Gå til innhold

Forskning på autisme


Madelenemie

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Så bra. Håper de klarer å finne en måte å diagnostisere autisme på gjennom å ta en hjernescanning. Tror det er viktig at kun de som faktisk har ekte autisme og har problemer får diagnosen, man burde ikke få diagnosen bare fordi en er litt utafor normalen, litt usosial og fordi en tilfeldigvis heller ikke liker høye lyder.

Autisme er jo faktisk en feil i hjernen, og er noe helt annet enn å kun ha et par av de enkeltstmptomene som autisme medfører. Dvs alle mennesker har jo noen av autismesymptomene, men de med autisme oppfyller nesten alle.

Anonymkode: d984f...254

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så bra. Håper de klarer å finne en måte å diagnostisere autisme på gjennom å ta en hjernescanning. Tror det er viktig at kun de som faktisk har ekte autisme og har problemer får diagnosen, man burde ikke få diagnosen bare fordi en er litt utafor normalen, litt usosial og fordi en tilfeldigvis heller ikke liker høye lyder.

Autisme er jo faktisk en feil i hjernen, og er noe helt annet enn å kun ha et par av de enkeltstmptomene som autisme medfører. Dvs alle mennesker har jo noen av autismesymptomene, men de med autisme oppfyller nesten alle.

Anonymkode: d984f...254

De som er gift, har familie, jobb og venner bør ikke få diagnosen.

Anonymkode: e2d5f...b30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

De som er gift, har familie, jobb og venner bør ikke få diagnosen.

Anonymkode: e2d5f...b30

Selvsagt så må de få diagnosen dersom de faktisk er autister. Men jeg tenker heller at det er svært liten sannsynlighet for at en ekte autist klarer å få seg både familie, jobb og venner. Da er det noe som skurrer.

Anonymkode: d984f...254

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvsagt så må de få diagnosen dersom de faktisk er autister. Men jeg tenker heller at det er svært liten sannsynlighet for at en ekte autist klarer å få seg både familie, jobb og venner. Da er det noe som skurrer.

Anonymkode: d984f...254

Det er det absolutt ikke, siden det finnes ulike grader av enhver sykdom. 

Anonymkode: 5c37f...567

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, her var det vel litt manglende kunnskap om autisme. Autisme er et spekter. Det strekker seg fra asperger til barneautisme og innimellom der et sted, kommer atypisk autisme.

Spesnstig å si at autisme er en feil i hjernen, når ingen egentlig vet årsaken til autisme, men har funnet ut at alt tyder på at det er flere årsaker. De har også funnet et mulig gen, eller en genkombinasjon som årsak til autisme. Dette er ikke genfeil, men gener som er en naturlig del av variasjonen i befolkningen. I såfall er det da altså ikke en feil, men kanskje en uheldig genkombinasjon.

Ingen får diagnosen autisme fordi de er litt utenfor normalen. Det er faktisk kriterier til diagnosen og er ikke kriteriene oppfylt, får man heller ikke diagnosen. Man går igjennom en rekke tester for å kartlegge hvordan hjernen jobber. Ut ifra det kan de se om man skårer typisk for autisme, eller om man er innenfor normalen.

Hvorfor bør ikke de som er gift, har familie, jobb og venner få diagnosen? De fleste med asperger har minst en av disse. Mange er gift og har barn. 10% er i jobb. De fleste har minst en venn. Madelenemie f.eks har uten tvil asperger. Hun har vært gift, har familie, har barn. Burde hun fratas diagnosen? Skal man nektes en diagnose man har, fordi man har presset seg selv til å stå i jobb?

Bra det blir forsket mer på, for her er det tydelig mye meniner og ingen kunnskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, Trine skrev:

Oi, her var det vel litt manglende kunnskap om autisme. Autisme er et spekter. Det strekker seg fra asperger til barneautisme og innimellom der et sted, kommer atypisk autisme.

