Gå til innhold

Salmer du husker fra skoledagene?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

11 timer siden, påskelilje skrev:

Jeg går jevnlig i kirka og synger i kirkekor, så jeg kan mange salmer.  Er veldig glad i dem, både tekst, melodi,  tradisjon,  historie og budskap.  Noen av de jeg er mest glad i er:

* Å leva det er å elska

* Alltid freidig 

*Dype stille , sterke milde

*Å salige stund

*Deg være ære

*Blott en dag et ögonblikk i sänder

* Jeg vil gi deg o Herre min lovsang

* Jeg løfter mine øyne opp mot fjellene

*Jeg tror på Gud fader, Jeg tror på Guds Sønn (refrenget)

*Å at jeg kunne min Jesus prise...

Veldig mange fine salmer!!!

Jeg løfter mine øyne... lærte jeg på konfirmasjonsleiren, av studenter på MF som var med. Friskt tilskudd til salmefloraen i forhold til det jeg hadde lært av lokal lærer/prest. 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, morsan skrev:

Sammen med Din rikssak Jesu være skal. 

Som var en av dem jeg hadde i tankene da jeg skrev at noen salmer har fantastiske melodier.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, laban skrev:

Som var en av dem jeg hadde i tankene da jeg skrev at noen salmer har fantastiske melodier.. 

Ja, veldig fin. Jeg likte godt å synge den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg likte Kjærlighet fra Gud husker jeg.

Jeg er ikketroende, men syns barna fremdeles burde lære salmer. Det er mange middelmådige i Landstads reviderte, men de gode er en kulturskatt på linje med annen klassisk poesi og lyrikk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Kayia skrev:

Jeg likte Kjærlighet fra Gud husker jeg.

Jeg er ikketroende, men syns barna fremdeles burde lære salmer. Det er mange middelmådige i Landstads reviderte, men de gode er en kulturskatt på linje med annen klassisk poesi og lyrikk. 

Ja, fint og viktig å ta vare på kulturarv selv om forkynning naturlig nok ikke er en del av skolen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle har vi minner fra " barndommens dal" ja. Tror alle folk har sine ting når det gjelder etikk og livssyn.

Regelverk og lovverk  her til lands er jo i sterk endring så det blir spennende å se hva som " blir igjen".Virker som " kjernefamilien" er hva man tenker som utgangspunkt. Alt annet overflødig og foreldet.

Anonymkode: 73241...d22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Virker som "kjernefamilien" er hva man tenker som utgangspunkt. Alt annet overflødig og foreldet.

Hvordan da? Hvem er "man" som tar utgangspunkt i kjernefamilien? Jeg synes samfunnet har kommet ganske langt i å ta hensyn til og se på som naturlig, at mange ikke lever i noen tradisjonell kjernefamilie. 

Fram til jeg ble tenåring, var det forbudt ved lov å være samboer, enten det var et hetrofilt eller homofilt forhold. Det var riktignok en sovende lov de siste årene. Sånt virker foreldet, ikke "alt annet enn kjernefamilien".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du jeg tror man på grunn av de høye kostnadene ved adminidtrasjon av arveoppgjør og uheldige og bitre og vonde skjebner og mer moderne familiestrukturer og kostnadene ved å finne arvinger og alt og sannsynligvis for å frigjøre ressurser til alt dette nye fine som er klimagodkjent så langt så vil arvinger bare være innen kjernefamilien og ikke mellom søsken og oppad og nedadstigende linje. Det er min oppfatning etter alt som nå skjer med nedleggelser av tingretter osv. Det må bli føringene av alt som nå skjer tror jeg. Tror også at foreldelseskravene blir annerledes og mye sletting av gammel gjeld. Man mangler ressurser til å håndheve loven slik den nå er tror jeg.

Jeg er enslig selv uten livsarvinger og min alder og helse gjør at jeg selv om jeg ikke har store realverdier enn hva ventelig knspt vil rekke til min livsoppholdelse i min levetid satte jeg opp et testament "til hjelp for utvalgte syke via anerkjent organisasjon " ( var hos advokat som tar seg av saken om der er noe igjen etter at jeg skulle gått bort ) dersom noe skulle gjenstå etter at jeg er under torva. Så alt er i endring og ingenting blir i fremtiden som nå. Uten at jeg hsr ønsket det slik eller planlagt det. Ikke planlagt å bli arbeidsledig eller at forelrene skulle ha det så vondt.Det er ikke tatt ut av luften. Ting er ikke som i " gamle dager" da man etterlyste arvinger i utlandet og en fetter eller kusine på sykehjemmet.

Vår lille familie har alltid hatt minstinntekt og sjelden noe til overs. Vi hadde store perioder arbeidsledig alle tre .Allikevel hadde jeg inntrykk av behandlingen av oss nærmest var " maktas"  lære eksempel. Jeg trodde aldri våre liv skulle ende slik nei

Men jeg vet også om hva som skjedde med andre.

Nå ser jeg bare frem til min pensjon og en fast inntekt. Et par år igjen.

Anonymkode: 73241...d22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får tro hva du vil. At jeg er gjerrig å slik. Se deg omkring å se hva for verdier disse retthaverske moralens voktere sitter på både av eiendommer og årslønner og fremtidige pensjoner. Leiligheter og hus til 5 eller 10 mill. Ikke uvanlig her.

 

Anonymkode: 73241...d22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fastnick

d22: Hva i all verden har de to siste innleggene dine med hvilke salmer man husker fra skolen å gjøre?

Det du skriver kan være interessant nok, men hadde egnet seg best i en egen tråd som du startet selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, laban skrev:

Hvordan da? Hvem er "man" som tar utgangspunkt i kjernefamilien? Jeg synes samfunnet har kommet ganske langt i å ta hensyn til og se på som naturlig, at mange ikke lever i noen tradisjonell kjernefamilie. 

