Gå til innhold

Har du angst for å få korona?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

stjernestøv
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er litt engstelig ja. Men mer redd for at mine kjære skal få det. 

Anonymkode: 40995...43b

Ja det har jeg angst for, og de sa i dag at til og med folk utenfor riskikogruppen var på sykehus alvorlig syk. Det var folk i førti og femti årene, så man skulle ikke tenke at jeg er und så det er ikke farlig. Det kunne være farlig sa han legen. 

AnonymBruker
41 minutter siden, stjernestøv skrev:

Ja det har jeg angst for, og de sa i dag at til og med folk utenfor riskikogruppen var på sykehus alvorlig syk. Det var folk i førti og femti årene, så man skulle ikke tenke at jeg er und så det er ikke farlig. Det kunne være farlig sa han legen. 

Jeg er i samme alder og ja jeg er redd for å få det. 

Anonymkode: 40995...43b

AnonymBruker

Jeg er kjemperedd for å få det. Ukjent virus så man vet ikke hva man kan vente seg. Eller hvor godt man tåler det. Dystre tall, dette er en surrealistisk og tung tid for alle i hele verden. Skulle ønske jeg var litt mer likegyldig og kunne ta det med ett skuldertrekk.

Anonymkode: 6a42e...ea8

Selv er jeg i risikogruppen og er redd for å få coronaviruset,  men jeg lar ikke redselen ta over. Jeg gjør det jeg kan for å ikke og bli smittet og da er det ikke noe mer jeg kan gjøre.  Det som plager meg mer, er at alt står på hue og da gjør jeg det samme. Sliter med å holde tankene samlet og det paranoide borte.

Annonse

Jeg er ikke engstelig for egen del, tenker bare at det blir ubehagelig og brysomt. Men jeg er engstelig for at syke og svake slektninger skal få det, og særlig om de skulle smittes av meg.

Når det er sagt lurer jeg litt på om jeg allerede har hatt en mild variant etter en reise, men antakelig ikke, og det får jeg aldri vite.

Jeg er redd for at folk i familien skal få det, kjenner flere som havner i risikogruppene... Svigers er godt over 60 år, og de er ikke i veldig god form. Kroniske sykdommer (høyt blodtrykk, hjerte- og karsykdommer, diabetes, luftveisproblemer.. Ugh). 

Jeg er ikke redd på egne vegne. Sannsynligheten for mildt forløp uten komplikasjoner ligger tross alt på rundt 95%. Har få nære i risikogruppen, så er heldig der. Kun min svigermor på over 80, så hun passer vi ekstra godt på. 

Jeg er derimot engstelig for den videre utviklingen. Om vi klarer å få noenlunde kontroll på spredningen av smitte eller om antall syke vil eskalere framover. 

Jeg er i risikogruppe fikk jeg beskjed om, skulle ha lav terskel for ta kontakt med lege dersom jeg opplevde symptomer. Jeg har litt høy terskel til vanlig for å be om hjelp, var sikkert derfor legen poengterte det.

Heldigvis har jeg ikke angst for å få viruset. Det er nok veldig tøft for dem som er skikkelig redde. Det er jo mye ukjent her, så redsel er naturlig reaksjon tenker jeg.

Jeg har jo innført tiltak, økt opp de smittetiltakene vi vanligvis har i heimen. De jeg bor med tar også ekstra hensyn, tenker seg ekstra om. Har hatt dialog med flere av legene mine, jeg hadde timer før dette kom, ble omgjort til tlf og videokonsultasjon. Så jeg vet hva jeg skal tenke på og når ta kontakt. Det spiller sikkert en rolle i at jeg er veldig rolig.

Det som kan gjøre meg litt sånn betenkt, eller urolig for konsekvenser (for oss alle) er at det virker at det ulikt hvor syk en blir. Noen merker det knapt, andre blir fort veldig dårlig. Jeg liker jo selvsagt ikke at dette er noe vi enda ikke kjenner så godt hvordan oppfører seg.

Jeg kjenner litt på at jeg er litt redd for enkelte i familien og noen venner som er i risikogrupper. Tenker litt ekstra på bestefaren min. Passer på å ringe litt oftere, snakke litt om hva han må tenke på når han går på butikken osv., han er jo en eldre mann, så fort ting kan glippe litt (vi snakker selvsagt om kjekke ting også 😄)

AnonymBruker

Jeg må innrømme at jeg sover dårlig for tiden. Jobber på sykehus, så får det tett på. Er ikke redd for å få sykdommen selv, da jeg er relativt ung og sprek. Men for å dra smitte med meg til sårbare pasienter. Bekymrer meg også for familiemedlemmer og venner som er i risikogruppen. Min største frykt er å oppleve scenarioene vi har sett i Italia og Spania. 

Anonymkode: 5d205...e1a

Annonse

AnonymBruker
10 timer siden, Gammel_doler skrev:

Ikke redd for å få det i det hele tatt. Skjer det så skjer det. 

Du tar det med andre ord med stoisk ro. Skulle ønske jeg hadde så sterke nerver. Det hjelper ikke å lese aviser og se tv i hvert fall. 

Det jeg skulle ønske meg er klare tall på hvor mange som egentlig har hatt det, og som bare har fått det mildt. Også skulle jeg gjerne vite litt mer om risikogrupper og statistikk for personer i varierende alder i risikogruppene.

