Gå til innhold

Hva slags syn har du på psykisk syke


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

5 timer siden, Janus30 skrev:

misjonerende veganere

Egentlig alt som er «misjonerende». Religiøse, veganere, alternative, osv. Om noen vil tro på en eller annen Gud eller spise gress eller tro på krystallkuler er det greit for meg, men drit i å plage meg med det eller hevd at du er bedre enn andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

28 minutter siden, ISW skrev:

Det du skriver her er jeg fullstendig uenig i.

Det later til at noen psykisk syke omtrent skal diktere verden etter sine tanker og følelser. Hvis noen er uenige, vil de, for å bruke dine ord, begå maktovergrep eller sette seg hakket over den andre. 
 

Jeg har ingen forventning om at verden eller de jeg diskuterer med skal ta hensyn til mine følelser. Jeg har en forventning om at objektive fakta legges til grunn. Som psykisk syk kan du heller ikke forvente det. Du er en diskusjonspartner på linje med meg og alle andre. Når du snakker om maktovergrep når noen er uenig med deg, er det faktisk du som degraderer deg selv til å være underlegen den andre (fordi du implisitt sier at noen er overlegen deg selv og derav bruker makt). 
 

Som jeg har vært innom i en annen tråd: Hvis en suicidal person forventer at han ikke skal få noen konsekvens av at han ikke betaler regningene sine, med forklaring at han er suicidal, så er vi inne på noe av det samme. Vedkommende du har kjøpt en vare av, interesserer seg ikke for om du er suicidal, han skal ha betalt i tide uansett. Og det er hans rettighet. Psykisk syke kan ikke diktere en debatt eller et samfunn ut fra egenopplevd krenkbarhet eller offerrolle, og bruke sterke ord som maktovergrep om uenighet. 
 

Dette er ikke et overgrep mot deg. Det er en helt fair uenighet og en diskusjon. Når du har ytret en mening, må du tåle det. Jeg har aldri påstått at jeg er noe bedre enn deg, men jeg er fullstendig uenig med deg. 

 Nå legger du MYE i mer i dette en jeg har sagt . Dessuten har det aldri vært en direkte episode mellom oss to noen gang på dette forumet.  Jeg snakker litt på vegne av hvordan jeg ser noen andre har blitt behandlet. Og jeg sier bare at jeg personlig NOEN ganger i blant mener at ting er maktovergrep. Du blåser det opp som om jeg personlig angriper deg? Det var det absolutt ikke ment som. Det er mange nyanser og jeg kan se ditt ståsted også men det forundrer meg et du forkaster alt jeg sier. At du faktisk ikke på noen som helst måte kan se at noe av det jeg skriver kan være tilfelle?. Faktisk er folk veldig forskjellig og det bør det være rom for. At jeg  opplever ting på en annen måte enn deg bør det også være rom for. Egentlig sier du at jeg må tåle alt du sier men tåler du det jeg sier ? 

Anonymkode: 3739d...c0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, ISW skrev:

Egentlig alt som er «misjonerende». Religiøse, veganere, alternative, osv. Om noen vil tro på en eller annen Gud eller spise gress eller tro på krystallkuler er det greit for meg, men drit i å plage meg med det eller hevd at du er bedre enn andre

Er du veldig plaget?

Anonymkode: 594a8...f96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, ISW skrev:

Egentlig alt som er «misjonerende». Religiøse, veganere, alternative, osv. Om noen vil tro på en eller annen Gud eller spise gress eller tro på krystallkuler er det greit for meg, men drit i å plage meg med det eller hevd at du er bedre enn andre

