Gå til innhold

Fødselspsykose og fødselsdepresjon

Anbefalte innlegg

Er disse diagnosene utelukkende eller kan det ene går over i det andre i betydningen: en fødselspsykose fører over i en depresjon?

Hva med lengde på disse? Er en slik psykose «kortere» enn en depresjon?

Jeg er klar over at særlig du Kupton ikke er så glad i «kan-spørsmål» da jo alt _kan_ tenkes, men jeg håper allikevel dol-felleskapet kanskje har noen svar eller bedre spørsmål for å få mer klarhet i disse to begrepene.

Eksempelet som jeg særlig har i tankene er et tilfelle som høyst sannsynlig var en psykose etter fødsel som gikk over i en lang depresjon (10-12 år). Eller er det slik at en depresjon kan være så «rar» at den kan forveksles med psykose («ønske» om/forsøk på å skade sitt barn)?

Fortsetter under...

stjernestøv
9 minutter siden, bibben skrev:

Er disse diagnosene utelukkende eller kan det ene går over i det andre i betydningen: en fødselspsykose fører over i en depresjon?

Hva med lengde på disse? Er en slik psykose «kortere» enn en depresjon?

Jeg er klar over at særlig du Kupton ikke er så glad i «kan-spørsmål» da jo alt _kan_ tenkes, men jeg håper allikevel dol-felleskapet kanskje har noen svar eller bedre spørsmål for å få mer klarhet i disse to begrepene.

Eksempelet som jeg særlig har i tankene er et tilfelle som høyst sannsynlig var en psykose etter fødsel som gikk over i en lang depresjon (10-12 år). Eller er det slik at en depresjon kan være så «rar» at den kan forveksles med psykose («ønske» om/forsøk på å skade sitt barn)?

Jeg er sikker på at jeg hadde fødselspsykose med depresjon, det tok lang tid før det gikk over....flere år faktisk. 

Hvis en rangerer depresjoner fra alvorligst til minst alvorlig, er det slik:
Alvorlig med psykotiske symptomer, alvorlig uten psykotiske symptomer, moderat, mild.

Det er ekstremt sjelden at sykdommer går direkte fra den mest alvorlige form til frisk. Så ja, det er helt klart mest vanlig at det går fra en psykotisk tilstand via avtagende grader av depresjon på veien mot friskhet.

17 minutter siden, kupton skrev:

Hvis en rangerer depresjoner fra alvorligst til minst alvorlig, er det slik:
Alvorlig med psykotiske symptomer, alvorlig uten psykotiske symptomer, moderat, mild.

Det er ekstremt sjelden at sykdommer går direkte fra den mest alvorlige form til frisk. Så ja, det er helt klart mest vanlig at det går fra en psykotisk tilstand via avtagende grader av depresjon på veien mot friskhet.

Tusen takk for tydelig svar.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...