Gå til innhold

Forskning på autisme


Madelenemie

Anbefalte innlegg

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skulle til å si ha, ha, ha, det var det jeg reagerte på en gang, at du skrev at du tente bål på plenen. Midt i byen, tenkte jeg :o hva sier naboene. Men så kom jeg fram til at du måtte ha en bålpanne eller noe liknende du kunne bruke, selv om det kanskje så litt rart at at du satt midt på plenen med en bålpanne og kikket på stjernene om kvelden i en storby. Men tenkte bare at du var et litt annerledes friluftsmenneske ^_^. Du skal få lov til å velge alpakka framfor lama! Uff, det var en tragisk sak du skreiv om på slutten her.

Anonymkode: c32be...b9f

Hahaha, ja, da sommeren kom, viste det seg at plenen kanskje ikke var et godt valg 😂 Så nå ble det på grusen. Mye lurere. Best er jo langt inni skogen, men i hagen slipper jeg passe på hundene for der har de gjerde og det er jo litt greit. Tror jeg hadde hatt en sperre dersom jeg hadde hatt naboer. Liker liksom ikke gjøre ting som tiltrekker meg oppmerksomhet. Men nabohuset står tomt og hadde det bodd noen der, hadde de vært over snittet nysgjerrige om de hadde kommet bort for å sjekke hva jeg drev med. Her brenner folk hageavfall, så litt røyk er ingenting man får panikk for. Ser for meg Oslos vestkant. Der hadde sikkert folk blitt hysteriske av et bål. Men i byene er det for mye lysforurensing. På den ene siden av huset mitt er det temmelig svart og der syns stjernene godt.

Haha, kan sikkert ha en lama i tillegg til en alpakka. Hadde vært kult med en panda også, men det blir vel verre. Men geit! Geit var det jeg skulle ha, for da kun den ta seg av krattskogen her 😁 Altså, jeg skulle i utgangspunktet stjele en geitekilling. Så ballet det seg på her, til det ble en liten dyrehage 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

53 minutter siden, Trine skrev:

Hahaha, ja, da sommeren kom, viste det seg at plenen kanskje ikke var et godt valg 😂 Så nå ble det på grusen. Mye lurere. Best er jo langt inni skogen, men i hagen slipper jeg passe på hundene for der har de gjerde og det er jo litt greit. Tror jeg hadde hatt en sperre dersom jeg hadde hatt naboer. Liker liksom ikke gjøre ting som tiltrekker meg oppmerksomhet. Men nabohuset står tomt og hadde det bodd noen der, hadde de vært over snittet nysgjerrige om de hadde kommet bort for å sjekke hva jeg drev med. Her brenner folk hageavfall, så litt røyk er ingenting man får panikk for. Ser for meg Oslos vestkant. Der hadde sikkert folk blitt hysteriske av et bål. Men i byene er det for mye lysforurensing. På den ene siden av huset mitt er det temmelig svart og der syns stjernene godt.

Haha, kan sikkert ha en lama i tillegg til en alpakka. Hadde vært kult med en panda også, men det blir vel verre. Men geit! Geit var det jeg skulle ha, for da kun den ta seg av krattskogen her 😁 Altså, jeg skulle i utgangspunktet stjele en geitekilling. Så ballet det seg på her, til det ble en liten dyrehage 😂

Jeg har lyst på et dovendyr jeg da... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.2.2020 den 8.50, AnonymBruker skrev:

Det må være en svært lett versjon av asperger hvis man klarer å være gift/ha parter, barn, ha venner og jobb. Hva skal man med en diagnose da?

De fleste med asperger sitter alene i kalde trygdeleiligheter uten kontakt med noen. Det er ikke mye til liv.

Anonymkode: e2d5f...b30

Jeg skal ikke uttale meg om de med autisme eller asperger spesifikt, for det kan jeg for lite om, men rent generelt tenker jeg at autisme/asperger, psykisk syk, uføretrygdet, fysisk funksjonshemmet, kronisk syk eller ikke, har hver og en av oss et ansvar for å fylle livene våre med et meningsfullt innhold. NAV eller kommunen står ikke på døren din og tilbyr deg hjelpen og støtten du trenger, men du må i mange tilfeller oppsøke den selv. Oppsøke terapi, støttesamtaler fra psykiatritjenesten, støttekontakt, hjemmehjelp eller boveileder om du strever med å holde hjemmet rent og ryddig, ev. personlig assistent om hjelpebehovet er større, søke om hjelpemidler og nødvendige ordninger (ledsagerbevis, TT-kort, grunn- og hjelpestønad, bostøtte osv.). Jungelen er enorm der ute...

Det samme gjelder å fylle hverdagen med et meningsfullt innhold. Ingen står der og tar deg med på ting uten at du tar noe initiativ selv. Lån bøker, filmer og musikk på biblioteket, tren på treningssenter, svømming i kommunale svømmehaller, kommunen har en del idrettsaktiviteter (mulig det er aldersbegrensning), gå tur, bli med i frivillige organisasjoner, vær politisk aktiv kommunalt eller fylkeskommunalt, bli aktiv i et kor, spill et instrument i korps m.m. Mange av de aktivitetene jeg nevner koster kun 300-400 kr. i året og det bør de fleste ta seg råd til om man ønsker seg en fritidsaktivitet å fylle hverdagen med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spiller jo ingen rolle om autisme skyldes en hjernefeil når denne feilen er medfødt kronisk og stabil. Sinnet til autister formes etter denne feilen og sånn sett kan lidelsen ses på som en ren psykisk lidelse. 

