Gå til innhold

Bekymringsfullt kosthold

mamma mia

Anbefalte innlegg

Min søster på 14 har nettopp vært på besøk hos oss en uke. Vi bor på en annen kant av landet og ses sjelden. Mamma har sagt at hun er så tynn og at hun spiser så lite og dårlig, men nå fikk jeg virkelig se hva hun mente!

Hun er så kresen at det er en skam, spiser feks aldri middag i tradisjonell forstand selv om resten av familien gjør det. Da lager hun heller seg nudler eller tomatsuppe eller potetmos (spises med ketsjup og uten annen tilbehør). Eller hun hopper over måltidet. Frokost spiser hun aldri, men utpå dagen kan hun få ned toppen et par brødskiver med nugatti. Det samme til kvelds.

Hun drikker bare av og til vann, ellers drikker hun melk og jus. Aldri frukt og aldri grønnsaker. Og hun er syltynn, veier bare 43 kg (normal høyde). Jeg synes hun ser nesten innhul ut i kinnene, men det kan være bare innbildning.

Mamma er kjempebekymret og e ebgynt å tenke på om hun har en form for spiseforstyrrelse. Hun vil gi henne vitamintabletter i det minste, men hun liker ingen av dem og nekter å ta dem. Jeg kan heller ikke forstå at hun kan utvikle seg normalt med så lite næring. Hun er veldig aktiv, rir og er i stallen til sent på kveldene, så hun forbrenner nok ganske mye også.

Er det noen som har råd til min søster og min mamma? Hvordan spiser andre tenåringer? Synes dere dette kostholdet høres dårlig ut? Kanskje blir hun mindre kresen etterhvert men hva kan senvirkningene bli av ikke å få nok næring i en periode der kroppen skal utvikle seg? Takknemlig for svar, om det så er bare tanker rundt emnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

det kan jo være en spiseforstyrrelse, men det trenger heller ikke det.

jeg har selv et noe vanskelig forhold til maten, men jeg vet at da jeg var så gammel som henne og før jeg var 14 år (med sunt forhold til mat) så spiste jeg så å si likens som henne. og jeg trente (av grunner også da) endel også. jeg var på 14 års alderen rundt 35kg (ca 35-38), antar jeg.. og sånn noenlunde normal høyde.

så det trenger ikke å være en spiseforstyrrelse, hun kan rett og slett ha liten matlyst. (et godt råd er at hvis det skyldes det. så ikke kommentere den dårlige matlysten negativt)

og en ting: har hun alltid spist slik eller, har det utviklet seg slik?

det beste er jo å prøve å snakke med henne, men ikke mas.. da gjør en bare det vondt værre..jeg vet ikke helt om dette var intressant for deg å lese.

håper alt ordner seg iallefall! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide

Hei,

Din søster er i en periode av livet hvor det er veldig viktig med nok næring. Det er mye som utvikler seg nå og næringsbehovene er store. Kalsium er et eksempel. Tenårene er den perioden av livet hvor benbygningen utvikler seg mest. Mangel av kalsium i denne perioden øker faren for osteoporose senere i livet. Ved aldri å spise frukt og grønnsaker går hun også glipp av mange andre viktige næringsstoffer for vekst og utvikling.

Det er ikke lett å tvinge noen til å spise, så det er vanskelig for meg å si hva dere kan gjøre. Forhåpentligvis er det noe hun vil ’vokse seg ut av’. Er det mulig å finne en mulitivitamin hun liker? Er det mulig å blande f.eks Afi-Nutrin (fås på apoteket) i melken hennes? Den finnes i vaniljesmak og sjokoladesmak og kan lett mikses ut i melk.

Men ellers vil jeg nok anbefale at hun får noe hjelp – spesielt dersom det er en spiseforstyrrelse hun er i ferd med å utvikle.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...