Gå til innhold

Kjedelig på psykiatrisk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, Eva Sofie skrev:

Det er nok forskjell fra akuttavdeling til akuttavdeling hva møblering angår. På de akuttavdelingene jeg har vært på rundt om i landet (til sammen tre ulike fylker) har det vært både nattbord og stol og på ett av rommene var det også skrivebord og klesskap (som selvsagt var låst), så vi har en delt erfaring der. Men badet var strippet for møbler. Isolatet var derimot triste saker...

Hvorfor er klesskapet låst? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, RamonaK skrev:

Hvorfor er klesskapet låst? 

Det er jo fordi at du skal kunne ha mulighet til å ha egne eiendeler på rommet, men at de låses inn i skapet og personalet har nøkkel. Det var slik det ble praktisert da jeg var innlagt der i 2002 og 2008. Det er slik det har blitt praktisert på andre lukkede avdelinger på sykehuset hvor låsbare skap på rommet har vært tilgjengelig også (ikke akuttavdeling).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Eva Sofie skrev:

Det er nok forskjell fra akuttavdeling til akuttavdeling hva møblering angår. På de akuttavdelingene jeg har vært på rundt om i landet (til sammen tre ulike fylker) har det vært både nattbord og stol og på ett av rommene var det også skrivebord og klesskap (som selvsagt var låst), så vi har en delt erfaring der. Men badet var strippet for møbler. Isolatet var derimot triste saker...

Jeg snakker om Lovisenberg i Oslo.  Kjenner ikke til noen andre.  Jeg var der i to dager og en venninne besøkte meg.  Hun var fullstendig sjokkert og har ofte sagt at der blir ingen frisk. 

Hvorfor var klesskapet selvsagt låst?

Anonymkode: 5a9f3...c12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Eva Sofie skrev:

Det er jo fordi at du skal kunne ha mulighet til å ha egne eiendeler på rommet, men at de låses inn i skapet og personalet har nøkkel. Det var slik det ble praktisert da jeg var innlagt der i 2002 og 2008. Det er slik det har blitt praktisert på andre lukkede avdelinger på sykehuset hvor låsbare skap på rommet har vært tilgjengelig også (ikke akuttavdeling).

Ok, :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg snakker om Lovisenberg i Oslo.  Kjenner ikke til noen andre.  Jeg var der i to dager og en venninne besøkte meg.  Hun var fullstendig sjokkert og har ofte sagt at der blir ingen frisk. 

Hvorfor var klesskapet selvsagt låst?

Anonymkode: 5a9f3...c12

Nei, det høres jo trist ut. Som om man er på skjermet avdeling slik jeg har fått det beskrevet (har ikke vært der selv). Ang. hvorfor skapet er låst, se svar til RamonaK :)

Endret av Eva Sofie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Eva Sofie skrev:

Nei, det høres jo trist ut. Som om man er på skjermet avdeling slik jeg har fått det beskrevet (har ikke vært der selv). Ang. hvorfor skapet er låst, se svar til RamonaK :)

Litt morsomt at vi begge ble opphengt av kleskapet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, RamonaK skrev:

Ja det er min erfaring også. Føler jeg blir snakket ned til. Og de tar aldri hensyn til mine meninger.f eks  En gang fikk jeg noen medisiner som gjorde meg dårlig, men de nektet å la meg bytte. Og sånne ting gjør jo at en mister tillit til behandler. 

Jeg har samme erfaring som du beskriver.  Medisinering er vanskelig da vi reagerer forskjellig og ingen vet andre enn pasienten selv hvordan det føles.

Anonymkode: 5a9f3...c12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg har samme erfaring som du beskriver.  Medisinering er vanskelig da vi reagerer forskjellig og ingen vet andre enn pasienten selv hvordan det føles.

Anonymkode: 5a9f3...c12

Ja det er sant. Derfor det er så frustrerende når de alltid liksom vet bedre. Men de fikk seg et sjokk når medisinene utløste et skikkelig manisk anfall. Det var et skikkelig i told you so moment....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Eva Sofie skrev:

Nei, det høres jo trist ut. Som om man er på skjermet avdeling slik jeg har fått det beskrevet (har ikke vært der selv). Ang. hvorfor skapet er låst, se svar til RamonaK :)

En voksen dame som sliter med depresjon og angst blir ikke innlagt på skjermet avdeling.  Håper jeg da virkelig.

Jeg er i full jobb og får mye respekt som fagmenneske igjen, men opplevelsene sitter i meg.

Anonymkode: 5a9f3...c12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, RamonaK skrev:

Ja det er sant. Derfor det er så frustrerende når de alltid liksom vet bedre. Men de fikk seg et sjokk når medisinene utløste et skikkelig manisk anfall. Det var et skikkelig i told you so moment....

