Gå til innhold

tørke frukt

Gjest lidlo

Anbefalte innlegg

Gjest lidlo

Hvordan tørker man frukt??

Frukt jeg kunne tenkt meg å prøve å tørke er epler og særlig bananer. Elsker sånne sprø bananchips!!!

Noen som vet...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fra KREM.no:

"Jeg kan lite om emnet, ble nysgjerrig selv, og har derfor trålet nettet etter stoff. Selv har jeg vært med å lage eplesnacks. Dette er utrolig crispy og godt! Du skreller et eple og tar ut kjernen. Så kan du bruke et kuttejern, eller en ostehøvel. Legg de tynne skivene på bakepapir og sett de i en varm ovn (er litt usikker på temperaturen, men prøv ca. 200 grader) De skal ikke være inne i ovnen lenge, bare til de er sprø. Noen strør litt sukker på toppen for gylden farge.

Denne måten å tørke frukt på kan du bare bruke om frukten er i tynne flak. Om du vil tørke større biter kan du også gjøre det i en stekeovn, men da på svak varme (varmluft)og over 10-12 timer. Frukten må dessuten vendes ofte. Derfor tror jeg heller jeg vil komme med et annet tips jeg fant på nettet:

Kutt frukten du vil tørke i passe store biter og putt de i mikrobølgeovnen. Sett mikroen på tine-program og la den gå ca. 25 minutter. La frukten så lufttørke i 12 til 24 timer. Du må nok prøve deg noe frem mht størrelse på bitene, tid i ovnen og etter-tørking. PS. For å forhindre at eplene blir brune - legg de i vann med sitronsaft."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...