Spesnstig å si at autisme er en feil i hjernen, når ingen egentlig vet årsaken til autisme, men har funnet ut at alt tyder på at det er flere årsaker. De har også funnet et mulig gen, eller en genkombinasjon som årsak til autisme. Dette er ikke genfeil, men gener som er en naturlig del av variasjonen i befolkningen. I såfall er det da altså ikke en feil, men kanskje en uheldig genkombinasjon.

Ingen får diagnosen autisme fordi de er litt utenfor normalen. Det er faktisk kriterier til diagnosen og er ikke kriteriene oppfylt, får man heller ikke diagnosen. Man går igjennom en rekke tester for å kartlegge hvordan hjernen jobber. Ut ifra det kan de se om man skårer typisk for autisme, eller om man er innenfor normalen.

Hvorfor bør ikke de som er gift, har familie, jobb og venner få diagnosen? De fleste med asperger har minst en av disse. Mange er gift og har barn. 10% er i jobb. De fleste har minst en venn. Madelenemie f.eks har uten tvil asperger. Hun har vært gift, har familie, har barn. Burde hun fratas diagnosen? Skal man nektes en diagnose man har, fordi man har presset seg selv til å stå i jobb?

Bra det blir forsket mer på, for her er det tydelig mye meniner og ingen kunnskap.

Jeg tenker ingen autisk klarer å være gift, ha familie, jobb og venner og ellers leve et vanlig liv.

Anonymkode: e2d5f...b30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker ingen autisk klarer å være gift, ha familie, jobb og venner og ellers leve et vanlig liv.

Anonymkode: e2d5f...b30

Det er ikke umulig å ha partner, familie eller jobb ved Asperger syndrom. 

Vanskelig? Ja. 

Umulig? Nei. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker ingen autisk klarer å være gift, ha familie, jobb og venner og ellers leve et vanlig liv.

Anonymkode: e2d5f...b30

Jeg kjenner en med asperger som hadde alt dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Janus30 skrev:

Det er ikke umulig å ha partner, familie eller jobb ved Asperger syndrom. 

 

Det må være en svært lett versjon av asperger hvis man klarer å være gift/ha parter, barn, ha venner og jobb. Hva skal man med en diagnose da?

De fleste med asperger sitter alene i kalde trygdeleiligheter uten kontakt med noen. Det er ikke mye til liv.

Anonymkode: e2d5f...b30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, kupton skrev:

Jeg kjenner en med asperger som hadde alt dette.

Det var nok unntaket som bekrefter regelen.

Anonymkode: e2d5f...b30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min bror er gift og har tre barn. Han har gode venner og lever greit. Klarte ikke yrkeslivet så bra. Han har Asberger. Det samme har to av barna. 

Anonymkode: 313a0...9f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

De fleste med asperger sitter alene i kalde trygdeleiligheter uten kontakt med noen. Det er ikke mye til liv.

Anonymkode: e2d5f...b30

Du har vel link til at de fleste sitter alene i kalde leiligheter uten kontakt med omverden? 

I det minste sa du jo de fleste, så du er enig i at noen fungerer bedre enn andre. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det var nok unntaket som bekrefter regelen.

Anonymkode: e2d5f...b30

Når unntakene finnes er det ikke umulig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste autister har så store problemer med mellommenneskelig samhandling, språk og kommunikasjon at det å ha kjæreste, venner eller å klare å beholde en jobb blir alt for vanskelig og for mange helt umulig.

Jeg lurer på om ikke psykologene er litt for slapphendte når de deler ut diagnoser til folk som fungerer helt normalt.

Anonymkode: d984f...254

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker ingen autisk klarer å være gift, ha familie, jobb og venner og ellers leve et vanlig liv.

