Gå til innhold

Kjedelig på psykiatrisk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fare for liv ja du tenker ikke på alle de slitne rusmiskbrukerne som går rundt og nesten ikke klarer å gå, som leter i søpledunker etter mat og sover på benker? Det er nok mer fare for dem enn for deg.

At du bruker en ambulanse for å komme deg vekk etter at du har vært på byen i helga det syns jeg er dårlig gjort av deg. For det første får du ta ansvar for eget liv. Det er ditt eget valg å ruse deg. Andre folk kan ikke velge å være psykisk syke, men du velger faktisk å ruse deg og skaper dine egne problemer.

Anonymkode: c6e09...1ac

Det skal nå en gang litt til for å bli tvangsinnlagt i rusbehandling. Det ble jeg og jeg ble eskortert av to personer på flyet og helt inn på lukket avrusning. 

Og det med at jeg havnet i ambulanse stadig vekk var fordi jeg stoppet ikke før jeg besvimte. Ene gangen falt jeg om midt i gaten der biler kjører og jeg var ikke kontaktbar eller mulig å smertestimulere i det hele tatt på sykehuset. Jeg holdt på å dø flere ganger av misbruket mitt. Som jo kom av sterk lidelse og psykisk sykdom. Dessuten har jeg kommet meg en lang vei siden den gang. 

Du kan mene det er så dårlig gjort som du bare vil, men det er nå en del av min sykdomshistorie og jeg har et komplisert sykdomsbilde som det har tatt år, og fortsatt vil ta år å komme seg fra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 minutter siden, Eva Sofie skrev:

Min oppfatning er faktisk at Glitter kjemper for å bli frisk alt hun kan. Og har det slått deg at det er grunner til at folk ruser seg? Det ligger gjerne psykisk lidelse bak et rusmisbruk og det er et forsøk på å mestre en vanskelig hverdag. Det er også grunner til at folk velger å oppta plass på psykiatrisk avdeling fordi de velger å være suicidale? Grunner til at folk velger å ta overdoser og velger å ta mange ressurser på medisinske og intensive avdelinger pga. dette? Og hva med alle de som velger å oppsøke legevakten fordi de har valgt å skade seg selv? Ifølge ditt utsagn er alt dette selvvalgt siden du ansvarliggjør Glitter for sitt rusmisbruk.

Nei, den kommentaren du ga til Glitter var særdeles lite gjennomtenkt. Alle har grunner til å gjøre som de gjør, enten det er å ruse seg, ta overdoser, true med selvmord eller skade seg selv. Ingen velger å få psykiske problemer. Om man gjør det, har man i utgangspunktet et psykisk problem som bør behandles.

Tusen takk for støtte. :) Det er sant som du sier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Glitter skrev:

Det skal nå en gang litt til for å bli tvangsinnlagt i rusbehandling. Det ble jeg og jeg ble eskortert av to personer på flyet og helt inn på lukket avrusning. 

Og det med at jeg havnet i ambulanse stadig vekk var fordi jeg stoppet ikke før jeg besvimte. Ene gangen falt jeg om midt i gaten der biler kjører og jeg var ikke kontaktbar eller mulig å smertestimulere i det hele tatt på sykehuset. Jeg holdt på å dø flere ganger av misbruket mitt. Som jo kom av sterk lidelse og psykisk sykdom. Dessuten har jeg kommet meg en lang vei siden den gang. 

Du kan mene det er så dårlig gjort som du bare vil, men det er nå en del av min sykdomshistorie og jeg har et komplisert sykdomsbilde som det har tatt år, og fortsatt vil ta år å komme seg fra. 

Høres ut som det du trenger er ansvarliggjøring. Det virker som du legger alt ansvaret for ditt eget liv over på andre hele tiden. Å ruse seg er ikke noen unnskyldning for å gjøre kriminelle ting da fortjener du å ta straffen din.

Anonymkode: c6e09...1ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høres ut som det du trenger er ansvarliggjøring. Det virker som du legger alt ansvaret for ditt eget liv over på andre hele tiden. Å ruse seg er ikke noen unnskyldning for å gjøre kriminelle ting da fortjener du å ta straffen din.

