Gå til innhold

Kupton barndommen til en schizofren

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker

Leste en artikkel her https://www.dagensmedisin.no/artikler/1999/04/29/schizofreni-kan-ses-tidlig/

"Mange schizofrene viser allerede som barn en påfallende adferd. Barna har vanskeligere for å samarbeide, de er mer aggressive og har mindre selvkontroll enn andre barn, viser en ny, dansk undersøkelse

Selv om schizofreni som regel diagnostiseres først i tidlig voksen alder, viser mange schizofrene en påfallende adferd allerede som barn. I 12 års alderen er barn, som senere rammes av schizofreni eller schizofrenilignende sykdommer, klart mindre intelligente, mindre modne og mindre vennligere enn barn som senere ikke utvikler psykisk sykdom. Barn som utvikler schizofreni har større problemer med samarbeid, har dårligere selvkontroll og er mer aggressive enn kontrollgruppen"

Anonymkode: 5f834...02f

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Leste en artikkel her https://www.dagensmedisin.no/artikler/1999/04/29/schizofreni-kan-ses-tidlig/

"Mange schizofrene viser allerede som barn en påfallende adferd. Barna har vanskeligere for å samarbeide, de er mer aggressive og har mindre selvkontroll enn andre barn, viser en ny, dansk undersøkelse

Selv om schizofreni som regel diagnostiseres først i tidlig voksen alder, viser mange schizofrene en påfallende adferd allerede som barn. I 12 års alderen er barn, som senere rammes av schizofreni eller schizofrenilignende sykdommer, klart mindre intelligente, mindre modne og mindre vennligere enn barn som senere ikke utvikler psykisk sykdom. Barn som utvikler schizofreni har større problemer med samarbeid, har dårligere selvkontroll og er mer aggressive enn kontrollgruppen"

Som ved ADHD da 

Og dårlige hjemmeforhold med foreldre som ikke greier å være foreldre

Anonymkode: 7a4fa...7e6

AnonymBruker

Agressiv var jeg ikke. Var over middels skoleflink også. Men dette fra artikkelen kjenner jeg meg igjen i "årsaker til at barn ikke trives, mener overlege og professor Ralf Hemmingsen ved Bispebjerg Hospital. - Hvis et barn er innadvendt, tilbaketrukket og har problemer med vennene,".

Anonymkode: 03f8f...0da

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Agressiv var jeg ikke. Var over middels skoleflink også. Men dette fra artikkelen kjenner jeg meg igjen i "årsaker til at barn ikke trives, mener overlege og professor Ralf Hemmingsen ved Bispebjerg Hospital. - Hvis et barn er innadvendt, tilbaketrukket og har problemer med vennene,".

Nå skjønte jeg ikke. Hva mener du at stemte på deg? At du var innadvendt, tilbaketrukket og hadde problemer med venner?

Annonse

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet du grunnen til at du hadde problemer med venner? Var det fordi du var "rar" og ingen ville være med deg eller hva var det?

Jeg hadde ikke initiativ eller driv. Jeg ville bare være i fred. Sport interesserte meg ikke, og jeg var sjenert. Jeg hadde noen venner frem til rundt 15 års alder, men det var flere år før jeg ikke hadde noen venner. Og også etter fylte 16.

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde ikke initiativ eller driv. Jeg ville bare være i fred. Sport interesserte meg ikke, og jeg var sjenert. Jeg hadde noen venner frem til rundt 15 års alder, men det var flere år før jeg ikke hadde noen venner. Og også etter fylte 16.

Ok det var nesten som jeg hadde det, jeg hadde også en og annen venn frem til litt i ungdomsskolen. På ungdomsskolen så begynte isolasjonen og motivasjonen for alt forsvant og jeg isolerte meg og skulket skolen. Hadde da ingen venner til slutt når jeg vel egentlig skulle begynne på videregående. Men jeg har aldri vært helt a4 som barn heller. Er noen hint her og der som jeg kan se tilbake på.

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har du fått lavere IQ etter å ha levd med schizofreni i mange år? Det har jeg.

Jeg scoret dårlig på nevropsykologisk test da jeg ble utredet. Særlig på executive funksjoner. Men jeg scorer ganske bra på den type iq tester som er mest vanlig. Jeg husker ikke akkuratt tallet men det var rundt 120. Men lediggang er jo roten til alt forfall, så jeg var nok smartere før i tiden.

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og dårlige hjemmeforhold med foreldre som ikke greier å være foreldre.

Det sto det ingenting om i artikkelen?