Anonymkode: e2d5f...b30

Godt det ikke er dine tanker som bestemmer diagnoser da. "og ellers leve et vanlig liv" ble supplert. Først var det gift, ha familie, jobb og venner. Det er ikke ensbetydene med å leve et vanlig liv. Noen har ekstremt tålmodige partnere, ikke så uvanlig at barna også er på spekteret og du vet, like barn leker best osv. Mange, spesielt kvinner, blir ikke diagnostisert før de er voksne. De har altså hele livet forsøkt å være "normale" og ender opp med utmattelse, depresjon, angst o.l. Først da får de hjelp og diagnosen de skulle hatt da de var barn. Mange med asperger har også adhd i tillegg. Noe som gjør at det kan være vanskelig å se asperger'n bak hyperaktiviteten. Det er mange autister som virkelig forsøker å få til familie og venner fordi de ellers vil føle seg ensomme. De som virkelig prøver, trenger også langt mer alenetid/hvile/stillhet enn normale. De lever altså ikke et normalt liv. Man får ikke diagnosen dersom man fungerer normalt.

Jeg har asperger. Jeg fungerer ikke i jobb og hadde overhode ikke taklet å ha en familie. Jeg fikser ikke engang å bo sammen med én annen person. Men jeg har heller ikke et særlig sosialt behov. Jeg har det best alene. Men jeg har venner og jeg har en aktivitet jeg driver med sammen med andre. Selvfølgelig er det utfordrende, men jeg har konkludert med at så lenge det også gir meg noe, er det verdt de vanskelige situasjonene. Noen med asperger har et sosialt behov og de er gjerne villig til å ofre enda mer for å kunne ha en familie. Og jeg bor overhode ikke i en kald trygdeleilighet. Jeg har et eget hus, som bare jeg eier (banken eier forsåvidt fortsatt litt, men de gidder ikke bidra med kommunale avgifter eller vedlikehold, så jeg anser det som mitt). Her er det kun kaldt når jeg har skrudd av varmepumpa for å lufte og glemt å skru den på igjen før jeg går tur. Da kan det være litt friskt her når jeg kommer tilbake. Men da bare fyrer jeg i ovnen, så blir det fort varmt nok til at bikkja evakuerer ut.

 

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

De fleste autister har så store problemer med mellommenneskelig samhandling, språk og kommunikasjon at det å ha kjæreste, venner eller å klare å beholde en jobb blir alt for vanskelig og for mange helt umulig.

Jeg lurer på om ikke psykologene er litt for slapphendte når de deler ut diagnoser til folk som fungerer helt normalt.

Anonymkode: d984f...254

Har du dokumentasjon på det? Jeg har ikke oversikt over hvor mange som har autisme og hvor mange som har asperger. Er det flest med autisme, stemmer nok det du skriver. Men jeg mistenker at det finnes flere med asperger enn autisme. For de fleste er det vanskelig, men for mange er det ikke altfor vanskelig eller umulig.

Pleier folk som fungerer normalt oppsøke psykolog?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/14/2020 at 12:36 AM, Trine said:

Godt det ikke er dine tanker som bestemmer diagnoser da. "og ellers leve et vanlig liv" ble supplert. Først var det gift, ha familie, jobb og venner. Det er ikke ensbetydene med å leve et vanlig liv. Noen har ekstremt tålmodige partnere, ikke så uvanlig at barna også er på spekteret og du vet, like barn leker best osv. Mange, spesielt kvinner, blir ikke diagnostisert før de er voksne. De har altså hele livet forsøkt å være "normale" og ender opp med utmattelse, depresjon, angst o.l. Først da får de hjelp og diagnosen de skulle hatt da de var barn. Mange med asperger har også adhd i tillegg. Noe som gjør at det kan være vanskelig å se asperger'n bak hyperaktiviteten. Det er mange autister som virkelig forsøker å få til familie og venner fordi de ellers vil føle seg ensomme. De som virkelig prøver, trenger også langt mer alenetid/hvile/stillhet enn normale. De lever altså ikke et normalt liv. Man får ikke diagnosen dersom man fungerer normalt.

 

 

Jeg tenker det er en overdiagnostisering i dag. Det har blitt en motediagnose. Det blir nok strammet inn nå når asperger forsvinner. Det blir feil å liksom ha asperger hvis du bare sliter litt. Bare fordi en ikke er helt A4 eller litt sosial angst så betyr ikke det at man har asperger! Det er en gjennomgripende lidelse som ødelegger det meste og gjør livet til et helvete.

https://www.nrk.no/rogaland/silje-hadde-feil-diagnose-i-fire-ar-1.14670129

Psykologspesialisten mener overdiagnostiseringen sykeliggjør samfunnet.