Anonymkode: c6e09...1ac

Hvor kom den fra egentlig? Du aner ikke hvor mye jeg har gjort og gjør for å bli frisk. Mer gidder jeg ikke kommentere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høres ut som det du trenger er ansvarliggjøring. Det virker som du legger alt ansvaret for ditt eget liv over på andre hele tiden. Å ruse seg er ikke noen unnskyldning for å gjøre kriminelle ting da fortjener du å ta straffen din.

Anonymkode: c6e09...1ac

Alle som gjør kriminelle ting må ta sin straff.  Ser ikke at noen har fremholdt noe annet.  Ellers synes jeg du er ekstremt urimelig.  De som er rusmisbrukere er psykisk syke og det velger ingen.  Det er ingen som bestiller ambulanse som taxi for å komme seg hjem.

Anonymkode: 5a9f3...c12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Glitter skrev:

Hvor kom den fra egentlig? Du aner ikke hvor mye jeg har gjort og gjør for å bli frisk. Mer gidder jeg ikke kommentere. 

Du har min støtte.

Anonymkode: 5a9f3...c12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 19.2.2020 den 21.47, AnonymBruker skrev:

Det er kjedelig på lukka post på psykiatrisk

Anonymkode: 471ee...fb7

Nå har det vært litt avsporing her, men tenkte å svare på denne.

Min erfaring er at det er et godt tegn at du kjeder deg. Hos meg er det at jeg kjeder meg et tegn på at jeg begynner å bli bedre. Da er jeg liksom blitt frisk nok til å ønske noe bedre. 

Men når en har blitt så god at en kjeder seg så er min erfaring også at det ikke er så mye å underholde seg med hvis en ikke liker strikking/hekling. Da jeg var innlagt på lukket avdeling i 5 mnd, måtte jeg til slutt lære meg å hekle for det drev "alle" de andre med.

....ellers synes jeg det går lettere når jeg får en form for relasjon med de andre pasientene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Alle som gjør kriminelle ting må ta sin straff.  Ser ikke at noen har fremholdt noe annet.  Ellers synes jeg du er ekstremt urimelig.  De som er rusmisbrukere er psykisk syke og det velger ingen.  Det er ingen som bestiller ambulanse som taxi for å komme seg hjem.

Anonymkode: 5a9f3...c12

Nei alle rusmisbrukere er ikke psykisk syke. Noen liker bare å feste og ha det gøy ute på byen. Mens de sanseløst ligger rundt å har sex eller er voldelig mot andre.

Anonymkode: c6e09...1ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei alle rusmisbrukere er ikke psykisk syke. Noen liker bare å feste og ha det gøy ute på byen. Mens de sanseløst ligger rundt å har sex eller er voldelig mot andre.

Anonymkode: c6e09...1ac

Dette er for dumt til å svare på.  Du viser fordommer av dimensjoner.

Anonymkode: 5a9f3...c12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei alle rusmisbrukere er ikke psykisk syke. Noen liker bare å feste og ha det gøy ute på byen. Mens de sanseløst ligger rundt å har sex eller er voldelig mot andre.

Anonymkode: c6e09...1ac

Og Glitter er ikke en av de du refererer til. Det tror jeg godt du vet selv også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Fru2020 skrev:

Nå har det vært litt avsporing her, men tenkte å svare på denne.

Min erfaring er at det er et godt tegn at du kjeder deg. Hos meg er det at jeg kjeder meg et tegn på at jeg begynner å bli bedre. Da er jeg liksom blitt frisk nok til å ønske noe bedre. 

Men når en har blitt så god at en kjeder seg så er min erfaring også at det ikke er så mye å underholde seg med hvis en ikke liker strikking/hekling. Da jeg var innlagt på lukket avdeling i 5 mnd, måtte jeg til slutt lære meg å hekle for det drev "alle" de andre med.

....ellers synes jeg det går lettere når jeg får en form for relasjon med de andre pasientene. 

