Gå til innhold

Min sønn får ikke i seg JERN!!..hva gjør jeg??

sonni

Anbefalte innlegg

Hei!

Min sønn på 7 mnd får IKKE i seg jern...fordi; han kaster opp av all type grøt....Og brødskiver med leverpostei på kan jeg ikke gi han....han klarer ikke å svelge smuler ennå..da brekker han seg....

Nestle`s barnemat m lever klarer han heller ikke å få i seg.

HVA GJØR JEG DA??????

....han MÅ jo ha tilskudd av jern!!....

..hilsen meg som er veldig bekymret nå!..

(kan ellers informere om at jeg sluttet å amme etter 3 mnd, og han går nå på NAN HA1 pga Refluks..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan du prøve å blande litt leverpostei sammen med moste grønnsaker og gi til middag?

Ellers tror jeg ikke helt på det der at barn og voksne nærmest har akutt jernmangel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom han har behov for ekstra jern kan du kanskje prøve flytende jern? Floramix eller noe sånt, heter det, og det kjøpes på vanlig butikk. Jeg vet IKKE om det kan brukes av så små - det kan de kanskje svare på på Apotekforum?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom han har behov for ekstra jern kan du kanskje prøve flytende jern? Floramix eller noe sånt, heter det, og det kjøpes på vanlig butikk. Jeg vet IKKE om det kan brukes av så små - det kan de kanskje svare på på Apotekforum?

Bare ikke glem at Floradix jernmikstur etser tannemaljen. Min 5-åring har trukket jekslene og har veldig dårlige tenner pga dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan nesten garantere deg at det ikke er noe å bekymre seg for. Er du veldig redd kan du jo få tatt en blodprøve av ham?

Spiser han noe bortsett fra morsmelkerstatning?

Jeg har aldri gitt noen av mine jernberiket grøt eller leverpostei. Normal mat inneholder det meste av næringsstoffer barn trenger. Men når han er så liten har han da ikke noe stort behov for mer enn melk?

Du burde hvertfall ikke gi ham jerntilskudd uten å sjekke jernet i blodet hans først. Man kan lett få for mye jern, og det er enda verre enn for lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare ikke glem at Floradix jernmikstur etser tannemaljen. Min 5-åring har trukket jekslene og har veldig dårlige tenner pga dette.

Har din sønn dårlige tenner pga Floradixen, mener du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har din sønn dårlige tenner pga Floradixen, mener du?

Ja, det sa tannlegen til oss. Vi gav ham det om kvelden før han skulle legge seg.

Det sto ingen steder at det var etsende på tennene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide

Hei sonni,

Når man ammer er det viktig å introdusere en jernkilde til barnet når han/hun er rundt 4-6 måneder. Dette kan f.eks være jernberiket grøt. Nå bor ikke jeg i Norge og er derfor ikke kjent med morsmelkerstatningen du bruker. Men de aller fleste erstatninger inneholder jern, så jeg regner med at denne gir nok jern til sønnen din. Du kan se på varedeklarasjonen eller kontakte firmaet som selger den og spørre.

Husk også at du ikke må gi jerntilskudd uten samråd med legen. Jern kan være veldig skadelig for barn i for store doser.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...