Det var nok verst for deg.  De burde ha lyttet til deg.

Anonymkode: 5a9f3...c12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var nok verst for deg.  De burde ha lyttet til deg.

Anonymkode: 5a9f3...c12

Ja de burde lytte til alle pasienter:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var nok verst for deg.  De burde ha lyttet til deg.

Anonymkode: 5a9f3...c12

Men du har så rett i at respekt er viktig. Har man en fysisk sykdom eller et brekt ben blir man ikke behandlet på samme måte som i psykiatrien. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 minutter siden, RamonaK skrev:

Litt morsomt at vi begge ble opphengt av kleskapet :)

Ja jeg forsto ikke hvorfor det måtte være låst😀.  Datteren min kom med klær til meg i plastpose da jeg ble innlagt og persoanlet tok den og kom tilbake med klærne på fanget.  De måtte ligge på gulvet som jeg hadde ikke en anelse når hadde blitt vasket sist.  Heldigvis kunne jeg legge et plagg nederst og så ha undertøy og slikt oppå, og så var jeg der kun to dager.

Anonymkode: 5a9f3...c12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, RamonaK skrev:

Men du har så rett i at respekt er viktig. Har man en fysisk sykdom eller et brekt ben blir man ikke behandlet på samme måte som i psykiatrien. 

Det har du helt rett i.  Det er noe helt annet.  Det har jeg smertelig erfart.

Anonymkode: 5a9f3...c12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja jeg forsto ikke hvorfor det måtte være låst😀.  Datteren min kom med klær til meg i plastpose da jeg ble innlagt og persoanlet tok den og kom tilbake med klærne på fanget.  De måtte ligge på gulvet som jeg hadde ikke en anelse når hadde blitt vasket sist.  Heldigvis kunne jeg legge et plagg nederst og så ha undertøy og slikt oppå, og så var jeg der kun to dager.

Anonymkode: 5a9f3...c12

Ikke sant , må da være en bedre måte å gjøre det på. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det har du helt rett i.  Det er noe helt annet.  Det har jeg smertelig erfart.

Anonymkode: 5a9f3...c12

Ja det er noe dritt. Mange jeg Har snakket med føler det samme. Tror det er mange som kunne trenge en ordentlig oppstrammer av de som jobber i psykiatrien. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, RamonaK skrev:

Ja det er noe dritt. Mange jeg Har snakket med føler det samme. Tror det er mange som kunne trenge en ordentlig oppstrammer av de som jobber i psykiatrien. 

Problemet er at det er så vanskelig for psykiatriske pasienter å si ifra fordi alt blir skrevet på psykisk ubalanse.

Anonymkode: 5a9f3...c12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Problemet er at det er så vanskelig for psykiatriske pasienter å si ifra fordi alt blir skrevet på psykisk ubalanse.

Anonymkode: 5a9f3...c12

Ja det gjør det. Og det er så trist. Ingen som liker å ikke bli tatt seriøst.mange psykisk syke har god selvinnsikt og kan fortsatt være fornuftige og oppegående selsom de er syke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt noen kjipe opplevelser fra ansatte i psykiatrien og jeg er veldig selektiv på hvilke av de ansatte jeg åpner meg opp for og evt. Ønsker å ta kontakt med hvis det blir vanskelig og jeg trenger å snakke. Mange virker ikke så interessert i å snakke noe særlig. Jeg vet at når ansatt x og y er min dagakontakt så blir jeg overlatt helt til meg selv. Samme som at når jeg har ansatt A og B så blir jeg fulgt mer opp. 

For det meste har jeg blitt behandlet med respekt. Jeg føler noen ser ned på meg, men jeg kan ikke alltid stole på egne følelser. 

Her er det nå både stoler, et lite bord og skap med vask på rommet. Også er det jo fellesstue med TV. Jeg bruker mye mer tid inne på rommet enn på stue, men jeg veksler litt for å ikke bli for isolert. Forutsatt at det ikke er noen pasienter inne som gjør det ubehagelig å være der. Det har vært noen dager nå hvor behovet til en pasient nærmest gikk foran behovene til alle andre. Ingen av oss andre pasientene orket å være i stuen pga h*n. Ekstremt uhygienisk, illeluktende og en ufyselig adferd. Nå er h*n flyttet til skjerma av hensyn til oss andre. Men sånn er det på akuttpsyk. Ikke alltid så hyggelig da alle mulige mennesker kommer inn og enkelte har veldig dårlig adferd som ikke nødvendigvis har med sykdommen å gjøre, men med personlighet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...