Det er det absolutt aller verste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette jeg nå skriver er bare min opplevelse og gjelder ikke alle. Så ta det med en klype salt Jeg er heller frustrert over folk som svarer uten noen form for ydmykhet ang psykiatri uten egentlig å ha greie på psykiatri. Til og med fagfolk seg i mellom kan ha veldig ulike meninger og fremgangsmåter. Likevel mener noen på dette forumet ar deres meninger, holdninger og løsninger er det rette. Og da flere på forumet formes av hverandres meninger blir det liksom fasitten fordi de mener det samme. Det skjer feil på dette forumet som ingen bryr seg med. Det verste er ikke om en med psykisk lidelse utleverer sine tanker og følelser, det verste er en del svar og kommentarer som gjør situasjonen verre for vedkommende. Og hvis vedkommende prøver å hevde akkurat det så får man pes for det også. Det forventes i tillegg at man skal være svært takknemlig for svarene som ikke gjør så godt. Personlig mener jeg at det blir noen maktovergrep i blant. Man irriterer seg over hvor lite de psykisk syke tåler men det forundrer meg hvor lite de såkalt friske noen ganger tåler. Ofte ser ikke folk seg selv, det viser en holdning av å faktisk mene at man er hakket bedre enn de andre. Enten man har en psykisk lidelse eller ikke. 

Anonymkode: 3739d...c0a

Du har selvfølgelig rett til å formidle din opplevelse på den måten du ønsker, men sett fra mitt perspektiv så hadde det vært en stor fordel om du heller ville påpeke dette i de trådene du mener det skjer enn å komme med noen litt vage påstander om maktovergrep. "Maktovergrep" er et ganske sterkt begrep, og hvis det foregår så kan innleggene både rapporteres og det kan tas opp i den enkelte tråden. Dette vil også gjøre det mulig for den du oppfatter at utsettes for et maktovergrep, å selv gjøre rede for hvordan situasjonen oppfattes. 

Det har vært skrevet ganske mange innlegg den senere tiden hvor det fokuseres på at noen har mer makt, at noen behandler andre dårlig og lignende.  Når disse innleggene kommer stadig vekk og er såpass generelle og vage, så vil både de du tenker på - og mange andre - lure på om det er de du mener begår maktovergrep. Selv har jeg den senere tiden opplevd alle disse innleggene som litt demotiverende for å delta i debatter på dol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fastnick
11 minutter siden, frosken skrev:

Det har vært skrevet ganske mange innlegg den senere tiden hvor det fokuseres på at noen har mer makt, at noen behandler andre dårlig og lignende.  Når disse innleggene kommer stadig vekk og er såpass generelle og vage, så vil både de du tenker på - og mange andre - lure på om det er de du mener begår maktovergrep. Selv har jeg den senere tiden opplevd alle disse innleggene som litt demotiverende for å delta i debatter på dol.

Det er ikke bare det at noen kan lure på om de har begått "maktovergrep" eller ikke, det er også noen som blir redde for at slike innlegg ses på som kommer fra en spesiell forfatter skrevet som anonym. (Nemlig meg)

Selv om jeg for en stund siden skrev om noe lignende, betyr det ikke at det er jeg som har skrevet noe om det denne gang. Bare en opplysning til de som måtte lure på om ab c0a er meg; det er ikke meg! 

Det er mulig jeg er paranoid, men jeg tror likevel at jeg er inne på noe. Jeg synes det er trist og leit om noen tror at ethvert "kritisk" innlegg om dette temaet (eller andre temaer) er forfattet av meg.

Dette er faktisk mitt første innlegg her i dag.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Fastnick skrev:

Det er ikke bare det at noen kan lure på om de har begått "maktovergrep" eller ikke, det er også noen som blir redde for at slike innlegg ses på som kommer fra en spesiell forfatter skrevet som anonym. (Nemlig meg)

Selv om jeg for en stund siden skrev om noe lignende, betyr det ikke at det er jeg som har skrevet noe om det denne gang. Bare en opplysning til de som måtte lure på om ab c0a er meg; det er ikke meg! 

