Gjest jeg vet ikke Skrevet 17. mars 2002 Del Skrevet 17. mars 2002 Hei Er gravid og vet man skal spise litt mer enn vanlig da. Ikke mye, men litt. På en vanlig da hvor jeg ikke føler meg altfor kvalm, spiser jeg slik: Frokost: en halv skive med kaviar o.l på Lunch: Et eple Middag: En liten porsjon med det vi har Kvelds: En halv skive eller en hel en. Hvis noen har gode råd til hva jeg kan spise uten å gå opp for mye i vekt hadde det vært fint. Takk Mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest eeeh Skrevet 20. mars 2002 Del Skrevet 20. mars 2002 øøh tuller du nå? nå har jeg riktig nok aldri vært gravid, men som du sier skal man jo spise mer når man er gravid. Og det lille du spiste er jo nesten mindre enn det jeg spiser til frokost!!! Det går ikke an å spise så lite...har du tenkt til å få ut ungen også? Du må nok spise myyye mer.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide Skrevet 21. mars 2002 Del Skrevet 21. mars 2002 Hei, Som gravid trenger du vanligvis ikke mer enn 300 kcal ekstra. Men jeg synes det ser ut som om du spiser veldig lite allerede – uten å vite høyde og vekt, så du bør nok øke en del mer enn det. Prøv å få i deg rikelig med brødmat og andre grove kornprodukter (6-11 porsjoner hvor 1 porsjon er 1 brødskive, 2 knekkebrød, ½ rundstykke, 1.2 dl kokt ris/pasta, 1 tortilla etc), 3-5 grønnsaker, 2-4 frukt, 2-3 glass melk (eller bytt ut med 2.5 dl yogurt, 50 g ost eller 1.2 dl cottage cheese per glass melk), og 2-3 porsjoner proteinmat (hvor 1 porsjon er 1 egg, 2 ss peanutsmør, 1.2 dl kokte bønner/linser, eller 85 g kjøtt/fjærkre/fisk – ca størrelsen av håndflaten din). Andre proteinkilder er ost, cottage cheese, og melk. Ellers er det viktig at du drikker rikelig med vann (helst 8 glass daglig) og spiser fiberrik mat. Jern kan være vanskelig å få nok av gjennom mat. Anbefaler deg å ta jern-tilskudd, spesielt i 2. og 3. trimester - med mindre legen din mener at du ikke trenger det. For å øke opptaket av jern bør du ta det sammen med frisk frukt. På den måten vil vitamin C i frukten øke opptaket av jern. Det er viktig å ikke ta jerntilskudd sammen med melk/melkeprodukter eller andre kalsiumrike matvarer, da dette kan senke jern-opptaket. Folat er veldig viktig også – spesielt dersom du er i det første trimesteret fremdeles. Det er anbefalt å ta tilskudd på 400 mcg daglig. Husk at det er viktig å gå opp i vekt for å barnets del. Du bør aldri gå opp mindre enn 6 kg gjennom et svangerskap. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.