Gå til innhold

Kupton


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Du kan ikke forvente å få noen fornuftige svar når du ikke sier noe om hva behandler sa og hvordan du jobber med deg selv. Hvordan skal folk kunne svare deg ut i fra ingenting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Finnes det noen andre jeg kan spørre på nett? Andre legesider osv? Jeg er villlg til å betale for det for å komme videre. Fastlegen kan jeg ikke bruke. 

Anonymkode: 0cc6e...c0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Finnes det noen andre jeg kan spørre på nett? Andre legesider osv? Jeg er villlg til å betale for det for å komme videre. Fastlegen kan jeg ikke bruke. 

Anonymkode: 0cc6e...c0b

Nå må du skjerpe deg. Hele poenget er jo at du må kunne stå i dine egne følelser og klare deg uten konstante tilbakemeldinger. Du kommer deg IKKE videre ved å stadig søke mer hjelp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
43 minutter siden, kupton skrev:

Men virkeligheten er ikke slik. For meg er ikke alles meninger like viktig. Hvem jeg velger å lytte til, avhenger av hva jeg spør om/hva det handler om.

I behandling har jeg nettopp jobbet mye for å lære pasienter at alles meninger ikke er like viktige. Har jeg helsespørsmål er legens mening viktigst. Har jeg problemer med bilen, er det bilmekanikeren jeg lytter til, og om plena ikke vil vokse, er det gartneren jeg vil høre på.

Nå er det vel litt mer komplisert enn dette. Mange mennesker har angst for autoriteter, derfor betyr deres mening mye, og kan ha stor påvirkning, noe som vi ser i denne tråden. Tror ikke at like mange har angst for en rørlegger eller gartner, selv om de har stor kompetanse på sitt felt.

Anonymkode: 6a79c...8ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fastnick
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er det vel litt mer komplisert enn dette. Mange mennesker har angst for autoriteter, derfor betyr deres mening mye, og kan ha stor påvirkning, noe som vi ser i denne tråden. Tror ikke at like mange har angst for en rørlegger eller gartner, selv om de har stor kompetanse på sitt felt.

Anonymkode: 6a79c...8ec

Hva er autoriteter? En gartner er for meg en autoritet når det gjelder plen og hage. 

Autoriteter finnes ikke bare innenfor psykiatri/medisin, men skjønner jo hva du mener. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fastnick
57 minutter siden, frosken skrev:

Nå må du skjerpe deg. Hele poenget er jo at du må kunne stå i dine egne følelser og klare deg uten konstante tilbakemeldinger. Du kommer deg IKKE videre ved å stadig søke mer hjelp. 

Litt på siden, men dog: Ts og jeg deler en diagnose. Hadde hun også delt den andre med meg, så hadde faren vært stor for identitetskonflikt sånn som jeg noen ganger er i pga den jævla bipolare lidelsen i tillegg til unnvikende pf. Jeg svinger jo fra bunnen hvor jeg føler meg lavere enn bakkenivå, og til toppen hvor jeg tror jeg er rimelig smart! Hva som skyldes hva er vanskelig å vite noen ganger, og jeg må stadig stille meg spørsmålet om hvem jeg egentlig er. Ikke lett. Nå har jeg nok en blandet episode, og bør egentlig bare logge av. So long, alle mine fans! Kommer nok tilbake i en eller annen form/utgave av meg selv! Hadet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 time siden, Fastnick skrev:

Jeg synes nå heller du kunne ha støttet utsagnet mitt om at dine meninger ikke er viktigere enn andres. Dette fordi ts åpenbart tar dine meninger så seriøst at kun en likes fra deg på en annens innlegg er nok til å få henne til å tenke at hun aldri mer skal skrive noe her igjen. 

Noen ganger kunne det vært like greit at det var en underkategori på psykiatri som het kupton og co svarer. 
Så kunne de som vil ha svar fra dem rette sine spørsmål dit. Det virker jo som om andres svar ikke teller like mye.

Anonymkode: 6a79c...8ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er synd at så mange tråder sklir ut i en diskusjon om dette med autoriteter. Er det ikke bedre å eventuelt starte egne tråder om dette om det absolutt må diskuteres kontinuerlig? (Vet det var en nylig.) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan skal jeg klare å få han/dette ut av hodet? Hvordan skal jeg tenke? 

Tenk på innholdet i det som ble sagt, slik du er i gang med. Tonefall, kroppsspråk og andre forstyrrelser trenger du ikke bry deg om. Han får betalt for å omgås folk som ikke er på sitt beste og har lang erfaring med å la være å ta ting personlig.

