Gå til innhold

Kjære legen!

modesty

Anbefalte innlegg

Heisann! Jeg er en jente på 18 år som har trent på helsestudio i flere år, men inntil nylig har jeg bare trent kondisjon (spinning, aerobic, step o.l). Nå har jeg også bestemt meg for å trene litt styrke med vekter og sånt noe, har fått tilpasset et program av en instruktør der. Jeg pleier å være der omtrent tre-fire dager i uka, og har tenkt til å trene styrke to ganger og kondisjon to ganger. Er dette feil fordeling kanskje? Jeg snakket med en venn som sa at det ikke var bra og trene kondisjon de dagene man ikke trente styrke, fordi dette bryter ned musklene...stemmer dette eller?

Jeg ville vært veldig takknemlig for et fornuftig svar! =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå er ikke jeg legen, men jeg svarer åkkesom:

Det er helt greit å legge kondisjonstrening og styrketrening på egne dager, faktisk er det også det beste valget. Dobbelt opp med treningsøkter på èn dag påfører både mye stress på kroppen og medfører mye nedbrytende hormoner. Ved å spise riktig, og særlig ved å innta næring hurtig etter trening vil du hindre muskelnedbryting. Relativt korte treninger er også gunstig.

Slik du trener nå vil gi en bra balanse mellom trening og hvile, og det virker som en meget fin plan. Hvis også kostholdet ditt er bra vil du få fine resultater med treningen din!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege

modesty.

Man kan få mange "rare" råd når det gjelder trening.

Mange som driver med kombinasjon styrke og kondisjon mixer dette etter som man har lyst og man har tid. Og det beste, dette går an og treningsutbyttet er bra !!

En annen ting er jo at etter f. eks. 30 minutter på tredemølle eller sykkel, så er kroppen fin og varm og godt forberedt på en økt med styrketrening.

Hvis du ellers velger en dag bare med kondisjonstrening for så ellers ha blandingsdager, så er dette også fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...