Man har vel gått litt bort fra å gi foreldrene (særlig mor) skylden for lidelser som autisme, ADHD og schizofreni i senere tid. Det er ikke fullt så enkelt.

1 time siden, laban skrev:

Man har vel gått litt bort fra å gi foreldrene (særlig mor) skylden for lidelser som autisme, ADHD og schizofreni i senere tid. Det er ikke fullt så enkelt.

Ja, en ser ikke på det slik som før. Men genene har personen fått fra en eller begge foreldre, og disse genene har sine negative konsekvenser også for foreldrenes fungering.

Annonse

Jeg leste en meget interessant artikkel for noen år siden. I ulike familier med tvillinger der den ene senere utviklet schizofreni, hadde en videoer fra barnebursdager. Disse videoene ble vist for erfarne spesialister på schizofreni. Disse kunne med nesten 100% sikkerhet plukke ut den tvillingen på videoen som senere utviklet sykdommen. Her var det videoer fra bursdager 5-7 år.

AnonymBruker
3 timer siden, kupton skrev:

Jeg leste en meget interessant artikkel for noen år siden. I ulike familier med tvillinger der den ene senere utviklet schizofreni, hadde en videoer fra barnebursdager. Disse videoene ble vist for erfarne spesialister på schizofreni. Disse kunne med nesten 100% sikkerhet plukke ut den tvillingen på videoen som senere utviklet sykdommen. Her var det videoer fra bursdager 5-7 år.

Har du link til den artikkelen? Hadde vært interessant å lese. Husker du hva det var disse schizofrenieksspertene gikk ut fra? Hvordan klarte de å plukke ut den ene senere schizofrene tvillingen?

AnonymBruker

Et sidespor :tvillingforskning.

Kan data fra sykejournaler hentes uten Oppdatert samtykke ?
Skrev under på deltagelse i tvillingforskning for nokså mange år tilbake , nå vet jeg ikke om jeg vil bidra. Ikke bekreftet samtykke . Kan de drive forskning på oss om den andre tvillingen samtykker? Føler nesten jeg kan lese om oss , i blant . 

Anonymkode: 6a540...2bf

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan data fra sykejournaler hentes uten Oppdatert samtykke ?

Skrev under på deltagelse i tvillingforskning for nokså mange år tilbake , nå vet jeg ikke om jeg vil bidra. Ikke bekreftet samtykke . Kan de drive forskning på oss om den andre tvillingen samtykker? Føler nesten jeg kan lese om oss , i blant . 

For det første: Tvillingforskning handler ikke om å bedrive forskning "på" deg eller noen andre tvillinger, men å utnytte det faktum at det finnes både en- og toeggede tvillinger til å forske på sykdommer og egenskaper der man regner med at både arv og miljø har betydning. 

For det andre: Det er vanskelig å vite hva du mener med "oppdatert" eller "bekreftet" samtykke. Det er ingen her i landet som har monopol på å drive tvillingforskning, og mange forskningsprosjekt er tidsbegrenset. Men hvis du har et gyldig samtykke som omfatter registerkoplinger, ikke bare bruk av opplysninger du har skrevet på et spørreskjema, kan det tenkes at det en sjelden gang hentes data om deg fra f.eks. Kreftregisteret (som man ikke kan reservere seg mot å være i, dersom man får kreft). Det finnes både tvilling- og kreftregistre over hele verden, og de er verdifulle for kreftforskningen. Dette er et eksempel

Det er ingen studier som får tillatelser til å hente data fra sykejournaler bare for å "se". Men det finnes en del helseregistre som fungerer slik at man kan sjekke om du har hatt akkurat den sykdommen eller ikke, som f.eks. kreftsyke i Kreftregistre. Norge har gode helseregistre fordi alle har et entydig fødselsnr, og det har forskningen stor nytte av. En dag havner vi også i Dødsårsaksregisteret, noe man heller ikke kan reservere seg mot. Hvert år står det statistikk derfra på SSB sine sider.

Hvis du trekker samtykket ditt (som alltid er mulig, hvis du husker hvilken institusjon som sto bak), kan det ikke hentes noe om deg, men evt. om tvillingen din, hvis hen fortsatt har samtykke. Samtykket tilhører deg, ikke dere som tvillingpar. Generelt er tvillingforskere alltid mest interessert i "hele par", altså par der begge deltar. Så det er mulig at tvillingen din vil bli "brukt" i litt mindre grad, dersom du trekker deg. 

Endret av laban

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...