Kanskje han også brukte to minutter etter at du hadde gått, på å lure på om noe kunne vært sagt på en litt annen måte, men likevel hatt samme effekt - før han måtte konsentrere seg om andre ting. Det var sikkert ikke hensikten at innpakningen skulle ødelegge for innholdet / budskapet.

"Det bryr jeg meg ikke så mye om, det er andre ting som er viktigere", er en helt lovlig tanke som er nyttig for å komme gjennom dagene og livet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 minutter siden, laban skrev:

Tenk på innholdet i det som ble sagt, slik du er i gang med. Tonefall, kroppsspråk og andre forstyrrelser trenger du ikke bry deg om. Han får betalt for å omgås folk som ikke er på sitt beste og har lang erfaring med å la være å ta ting personlig.

Kanskje han også brukte to minutter etter at du hadde gått, på å lure på om noe kunne vært sagt på en litt annen måte, men likevel hatt samme effekt - før han måtte konsentrere seg om andre ting. Det var sikkert ikke hensikten at innpakningen skulle ødelegge for innholdet / budskapet.

"Det bryr jeg meg ikke så mye om, det er andre ting som er viktigere", er en helt lovlig tanke som er nyttig for å komme gjennom dagene og livet. 


«Tenk på innholdet i det som ble sag

TAKK! 

 

 

Anonymkode: 0cc6e...c0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Fastnick skrev:

Jeg har vært en av dem som har påpekt at det nettopp er sånn det er, men har fått en helvetes stor motstand på det og blitt beskyldt for å sette folk i bås.

Slik jeg har oppfattet denne evigvarende diskusjonen, er de aller fleste helt enige om at det er naturlig at svarene fra brukere med peiling på temaet, veier mest. Noen ganger kjenner vi brukernes yrkesbakgrunn, andre ganger baserer vi det på erfaringer - og så leser vi svarene ut fra dette.

Det er når dette temaet går over i kategorisering som A-, B- og C-lag, elite, DOL-politi, dronninger / konger og jeg vet ikke hva, at det blir protester. Da handler det om "total" autoritet, ikke bare innenfor et tema - og at noen brukere liksom har makt og myndighet til å refse og straffe de andre. Det er det heldigvis ikke alle som kjenner seg igjen i. 

Når det er sagt: Det er ikke sikkert at uenigheten om dette egentlig er så stor. Det kan ha med måten man uttrykker seg på å gjøre. For meg er f.eks. "makt" et ganske sterkt uttrykk. Det er flere brukere her som jeg vet er kunnskapsrike og som jeg stoler på, uten at jeg mener de har makt over meg eller forumet av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fastnick
2 timer siden, laban skrev:

Det er når dette temaet går over i kategorisering som A-, B- og C-lag, elite

Jeg forklarte da vitterlig mang en gang at det var uheldig å bruke beskrivelsen "lag". Folk forbinder ordet lag med dårlig, bedre, best, men det var ikke poenget mitt. Jeg sa at jeg kunne ha kalt det noe annet, f eks kategori, eller gruppe. Det forklarte jeg hundrevis av ganger for døve ører, men skaden var allerede skjedd og alle hadde bestemt seg for å hate, så da ble det sånn. 

De andre du nevner; dol-politi, konger/dronninger, og også dol-fruer, er det ikke jeg som er forfatteren bak. 

Min mening var og er bare at det er mange som har noen de lytter mer til enn andre, og disses meninger betyr mye også når de ikke uttaler seg om fag. Til orientering er det mange som har den samme oppfatningen som meg der -at så er et faktum. Til og med kupton selv mener det, som det tydelig har fremgått av tråden her. 

Jeg har sagt, og sier igjen, at jeg IKKE mener at det er noe galt i at det er sånn. Vi skal være glade for de ressursene vi har her på forumet, enten det er innenfor medisin, skole, hundehold, eller bibliotek for den sakens skyld. Brukererfaringer fra psykiatri og andre temaer er også av stor verdi for meg og mange. 

Grunnen til at jeg i utgangspunktet tok dette opp og lagde en tråd av det for en stund tilbake, var fordi jeg var muggen og furten. Det har jeg også forklart meg om. På den tida lot jeg andres meninger og synsinger telle mer enn mine egne, men det er jeg ferdig med. Så lenge folk uttaler seg på bakgrunn av personlige preferanser, så teller ikke deres meninger mer enn mine.  

