Gå til innhold

Skal du laste ned den nye FHI appen "Smittestopp"?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

AnonymBruker
2 minutter siden, stjernestøv skrev:

Jeg forstår det ikke helt, er ikke dette overvåking?

Overvåking brukt på en riktig måte, for å passe på oss, på deg og de aller svakeste.

 

Anonymkode: 08870...3dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/4qeA7g/appen-smittestopp-lanseres-torsdag
 

Smittestopp-appen skal gi et varsel om man har vært mindre enn to meter fra en coronasmittet i mer enn 15 minutter.

Av hensyn til personvern får man ikke vite hvor og når på dagen man møtte den koronasmittede.
 

Anonymkode: 6e074...c98

Selvsagt lastet jeg den ned.

Anonymkode: 08870...3dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Overvåking brukt på en riktig måte, for å passe på oss, på deg og de aller svakeste.

 

Anonymkode: 08870...3dc

Men hvordan kan de vite hvem som har corona? Skriver folk inn det på den appen og?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gammel_doler
6 minutter siden, stjernestøv skrev:

Men hvordan kan de vite hvem som har corona? Skriver folk inn det på den appen og?

Den bruker stedtjenester og evt bluetooth på telefonen for å se hvor du har vært. Og dersom en smittet har vært i nærheten av deg får du varsel om det. Slik jeg har forstått det. Alle data slettes forøvrig etter 30 dager.

Det blir vel rapportert inn til FHI via telefonnummer tenker jeg. Altså når man tester positivt.

Endret av Gammel_doler
Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
1 minutt siden, Gammel_doler skrev:

Den bruker stedtjenester og evt bluetooth på telefonen for å se hvor du har vært. Og dersom en smittet har vært i nærheten av deg får du varsel om det. Slik jeg har forstått det. Alle data slettes forøvrig etter 30 dager.

Men hvordan vet de om noen er smittet? Er det de som har testet positivt det da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gammel_doler
5 minutter siden, stjernestøv skrev:

Men hvordan vet de om noen er smittet? Er det de som har testet positivt det da?

Ja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, stjernestøv skrev:

Jeg forstår det ikke helt, er ikke dette overvåking?

Hva tror du bruk av mobil, bankkort, facebook osv. er? Storebror ser deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Er det kun om man har vært mer enn 15 min sammen med noen som har vært smitta? Da kan jeg like greit fjerne den igjen, møter ikke folk i så lang tid, tar ikke buss e.l.

Anonymkode: a90e3...e12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei trenger ikke app for jeg er alltid alene

ForeverAlone.jpg

Anonymkode: f34e4...a0f

You and me both AB a0f.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
42 minutter siden, Lillemus skrev:

Hva tror du bruk av mobil, bankkort, facebook osv. er? Storebror ser deg.

Ja jeg vet jo det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke de som er smittet være i hjemmeisolat? Jeg kan godt laste ned appen, jeg er ikke så redd for at noen skal kunne se at jeg er i skogen. Men en gps er ikke så nøyaktig at den kan si om du har vært mindre enn to meter unna en smittet person. I hvertfall ikke gpsen på en mobil. Og problemet er vel de som ikke har registrert smitte. Eller er det sånn at du kan få varsel flere dager etter at du var i nærheten av den smittede? Altså at om den ene "lekekameraten" jeg har for tiden blir syk og vi trente sammen en uke før hun testet positivt, så får jeg varsel om det da? Jeg skjønner ikke helt hvilken nytte denne appen skal ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gammel_doler

Fra Helsenorge.no

 

Slik virker appen

Georg har for eksempel valgt å installere appen på sin telefon. Hvis Georg blir syk, og får konstatert av lege at dette er koronavirussykdom, kan appen identifisere andre appbrukere som han har vært i nærkontakt med før han ble syk.

Dette skjer ved at telefonens funksjon for stedstjenester og Bluetooth registrerer andre telefoner i nærheten som også bruker Smittestopp-appen. Alle som ut fra dette defineres som nærkontakter av Georg de siste dagene, får et SMS-varsel med råd om hvordan de skal forholde seg. De vil ikke få vite at det er Georg som er blitt smittet. 

Da Georg testet positivt, starter også den manuelle smittesporingen. Helsetjenesten i Georgs hjemkommune vil forsøke å kartlegge hvem han har hatt kontakt med de siste ukene før han han ble syk, og intervjuer ham om dette. Georg gjør sitt beste for å huske, men dessverre er han ikke sikker på om han husker alle. Det er derfor ikke sikkert at alle nærkontaktene hans blir registrert i samtalene. Hvis både Georg og nærkontaktene bruker Smittestopp-appen, vil derimot nærkontaktene få SMS-varsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...