– Det er et veldig alvorlig stempel. Asperger er en type autisme. Det er en temmelig gjennomgripende tilstand som gir et inntrykk av at personen har en større forstyrrelse enn personen har, så det er jo en sykeliggjøring, sier han.

Rundt 80 prosent av henviste personer med diagnosen eller personer som blir henvist for utredning, oppfyller ikke kriteriene.

 

 

Anonymkode: b783b...330

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker det er en overdiagnostisering i dag. Det har blitt en motediagnose..

Rundt 80 prosent av henviste personer med diagnosen eller personer som blir henvist for utredning, oppfyller ikke kriteriene

Anonymkode: b783b...330

ikke lest artikkelen enda, men :

 

Synes det er uheldig å bruke slike fraser ovenfor folkemassen, når det gjør at folk får et helt annet inntrykk enn virkeligheten

La meg gi et eksempel. En lege mistenker at 100 pasienter har sykdom X. og gir dem medisin Y. 95 av pasientene får god effekt og blir friske av medisinen men 5 av pasientene går tilbake til legen og sier hey medisin Y virket ikke, men legen vet at medisin Y er ekstremt effektiv for sykdom X. Disse 5 pasientene sender han videre til spesialist på sykdom X for å udnersøke siden han nå er i tvil om diagnosen er rett pga at medisien ikke virket, han finner at 4 av dem ikke hadde sykdom X mens 1 av dem hadde sykdom X

Så kan denne spesialisten gå til NRK og si hey hey 4 av 5 som kommer på mitt kontor for sykdom X har ikke sykdom X !!!! Stort problem blablabla... 

Problemet med dette er at det gir folk et feil inntrykk, legen ga 96% av folkene riktig diagnose, 4% fikk feil diagnose, mens i avisen leser folk at 80% får feil diagnose

Anonymkode: c4c6b...8bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker det er en overdiagnostisering i dag.

Anonymkode: b783b...330

Gjerne kom med en kilde som bekrefter påstanden din. Din kilde, sier ikke det du tror den sier, dermed er dette meget uheldig at du sprer slikt. Kan godt hende det stemmer men da får du/dere komme med dokumentasjon som beviser/indikerer dette. Ditt bevis/hans frase, sier ikke det du dere evt han tror det betyr.

Statistikk er lett å misbruke, men vi bør forsøke å ikke falle i de mest åpenbare fallgruvene ihvertfall.

Anonymkode: c4c6b...8bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

ikke lest artikkelen enda, men :

 

Synes det er uheldig å bruke slike fraser ovenfor folkemassen, når det gjør at folk får et helt annet inntrykk enn virkeligheten

La meg gi et eksempel. En lege mistenker at 100 pasienter har sykdom X. og gir dem medisin Y. 95 av pasientene får god effekt og blir friske av medisinen men 5 av pasientene går tilbake til legen og sier hey medisin Y virket ikke, men legen vet at medisin Y er ekstremt effektiv for sykdom X. Disse 5 pasientene sender han videre til spesialist på sykdom X for å udnersøke siden han nå er i tvil om diagnosen er rett pga at medisien ikke virket, han finner at 4 av dem ikke hadde sykdom X mens 1 av dem hadde sykdom X

Så kan denne spesialisten gå til NRK og si hey hey 4 av 5 som kommer på mitt kontor for sykdom X har ikke sykdom X !!!! Stort problem blablabla... 

Problemet med dette er at det gir folk et feil inntrykk, legen ga 96% av folkene riktig diagnose, 4% fikk feil diagnose, mens i avisen leser folk at 80% får feil diagnose

Anonymkode: c4c6b...8bc

Nettopp! Og denne artikkelen har vært postet både her på DOL og på KG før og det gir helt feil bilde av hvordan det faktisk er. 

Helt ærlig synes jeg det er rart at denne psykologen som er med i artikkelen ikke ser bristen i "statistikken" selv. All statistikk er ikke god statistikk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...