Gå til innhold

Salmer du husker fra skoledagene?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

" Gud er Gud om alle mann var døde" kom jeg til å tenke på i øyeblikket. Pussig for det ellers sjelden.

"En seiler på livets hav" er en annen.

Har du noe forhold til sånne salmer?  Enkelte har veldig vanskelig melodi synes jeg.

Anonymkode: 73241...d22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

" Gud er Gud om alle mann var døde" kom jeg til å tenke på i øyeblikket. Pussig for det ellers sjelden.

"En seiler på livets hav" er en annen.

Har du noe forhold til sånne salmer?  Enkelte har veldig vanskelig melodi synes jeg.

Anonymkode: 73241...d22

Egentlig ikke, men vi pleide å synge "Alltid freidig" husker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

"Gud er Gud om alle mann var døde" kom jeg til å tenke på i øyeblikket.

Det er hentet fra starten (2. linje) på et av de versene i "Herre Gud, ditt dyre navn og ære" (av Petter Dass)  som det er vanlig å synge / bruke. Den har egentlig et enormt antall vers.

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du noe forhold til sånne salmer? Enkelte har veldig vanskelig melodi synes jeg.

Jeg er så gammel at vi sang mye salmer på barneskolen og måtte lære mange utenat. Jeg var såpass rask til å lære utenat at jeg lærte disse tekstene veeeldig godt, siden vi holdt på helt til alle i klassen kunne dem. Så noen av disse tekstene sitter som spikret ennå. Skulle gjerne slettet noen sangtekster for å få plass i hukommelsen til nyttigere ting, men det funker visst ikke slik.

Jeg er med på en del gudstjenester fordi jeg synger i kirkekor, så derfor kjenner jeg også til en del nyere salmer, ikke bare de fra skoletiden. Jeg synes noen melodier er litt - eh - konstruert, dvs. det tar lang tid før det blir naturlig å synge dem riktig.

Men det finnes også salmemelodier som jeg synes er helt fantastiske.

Endret av laban
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi måtte pugge salmevers hver eneste uke på barneskolen(!). Har glemt mye, men merker det kan komme frem igjen når jeg er i kirken i begravelser etc.

 

Best husker jeg jule- og påskesalmene, for de gikk jo igjen hvert eneste år. Favoritten blant påskesalmene var Deg være ære, om den heter det 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Xtra skrev:

Favoritten blant påskesalmene var Deg være ære, om den heter det

Det gjør den 😊 Enig i at den er flott. Sammen med "Å, salige stund uten like". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty

Gud være ære. Herre over jordens lam. Den var catchy. Men jeg tar avstand mot den slags fordumming nå for tiden. Innbille barn slikt nonsens :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg husker alle som om det var i går. Selv for en ateist er det mulig. Denne synes jeg er mektigst:

Høye hall og dype dal skal vike, jord og himmel falle skal tillike, hvert fjell, hver tinde skal brått forsvinne, men opp skal rinne, som solen skinne, Guds rike!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker mest ett av versene fra " Terje Viken" . Vår lærerinne som det elskelige mennesket hun var ba alle i klassen pugge et vers. Mitt var mot slutten. " På Fjære kirke der lå en grav. Den lå på en værhår plett. Den var ikke skjøttet og vår sunken og lav. osv.

Hun ivret veldig for å tenke gnisten til videre læring som jeg husker fra tiden vi hadde sammen i 4 klasse om jeg ikke husker feil. Hun var da også en personlig kristen tror jeg.

Denne lærinnenen inviterte oss alle en kveld hjem til sine da gamle foreldre hvor hun bodde i et lite hus rett under en jernbanebro. Så veldig ofte gikk ikke gostogene den gangen og det var mange slike små stoppested den gangen men det må ha vært spesielt å bo slik noe hun også kunne fortelle oss om. Så god atmosfære i det huset kan dere tro. Vi spilte bingo som jeg husker den kvelden hjemme hos henne og hun fulgte oss alle hjem hver til sitt hele klassen. Magisk kveld for skoleunger.

Anonymkode: 73241...d22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fastnick
4 timer siden, Worrysome plenty skrev:

Gud være ære. Herre over jordens lam.

Nei, det er "Gud være ære, Herre over dødens makt".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Fastnick skrev:

Nei, det er "Gud være ære, Herre over dødens makt".

Nei, det er «Deg være ære, herre over dødens makt».

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg går jevnlig i kirka og synger i kirkekor, så jeg kan mange salmer.  Er veldig glad i dem, både tekst, melodi,  tradisjon,  historie og budskap.  Noen av de jeg er mest glad i er:

* Å leva det er å elska

* Alltid freidig 

*Dype stille , sterke milde

*Å salige stund

*Deg være ære

*Blott en dag et ögonblikk i sänder

* Jeg vil gi deg o Herre min lovsang

* Jeg løfter mine øyne opp mot fjellene

*Jeg tror på Gud fader, Jeg tror på Guds Sønn (refrenget)

*Å at jeg kunne min Jesus prise...

Veldig mange fine salmer!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, påskelilje skrev:

Jeg går jevnlig i kirka og synger i kirkekor, så jeg kan mange salmer.  Er veldig glad i dem, både tekst, melodi,  tradisjon,  historie og budskap.  Noen av de jeg er mest glad i er:

* Å leva det er å elska

* Alltid freidig 

*Dype stille , sterke milde

*Å salige stund

*Deg være ære

*Blott en dag et ögonblikk i sänder

* Jeg vil gi deg o Herre min lovsang

* Jeg løfter mine øyne opp mot fjellene

*Jeg tror på Gud fader, Jeg tror på Guds Sønn (refrenget)

*Å at jeg kunne min Jesus prise...

Veldig mange fine salmer!!!

Begynte bra... og resten har jeg ikke hørt om 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Xtra skrev:

Begynte bra... og resten har jeg ikke hørt om 😂

Jeg kunne sikkert ha listet opp flere,  men det var disse jeg kom på sånn helt spontant!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, påskelilje skrev:

Jeg kunne sikkert ha listet opp flere,  men det var disse jeg kom på sånn helt spontant!

Er du kristen?

Anonymkode: c8ea7...90d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg burde husket mange salmer siden jeg er oppvokst i et kristen hjem så jeg hørte ofte salmer, men de jeg kommer på er julesalmer og slik. Når jeg ser hva dere andre skriver så husker jeg det meste av det. En salme som jeg liker veldig godt er nord-norsk julesalme for den føles så sannferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Xtra skrev:

Vi måtte pugge salmevers hver eneste uke på barneskolen(!). Har glemt mye, men merker det kan komme frem igjen når jeg er i kirken i begravelser etc.

 

Best husker jeg jule- og påskesalmene, for de gikk jo igjen hvert eneste år. Favoritten blant påskesalmene var Deg være ære, om den heter det 😀

 Ja, jeg har også pugget salmevers på skolen! Det var helt vanlig. 🙂 Heldigvis sang vi de fleste av dem, men jeg husker også at noen resiterte vi bare. Stående! Utrolig kjedelig. 
 

Deg være ære var en av mine favoritter også. Sammen med Din rikssak Jesu være skal. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...