Gå til innhold

Forskning på autisme


Madelenemie

Anbefalte innlegg

På Friday, February 14, 2020 den 0.36, Trine skrev:

Godt det ikke er dine tanker som bestemmer diagnoser da. "og ellers leve et vanlig liv" ble supplert. Først var det gift, ha familie, jobb og venner. Det er ikke ensbetydene med å leve et vanlig liv. Noen har ekstremt tålmodige partnere, ikke så uvanlig at barna også er på spekteret og du vet, like barn leker best osv. Mange, spesielt kvinner, blir ikke diagnostisert før de er voksne. De har altså hele livet forsøkt å være "normale" og ender opp med utmattelse, depresjon, angst o.l. Først da får de hjelp og diagnosen de skulle hatt da de var barn. Mange med asperger har også adhd i tillegg. Noe som gjør at det kan være vanskelig å se asperger'n bak hyperaktiviteten. Det er mange autister som virkelig forsøker å få til familie og venner fordi de ellers vil føle seg ensomme. De som virkelig prøver, trenger også langt mer alenetid/hvile/stillhet enn normale. De lever altså ikke et normalt liv. Man får ikke diagnosen dersom man fungerer normalt.

Jeg har asperger. Jeg fungerer ikke i jobb og hadde overhode ikke taklet å ha en familie. Jeg fikser ikke engang å bo sammen med én annen person. Men jeg har heller ikke et særlig sosialt behov. Jeg har det best alene. Men jeg har venner og jeg har en aktivitet jeg driver med sammen med andre. Selvfølgelig er det utfordrende, men jeg har konkludert med at så lenge det også gir meg noe, er det verdt de vanskelige situasjonene. Noen med asperger har et sosialt behov og de er gjerne villig til å ofre enda mer for å kunne ha en familie. Og jeg bor overhode ikke i en kald trygdeleilighet. Jeg har et eget hus, som bare jeg eier (banken eier forsåvidt fortsatt litt, men de gidder ikke bidra med kommunale avgifter eller vedlikehold, så jeg anser det som mitt). Her er det kun kaldt når jeg har skrudd av varmepumpa for å lufte og glemt å skru den på igjen før jeg går tur. Da kan det være litt friskt her når jeg kommer tilbake. Men da bare fyrer jeg i ovnen, så blir det fort varmt nok til at bikkja evakuerer ut.

 

Har du dokumentasjon på det? Jeg har ikke oversikt over hvor mange som har autisme og hvor mange som har asperger. Er det flest med autisme, stemmer nok det du skriver. Men jeg mistenker at det finnes flere med asperger enn autisme. For de fleste er det vanskelig, men for mange er det ikke altfor vanskelig eller umulig.

Pleier folk som fungerer normalt oppsøke psykolog?

 

Bor du i Trondheim eller ut på bøgda? Du trenger ikke svare på det, hadde ingenting med det du skrev å gjøre heller.

Anonymkode: c32be...b9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker det er en overdiagnostisering i dag. Det har blitt en motediagnose. Det blir nok strammet inn nå når asperger forsvinner. Det blir feil å liksom ha asperger hvis du bare sliter litt. Bare fordi en ikke er helt A4 eller litt sosial angst så betyr ikke det at man har asperger! Det er en gjennomgripende lidelse som ødelegger det meste og gjør livet til et helvete.

https://www.nrk.no/rogaland/silje-hadde-feil-diagnose-i-fire-ar-1.14670129

Psykologspesialisten mener overdiagnostiseringen sykeliggjør samfunnet.

– Det er et veldig alvorlig stempel. Asperger er en type autisme. Det er en temmelig gjennomgripende tilstand som gir et inntrykk av at personen har en større forstyrrelse enn personen har, så det er jo en sykeliggjøring, sier han.

Rundt 80 prosent av henviste personer med diagnosen eller personer som blir henvist for utredning, oppfyller ikke kriteriene.

 

 

Anonymkode: b783b...330

"Holden mener kompetansen på diagnostisering av asperger har vært for dårlig, men at kunnskapen begynner å bli bedre.

