Gå til innhold

Kupton: stabil døgnrytme

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva er det som gjør at noen ikke tåler å være oppe om natta? Er det normalt, eller er det noe feil i hjernen eller noe sånt?

Beklager om jeg spør dumt, men dette har jeg tenkt på mange ganger..

Jeg blir «ødelagt» dagen etter en natt uten eller for lite søvn. 

Har sannsynligvis BP2 (og migrene) hvis det har noen betydning. 

Anonymkode: 92c2a...0c1

Videoannonse
Annonse
Skrevet
På 13.4.2020 den 16.35, AnonymBruker skrev:

Hva er det som gjør at noen ikke tåler å være oppe om natta? Er det normalt, eller er det noe feil i hjernen eller noe sånt?

I en to års tid lot jeg helt være å sove to-tre netter i uken fordi jeg vegret meg sånn for å sove og jeg var våken helt til kvelden igjen for da å være sikker på å sove dypt nok til kanskje å slippe marerittene. For en stund siden oppfordret psykologen meg til å sove hver natt og jeg har fulgt denne oppfordringen.

For et par uker siden hadde jeg en natt hvor jeg ikke klarte å komme meg i seng, men da erfarte jeg at neste dag ble totalt ødelagt. Jeg var kommet ut av trening ;) Det er gjort mye forskning på hvilke prosesser som skjer i hjernen når vi sover og hva som skjer når vi ikke sover. Det er nødvendig for hjernecellene at vi sover. Det som vel er enighet om, er at det er uheldig på både kort og lang sikt å få for lite søvn for både vår fysiske og psykiske helse både i nåtid og for alderdommen. Jeg har lest ganske mange lettleste, men dessverre overfladiske artikler om emnet på Forskning.no. Her er en lenke til et et Google-søk som jeg har gjort direkte på Forskning.no med vesentlige ord innen emnet.

AnonymBruker
Skrevet

For meg gikk det fint å "døgne" i 20-årene. Hvis jeg får for lite søvn nå blir jeg rett og slett kvalm og svimmel helt på grensa til å kaste opp. En annen ting er at jeg har veldig lett for å forskyve døgnrytmen, og da blir det mye ubehag med den kvalmen pga. for lite søvn til jeg har kommet inn i vanlig rytme igjen. Så jeg er ikke den som sitter igjen til sist på fest, for å si det sånn. 

Anonymkode: 4b77b...5a3

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For meg gikk det fint å "døgne" i 20-årene. Hvis jeg får for lite søvn nå blir jeg rett og slett kvalm og svimmel helt på grensa til å kaste opp. En annen ting er at jeg har veldig lett for å forskyve døgnrytmen, og da blir det mye ubehag med den kvalmen pga. for lite søvn til jeg har kommet inn i vanlig rytme igjen. Så jeg er ikke den som sitter igjen til sist på fest, for å si det sånn. 

Anonymkode: 4b77b...5a3

Jeg klarte ikke å døgne i 20-årene en gang 😛 Jeg får de samme symptomene som deg i tillegg til at jeg bare vil sove. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...