Jeg var på en lukket avdeling (ikke akuttavdeling) der vi ikke hadde lov til å ha strikketøy. Det var for min del utrolig frustrerende når oppholdet ble over flere måneder. Også når man ikke får lov til å ha ledninger til PC og mobil på sitt eget rom, men at det må tas ut og lades på vaktrommet. Men når jeg ble friskere og kun tilsyn en gang i timen, fikk jeg også lov til å ha ledninger på rommet. Man må innordne seg etter mange regler når man er innlagt.

På en akuttavdeling jeg var innlagt ved i 5 måneder gikk det i mye kortspill sammen med ansatte. Dette var i 2002. Da jeg ble innlagt ved samme avdeling 6 år senere, hadde ikke personalet tid til å sitte ned å spille kort. Ikke nødvendigvis fordi det var færre på jobb, men fordi pasientene som ble innlagt var mer krevende og sykere enn de var i 2002.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Eva Sofie skrev:

Men når jeg ble friskere og kun tilsyn en gang i timen, fikk jeg også lov til å ha ledninger på rommet.

Hvis du hadde tilsyn oftere enn hver time, var det fordi du ble vurdert som mulig suicidal. Da gir det mening å ikke ha ledninger til å henge seg i på rommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Eva Sofie skrev:

Jeg var på en lukket avdeling (ikke akuttavdeling) der vi ikke hadde lov til å ha strikketøy. Det var for min del utrolig frustrerende når oppholdet ble over flere måneder. Også når man ikke får lov til å ha ledninger til PC og mobil på sitt eget rom, men at det må tas ut og lades på vaktrommet. Men når jeg ble friskere og kun tilsyn en gang i timen, fikk jeg også lov til å ha ledninger på rommet. Man må innordne seg etter mange regler når man er innlagt.

På en akuttavdeling jeg var innlagt ved i 5 måneder gikk det i mye kortspill sammen med ansatte. Dette var i 2002. Da jeg ble innlagt ved samme avdeling 6 år senere, hadde ikke personalet tid til å sitte ned å spille kort. Ikke nødvendigvis fordi det var færre på jobb, men fordi pasientene som ble innlagt var mer krevende og sykere enn de var i 2002.

Jeg var også på lukket avdeling, men vi fikk lov til å ha strikketøy i fellesområdet. Det satt nesten alltid personal der som strikket sammen med oss. Dette var i 2018. Sikkert veldig forskjellig praksis rundt omkring. Var ikke noen som spilte kort med oss heller, men spilte litt med andre pasienter

Å ikke få ha lader på rommet er superstress. Særlig når man er våken hele natten og en ikke har mer strøm igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Glitter skrev:

Hvor kom den fra egentlig? Du aner ikke hvor mye jeg har gjort og gjør for å bli frisk. Mer gidder jeg ikke kommentere. 

Bra at du ignorerer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, kupton skrev:

Hvis du hadde tilsyn oftere enn hver time, var det fordi du ble vurdert som mulig suicidal. Da gir det mening å ikke ha ledninger til å henge seg i på rommet.

Ja, men strikketøy fikk jeg blankt avslag på uansett hvor "frisk" de anså meg til å være eller hvor lite tilsyn jeg hadde. Så ledning på rommet på den avdelingen var nok en individuell vudering for hver pasient mens jeg vil tro at strikketøy var en generell regel. Jeg spurte aldri om hvorfor det ikke var tillat med strikketøy, men mye man kan finne på med pinner og garn om kreativiteten får blomstre. Etter en del innleggelser, har jeg lært meg å bare innordne meg etter regler uten å lage mye bråk og oppstyr rundt avdelingens regler, men godta at slik er det så sant det ikke er helt urimelig og uforståelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Fru2020 skrev:

Å ikke få ha lader på rommet er superstress. Særlig når man er våken hele natten og en ikke har mer strøm igjen...

Man vender seg jo til alt og var jo bare å levere inn mobil eller PC når den trengte lading. Jeg leverte inn mobil om natten for lading og valgte istedenfor å lese om natten dersom jeg ikke fikk sove. Blått skjermlys er jo ikke anbefalt om målet er forsøk på søvn i utgangspunktet.