Det er mulig jeg er paranoid, men jeg tror likevel at jeg er inne på noe. Jeg synes det er trist og leit om noen tror at ethvert "kritisk" innlegg om dette temaet (eller andre temaer) er forfattet av meg.

Dette er faktisk mitt første innlegg her i dag.  

Det falt ikke meg inn at det kunne være du som hadde skrevet det denne gangen, - både fordi skrivemåten er forskjellig og likeså er tematikken litt ulik det du tok opp. Synes forresten det er fint at du har valgt å bruke fast nick:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fastnick
1 minutt siden, frosken skrev:

Det falt ikke meg inn at det kunne være du som hadde skrevet det denne gangen, - både fordi skrivemåten er forskjellig og likeså er tematikken litt ulik det du tok opp. Synes forresten det er fint at du har valgt å bruke fast nick:-)

Så bra at i alle fall du kunne se forskjellen! Det gjorde meg glad! :) Og ja, jeg forsøker nå å kun bruke nick når jeg skriver, selv om det enda forekommer at jeg skriver noe som anonym. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fastnick
2 timer siden, ISW skrev:

Det du skriver her er jeg fullstendig uenig i.

Det later til at noen psykisk syke omtrent skal diktere verden etter sine tanker og følelser. Hvis noen er uenige, vil de, for å bruke dine ord, begå maktovergrep eller sette seg hakket over den andre. 
 

Jeg har ingen forventning om at verden eller de jeg diskuterer med skal ta hensyn til mine følelser. Jeg har en forventning om at objektive fakta legges til grunn. Som psykisk syk kan du heller ikke forvente det. Du er en diskusjonspartner på linje med meg og alle andre. Når du snakker om maktovergrep når noen er uenig med deg, er det faktisk du som degraderer deg selv til å være underlegen den andre (fordi du implisitt sier at noen er overlegen deg selv og derav bruker makt). 
 

Som jeg har vært innom i en annen tråd: Hvis en suicidal person forventer at han ikke skal få noen konsekvens av at han ikke betaler regningene sine, med forklaring at han er suicidal, så er vi inne på noe av det samme. Vedkommende du har kjøpt en vare av, interesserer seg ikke for om du er suicidal, han skal ha betalt i tide uansett. Og det er hans rettighet. Psykisk syke kan ikke diktere en debatt eller et samfunn ut fra egenopplevd krenkbarhet eller offerrolle, og bruke sterke ord som maktovergrep om uenighet. 
 

Dette er ikke et overgrep mot deg. Det er en helt fair uenighet og en diskusjon. Når du har ytret en mening, må du tåle det. Jeg har aldri påstått at jeg er noe bedre enn deg, men jeg er fullstendig uenig med deg. 

Helt enig med deg! 

:)

Endret av Fastnick
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, frosken skrev:

Du har selvfølgelig rett til å formidle din opplevelse på den måten du ønsker, men sett fra mitt perspektiv så hadde det vært en stor fordel om du heller ville påpeke dette i de trådene du mener det skjer enn å komme med noen litt vage påstander om maktovergrep. "Maktovergrep" er et ganske sterkt begrep, og hvis det foregår så kan innleggene både rapporteres og det kan tas opp i den enkelte tråden. Dette vil også gjøre det mulig for den du oppfatter at utsettes for et maktovergrep, å selv gjøre rede for hvordan situasjonen oppfattes. 

Det har vært skrevet ganske mange innlegg den senere tiden hvor det fokuseres på at noen har mer makt, at noen behandler andre dårlig og lignende.  Når disse innleggene kommer stadig vekk og er såpass generelle og vage, så vil både de du tenker på - og mange andre - lure på om det er de du mener begår maktovergrep. Selv har jeg den senere tiden opplevd alle disse innleggene som litt demotiverende for å delta i debatter på dol.

Når det blir skrever mye om dette, er det vel for at flere føler at dette er tilfelle. At innleggene blir vage, er vel et resultat at mange rett og slett ikke tørr å være mer konkret. De vet hva resultatet blir.