– Mange av de vi får inn i dag som er i 20-årene har gjerne fått diagnosen for 15–20 år siden. Da var kunnskapen mindre og diagnosen satt gjerne litt løsere. Så for oss blir det spennende om det kommer like mange om 10 til 15 år, sier han."

De som kommer til han med diagnosen er vel helst de som mener de ikke har den. Da er det ikke så rart at de fleste pasientene hans ikke har diagnosen. Det kan være flere årsaker. F.eks at de har fått diagnosen før det var noe særlig kunnskap rundt den, eller at de har "vokst av seg" symptomene. Noen får såpass gode mestringsstrategier at de ikke lenger kvalifiserer til diagnosen, selv om de hadde den som barn.

Det er jo også en mulighet for at denne legen faktisk ikke har nok kunnskap om asperger. Det hjelper ikke å ha skrevet bøker om autisme, man trenger ikke kunne veldig mye fordet. Så hvorfor skulle akkurat denne legen kunne så veldig mye mer enn alle de andre i habiliteringen eller nevropsykologer? Hvem er det som sier at han har rett i sin vurdering av diagnosen? At noen får diagnosen uten at de egentlig har den, skjer garantert. Man kan ikke bare ta en prøve som gir sikkert svar. Men at det skjer en overdiagnostisering, har vel hverken denne legen eller du belegg for å si?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bor du i Trondheim eller ut på bøgda? Du trenger ikke svare på det, hadde ingenting med det du skrev å gjøre heller.

Anonymkode: c32be...b9f

Bor langt unna Trondheim. Om jeg bor på bøgda, kommer an på hvem du spør. Selv mener jeg at når jeg kan høre sauebjellene hjemme, bor jeg på bøgda, men det er ganske siviliserte forhold her. Det er liksom ikke ikke langt ute på bøgda. Hvorfor lurer du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Trine skrev:

Bor langt unna Trondheim. Om jeg bor på bøgda, kommer an på hvem du spør. Selv mener jeg at når jeg kan høre sauebjellene hjemme, bor jeg på bøgda, men det er ganske siviliserte forhold her. Det er liksom ikke ikke langt ute på bøgda. Hvorfor lurer du?

Trine ville aller helst bodd der ingen kunne tro at nokon kunne bu :- )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, XbellaX skrev:

Trine ville aller helst bodd der ingen kunne tro at nokon kunne bu :- )

Uren, luren himmelturen.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, XbellaX skrev:

Trine ville aller helst bodd der ingen kunne tro at nokon kunne bu :- )

😂

I ei litta koie langt inne på fjellet 🥰

Steinrøys, steinrøys, svelt i hel 😁

Men jeg er redd jeg gjør meg selv arveløs da. På den annen side, hva skal man med arv når man bor i ei koie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Trine skrev:

Bor langt unna Trondheim. Om jeg bor på bøgda, kommer an på hvem du spør. Selv mener jeg at når jeg kan høre sauebjellene hjemme, bor jeg på bøgda, men det er ganske siviliserte forhold her. Det er liksom ikke ikke langt ute på bøgda. Hvorfor lurer du?

Jeg har bare alltid sett framfor meg at du bodde i Trondheim, til det plutselig gikk et lys opp for meg at du kanskje ikke gjorde det ;) det var egentlig mest pga at du har eget hus og prisene på hus i byen. Men så har vel du hatt eget hus lenge da. Bor du i tidligere Nord-Trøndelag, Sør-Trøndelag og bor du nærheten av Trondheim? Du trenger ikke å svare detaljert her, ikke sånn at jeg ønsker at du skriver på nett hvor du bor. 

Anonymkode: c32be...b9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har bare alltid sett framfor meg at du bodde i Trondheim, til det plutselig gikk et lys opp for meg at du kanskje ikke gjorde det ;) det var egentlig mest pga at du har eget hus og prisene på hus i byen. Men så har vel du hatt eget hus lenge da. Bor du i tidligere Nord-Trøndelag, Sør-Trøndelag og bor du nærheten av Trondheim? Du trenger ikke å svare detaljert her, ikke sånn at jeg ønsker at du skriver på nett hvor du bor. 