 

 

Endret av Fastnick
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Fastnick skrev:

De andre du nevner; dol-politi, konger/dronninger, og også dol-fruer, er det ikke jeg som er forfatteren bak. 

Det stemmer sikkert, jeg mener ikke at du eller noen annen enkeltbruker har eneansvar for denne diskusjonen. Jeg har forlengst mistet oversikten over nick og anonyme i denne saken. Det gjelder også hvem som har skrevet hva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Takk for at du satte meg i rett spor laban. Endelig kan jeg bruke energien der den skal være - fokusere på innholdet i det som ble sagt og ikke på min behandlers syn på meg osv. Du beskrev det så godt. Det skal handle om meg og ikke han. Så lite skulle det altså til for å komme videre. Du forsto hva jeg spurte om, og du dømte meg ikke.

Grunnen til at jeg spurte kupton i dette tilfellet var pga hans ekspertise og ikke for noe annet. Derfor ville jeg også skrive til en annen spesialist for å få råd når eksperten her inne støttet den som skrev jeg søker bekreftelser osv - da ble jeg oppgitt. Samtidig tolket jeg dette og andre svar jeg fikk positivt - jeg føler det er omsorg i dette og at folk prøver å få meg til å se ting jeg kanskje ikke ser. Og dette er jeg også svært takknemlig for. Så til dem: takk til dere også, men i dette tilfellet tok dere feil.

Jeg er fullstendig klar over at min adferdsendring bl a innebærer å ta egne avgjørelser, stole på meg selv, ikke søke råd og bekreftelser, ignorere eller krangle med følelser osv. Jeg skjønner også at andre ikke tror på meg når jeg forklarte årsaken til spørsmålet mitt - særlig fordi det har gått så kort tid. Rom ble jo ikke bygget på en dag. Men jeg hang fast i dette med min behandler og kom meg ikke videre, derfor søkte jeg råd. Laban var den som forsto, og takket være deg kan jeg nå bruke energien på det jeg skal. 

Ps. Jeg har hatt mye fremgang, selv om andre tror det motsatte. Jeg har hatt en enorm utvikling som andre som ikke ser meg i hverdagen ser. Jeg har vokst veldig, men enkelte ting har jeg ikke hatt noen fremgang i, og det er dette jeg jeg nå skal konsentrere meg om å endre fremover, og jeg er godt motivert. Bare i tilfelle noen tror jeg ikke har endret (meg) noen ting. 

Anonymkode: 0cc6e...c0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for at du satte meg i rett spor laban. Endelig kan jeg bruke energien der den skal være - fokusere på innholdet i det som ble sagt og ikke på min behandlers syn på meg osv. Du beskrev det så godt. Det skal handle om meg og ikke han. Så lite skulle det altså til for å komme videre. Du forsto hva jeg spurte om, og du dømte meg ikke.

Grunnen til at jeg spurte kupton i dette tilfellet var pga hans ekspertise og ikke for noe annet. Derfor ville jeg også skrive til en annen spesialist for å få råd når eksperten her inne støttet den som skrev jeg søker bekreftelser osv - da ble jeg oppgitt. Samtidig tolket jeg dette og andre svar jeg fikk positivt - jeg føler det er omsorg i dette og at folk prøver å få meg til å se ting jeg kanskje ikke ser. Og dette er jeg også svært takknemlig for. Så til dem: takk til dere også, men i dette tilfellet tok dere feil.

Jeg er fullstendig klar over at min adferdsendring bl a innebærer å ta egne avgjørelser, stole på meg selv, ikke søke råd og bekreftelser, ignorere eller krangle med følelser osv. Jeg skjønner også at andre ikke tror på meg når jeg forklarte årsaken til spørsmålet mitt - særlig fordi det har gått så kort tid. Rom ble jo ikke bygget på en dag. Men jeg hang fast i dette med min behandler og kom meg ikke videre, derfor søkte jeg råd. Laban var den som forsto, og takket være deg kan jeg nå bruke energien på det jeg skal. 

Ps. Jeg har hatt mye fremgang, selv om andre tror det motsatte. Jeg har hatt en enorm utvikling som andre som ikke ser meg i hverdagen ser. Jeg har vokst veldig, men enkelte ting har jeg ikke hatt noen fremgang i, og det er dette jeg jeg nå skal konsentrere meg om å endre fremover, og jeg er godt motivert. Bare i tilfelle noen tror jeg ikke har endret (meg) noen ting. 