Anonymkode: 594a8...f96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når det blir skrever mye om dette, er det vel for at flere føler at dette er tilfelle. At innleggene blir vage, er vel et resultat at mange rett og slett ikke tørr å være mer konkret. De vet hva resultatet blir.

Anonymkode: 594a8...f96

Ja, siden noen skriver om dette, så er det selvfølgelig noen som er opptatt av nettopp dette. Men synes du ikke det blir litt rart å si at du tror "mange rett og slett ikke tørr å være mer konkret"?  Hva er du og andre redde for i tilfelle dere skulle ta opp problemet når det etter deres oppfatning skjer - når dere uansett poster anonymt? Og hvorfor er det mer skremmende å ta opp dette i konkrete situasjoner enn å skrive vage og generelle antydninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes faktisk det er NOE i det TS beskriver. Ikke retta mot meg, men jeg reagerer iblant på svar gitt til andre. Nei, en skal ikke ha særbehandling, og noen ganger synes jeg også det kanskje blir brukt at man er suicidal, at det blir unødvendig poengtert. Likevel trenger en ikke svare krasst eller frekt eller nedrakkende. Jeg tolker også noen svar i den gaten. Ikke svar til meg, men til andre. Eller som en betviler en annens opplevelse av noe. Om andre mener noe anna, eller om det til og med er direkte feil objektiv så er likevel den andres OPPLEVELSE ekte for hen. 

(Dette handler inke om meg. Jeg vil IKKE ha særbehandling.  Og jeg føler meg heller ikke truffet, jeg har det ikke og skriver ikke slik de som får litt frekke svar, men det irriterer meg.)

Endret av Villanda
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, frosken skrev:

Du har selvfølgelig rett til å formidle din opplevelse på den måten du ønsker, men sett fra mitt perspektiv så hadde det vært en stor fordel om du heller ville påpeke dette i de trådene du mener det skjer enn å komme med noen litt vage påstander om maktovergrep. "Maktovergrep" er et ganske sterkt begrep, og hvis det foregår så kan innleggene både rapporteres og det kan tas opp i den enkelte tråden. Dette vil også gjøre det mulig for den du oppfatter at utsettes for et maktovergrep, å selv gjøre rede for hvordan situasjonen oppfattes. 

Det har vært skrevet ganske mange innlegg den senere tiden hvor det fokuseres på at noen har mer makt, at noen behandler andre dårlig og lignende.  Når disse innleggene kommer stadig vekk og er såpass generelle og vage, så vil både de du tenker på - og mange andre - lure på om det er de du mener begår maktovergrep. Selv har jeg den senere tiden opplevd alle disse innleggene som litt demotiverende for å delta i debatter på dol.

Jeg står ikke for de andre innleggene så det vil jeg ikke bli stilt til ansvar for. Jeg ytrer en personlig mening og understreker at det er noe jeg opplever noen ganger. Det blir stadig nevnt hvor fælt det er at noen gir andre dårlig samvittighet ved å si at de vil slutte eller blir lei seg pga svar de får. Nå spiller du på min samvittighet ved å si at svaret mitt gjør deg demotivert?. Det ville bli oppstyr her på forumet hvis du skulle ha deltat mindre pga meg. Er det noe bedre?.  Er enig at jeg kan ha brukt for store ord for å understreke et poeng noe jeg kan ta til etterretning og som kanskje virker mot sin hensikt. Likevel kunne mine betraktninger få litt forståelse, det er ikke bare feil? 
 

