Gå til innhold

Hva slags syn har du på psykisk syke


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Å være psykisk syk kan jo være så mye, men jeg tenker mest på dem som er skikkelig syke og som ikke ser ut til å komme noen vei. De med stort funksjonstap og høyt lidelsestrykk. De som blir stående fast i gjørma uten å greie å komme seg videre. De med alvorlige sykdommer hvis sykdommenr ikke så lett lar seg behandle. De behandlingsresistente.

Blir dere irritert på oss her inne? Blir dere drittlei klaging over samme problemstillinger hele tiden? Blir dere oppgitt over at vi ser ut til å ikke komme oss videre?

Anonymkode: 1c4fd...ef1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tenker spes på hva dere som mest er her for å hjelpe folk tenker.

Anonymkode: 1c4fd...ef1

Jeg tenker at det mange ganger kan være vanskelig å se mulighetene i sitt eget liv da, hvis man sliter psykisk. Og det kan man vel ikke klandre folk for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mer irriterende med folk som åpner stadig nye tråder for å dele ethvert perifert innfall de får. Ingen tanke er for platt, overfladisk eller vilkårlig for å ende opp som en ny tråd på DOL. 

Anonymkode: 70ccb...3e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går jo ikke ann å vite hvor stort funksjonstap noen har gjennom nettet, med mindre de forteller om hvordan de fungerer i hverdagen.. Det å tro på ånder og spøkelser er ikke det samme som at man heller ikke fungerer ihverdagen. Man kan lage middag, vaske håret, sminke seg, dra ut med venner osv selv om man har den overbevisningen om at det er åndemagi i huset.

Anonymkode: 7952e...ab3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Drømmeautomat

Jeg tenker noen ganger at det er synd at folk ser ut til å ha hengt seg opp i én måte å tenke på sånn at de ikke klarer å se alternative løsninger. Synd for dem, det går ikke ut over meg, så jeg blir ikke irritert egentlig. Min opplevelse er at folk uten noen diagnose kan tenke på samme måte, så det er nok ikke noe som bare er kobla til psykiske lidelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty

Jeg tenker forskjellig om forskjellige diagnoser og grader av psykdom. Jeg fikk ett veldig negativt inntrykk av noen da jeg var i psykiatrien, og ett veldig godt av andre. Bipolare var stort sett veldig ålreite folk. Schizofrene var sprut hakke gale, eller mutte disorganiserte og uinteressert i alt. (Jeg har selv schizofreni). Borderlinerne var stort sett pene unge damer som jeg ikke helt forstod meg på. Nevrotikerne var kaffedrikkende kjederøykere som slet med søvn, og var veldig glad i å legge ut om problemene sine på røykerommet. De med ren paranoia, var urokkelige i sin tro på att naboen og politiet prøvde å spionere på de.

 

Andre folk kan ha gjort seg helt andre observasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer vel an på personen ellers.  

Irriterer meg over de som ser ut til å rakke ned på andre og setter i bås etter hvilken diagnose.  Som svarer med "frekk tone"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Å være psykisk syk kan jo være så mye, men jeg tenker mest på dem som er skikkelig syke og som ikke ser ut til å komme noen vei. De med stort funksjonstap og høyt lidelsestrykk. De som blir stående fast i gjørma uten å greie å komme seg videre. De med alvorlige sykdommer hvis sykdommenr ikke så lett lar seg behandle. De behandlingsresistente.

Blir dere irritert på oss her inne? Blir dere drittlei klaging over samme problemstillinger hele tiden? Blir dere oppgitt over at vi ser ut til å ikke komme oss videre?

Anonymkode: 1c4fd...ef1

Psykisk syke er like forskjellige som alle oss andre. 

Det er sjelden jeg blir irritert.  Irritert blir jeg kun når noen legger skylden for sin psyke over på andre. 

Feks utsagn som dette: 

- Jeg sitter her og strigråter pga svaret til K.

Eller

- Nå er hele jula ødelagt i år også pga svaret til K. ( Denne setningen har blitt en slags juletradisjon her inne )

- Jeg har fått det bekreftet nå at jeg ikke er noe verd.

Sånne utsagn er irriterende og sympatien forsvinner dessverre. 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Å være psykisk syk kan jo være så mye, men jeg tenker mest på dem som er skikkelig syke og som ikke ser ut til å komme noen vei. De med stort funksjonstap og høyt lidelsestrykk. De som blir stående fast i gjørma uten å greie å komme seg videre. De med alvorlige sykdommer hvis sykdommenr ikke så lett lar seg behandle. De behandlingsresistente.

Blir dere irritert på oss her inne? Blir dere drittlei klaging over samme problemstillinger hele tiden? Blir dere oppgitt over at vi ser ut til å ikke komme oss videre?

Anonymkode: 1c4fd...ef1

Nei det gjør jeg ikke

Hvis man klikker seg inn på temaet psykiatri. Må man regne med at her er det mennesker som sliter på forskjellige måter.
Hvis man blir irritert, så er det jo bare å la være å klikke seg inn på psykiatri, og heller velge et annet tema.