Anonymkode: 0cc6e...c0b

Du har hatt masse fremgang og gjør mye bra for deg selv og andre. Men på det området som de uthevede setningene gjelder, er du fortsatt ganske blind. Når kupton støtter påstanden om at du søker bekreftelser, da ville du ha en ny ekspert-uttalelse.  Dette er ikke forenelig med å være "fullstendig klar over" at du ikke "må søke råd og bekreftelser". Akkurat dette mønsteret har du slitt med siden du begynte å skrive på dol for ørten år siden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 minutter siden, frosken skrev:

Du har hatt masse fremgang og gjør mye bra for deg selv og andre. Men på det området som de uthevede setningene gjelder, er du fortsatt ganske blind. Når kupton støtter påstanden om at du søker bekreftelser, da ville du ha en ny ekspert-uttalelse.  Dette er ikke forenelig med å være "fullstendig klar over" at du ikke "må søke råd og bekreftelser". Akkurat dette mønsteret har du slitt med siden du begynte å skrive på dol for ørten år siden. 

Siden du kjenner mine tanker bedre enn meg, kan du fortelle meg konkret hva jeg søkte bekreftelse på hos kupton?

Anonymkode: 0cc6e...c0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
5 timer siden, adhoc skrev:

Synes det er synd at så mange tråder sklir ut i en diskusjon om dette med autoriteter. Er det ikke bedre å eventuelt starte egne tråder om dette om det absolutt må diskuteres kontinuerlig? (Vet det var en nylig.) 

Spesielt irriterende er det å ikke bli regnet med i eliten. En vakker dag skal jeg vippe dem av tronen og gripe makten i DOL😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 timer siden, laban skrev:

Slik jeg har oppfattet denne evigvarende diskusjonen, er de aller fleste helt enige om at det er naturlig at svarene fra brukere med peiling på temaet, veier mest. Noen ganger kjenner vi brukernes yrkesbakgrunn, andre ganger baserer vi det på erfaringer - og så leser vi svarene ut fra dette.

Det er når dette temaet går over i kategorisering som A-, B- og C-lag, elite, DOL-politi, dronninger / konger og jeg vet ikke hva, at det blir protester. Da handler det om "total" autoritet, ikke bare innenfor et tema - og at noen brukere liksom har makt og myndighet til å refse og straffe de andre. Det er det heldigvis ikke alle som kjenner seg igjen i. 

Når det er sagt: Det er ikke sikkert at uenigheten om dette egentlig er så stor. Det kan ha med måten man uttrykker seg på å gjøre. For meg er f.eks. "makt" et ganske sterkt uttrykk. Det er flere brukere her som jeg vet er kunnskapsrike og som jeg stoler på, uten at jeg mener de har makt over meg eller forumet av den grunn.

Og hadde denne innrømmelsen kommet på et tidligere tidspunkt, hadde ikke denne diskusjonen utartet seg på den måten den har gjort.

Anonymkode: 6a79c...8ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fastnick
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og hadde denne innrømmelsen kommet på et tidligere tidspunkt, hadde ikke denne diskusjonen utartet seg på den måten den har gjort.

Anonymkode: 6a79c...8ec

Helt enig med deg!

 

13 minutter siden, Gargamel skrev:

Spesielt irriterende er det å ikke bli regnet med i eliten. En vakker dag skal jeg vippe dem av tronen og gripe makten i DOL😁

Er ikke du i båsen "dol-fruer", da? Synes du satte deg selv i den båsen for ikke så lenge siden i alle fall. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor skal jeg bruke tid på dette hvis jeg er så blind, frosken. For da må jeg være fullstendig blind, og da er dette et håpløst prosjekt. 

Jeg orker ikke dette nå. Akkurat nå er jeg i ferd med å bli akutt syk, jeg er bekymret for min mann og corona,  og jeg har noen i nær fam som har lagt ut innlegg om å ta sitt eget liv på nytt. 
 

Jeg søkte råd. Et konstruktivt råd. Men jeg vil bare gi opp siden jeg er helt håpløs. For det er jeg tydeligvis. Først sier min behandler at det ikke er mer håp for meg, og nå dette. 
 

Jeg prøver virkellg hardt, men er det noen vits. Min behandler skal ikke bruke mer tid på noen som ikke kan hjelpes.

 Jeg lurer tydeligvis bare meg selv.

Anonymkode: 0cc6e...c0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...