Anonymkode: 3739d...c0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg står ikke for de andre innleggene så det vil jeg ikke bli stilt til ansvar for. Jeg ytrer en personlig mening og understreker at det er noe jeg opplever noen ganger. Det blir stadig nevnt hvor fælt det er at noen gir andre dårlig samvittighet ved å si at de vil slutte eller blir lei seg pga svar de får. Nå spiller du på min samvittighet ved å si at svaret mitt gjør deg demotivert?. Det ville bli oppstyr her på forumet hvis du skulle ha deltat mindre pga meg. Er det noe bedre?.  Er enig at jeg kan ha brukt for store ord for å understreke et poeng noe jeg kan ta til etterretning og som kanskje virker mot sin hensikt. Likevel kunne mine betraktninger få litt forståelse, det er ikke bare feil? 
 

Anonymkode: 3739d...c0a

Det er lettere og se andres feil, enn sine egne.

Anonymkode: 594a8...f96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Fastnick skrev:

Det er ikke bare det at noen kan lure på om de har begått "maktovergrep" eller ikke, det er også noen som blir redde for at slike innlegg ses på som kommer fra en spesiell forfatter skrevet som anonym. (Nemlig meg)

Selv om jeg for en stund siden skrev om noe lignende, betyr det ikke at det er jeg som har skrevet noe om det denne gang. Bare en opplysning til de som måtte lure på om ab c0a er meg; det er ikke meg! 

Det er mulig jeg er paranoid, men jeg tror likevel at jeg er inne på noe. Jeg synes det er trist og leit om noen tror at ethvert "kritisk" innlegg om dette temaet (eller andre temaer) er forfattet av meg.

Dette er faktisk mitt første innlegg her i dag.  

Hvorfor er du så redd for at noen skal tro at innleggende kommer fra deg? Hva eller hvem er du redd for?

 

 

 

Anonymkode: 594a8...f96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fastnick
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er du så redd for at noen skal tro at innleggende kommer fra deg? Hva eller hvem er du redd for?

 

 

 

Anonymkode: 594a8...f96

Jeg vet ikke. Jeg har dog en teori, men velger å holde den for meg selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Fastnick skrev:

Jeg vet ikke. Jeg har dog en teori, men velger å holde den for meg selv. 

Jeg synes du har vært modig. Du har våget og løfte fram en ukultur på dette forumet, og det har du fått masse pes for.
Som du sikkert har sett så er vi flere som mener det samme som deg. Bare vi er litt feigere og skriver anonymt 

Anonymkode: 594a8...f96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fastnick
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes du har vært modig. Du har våget og løfte fram en ukultur på dette forumet, og det har du fått masse pes for.
Som du sikkert har sett så er vi flere som mener det samme som deg. Bare vi er litt feigere og skriver anonymt 

Anonymkode: 594a8...f96

Jo, takk for det :)

Men jeg har vel ikke løftet fram en ukultur, tror jeg. Jeg vil i alle fall ikke kalle det ukultur. Jeg har bare påpekt at det er noens meninger som teller mer enn andres, og fått pes for det.

Og så har jeg fått mye pes for å ha satt folk i "bås", hehe ;)

Grunnen til at jeg mener at noens meninger i noen tilfeller teller mer enn andres, er fordi at noen faktisk har mer kunnskap om ting enn det andre har. (Jeg mener ikke med det at det ikke er flere som har store ressurser og kan hjelpe andre)

Et godt eksempel på førstnevnte er at en kjent bruker ble kalt "selvskader" fordi hun stadig vil slutte med medisiner og bli syk. Hun nektet for det, og fikk motstand fra noen og medhold fra andre. Men det var ikke før to av disse som går for å ha mye kunnskap grep inn i tråden og fortalte at hun ikke var noen selvskader i tradisjonell/psykiatrisk forstand, at hun trodde på det. Jeg tror hun til og med triumferende utbrøt noe sånt som at hun nå hadde fått bevis for at hun ikke er noen selvskader -kun på bakgrunn av disses uttalelser. Jeg mener ikke at det er noen ukultur eller noe galt i det, men det jeg kan bli en smule oppgitt over er at alle benekter at det finnes folk her inne som har mer kraft bak ordene sine enn andre. 