Anonymkode: c32be...b9f

Skulle gjerne bodd sør i Sør-Trøndelag eller Hedmark (hvis det heter Hedmark lenger da). Jeg bodde i nærheten av Oslo, nå bor jeg i "nærheten" av Drammen. Jeg solgte en leilighet og kjøpte et hus uten å ta opp mer lån.  Jeg bor på det stedet Gud glemte 😂 Ikke det mest ettertraktede området, men det ser det ut til at det vil bli en endring på. Dritt egentlig, for da flytter det jo bare enda flere hit, men det kan jo virke positivt på boligverdien da. Jeg har ikke råd til hus i en eneste by, men jeg trives best på landet uansett, så det gjør ikke noe 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Trine skrev:

Skulle gjerne bodd sør i Sør-Trøndelag eller Hedmark (hvis det heter Hedmark lenger da). Jeg bodde i nærheten av Oslo, nå bor jeg i "nærheten" av Drammen. Jeg solgte en leilighet og kjøpte et hus uten å ta opp mer lån.  Jeg bor på det stedet Gud glemte 😂 Ikke det mest ettertraktede området, men det ser det ut til at det vil bli en endring på. Dritt egentlig, for da flytter det jo bare enda flere hit, men det kan jo virke positivt på boligverdien da. Jeg har ikke råd til hus i en eneste by, men jeg trives best på landet uansett, så det gjør ikke noe 😊

Er du ikke trønder en gang? Er jeg helt på villspor. Var sikker på at du var trønder.

Anonymkode: c32be...b9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er du ikke trønder en gang? Er jeg helt på villspor. Var sikker på at du var trønder.

Anonymkode: c32be...b9f

😂

Haha, ja, du er helt på villspor. Har ikke engang slekt i Trønderlag 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Trine skrev:

Skulle gjerne bodd sør i Sør-Trøndelag eller Hedmark (hvis det heter Hedmark lenger da). Jeg bodde i nærheten av Oslo, nå bor jeg i "nærheten" av Drammen. Jeg solgte en leilighet og kjøpte et hus uten å ta opp mer lån.  Jeg bor på det stedet Gud glemte 😂 Ikke det mest ettertraktede området, men det ser det ut til at det vil bli en endring på. Dritt egentlig, for da flytter det jo bare enda flere hit, men det kan jo virke positivt på boligverdien da. Jeg har ikke råd til hus i en eneste by, men jeg trives best på landet uansett, så det gjør ikke noe 😊

Nærheten Drammen bor jeg også:) begynte litt mer i sentrum men det er jo så fryktelig dyrt , så endte opp på landet:) men jeg må si at jeg elsker å bo litt mer utafor, og det overrasket meg for jeg er egentlig byjente. Men det er så deilig pga alle de tingene du nevnte tidligere :)

Anonymkode: de522...c16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nærheten Drammen bor jeg også:) begynte litt mer i sentrum men det er jo så fryktelig dyrt , så endte opp på landet:) men jeg må si at jeg elsker å bo litt mer utafor, og det overrasket meg for jeg er egentlig byjente. Men det er så deilig pga alle de tingene du nevnte tidligere :)

Anonymkode: de522...c16

Jeg har bodd i Oslo en kort periode. Praktisk i forhold til jobben jeg hadde, men det stoppet der. Jeg har alltid bodd med skogen helt inntil, så asfalt på alle kantet ble bare veldig feil. Fordelen i Oslo (for meg som ikke liker small talk) er at man er mer anonym enn det man er utenfor Oslo. Kjøpte leilighet utenfor Oslo og etterhvert som jeg hadde bodd der litt, var det jo bare flere og flere som skulle skravle. Så jeg begynte å se om jeg kunne finne det huset jeg alltid hadde ønsket meg, med unntak av teglseinveggene (nesten vedlikeholdsfritt, men sånne hus finnes vel knapt i Norge). Men nå spretter det opp boligfelt, industri, diger barnehage osv. Så nå føler jeg egentlig at jeg må lenger ut på landet 😂