Anonymkode: 594a8...f96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan bli litt oppgitt når noen er utelukkende negativ. Jeg blir ikke irritert fordi personen er psykisk syk, men fordi personen vil ha oppmerksomhet, men ikke hjelp. De burde skrive det i innlegget sitt, at de ikke vil ha hjelp. Jeg klarer ikke forstå om folk bare vil klage eller om de vil ha svar. Og om de bare vil høre "stakkars deg", eller om de vil ha forslag til løsninger.

Så er jeg litt enig med @nicklusheletida, jeg syns ikke noe om at man legger skylden over på andre for sin egen psykiske helse. Spesielt ikke når det gjelder andre på forumet. Altså, om nicklusheletida hadde skrevet til meg "blablabla....ta deg sammen", og jeg hadde svart "nå kommer jeg meg ikke engang i butikken, jeg sitter bare gå griner fordi jeg fikk beskjed om å ta meg sammen. Det er ikke bare å ta seg sammen". Da hadde jeg lagt hele ansvaret for mitt ve og vel, over på nicklusheletida, og det er veldig veldig feil. Nei, det er ikke bare å ta seg sammen, men om jeg lar nicklusheletida ødelegge dagen min pga noe sånt, så er det faktisk jeg som ødelegger min egen dag. Det er ikke det hun skrev, men hvordan jeg reagerer, som ødelegger dagen.

Men.... Har man blitt misbrukt av sin onkel hele oppveksten, vært utsatt for omsorgsvikt eller andre traumatiske ting, syns jeg det er greit å skylde på de som er årsaken til traumene. Det er jo tross alt de som har skylden. Man har selv ansvaret for å prøve å bli bedre, men jeg kan godt forstå at det er vanskelig/tungt/føles urettferdig å måtte jobbe med å bli kvitt en lidelse man har blitt påført av andre.

Med det sagt, før noen misforstår og tror jeg irriterer meg over både den ene og den andre, og helst hadde sett at de forsvant fra forumet. Jeg har to hunder, de irriterer meg grenseløst noen ganger, nesten så jeg får lyst til å legge dem ut på finn.no, begge to. Men det skjer jo ikke. Jeg elsker dem, jeg bryr meg om dem, samme hvor mye de måtte irritere eller klage, vil jeg jo ikke at de skal forsvinne fordet. Ikke at jeg elsker noen på dol altså, men jeg syns det er bra at det er folk her, jeg vil ikke at noen skal forsvinne. Og jeg har nok helt sikkert irritert ganske mange her inne. Jeg har aldri tenkt at jeg ikke burde være her fordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det har jeg egentlig ikke tenkt så mye over, jeg ser mennesker og ikke diagnoser. Noen kan være plagsomme, men det kan også friske være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette jeg nå skriver er bare min opplevelse og gjelder ikke alle. Så ta det med en klype salt Jeg er heller frustrert over folk som svarer uten noen form for ydmykhet ang psykiatri uten egentlig å ha greie på psykiatri. Til og med fagfolk seg i mellom kan ha veldig ulike meninger og fremgangsmåter. Likevel mener noen på dette forumet ar deres meninger, holdninger og løsninger er det rette. Og da flere på forumet formes av hverandres meninger blir det liksom fasitten fordi de mener det samme. Det skjer feil på dette forumet som ingen bryr seg med. Det verste er ikke om en med psykisk lidelse utleverer sine tanker og følelser, det verste er en del svar og kommentarer som gjør situasjonen verre for vedkommende. Og hvis vedkommende prøver å hevde akkurat det så får man pes for det også. Det forventes i tillegg at man skal være svært takknemlig for svarene som ikke gjør så godt. Personlig mener jeg at det blir noen maktovergrep i blant. Man irriterer seg over hvor lite de psykisk syke tåler men det forundrer meg hvor lite de såkalt friske noen ganger tåler. Ofte ser ikke folk seg selv, det viser en holdning av å faktisk mene at man er hakket bedre enn de andre. Enten man har en psykisk lidelse eller ikke. 

Anonymkode: 3739d...c0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver å ikke ha så mange fordommer, så jeg tror at både sjuke og friske mennesker kan være like flinke til å irritere meg. 

Noen grupper har imidlertid lange og stolte tradisjoner med å være irriterende som andre ikke har. Jeg tenker da selvfølgelig på fundamentalistiske glutenallergikere, misjonerende veganere og møteplagere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette jeg nå skriver er bare min opplevelse og gjelder ikke alle. Så ta det med en klype salt Jeg er heller frustrert over folk som svarer uten noen form for ydmykhet ang psykiatri uten egentlig å ha greie på psykiatri. Til og med fagfolk seg i mellom kan ha veldig ulike meninger og fremgangsmåter. Likevel mener noen på dette forumet ar deres meninger, holdninger og løsninger er det rette. Og da flere på forumet formes av hverandres meninger blir det liksom fasitten fordi de mener det samme. Det skjer feil på dette forumet som ingen bryr seg med. Det verste er ikke om en med psykisk lidelse utleverer sine tanker og følelser, det verste er en del svar og kommentarer som gjør situasjonen verre for vedkommende. Og hvis vedkommende prøver å hevde akkurat det så får man pes for det også. Det forventes i tillegg at man skal være svært takknemlig for svarene som ikke gjør så godt. Personlig mener jeg at det blir noen maktovergrep i blant. Man irriterer seg over hvor lite de psykisk syke tåler men det forundrer meg hvor lite de såkalt friske noen ganger tåler. Ofte ser ikke folk seg selv, det viser en holdning av å faktisk mene at man er hakket bedre enn de andre. Enten man har en psykisk lidelse eller ikke. 

