ingen mulighet til å få et annet, nytt lån til å innfri dette lånet med. Arv blir nå fordelt, og det er ikke nok til å dekke hele summen på lånet. Jeg vil få en restsum på ca 50.000 

Hva skal jeg gjøre? Hva vil skje videre når jeg ikke har mulighet til å verken innfri lånet eller ta over det? Det er ikke noe jeg heller vil på nåværende tidspunkt enn å få tatt over lånet pp meg, men det vil nok banken neppe gjøre i min situasjon. 

Anonymkode: 48c89...95b

Banken vil kreve lånet innfridd av boet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, frosken skrev:

Banken vil kreve lånet innfridd av boet. 

Ok. Da vet jeg ikke hva jeg gjør :( 

Anonymkode: 48c89...95b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ok. Da vet jeg ikke hva jeg gjør :( 

Anonymkode: 48c89...95b

Jeg vil anta at det betyr at du kommer til å skylde dine søsken penger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, frosken skrev:

Jeg vil anta at det betyr at du kommer til å skylde dine søsken penger. 

Selvsagt. Jeg betaler gledelig tilbake også. Men de kommer til å «halshugge» meg fordi det betyr at de må bruke sine penger på å (ufrivillig) «hjelpe» meg. De har jo allerede uttalt seg og sagt hva de mener. 

Anonymkode: 48c89...95b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det går ikke.. da blir jeg «halshugd» av mine søsken.. 

Det er en trasig situasjon.

Ps. Jeg er ingen kanditat for luksusfellen, men det er slik jeg blir dømt av mine to søsken. 

Anonymkode: 48c89...95b

Ja, jeg skjønner det. Det er en kinkig situasjon. Det de kan gjøre er å ta deg for retten hvis du nekter å ta på deg gjelden. Men det er jo fryktelig drastisk. Men det er jo i foreldrene dine sitt navn så pengene kommer til å bli tatt av boet, ihvertfall hvis du ikke har penger til å betale det. Så nesten uansett hva kommer du til å ende opp med å skylde søsknene dine penger. 

Anonymkode: 378d8...2c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvsagt. Jeg betaler gledelig tilbake også. Men de kommer til å «halshugge» meg fordi det betyr at de må bruke sine penger på å (ufrivillig) «hjelpe» meg. De har jo allerede uttalt seg og sagt hva de mener. 

Anonymkode: 48c89...95b

Ja, de de vil jo få mindre utbetalt i arv med en gang som følge av dette. Tror kanskje du bare må tåle at de er litt sure for dette, det går seg sikkert til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvsagt. Jeg betaler gledelig tilbake også. Men de kommer til å «halshugge» meg fordi det betyr at de må bruke sine penger på å (ufrivillig) «hjelpe» meg. De har jo allerede uttalt seg og sagt hva de mener. 

Anonymkode: 48c89...95b

Uansett hva kommer du til å ende opp med å skylde de penger. Så det beste du kan gjøre er å betale de tilbake så fort som mulig.

Anonymkode: 378d8...2c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, frosken skrev:

Ja, de de vil jo få mindre utbetalt i arv med en gang som følge av dette. Tror kanskje du bare må tåle at de er litt sure for dette, det går seg sikkert til. 

«Litt sure»??? Du kjenner ikke mine søsken. 

Anonymkode: 48c89...95b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. 

Anonymkode: 48c89...95b

Skjønner at dette er vanskelig for deg. Men når alt kommer til alt var det foreldrene dine sitt valg å ta opp lån, og jeg ville gjort akkurat det samme for mine barn. Banken kommer til å ta det fra boet, så du får heller tenke langsiktig, betal søsknene dine tilbake og vis dem at de tar feil ang deg :)

Anonymkode: 378d8...2c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan opplyse om at jeg spurte mine søsken om jeg kunne gjøre som dere skriver; at jeg skylder dem penger og betaler dem. Dette var de ikke interesserte i, og jeg fikk mitt pass påskrevet og bedt om å ta følgene av mine økonomiske valg. Hvis de får beskjed  om at det er sånn det blir; mot deres vilje, blir de mer enn «litt sure». Jeg kommer ikke til å takle det. 

Anonymkode: 48c89...95b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner at dette er vanskelig for deg. Men når alt kommer til alt var det foreldrene dine sitt valg å ta opp lån, og jeg ville gjort akkurat det samme for mine barn. Banken kommer til å ta det fra boet, så du får heller tenke langsiktig, betal søsknene dine tilbake og vis dem at de tar feil ang deg :)

Anonymkode: 378d8...2c9

Takk for at du forstår ❤️

Anonymkode: 48c89...95b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Takk for at du forstår ❤️

Anonymkode: 48c89...95b

:) håper alt løser seg :)

Anonymkode: 378d8...2c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ingen er villige til dette heller.. jeg har luftet det. Men tusen takk for forslag. 

Anonymkode: 48c89...95b

Det er ingen annen løsning. Jeg hadde også vært skuffet om jeg var i en slik situasjon men nå er det det som er den eneste løsningen.

Anonymkode: 9029f...d06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan opplyse om at jeg spurte mine søsken om jeg kunne gjøre som dere skriver; at jeg skylder dem penger og betaler dem. Dette var de ikke interesserte i, og jeg fikk mitt pass påskrevet og bedt om å ta følgene av mine økonomiske valg. Hvis de får beskjed  om at det er sånn det blir; mot deres vilje, blir de mer enn «litt sure». Jeg kommer ikke til å takle det. 

