Gå til innhold

Jente 6 år og kosthold

Jorunn

Anbefalte innlegg

Trenger litt råd angående kosthold til en litt tung 6 årig jente. Hun er 129 cm/35 kg. Har det som mange vil karakterisere som kraftig beinbyggning

Har prøvd å stagnere vektoppgangen over det siste året i håp om hun skal vokse inn i vekten sin. Det siste året har hun vokst 8 cm og lagt på seg 2 kg. Stoffskifteproblem og tidlig begynnende pupertet er utelukket ved blodprøver.

Føler selv vi gjør mye riktig og trenger noen andre kanskje til å gi hint om hvor vi kan korrigere.

På en normal dag spiser hun 1 skive til frokost med ost, skinke, Leverpostei, Svolværpostei eller Makrell i tomat.

Lunsj: 1-2 skiver med samme type pålegg

Mellommåltid I SFO: yougurt, frokostblandinger, knekkebrød, varmemåltid som pølse/karbonade og potetstappe, pasta/nudler, pizza eller supper.

Middag: 1 potet, gulerot, fisk eller pølse/karbonade. Hun er spiser veldig lite kjøtt, men er glad i fisk og fiskemat. Hun er heller ikke glad i grønnsaker, bortsett fra sopp og gulerøtter.

Eneste hun spiser mye av til middag er pasta, dog bare med litt ost og ketchup.

Kveldsmat: 1 skive eller 1 knekkebrød.

Ellers drikker hun ca 5 dl med skummet melk eller ekstra lettmelk til dagen og spiser 2-3 frukter.

Snop kun om lørdagene eller i selskap.

Av aktivitet går hun på turn en dag i uken og barneidretten en dag. Ellers sykler vi mye og hun tilbringer ofte 1-2 timer ute om ettermiddagen etter skolen, med lek og aktiviteter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest åse r

Det eneste som hørtes mye ut var at mellommåltidet på sfo-en høtes ut som en ekstra middag mellom lunsj og middag.

Jeg selv hadde en periode som barn hvor jeg var overvektig, da gikk jeg i barnehage som serverte helpensjon (frokost, frukt til lunsj og tidlig middag), mens resten av familien denne perioden kun hadde spsiet matpakke. Jeg fulgte familiens måltider (frokost, middag, aftens), og dette ble mye til sammen. Overvekten forsvant etterhvert da jeg vokste i lengden og begynte på skolen og fikk samme måltidsstruktur som resten av familien. Innen jeg var 10-11 var jeg høuy og slank.

Ellers hørtes jo kostholdet veldig bra ut. Pass på at drikken ikke inneholder unødvendige kalorier, som saft, brus, helmelk osv. Vann bør være tørstedrikk.

Og pass på at helgekosen ikke ødelegger hele ukens gode forsetter. (helgen bør i aktiviteter og turer veie opp for mer enn det ekstra gode man spiser).

Så lenge hun ikke er større enn det hun er, ville jeg ikke gjort noe mer.

Blir det et større problem i ungdomsårene, kan man se på blodsukkernivå osv. Les mer her: www.kostibalanse.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste som hørtes mye ut var at mellommåltidet på sfo-en høtes ut som en ekstra middag mellom lunsj og middag.

Jeg selv hadde en periode som barn hvor jeg var overvektig, da gikk jeg i barnehage som serverte helpensjon (frokost, frukt til lunsj og tidlig middag), mens resten av familien denne perioden kun hadde spsiet matpakke. Jeg fulgte familiens måltider (frokost, middag, aftens), og dette ble mye til sammen. Overvekten forsvant etterhvert da jeg vokste i lengden og begynte på skolen og fikk samme måltidsstruktur som resten av familien. Innen jeg var 10-11 var jeg høuy og slank.

Ellers hørtes jo kostholdet veldig bra ut. Pass på at drikken ikke inneholder unødvendige kalorier, som saft, brus, helmelk osv. Vann bør være tørstedrikk.

Og pass på at helgekosen ikke ødelegger hele ukens gode forsetter. (helgen bør i aktiviteter og turer veie opp for mer enn det ekstra gode man spiser).

Så lenge hun ikke er større enn det hun er, ville jeg ikke gjort noe mer.

Blir det et større problem i ungdomsårene, kan man se på blodsukkernivå osv. Les mer her: www.kostibalanse.no

Det er bare en dag i uken at de har varmt måltid i SFO, så en ekstra middag hver dag blir det ikke. I helgene er det bare litt godterier til barneTV på lørdag og eventuelt litt bakverk på søndagen.

Vanlig tidspunkt for måltid på en dag er

frokost kl 07, lunsj skole kl 11, mat SFO kl 14 og middag 17-18. Ved sen middag er det ikke kveldsmat.

Ved hjemmedager er det frokost kl 09, lunsj i 12 tiden, middag 16 og kveldsmat kl 19.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide

Hei Jorunn,

I følge mine tabeller, ligger din datter over 97. percentile i BMI for hennes alder. Men hun har forbedret seg stort dette siste året, og kan ennå fortsette å vokse seg ut av det. Jeg synes kostholdet hennes ser bra ut, men det hadde vært flott dersom du kunne få henne til å spise mer grønnsaker. Pass ellers på mengden av fett i matlagingen.

Men jeg synes det ser ut som dere er på vei i riktig retning. Det er ellers flott at dere holder henne fysisk aktiv – noe som vil hjelpe til veldig.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...