Noe jeg tror er en stor fordel utenfor byene, er luftkvaliteten. Her kjører man med diesel, og det er traktorer, tømmerbiler og andre miljøsvin. Til og med kyr i skogen. Men ifølge yr, er det alltid lav luftforurensing her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Trine skrev:

Jeg har bodd i Oslo en kort periode. Praktisk i forhold til jobben jeg hadde, men det stoppet der. Jeg har alltid bodd med skogen helt inntil, så asfalt på alle kantet ble bare veldig feil. Fordelen i Oslo (for meg som ikke liker small talk) er at man er mer anonym enn det man er utenfor Oslo. Kjøpte leilighet utenfor Oslo og etterhvert som jeg hadde bodd der litt, var det jo bare flere og flere som skulle skravle. Så jeg begynte å se om jeg kunne finne det huset jeg alltid hadde ønsket meg, med unntak av teglseinveggene (nesten vedlikeholdsfritt, men sånne hus finnes vel knapt i Norge). Men nå spretter det opp boligfelt, industri, diger barnehage osv. Så nå føler jeg egentlig at jeg må lenger ut på landet 😂

Noe jeg tror er en stor fordel utenfor byene, er luftkvaliteten. Her kjører man med diesel, og det er traktorer, tømmerbiler og andre miljøsvin. Til og med kyr i skogen. Men ifølge yr, er det alltid lav luftforurensing her.

Ja, vi er alle forskjellige. Personlig liker jeg den samfunnsfølelsen og samholdet man får på et mindre sted. Ja det er sant, luften er bedre. Man kan se stjernene ordentlig, og det er så stille å rolig :)

Anonymkode: de522...c16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Trine skrev:

"Holden mener kompetansen på diagnostisering av asperger har vært for dårlig, men at kunnskapen begynner å bli bedre.

– Mange av de vi får inn i dag som er i 20-årene har gjerne fått diagnosen for 15–20 år siden. Da var kunnskapen mindre og diagnosen satt gjerne litt løsere. Så for oss blir det spennende om det kommer like mange om 10 til 15 år, sier han."

De som kommer til han med diagnosen er vel helst de som mener de ikke har den. Da er det ikke så rart at de fleste pasientene hans ikke har diagnosen. Det kan være flere årsaker. F.eks at de har fått diagnosen før det var noe særlig kunnskap rundt den, eller at de har "vokst av seg" symptomene. Noen får såpass gode mestringsstrategier at de ikke lenger kvalifiserer til diagnosen, selv om de hadde den som barn.

Det er jo også en mulighet for at denne legen faktisk ikke har nok kunnskap om asperger. Det hjelper ikke å ha skrevet bøker om autisme, man trenger ikke kunne veldig mye fordet. Så hvorfor skulle akkurat denne legen kunne så veldig mye mer enn alle de andre i habiliteringen eller nevropsykologer? Hvem er det som sier at han har rett i sin vurdering av diagnosen? At noen får diagnosen uten at de egentlig har den, skjer garantert. Man kan ikke bare ta en prøve som gir sikkert svar. Men at det skjer en overdiagnostisering, har vel hverken denne legen eller du belegg for å si?

Hei

du skriver masse bra i tråden:-) kan bare lene meg tilbake og trykke liker:-)

apropo Børge Holden, så er han psykolog ikke lege. Ikke så viktig , ville bare opplyse, han er veldig opptatt av atferdsterapi/ psykologi, noe om at uoppdragne barn får ADHD diagnose , har lest noe sånt av han for sikkert 10 år siden. Han mener miljøet er mye av grunnen også til autisme mener jeg å huske...

da jeg selv var i tvil om at jeg hadde Asperger syndrom:-) skrev jeg til han og støttet han i at Asperger syndrom blir overdiagnostisert:-(, dessverre gjorde jeg det...:-( men det var når jeg hadde innvendinger i mot diagnosen, før jeg fikk perspektiv og sluttet å oppføre meg som en kronisk rigid autist.