Anonymkode: 48c89...95b

Jeg synes dette begynner å handler mer om at "de er sure på deg" enn om selve problemet med at du skylder penger og hvordan man kan løse det.

Anonymkode: 9029f...d06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan opplyse om at jeg spurte mine søsken om jeg kunne gjøre som dere skriver; at jeg skylder dem penger og betaler dem. Dette var de ikke interesserte i, og jeg fikk mitt pass påskrevet og bedt om å ta følgene av mine økonomiske valg. Hvis de får beskjed  om at det er sånn det blir; mot deres vilje, blir de mer enn «litt sure». Jeg kommer ikke til å takle det. 

Anonymkode: 48c89...95b

Dine søsken har vel litt rett i at du har tatt en del dårlige valg økonomisk sett. Det er surt for dem å ikke få like stor arv som de ellers hadde fått, men det er jo som med kreditorer for øvrig - har du ikke noe å betale med, så får de heller ikke noe. Du får bare prøve å betale ned gjelden så fort du klarer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skilsmisse, sykdom og aap hos begge ødela for oss. Jeg håper det ikke var vår skyld. 

Det er så lett å dømme andre. Det er derfor jeg ikke snakker med noen om min/vår økonomi. Jeg sa det også til gjeldsrådgiver på nav da vi søkte hjelp; det at andre så lett dømmer er årsaken til at vi ikke har vært sterk nok til å søke hjelp mye før, og det syntes hen var så trist. Hen ønsket at folk skal tørre å søke hjelp på et mye tidligere tidspunkt.

Jeg vil ikke skrive mer om dette fordi det endte med å bli så vondt. Takk for forslagene som har kommet. 

Anonymkode: 48c89...95b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skilsmisse, sykdom og aap hos begge ødela for oss. Jeg håper det ikke var vår skyld. 

Det er så lett å dømme andre. Det er derfor jeg ikke snakker med noen om min/vår økonomi. Jeg sa det også til gjeldsrådgiver på nav da vi søkte hjelp; det at andre så lett dømmer er årsaken til at vi ikke har vært sterk nok til å søke hjelp mye før, og det syntes hen var så trist. Hen ønsket at folk skal tørre å søke hjelp på et mye tidligere tidspunkt.

Jeg vil ikke skrive mer om dette fordi det endte med å bli så vondt. Takk for forslagene som har kommet. 

Anonymkode: 48c89...95b

Jeg tror du har mye å hente på å ikke tenke så svart-hvitt om dette. Det er neppe noen av oss som på alle livsområder til enhver tid tar de beste rådene. Innimellom tar vi valg som får dumme konsekvenser, og det tenker jeg vi må leve med. Vi må også kunne leve med at andre tenker noe tilsvarende. Det betyr ikke at andre fordømmer en eller sier at man er et dårlig menneske, det betyr bare at de mener du noen ganger har tatt dårlige valg økonomisk. Ingenting mer - og ingenting mindre:-)

Jo lavere inntekt man har, jo vanskeligere blir det å rette opp konsekvensene av mindre heldige valg. Det betyr på en måte at "kravene" til økonomisk klokskap, er størst for de som har dårligst økonomi i utgangspunktet. 

Søsknene dine må finne seg i at de ikke får utbetalt hele arven nå. Selv om de blir sure av det, så går verden ikke under. De må også tåle at ting ikke alltid er som de ønsker. De må tåle å vente noen år før de får resten av arven sin. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skilsmisse, sykdom og aap hos begge ødela for oss. Jeg håper det ikke var vår skyld. 

Det er så lett å dømme andre. Det er derfor jeg ikke snakker med noen om min/vår økonomi. Jeg sa det også til gjeldsrådgiver på nav da vi søkte hjelp; det at andre så lett dømmer er årsaken til at vi ikke har vært sterk nok til å søke hjelp mye før, og det syntes hen var så trist. Hen ønsket at folk skal tørre å søke hjelp på et mye tidligere tidspunkt.

Jeg vil ikke skrive mer om dette fordi det endte med å bli så vondt. Takk for forslagene som har kommet. 

Anonymkode: 48c89...95b

Jeg prøvde å søke hjelp hos nav da jeg hadde kun aap og var redd for å miste leiligheten.  Jeg kom aldri igjennom og fikk ingen å snakke med.  Var avvist hele tiden.  Det er lett å si at folk skal tørre å søke hjelp tidlig nok, men virkeligheten er noe annet.

I din sak så er det juridisk sett slik at banken krever beløpet av dødsboet og det kan ikke noen si noe om hvis lånet sto i dine foreldres navn og du hadde kun muntlig avtale om å betale det ned.  Det var dine foreldres valg å ta dette lånet og det kan dine søsken være så sure på som de bare vil.  Det er synd at det skal være slik at noen kroner ved arveskifte kan forsure og forsurer så mange familier.  Jeg antar at du har brukt penger på noe som de synes var luksus.

Anonymkode: b9988...744

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selvsagt. Jeg betaler gledelig tilbake også. Men de kommer til å «halshugge» meg fordi det betyr at de må bruke sine penger på å (ufrivillig) «hjelpe» meg. De har jo allerede uttalt seg og sagt hva de mener. 

Anonymkode: 48c89...95b

Har du ikke penger, så har du ikke penger. Kjedelig for både deg og søsken, men det må de forholde seg til. Som Frosken foreslår, bør du sette opp en nedbetalingsplan for restlånet. Mer kan du ikke gjøre og det bør dine søsken godta.

- Der intet er å hente, mister selv Keiseren sin rett

Endret av Xtra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...