Fram til jeg ble tenåring, var det forbudt ved lov å være samboer, enten det var et hetrofilt eller homofilt forhold. Det var riktignok en sovende lov de siste årene. Sånt virker foreldet, ikke "alt annet enn kjernefamilien".

Enkelte ( mener ikke deg dpesielt) trenger " å stikke fingeren i jorda" tror jeg.

Tror det er nettopp hva mange barn av bønder gjør i dag. De ønsker et annet liv. Det blir endringer det og konsekvenser for mange lokalsamfunn og infrastruktur. Jeg lurer på om vi kommer til å se fraflyttet hus slik som flere steder i Amerika.

Anonymkode: 73241...d22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Fastnick skrev:

d22: Hva i all verden har de to siste innleggene dine med hvilke salmer man husker fra skolen å gjøre?

Det du skriver kan være interessant nok, men hadde egnet seg best i en egen tråd som du startet selv :)

Svar på spørsmål fra laban. Dette med " kjernefamilien" og endringer som jeg tror kommer utifra min kunnskap om samfunnet.

Anonymkode: 73241...d22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi hadde en meget religiøs frøken så vi sang en salme hver dag og måtte be både om morgenen og om ettermiddagen når vi skulle hjem.  Dessuten måtte vi pugge en salme i uka.  Og ja, de sitter enda, i hvert fall første verset.  Og jeg er overhode ikke religiøs og går bare i kirken når jeg må.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fastnick
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Svar på spørsmål fra laban. Dette med " kjernefamilien" og endringer som jeg tror kommer utifra min kunnskap om samfunnet.

Anonymkode: 73241...d22

Som sagt så kan det du tar opp være interessant å snakke om, men jeg forstod bare ikke hva det har med denne tråden å gjøre. Denne handler jo om salmer fra skoledagene. 

Men som det stadig blir påpekt så er det mange tråder hvor opprinnelig tema blir glemt, og andre temaer blir snakket om i stedet. Selv er jeg jo med på det nå ved å ta opp hva slags relevans dine innlegg har for trådens tema... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror heller ikke alle her forstår helt hva som innvirker på hva. i samfunnet.Spesielt de her som ikke har noe psykisk sykdom av nevnverdighet men bare jobb er i mediebransjen.

Anonymkode: 73241...d22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Kayia skrev:

Jeg likte Kjærlighet fra Gud husker jeg.

Nå sendte du meg rett tilbake til barndommens basarer på det lokale forsamlingshuset hos min mormor. Noen av grendas kvinner fra Sanitetsforeningen spilte gitar og sang - med den stemmen de hadde (a la De syngende husmødre) - og da veldig ofte "Kjjærlighet fra Gud", de pleide også å synge "Eg veit ei lita jente" husker jeg. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ting er ikke som i "gamle dager" da man etterlyste arvinger i utlandet og en fetter eller kusine på sykehjemmet.

 

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

så vil arvinger bare være innen kjernefamilien og ikke mellom søsken og oppad og nedadstigende linje.

Det er ingenting sim tyder på at disse delene av arveloven vil bli endret. Skulle liksom staten konfiskere eiendelene til alle som dør uten å ha egne barn eller foreldre i live?

Man legger fortsatt ned et betydelig arbeid i å spore opp arvinger. Fettere og kusiner er siste ledd i arverekkefølgen. Men ting vanskeliggjøres av at verden blir mindre. Hvis du flykter fra en krigsherjet afrikansk stat med korrupte myndigheter og rettsvesen til Sverige, jobber der i årevis, kjøper leilighet og dør barnløs, er det ikke så lett å finne dine yngre søsken.

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer på om vi kommer til å se fraflyttet hus slik som flere steder i Amerika.

Enkelttilfeller har vi jo allerede, det finnes vanskelig tilgjengelige småsteder der husene befolkes av noen få pensjonister og resten bare brukes som fritidsboliger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Fastnick skrev:

d22: Hva i all verden har de to siste innleggene dine med hvilke salmer man husker fra skolen å gjøre?

Det du skriver kan være interessant nok, men hadde egnet seg best i en egen tråd som du startet selv :)

Lite av disse salmeskattene er i aktivt bruk i dag ikke sant. Kanskje en naturlig prosess? Man kan ikke unngå å se at det henger sammen med samfunnet forøvrig synes jeg. Mye hva jeg tenker på uten at jeg er t tvil om at kirken vil ta vare på sin historie. Folk lever andre liv og mer kontinentale liv i dag. Feriehus i Spania og hytte på fjell og sjø og et enormt behov for å finne økonomi til klimatiltak og nyvinninger.ingen utvikling jeg har fått i stand.

Anonymkode: 73241...d22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, laban skrev:

 

Det er ingenting sim tyder på at disse delene av arveloven vil bli endret. Skulle liksom staten konfiskere eiendelene til alle som dør uten å ha egne barn eller foreldre i live?

Man legger fortsatt ned et betydelig arbeid i å spore opp arvinger. Fettere og kusiner er siste ledd i arverekkefølgen. Men ting vanskeliggjøres av at verden blir mindre. Hvis du flykter fra en krigsherjet afrikansk stat med korrupte myndigheter og rettsvesen til Sverige, jobber der i årevis, kjøper leilighet og dør barnløs, er det ikke så lett å finne dine yngre søsken.

Enkelttilfeller har vi jo allerede, det finnes vanskelig tilgjengelige småsteder der husene befolkes av noen få pensjonister og resten bare brukes som fritidsboliger.

Vent å se.

Anonymkode: 73241...d22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...