Anonymkode: 3739d...c0a

Så bra skrevet. 
Har tenkt akkurat det samme.

Anonymkode: 594a8...f96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette jeg nå skriver er bare min opplevelse og gjelder ikke alle. Så ta det med en klype salt Jeg er heller frustrert over folk som svarer uten noen form for ydmykhet ang psykiatri uten egentlig å ha greie på psykiatri. Til og med fagfolk seg i mellom kan ha veldig ulike meninger og fremgangsmåter. Likevel mener noen på dette forumet ar deres meninger, holdninger og løsninger er det rette. Og da flere på forumet formes av hverandres meninger blir det liksom fasitten fordi de mener det samme. Det skjer feil på dette forumet som ingen bryr seg med. Det verste er ikke om en med psykisk lidelse utleverer sine tanker og følelser, det verste er en del svar og kommentarer som gjør situasjonen verre for vedkommende. Og hvis vedkommende prøver å hevde akkurat det så får man pes for det også. Det forventes i tillegg at man skal være svært takknemlig for svarene som ikke gjør så godt. Personlig mener jeg at det blir noen maktovergrep i blant. Man irriterer seg over hvor lite de psykisk syke tåler men det forundrer meg hvor lite de såkalt friske noen ganger tåler. Ofte ser ikke folk seg selv, det viser en holdning av å faktisk mene at man er hakket bedre enn de andre. Enten man har en psykisk lidelse eller ikke. 

Anonymkode: 3739d...c0a

Ja det er en maktubalanse her. Men om noen påpeker det får de bare pes.

Anonymkode: de392...c42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette jeg nå skriver er bare min opplevelse og gjelder ikke alle. Så ta det med en klype salt Jeg er heller frustrert over folk som svarer uten noen form for ydmykhet ang psykiatri uten egentlig å ha greie på psykiatri. Til og med fagfolk seg i mellom kan ha veldig ulike meninger og fremgangsmåter. Likevel mener noen på dette forumet ar deres meninger, holdninger og løsninger er det rette. Og da flere på forumet formes av hverandres meninger blir det liksom fasitten fordi de mener det samme. Det skjer feil på dette forumet som ingen bryr seg med. Det verste er ikke om en med psykisk lidelse utleverer sine tanker og følelser, det verste er en del svar og kommentarer som gjør situasjonen verre for vedkommende. Og hvis vedkommende prøver å hevde akkurat det så får man pes for det også. Det forventes i tillegg at man skal være svært takknemlig for svarene som ikke gjør så godt. Personlig mener jeg at det blir noen maktovergrep i blant. Man irriterer seg over hvor lite de psykisk syke tåler men det forundrer meg hvor lite de såkalt friske noen ganger tåler. Ofte ser ikke folk seg selv, det viser en holdning av å faktisk mene at man er hakket bedre enn de andre. Enten man har en psykisk lidelse eller ikke. 

Anonymkode: 3739d...c0a

Det du skriver her er jeg fullstendig uenig i.

Det later til at noen psykisk syke omtrent skal diktere verden etter sine tanker og følelser. Hvis noen er uenige, vil de, for å bruke dine ord, begå maktovergrep eller sette seg hakket over den andre. 
 

Jeg har ingen forventning om at verden eller de jeg diskuterer med skal ta hensyn til mine følelser. Jeg har en forventning om at objektive fakta legges til grunn. Som psykisk syk kan du heller ikke forvente det. Du er en diskusjonspartner på linje med meg og alle andre. Når du snakker om maktovergrep når noen er uenig med deg, er det faktisk du som degraderer deg selv til å være underlegen den andre (fordi du implisitt sier at noen er overlegen deg selv og derav bruker makt). 
 

Som jeg har vært innom i en annen tråd: Hvis en suicidal person forventer at han ikke skal få noen konsekvens av at han ikke betaler regningene sine, med forklaring at han er suicidal, så er vi inne på noe av det samme. Vedkommende du har kjøpt en vare av, interesserer seg ikke for om du er suicidal, han skal ha betalt i tide uansett. Og det er hans rettighet. Psykisk syke kan ikke diktere en debatt eller et samfunn ut fra egenopplevd krenkbarhet eller offerrolle, og bruke sterke ord som maktovergrep om uenighet. 
 

Dette er ikke et overgrep mot deg. Det er en helt fair uenighet og en diskusjon. Når du har ytret en mening, må du tåle det. Jeg har aldri påstått at jeg er noe bedre enn deg, men jeg er fullstendig uenig med deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...