Når det gjelder det å "sette folk i bås" så har jeg forklart et dusin ganger at det jeg mener med det kun er å kategorisere ovenfor meg selv i mitt eget hode. Og selv om folk med vilje misforstod meg på det og ga meg ufortjent mye pes, er jeg overbevist om at alle gjør akkurat det samme inni sine egne hoder. For hvis ikke så er det umulig å ha noen oversikt over hverandre her inne. Det er jo ved å samle informasjon på den måten at vi får litt oversikt over "hvem som er hvem" og kan bli litt kjent med nickene til hverandre. 

Men hovedgrunnen til at jeg i det hele tatt tok opp dette var fordi jeg ble furten over at to brukere med det jeg kaller for "kraft bak ordene sine" gikk imot meg på et eller annet (som jeg ikke husker nå). Jeg mente da at de gjorde det kun fordi de med vilje ønsket å misforstå meg. Og så lagde jeg litt furten den berømte tråden "Når de store har talt".

Når jeg føler at folk med vilje misforstår meg (merk: ikke er uenig med meg) tolker jeg det som at de har imot meg, ikke liker meg, osv. Jeg kan føle at de bevisst tar parti mot meg kun fordi jeg er meg, og ikke nødvendigvis pga meningene mine.  (Men så har jeg ikke lagt skjul på at jeg tidvis kan være litt paranoid heller da, hehe). Da kan jeg bli sint, men det går fort over i sinne mot meg selv i stedet, og selvbebreidelser over at jeg ikke greier å forklare meg sånn at folk forstår hva jeg mener. Det er fullt og helt i orden at folk er uenige med meg i ulike temaer, men da må det være pga meningene mine og ikke fordi jeg er meg. 

Når det gjelder ufine tilbakemeldinger noen kan få fra andre brukere, tror jeg først og fremst disse kommer fra anonyme troll. Men jeg har jo observert noe av det som menes med at folk på en måte adopterer hverandres meninger og holdninger om ulike ting (noe som nok er naturlig og vanlig i sosiale grupper), og går i flokk hardt ut mot de som ikke er enige med seg. Og når de uttrykker sine unisone meninger f.eks om andre brukere får de i tillegg mange likes. Det kan oppleves sårt, og kanskje noen til og med opplever det som mobbing. 

Jeg siier ikke at det forekommer mobbing her, men at noen kan oppleve det som mobbing. 

Men alt i alt synes jeg at det er et fint og nyttig forum hvor de aller fleste er snille og respektfulle ovenfor hverandre og hjelper hverandre så godt de kan. Jeg tror at det kun er et bittelite mindretall som aktivt går inn for å forsure miljøet og ødelegge. Men da bare innimellom og da bare som anonym. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg står ikke for de andre innleggene så det vil jeg ikke bli stilt til ansvar for. Jeg ytrer en personlig mening og understreker at det er noe jeg opplever noen ganger. Det blir stadig nevnt hvor fælt det er at noen gir andre dårlig samvittighet ved å si at de vil slutte eller blir lei seg pga svar de får. Nå spiller du på min samvittighet ved å si at svaret mitt gjør deg demotivert?. Det ville bli oppstyr her på forumet hvis du skulle ha deltat mindre pga meg. Er det noe bedre?.  Er enig at jeg kan ha brukt for store ord for å understreke et poeng noe jeg kan ta til etterretning og som kanskje virker mot sin hensikt. Likevel kunne mine betraktninger få litt forståelse, det er ikke bare feil? 
 

Anonymkode: 3739d...c0a

Mitt hovedpoeng er at kritikkverdige kommentarer helst bør tas opp i de konkrete situasjonene, og du har fått forståelse for dine synspunkter i flere innlegg i denne tråden. 

For øvrig spiller ikke på din samvittighet. Jeg visste da jeg skrev dette at noen sannsynligvis vil mene det, men tenkte at jeg uansett må kunne formidle min opplevelse også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...