Gå til innhold

Bipolar 2, 50% ufør?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er det noen som kan svare meg tro? Kupton? Jeg jobber 100% turnus.. har bipolar 2. Fungerer en stund i 100%, så møter jeg litt veggen, og blir sykemeldt en liten stund. Dette ser ut til å være en slags evig runddans. Har masse svingninger. Jeg «klarer» 100% jobb, dvs jeg mestrer svært godt å være PÅ jobb. Men om jeg jobber fullt så innser jeg at jeg ikke mestrer livet ellers. Null overskudd, masse svingninger osv. Begynner å tenke om jeg skal prate med fastlege om å søke 50% ufør? Jeg vil jo jobbe og samtidig leve livet mitt på privaten.. er det vanskelig å få 50% ufør pga bipolar? Noen som kan svare meg? 
jeg er 32 år, har egen familie.. 

Anonymkode: b3129...ae5

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/454500-bipolar-2-50-uf%C3%B8r/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må vel også da gjennom en periode først være 50% sykemeldt i ett år, så 50% AAP og gjennomgå mulige tiltak eller tilrettelegging og deretter søke 50% ufør. Det er vanskelig å få innvilget ufør uten å gå gjennom tiltak først. En type tilrettelegging kan jo være å bare jobbe dagtid slik Kuoton sier. 

Hvis det har vært slik i flere år og fastlegen kan skrive en veldig god søknad så kan det gå, men ville vært innstilt på at dette kan bli en lang prosess først. 

AnonymBruker

Men før man søker 50% ufør så må du vel ha prøvd det i jobben din for å se om det faktisk fungerer?

Her har jeg også jobbet 100%, samme diagnose, jobbet til jeg møtte veggen, sykemeldt noen måneder og begynte på igjen. Prøvde forskjellige prosent også, men siste gangen jeg gikk på veggen så kom jeg meg ikke, så gikk over på aap. Har vært på to typer rehabilitering (har fysiske skader i tillegg), jeg har værr til behandling hos flere for psykiske og fysiske plager, har blitt utreda på omtrent alt, og jeg har vært i arbeidsutprøving som tilsa at jeg kanskje kunne klare 20 % etterhvert. Men fikk innvilget etterutdanning, da mitt forrige yrke ikke er forenlig med helseplagene mine (også fysiske). 

Enda på visa er at jeg måtte avbryte utdanning fordi jeg møtte veggen (deltidsstudiet), men skal nå forsøke igjen til høsten.

Så jeg tror du har noen år foran deg før du kan søke ufør. Du må først være sykemeldt og på aap og så må du i arbeidsutprøving og gjerne prøve ulike behandlinger.

Det er selvfølgelig noen sykdommer der man ikke trenger å gå gjennom dette, men med den sykdommen du har og at du har en jobb du fungerer delvis i så må du nok det.

Anonymkode: e7d85...999

AnonymBruker

Jeg støtter kupton som råder deg til å prøve 100 % på dagtid først. Har du mulighet til det?

Jeg opplevde at jeg ikke hadde noe liv på fritiden fordi jobben tok alt. Så tok jeg noen grep i kostholdet. Stabil døgnrytme og nok søvn er også viktig - hele uka, helger som ukedager. 

Det er mine råd. 

Anonymkode: 99f92...006

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...