Anonymkode: cf7b0...25c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
AnonymBruker
På 12.2.2020 den 23.55, Trine skrev:

Oi, her var det vel litt manglende kunnskap om autisme. Autisme er et spekter. Det strekker seg fra asperger til barneautisme og innimellom der et sted, kommer atypisk autisme.

 

Det er ikke et lineært spekter fra "lite autistisk" til "veldig autistisk". Det er mer komplisert enn som så.

En autist kan være veldig autistisk på enkelte områder, og ikke autistisk ("normal") på andre.

c1L7iJo.jpg

 

Hele bildet: https://imgur.com/gallery/6nKLodV 

Anonymkode: a0b63...1e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 13.2.2020 den 8.31, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker ingen autisk klarer å være gift, ha familie, jobb og venner og ellers leve et vanlig liv.

Anonymkode: e2d5f...b30

På seg selv kjenner en ingen andre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.6.2020 den 15.56, AnonymBruker skrev:

Det er ikke et lineært spekter fra "lite autistisk" til "veldig autistisk". Det er mer komplisert enn som så.

En autist kan være veldig autistisk på enkelte områder, og ikke autistisk ("normal") på andre

Jeg sa vel heller aldri at spekteret var lineært? Men har man f.eks forsinket språkutvikling, utelukker det asperger. Da har man barneautisme. Har man ikke alle tre kriteriene for autisme, eller sen debut, har man atypisk autisme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Trine skrev:

Jeg sa vel heller aldri at spekteret var lineært? Men har man f.eks forsinket språkutvikling, utelukker det asperger. Da har man barneautisme. Har man ikke alle tre kriteriene for autisme, eller sen debut, har man atypisk autisme.

Jeg synes det er synd asperger har blitt tatt vekk. Det er så stort dette med autismespekterforstyrrelse. Hva er hva liksom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
43 minutter siden, Trine skrev:

Jeg sa vel heller aldri at spekteret var lineært? Men har man f.eks forsinket språkutvikling, utelukker det asperger. Da har man barneautisme. Har man ikke alle tre kriteriene for autisme, eller sen debut, har man atypisk autisme.

Du skrev heller ikke at det ikke var det.

Det står mer her: https://autismenyheter.no/autismespekteret/

Å se på autisme som et entydig lineært spektrum, som går fra den alvorlige siden over til den milde, er problematisk fordi autisme ikke er et lineært spekter. Det er en grov forenkling, og for mange nyanser blir borte. Jeg har tidligere skrevet om hvorfor jeg misliker begrepene høyt- og lavtfungerende, og ideen om et lineært spekter er et beslektet tema.

Vi kan være kjempegode på noen ting, mens vi er helt elendige på andre. Noen er for eksempel akademisk sterke, men har likevel enorme problemer med å organisere hverdagens gjøremål. Dette aspektet blir borte om vi ser på autismespekteret som en linje.

Anonymkode: a0b63...1e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du skrev heller ikke at det ikke var det.

Det står mer her: https://autismenyheter.no/autismespekteret/

Å se på autisme som et entydig lineært spektrum, som går fra den alvorlige siden over til den milde, er problematisk fordi autisme ikke er et lineært spekter. Det er en grov forenkling, og for mange nyanser blir borte. Jeg har tidligere skrevet om hvorfor jeg misliker begrepene høyt- og lavtfungerende, og ideen om et lineært spekter er et beslektet tema.

Vi kan være kjempegode på noen ting, mens vi er helt elendige på andre. Noen er for eksempel akademisk sterke, men har likevel enorme problemer med å organisere hverdagens gjøremål. Dette aspektet blir borte om vi ser på autismespekteret som en linje.

Anonymkode: a0b63...1e2

Jeg vet alt dette. Hadde jeg ment det var lineært, hadde jeg skrevet det. Når jeg ikke skriver det, er det fordi det ikke er det.

Et kriterie for diagnosen barneautisme er " avvikende eller forstyrret utvikling som er manifest før tre års alder ", har man ikke avvikende/forstyrret utvikling, har man ikke barneautisme. Altså, en med autisme har flere forstyrrelser enn en med asperger. Det som er felles er forstyrrelse av gjensidig sosialt samspill og  et begrenset, stereotypt, repetitivt repertoar av interesser og aktiviteter. Det er kriteriene for gjennomgripende utviklingforstyrrelse. En med asperger har ikke forsinket kognitiv utvikling eller hemming av språk. Det er altså noen på spekteret som fungerer bedre enn andre og det er ikke de med barneautisme. Alle tilleggsproblemer, er ikke kriterier for diagnosen, selv om vi har ulik fungering og problemer på flere områder enn hva som er beskrevet i diagnosemanualen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
37 minutter siden, Trine skrev:

Jeg vet alt dette. Hadde jeg ment det var lineært, hadde jeg skrevet det. Når jeg ikke skriver det, er det fordi det ikke er det.

 

Det kan ikke vi andre vite.

Anonymkode: a0b63...1e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.7.2020 den 2.24, AnonymBruker skrev:

Det kan ikke vi andre vite.

Anonymkode: a0b63...1e2

Det blir jo fryktelig mye å skrive dersom man skal ta hensyn til alle andres mulige tolkninger av det man skriver. Så da er det bedre om folk forholder seg til det som står skrevet, fremfor å legge inn ekstra ord selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
6 timer siden, Trine skrev:

Det blir jo fryktelig mye å skrive dersom man skal ta hensyn til alle andres mulige tolkninger av det man skriver. Så da er det bedre om folk forholder seg til det som står skrevet, fremfor å legge inn ekstra ord selv.

Men nå kommenterte jeg altså dette så da skulle den saken være grei.

Anonymkode: a0b63...1e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...