Gammel_doler
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du tar det med andre ord med stoisk ro. Skulle ønske jeg hadde så sterke nerver. Det hjelper ikke å lese aviser og se tv i hvert fall. 

Det jeg skulle ønske meg er klare tall på hvor mange som egentlig har hatt det, og som bare har fått det mildt. Også skulle jeg gjerne vite litt mer om risikogrupper og statistikk for personer i varierende alder i risikogruppene.

Ja, jeg er ikke redd for å være syk og heller ikke for å dø for den saks skyld. Akkurat sykdom er vel en av de tingene jeg aldri har vært redd, til gjengjeld er jeg veldig redd mye annet. 😅

Det hjelper nok ikke mye nå, men de statistikkene du vil ha kommer nok om de ikke er her allerede. Jeg følger ikke så nøye med på situasjonen og alt som blir skrevet så det kan jo hende det finnes noe statistikk allerede?

~~~~

Det er litt som Gargamel skriver:

37 minutter siden, Gargamel skrev:

Hvis jeg blir smittet er ikke risikoen for å dø null, men den er veldig lav.

Nicklusheletida

Vi må regne med å få det. Tiltakene som er satt i gang, er for å bremse, for at helsevesenet ikke skal knele.  Fhi mener at viruset ikke kan stoppes, det kan bare bremses. 

Det kan stoppes for enn periode, men vil blusse opp igjen. En vaksine vil i beste fall komme om et og et halvt år, kanskje kommer den aldri. 

Jeg håper vi ikke bremser så mye at seigpininga blir veldig lang, men nok til at helsevesenet ikke kneler. 

Jeg tenker at jeg skal i gjennom det før eller senere. At det jeg nå gjør er for å bremse for samfunnets skyld i sin helhet. Ikke nødvendigvis for egen del og mine foreldres skyld. 

For dem hadde det kanskje vært best at vi yngre i familien, ble fort ferdig med det, slik at vi kan omgås igjen. 

Mest sannsynlig er vi ferdig med, men kan ikke være sikker. 

Jeg tenker også at hvis det vil ta veldig lang tid før vi oppnår flokkimmunitet, vil mange av de gamle og sykeste som dør av Corona, dø i ensomhet i steden. 

påskelilje

Jeg har jo ikke lyst til å bli syk akkurat, men er ikke særlig redd for egen del. Jeg har litt astma, og jeg vet ikke om det vil komplisere sykdomsforløpet noe. Mannen min har høyt blodtrykk, så han er kanskje også i risikosonen for komplikasjoner. Er dog mest bekymret for de tre gamle i familien (78, 79 og 82 år). Alle tre har diverse helseutfordringer som gjør at de kanskje blir veldig syke.

Ellers så trives jeg i den nye hverdagen, med hjemmekontor og rolig tempo for hele familien. Jeg synes det er herlig å slippe å bruke tid på reisevei, særlig om morgenen. Ingenting stress for å rekke ditten og datten,  ingen logistikkutfordringer, og mye mer tid med ungdommene (selv om vi sitter på hvert vårt rom).

Nicklusheletida
35 minutter siden, påskelilje skrev:

Jeg har jo ikke lyst til å bli syk akkurat, men er ikke særlig redd for egen del. Jeg har litt astma, og jeg vet ikke om det vil komplisere sykdomsforløpet noe. Mannen min har høyt blodtrykk, så han er kanskje også i risikosonen for komplikasjoner. Er dog mest bekymret for de tre gamle i familien (78, 79 og 82 år). Alle tre har diverse helseutfordringer som gjør at de kanskje blir veldig syke.

Ellers så trives jeg i den nye hverdagen, med hjemmekontor og rolig tempo for hele familien. Jeg synes det er herlig å slippe å bruke tid på reisevei, særlig om morgenen. Ingenting stress for å rekke ditten og datten,  ingen logistikkutfordringer, og mye mer tid med ungdommene (selv om vi sitter på hvert vårt rom).

Jeg synes det er vanskeligst dette med de gamle. 

Faren min har alvorlig hjertesvikt og den blir bare verre. Mange ganger har han vært innlagt og så dårlig av et eller annet, at jeg har trodd det nærmet seg slutten. Han har heldigvis kommet seg igjen, men det finnes jo ikke krefter i den kroppen. 

Det jeg er redd for er at vi må holde oss unna han i månedsvis og at han skal dø uten at vi har sett han på lange tider. 

påskelilje
22 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Jeg synes det er vanskeligst dette med de gamle. 

Faren min har alvorlig hjertesvikt og den blir bare verre. Mange ganger har han vært innlagt og så dårlig av et eller annet, at jeg har trodd det nærmet seg slutten. Han har heldigvis kommet seg igjen, men det finnes jo ikke krefter i den kroppen. 

Det jeg er redd for er at vi må holde oss unna han i månedsvis og at han skal dø uten at vi har sett han på lange tider. 

Min far sover omtrent ikke for tiden, og når det kommer på toppen av en knallhard flere ukers influensa i januar/februar, er jeg redd for at immunsystemet hans er temmelig skralt.

Og så er det svigermor, som bor alene 45 mil unna oss, uten andre enn ei venninne hun treffer. Hun klarer å handle, men har kols og dårlig hjerte, og er nok ekstra utsatt for å bli syk. Nå får jo ikke vi lov til å besøke henne, pga hytteforbudet. Ikke sikkert det er så lurt heller,  vi kan jo ta med smitte... Men det blir trist for henne om det skal gå flere mnd uten besøk...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...