Og, jeg tenker at vi alle har i grunnen godt av å kjede oss en gang i blant, og ikke hele tiden skulle stimulere hjernen med tekst og informasjon i form av nyheter, bilder, radio, TV, sosiale medier, chatter osv. I blant kan det være litt terapi i det i seg selv. Jeg nyter faktisk de 40 minuttene jeg har på venterommet før jeg skal inn til psykologen min for å samle tankene og rydde i hodet. Da sitter jeg stille og noterer ned tankene for meg selv som måtte fare forbi. Jeg vet at mange tenker best med musikk på ørene. Selv tenker jeg best i stillhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Eva Sofie skrev:

Man vender seg jo til alt og var jo bare å levere inn mobil eller PC når den trengte lading. Jeg leverte inn mobil om natten for lading og valgte istedenfor å lese om natten dersom jeg ikke fikk sove. Blått skjermlys er jo ikke anbefalt om målet er forsøk på søvn i utgangspunktet.

(.....) Jeg nyter faktisk de 40 minuttene jeg har på venterommet før jeg skal inn til psykologen min for å samle tankene og rydde i hodet. Da sitter jeg stille og noterer ned tankene for meg selv som måtte fare forbi. (....)

Jeg har mistet konsentrasjonsevnen til å lese bøker. Kjempetrist. Men fint at du kunne bruke tiden på post til det.

Jeg nyter også ventetiden før psykologtimen, oftest som den eneste som sitter uten mobil. Godt å få samlet seg litt før en skal utbrodere seg selv. Aller best liker jeg det når jeg er innlagt for da har jeg med meg en kopp te 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Fru2020 skrev:

 

Å ikke få ha lader på rommet er superstress. Særlig når man er våken hele natten og en ikke har mer strøm igjen...

Men dersom mobilen er det du tenker mest på som innlagt så kan en jo lure hvorfor du er innlagt i det hele tatt..

Anonymkode: 0279d...66c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men dersom mobilen er det du tenker mest på som innlagt så kan en jo lure hvorfor du er innlagt i det hele tatt..

Anonymkode: 0279d...66c

Jeg bruker mobil som mestringstrategi for å f.eks komme meg ut av panikkanfall (har spesielle spillelister med musikk som følger meg ned og tilbake til virkeligheten)  Jeg har en spiseforstyrrelse og med den knytter det seg tvang rundt måltidene som innebærer mobil. Jeg bruker også mindfullnessapp til å puste. Og så bruker jeg kjente serier på Netflix for å dempe selvmordstankene.

Forskjellig bruk av mobil er endel av min kriseplan utarbeidet med personalet på post.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Glitter skrev:

Når man skal være litt humoristisk så kan man ikke ta høyde for at det for enkelte kan føles som at noe ikke kan fleipes med. Jeg har en morbid galgenhumor og det er nødvendig for min overlevelse føler jeg. 

Det er jo kjipt at du har de opplevelsene du har, men du kan ikke forvente at noen på forhånd skal vite at du føler deg støtt av litt humor eller at de evt skal legge seg flat og beklage etterpå. 

Min mor har ikke samme type galgenhumor som meg. Så da jeg for noen år siden ganske ofte havnet i ambulanse og i somatikken (snakker om opptil to ganger i uken en hel sommer og også regelmessig i månedene før og etter den sommeren) på grunn av akutt alkoholforgiftning kombinert med piller, så dro jeg humoren min for langt for mamma. Vi var i byen og så en ambulanse. Så jeg fleipet og sa "se mamma, der er privat-taxien min" også lo jeg. Mamma derimot "Glitter det der er ikke artig". Synes selv det var ganske artig jeg. Til tross for at det var ganske alvorlig det jeg slet med og det førte blant annet til slutt til at jeg ble tvangsinnlagt i rusbehandling da både politi, kommune og sykehus pluss familie sendte inn bekymringsmeldinger om at jeg slet sånn og hadde et så ukritisk og farlig blandingsmisbruk at det var fare for liv. Det var jo grave alvorlig, men helt ærlig så har jeg behov for å kunne ta i bruk humoren min fordi det letter faktisk litt på lidelsen min. 

Jeg hadde aldri overlevd uten galgenhumor.  Nå har jeg ikke brukt ordet privat-taxi om nevnte bil, men firmabilen. Sikkert andre som bruker andre navn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...