jeg lærte så mye av min pensjonerte psykiater, at jeg til slutt så min egen rigiditet og tidvise resultat av dette, min dumhet, det var da jeg reduserte min kverulering.

fint å lese dine gode svar:-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Trine skrev:

😂

Haha, ja, du er helt på villspor. Har ikke engang slekt i Trønderlag 😅

Sikker på det?

du har meg da😊 trønder i følge arv:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Trine skrev:

😂

Haha, ja, du er helt på villspor. Har ikke engang slekt i Trønderlag 😅

Og jeg som trodde dol-gjengen skulle på hageparty til huset ditt i Trondheim for å se de framtidige lamaene dine :rolleyes: jeg trodde du var på tur med hundene dine i skogen og fjellet utenfor byen. Nå ble jo alt HELT annerledes når du bor utenfor Drammen 😅 jeg har alltid trodd at du var en vaskekte trønder.

Anonymkode: c32be...b9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Madelenemie skrev:

Sikker på det?

du har meg da😊 trønder i følge arv:-)

Tja, kan jo aldri være sikker, men så vidt jeg vet er de fra Oslo-området og Danmark.

Deg klarer jeg ikke se for meg som trønder 😂

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og jeg som trodde dol-gjengen skulle på hageparty til huset ditt i Trondheim for å se de framtidige lamaene dine :rolleyes: jeg trodde du var på tur med hundene dine i skogen og fjellet utenfor byen. Nå ble jo alt HELT annerledes når du bor utenfor Drammen 😅 jeg har alltid trodd at du var en vaskekte trønder.

Anonymkode: c32be...b9f

Skal jeg ha lamaer? 😲 De spytter jo sånne nasty klyser! Hmm, alpakka, lama og sau. Og hund da, så klart. Ja, nei, du må nok til Drammensområdet hvis du skal på hageparty ja. Jeg går i skogen utenfor byen. Den går helt til Drammen, den skogen her. Fantastisk fin, med utsikt til fjella. Men ikke fjella utenfor Trondheim da, de kan jeg ikke se. Men jeg kan se Gaustatoppen noen ganger. Og Norefjell og Vassfaret 😊 Håper ikke du ble altfor skuffa nå 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, vi er alle forskjellige. Personlig liker jeg den samfunnsfølelsen og samholdet man får på et mindre sted. Ja det er sant, luften er bedre. Man kan se stjernene ordentlig, og det er så stille å rolig :)

Anonymkode: de522...c16

En kveld her, hvor ting var litt blæ, tente jeg bål i hagen. Vekslet mellom å ligge i snøen (som er borte nå) og se på stjernene og titte litt paralyserende inn i bålet. Hadde det vært i byen, hadde jeg vel hatt brannvesenet på døra ganske raskt 😅 Jeg er generelt ikke så glad i samhold (herregud, det hørtes grusomt ut), men da ei 13 år gammel jente hadde forsvunnet og hele bygda engasjerte seg i letinga, ble jeg nesten litt rørt. Her stiller man opp når det trengs. Dessverre overlevde hun ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Trine skrev:

En kveld her, hvor ting var litt blæ, tente jeg bål i hagen. Vekslet mellom å ligge i snøen (som er borte nå) og se på stjernene og titte litt paralyserende inn i bålet. Hadde det vært i byen, hadde jeg vel hatt brannvesenet på døra ganske raskt 😅

Jeg skulle til å si ha, ha, ha, det var det jeg reagerte på en gang, at du skrev at du tente bål på plenen. Midt i byen, tenkte jeg :o hva sier naboene. Men så kom jeg fram til at du måtte ha en bålpanne eller noe liknende du kunne bruke, selv om det kanskje så litt rart at at du satt midt på plenen med en bålpanne og kikket på stjernene om kvelden i en storby. Men tenkte bare at du var et litt annerledes friluftsmenneske ^_^. Du skal få lov til å velge alpakka framfor lama! Uff, det var en tragisk sak du skreiv om på slutten her.

Anonymkode: c32be...b9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...