Gå til innhold

Salmer du husker fra skoledagene?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det smerter meg veldig å si det. Ikke slik jeg ønsket av utvikling. Men makta rår og intuitivt tror jeg dette kan lett bli konsekvens.

All grunn til å ta vare på salmeboken med inngravert navn.

Anonymkode: 73241...d22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det ikke en kjent forfatter med " En salme ved reisene slutt". Kanskje å tolke for mye inn i en roman.

Anonymkode: 73241...d22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det ikke en kjent forfatter med " En salme ved reisene slutt". Kanskje å tolke for mye inn i en roman.

Anonymkode: 73241...d22

Erik Fosnes Hansen skrev Salme ved reisens slutt, om skipsorkesteret på Titanic. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Svar på spørsmål fra laban. Dette med " kjernefamilien" og endringer som jeg tror kommer utifra min kunnskap om samfunnet.

Anonymkode: 73241...d22

Også til laban.

Tingrettene leter kanskje om det gjelder 2 millioner men hva om det gjelder nesten ingenting.

En stilling skal " tjene seg inn i dag". Det er ingen som har " frimerkekasser" eller sitter med noe sånt lenger tror jeg ifølge min advokat. Og om noe skulle være feil kan jo bare " de det måtte angå" selv ta advokat. Om de har helse til det. Spesielt når dette er mennesker som er en fremmed og aldri har gjort en noe godt. Mitt eksempel er ikke så enestående tror jeg. Nytte/ kost er hva som styrer og makta rår.

Om folk ønsker å gå utenom sine barn kan de jo gjøre det i et testament. De andre er uvedkommende for de fleste tror jeg i vår vestlige verden.

Anonymkode: 73241...d22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om folk ønsker å gå utenom sine barn kan de jo gjøre det i et testament.

Nei, barna har krav på 2/3 i Norge, begrenset oppad til et ganske høyt beløp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Unnskyld at jeg forstyrret med corny tanker.. Det er bare det at når jeg hører på radio virker det som det ene forslaget om lovendringer tar det andre fra ulike politiske sjatteringer. Kostnader styrer ofte alt for oss alle i dag virker det som. Man kan jo bare gå i seg selv. Jeg forstår ikke at det komplekse regelverket kan vare ved ettersom kapasiteten i dette system blir så svekket som det gjør. Er ikke så sikker på at alt går etter boka nå engang. Tror det er omfattende normarbeid på gang.

Kanskje bare at jeg får den følelsen fordi det blåser så skummelt serkt i dag .Selv de grandiose gamle eiketrærne her omkring vaier nå kraftig.

Selv tror jeg bare vi er  inne i et nytt værmessig sekel kanskje men politikerene virker jo helt irrasjonelle i dag.

Anonymkode: 73241...d22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nå har jo jeg ikke barn da. Det er annerledes for dere som er i slik situasjon.

Anonymkode: 73241...d22

Denne tråden har ikke med barn å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker bare vi fikk utdelt " jukselapper" av en snill prest til konfirmasjonshørkngen. Ikke det jeg hadde pugget jeg.

Anonymkode: 73241...d22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Unnskyld at jeg forstyrret med corny tanker.. Det er bare det at når jeg hører på radio virker det som det ene forslaget om lovendringer tar det andre fra ulike politiske sjatteringer. Kostnader styrer ofte alt for oss alle i dag virker det som. Man kan jo bare gå i seg selv. Jeg forstår ikke at det komplekse regelverket kan vare ved ettersom kapasiteten i dette system blir så svekket som det gjør. Er ikke så sikker på at alt går etter boka nå engang. Tror det er omfattende normarbeid på gang.

Kanskje bare at jeg får den følelsen fordi det blåser så skummelt serkt i dag .Selv de grandiose gamle eiketrærne her omkring vaier nå kraftig.

Selv tror jeg bare vi er  inne i et nytt værmessig sekel kanskje men politikerene virker jo helt irrasjonelle i dag.

Anonymkode: 73241...d22

Hvilke endringer i arveloven er det du mener kommer eller frykter kommer? Jeg klarer ikke å få fatt på hva det er du uroer deg over. 
 

i Norge har vi dels regler om pliktdelsarv som man ikke kan omgå ved testamente. Dels har vi regler om at slektninger innen en viss krets arver dersom det ikke er satt opp testamente. Mangler det både testament OG arvinger innen lovbestemt krets, arver staten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her måtte det pugges salmer slik at en kunne de utenat. Husker spesielt disse:

- Det er makt i de foldede hender

- Deg være ære

- Navnet jesus blekner aldri

- Herre gud ditt dyre navn og ære

- Deg være ære

- O bli hos meg

- Kjærlighet fra gud
 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 8.2.2020 den 17.12, Xtra skrev:

Vi måtte pugge salmevers hver eneste uke på barneskolen(!). Har glemt mye, men merker det kan komme frem igjen når jeg er i kirken i begravelser etc.

 

Best husker jeg jule- og påskesalmene, for de gikk jo igjen hvert eneste år. Favoritten blant påskesalmene var Deg være ære, om den heter det 😀

 

På 8.2.2020 den 17.15, laban skrev:

Det gjør den 😊 Enig i at den er flott. Sammen med "Å, salige stund uten like". 

Det er jo kvalitet, det er Händel! Fra oratoriet Judas Maccabaeus. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.2.2020 den 16.58, laban skrev:

Det er hentet fra starten (2. linje) på et av de versene i "Herre Gud, ditt dyre navn og ære" (av Petter Dass)  som det er vanlig å synge / bruke. Den har egentlig et enormt antall vers.

Jeg er så gammel at vi sang mye salmer på barneskolen og måtte lære mange utenat. Jeg var såpass rask til å lære utenat at jeg lærte disse tekstene veeeldig godt, siden vi holdt på helt til alle i klassen kunne dem. Så noen av disse tekstene sitter som spikret ennå. Skulle gjerne slettet noen sangtekster for å få plass i hukommelsen til nyttigere ting, men det funker visst ikke slik.

 

Skulle tro vi hadde samme lærer. 😯

Jeg kan veldig mange salmer, nettopp av den grunnen du nevner her. Læreren vår var svært religiøs, og jeg mener det sto en ny salme på tavla hver uke som blei sunget til alle kunne den. Husker at en medstudent tok en test på meg en gang og slo opp 20 tilfeldige salmer i salmeboka, nevnte tittelen, og så skulle jeg synge første strofe. Tror jeg klarte 16/20, og de jeg ikke kunne var ganske nye. 😂 Jeg er ikke religiøs, så salmene har ikke blitt praktisert i voksen alder, kun i begravelser og sånt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...