Gå til innhold

Psykose vs mani


RamonaK

Anbefalte innlegg

Mani og psykose de går vel litt hånd i hånd? Men hvor går streken? Jeg ble spurt en del om psykotiske episoder og maniske episoder av psykiateren. Men jeg sliter med å skille hva som er hva ang meg selv. Men er det viktig med å skille de to? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, Marye skrev:

jeg synes ikke de er vanskelige å skille 

 

Hva gjør at du merker forskjellen? Hvis det er greit å spørre om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, RamonaK skrev:

Hva gjør at du merker forskjellen? Hvis det er greit å spørre om?

Ifølge psykiater der jeg var innlagt var det 3 nivåer av mani. Hypomani: oppstemt. Mani: en viss virkelighetsbrist, og manisk psykose som er helt katastrofe 

ved psykose er virkeligheten fortapt 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Psykose er en tilstand med vrangforestillinger, realitetsbrist og av og til hallusinasjoner. Det kan være mange årsaker til og diagnoser hvor det forekommer psykose.

Mani er oftest en psykose, men de mildeste manier på grensen ned mot hypomani trenger ikke å være psykotiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Marye skrev:

Ifølge psykiater der jeg var innlagt var det 3 nivåer av mani. Hypomani: oppstemt. Mani: en viss virkelighetsbrist, og manisk psykose som er helt katastrofe 

ved psykose er virkeligheten fortapt 

Ok. Hypomani er veldig sjelden for meg. Men jeg kan ha rare episoder når jeg er veldig deprimert også f eks se spøkelser. (Ikke le :) ) men noen ganger når jeg ikke er deprimert kan jeg bli ekstremt paranoid. Eller veldig spirituell og tro at jeg har overnaturlige evner som å kommunisere med dyr eller de døde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, kupton skrev:

Psykose er en tilstand med vrangforestillinger, realitetsbrist og av og til hallusinasjoner. Det kan være mange årsaker til og diagnoser hvor det forekommer psykose.

Mani er oftest en psykose, men de mildeste manier på grensen ned mot hypomani trenger ikke å være psykotiske.

Hva med når man er veldig deprimert? Når jeg er langt nede ser /føler jeg spøkelser... (så flaut å skrive dette...)

Når jeg blir manisk kan jeg bli sånn at jeg tror jeg kan kommunisere med de døde og dyr. Andre ganger er det som om en annen person /kraft tar over og at jeg ikke er meg lenger. Et par ganger har jeg blitt ganske paranoid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler bare jeg må forklare det med spøkelser. Det er ikke spøkelser generelt når jeg blir veldig deprimert men bestemoren min. Det er akkurat som hun kommer for å passe på. Men det er ikke ofte jeg ser henne, det er mer at jeg føler henne, kan lukte henne og høre stemmen hennes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff skulle ønske jeg aldri hadde skrivd dette. Orker ikke dette tankekjøret... kommer til å gå på en skikkelig smell snart....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, RamonaK skrev:

Uff skulle ønske jeg aldri hadde skrivd dette. Orker ikke dette tankekjøret... kommer til å gå på en skikkelig smell snart....

Du har ikke skrevet noe galt, jeg og har hatt kontakt med ånder :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, stjernestøv skrev:

Du har ikke skrevet noe galt, jeg og har hatt kontakt med ånder :) 

Blir bare flau over meg selv... er bare så utrolig sliten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, RamonaK skrev:

Blir bare flau over meg selv... er bare så utrolig sliten.

Ingen grunn til å bli flau, prøv å legg deg ned og slapp av litt ❤️ Er det noen som har skrevet mye dumt her så er det meg, du skrev ikke noe dumt :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, stjernestøv skrev:

Ingen grunn til å bli flau, prøv å legg deg ned og slapp av litt ❤️ Er det noen som har skrevet mye dumt her så er det meg, du skrev ikke noe dumt :) 

Ikke bra auraen min er nesten borte veldig dårlig tegn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, RamonaK skrev:

Ikke bra auraen min er nesten borte veldig dårlig tegn

Kan du se auraen din til vanlig da? Jeg kan se deler av min noen ganger når jeg ser i speilet, det er vakkert lys. Og i går var stua fullt i massivt blått lys, syns det er kjekt å se det igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, stjernestøv skrev:

Kan du se auraen din til vanlig da? Jeg kan se deler av min noen ganger når jeg ser i speilet, det er vakkert lys. Og i går var stua fullt i massivt blått lys, syns det er kjekt å se det igjen. 

Den pleier å være oransje grønn... men nå er den nesten borte. Mannen foran meg er blå, så det betyr at det er meg det er noe galt med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, RamonaK skrev:

Den pleier å være oransje grønn... men nå er den nesten borte. Mannen foran meg er blå, så det betyr at det er meg det er noe galt med. 

Blått er jo healing lys det,min er med lilla og blått. Mange har blått i seg, det står også for kommunikasjon og mange kommuniserer. Tror ikke auraen din er borte, og det er faktisk bedre at den er nær kroppen enn laaangt ifra kroppen, er den langt ifra tar man ofte inn mye av det rundt seg. Jeg har prøvd å øve meg på å trekke til meg auraen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, stjernestøv skrev:

Blått er jo healing lys det,min er med lilla og blått. Mange har blått i seg, det står også for kommunikasjon og mange kommuniserer. Tror ikke auraen din er borte, og det er faktisk bedre at den er nær kroppen enn laaangt ifra kroppen, er den langt ifra tar man ofte inn mye av det rundt seg. Jeg har prøvd å øve meg på å trekke til meg auraen. 

Nei , den er dus og ganske grå. Grå er en negativ farge. Selv om den er nærme ser den ikke normalt sånn ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, RamonaK skrev:

Nei , den er dus og ganske grå. Grå er en negativ farge. Selv om den er nærme ser den ikke normalt sånn ut. 

Er du deprimert da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...