Gå til innhold

Depresjon. Behandling og forebygging av ny episode.

Anbefalte innlegg

Jeg har flere ganger skrevet om hvor underkommunisert depresjon er som en meget alvorlig og ondartet sykdom. Jo bedre behandlingen er av aktuell episode, jo mindre er risiko for tilbakefall. Derfor skal depresjoner behandles "aggressivt". Men selv med god behandling er tilbakefallsrisiko stor, og den blir større for hver episoden en gjennomgår. Denne studien, som fremheves som svært god, viser to viktige ting: 1. Kombinert behandling med AD og CBT (kognitiv terapi) er bedre enn monobehandling med medisiner eller CBT. 2. Tilbakefallsraten er langt større hos de som etter remisjon slutter med AD enn hos dem som fortsetter.

https://jamanetwork.com/journals/jamapsychiatry/fullarticle/2756318?utm_source=facebook&utm_medium=social_jamapsyc&utm_campaign=article_alert&utm_content=automated_rss&fbclid=IwAR30Ji18Au8MoPgAPPTLNWfrHJZyD5yMmnOjgosRKuxKH1YFHDTwERObSzs

Fortsetter under...

AnonymBruker

Litt vanskelig engelsk 😅 Etter mange år med angst (flere typer) og belastninger fikk jeg min første depresjon for noen år siden. Ting har aldri blitt det samme igjen etterpå, og jeg tror rett og slett jeg nå må bruke AD resten av livet. Har av ulike årsaker måttet være uten medisiner en god stund nå, og på grunn av korona og uryddig oppfølging har jeg ikke hatt samtalebehandling på over 2 mnd. Dette merkes! Jeg er vel også ganske sikker på at jeg egentlig har bipolar lidelse, og skulle ønske noen kunne hjulpet meg å håndtere dette før jeg virkelig ødelegger alt for meg selv i en dårlig periode...

Anonymkode: b7567...769

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Litt vanskelig engelsk 😅 Etter mange år med angst (flere typer) og belastninger fikk jeg min første depresjon for noen år siden. Ting har aldri blitt det samme igjen etterpå, og jeg tror rett og slett jeg nå må bruke AD resten av livet. Har av ulike årsaker måttet være uten medisiner en god stund nå, og på grunn av korona og uryddig oppfølging har jeg ikke hatt samtalebehandling på over 2 mnd. Dette merkes! Jeg er vel også ganske sikker på at jeg egentlig har bipolar lidelse, og skulle ønske noen kunne hjulpet meg å håndtere dette før jeg virkelig ødelegger alt for meg selv i en dårlig periode...

Skjønner at du ønsker mer hjelp og er redd for å ødelegge mer for deg selv i en dårlig periode. Har selv bipolar med psykose og har opplevd noen ganger å ha ødelagt mye for meg selv, bl.a økonomisk. 

Noe som hjelper meg til å greie meg best mulig, er å leve så stabilt og trygt som mulig. Dvs legge meg til noenlunde normal tid hver dag. Det å få nok søvn er gull verdt (men så utrolig vanskelig).  Ha ryddig økonomi. Stabile måltider og ikke for mye inntrykk (bl.a ikke for mye TV titting) Jeg trenger også en god balanse mellom sosial aktivitet og ro. Kan bl.a  ikke ha for mange avtaler pr dag.  Fysisk aktivitet er også viktig.

Dette gjør at det kan bli noen kjedelige timer innimellom, men som samtidig gjør at jeg holder meg friskest mulig. 

AnonymBruker

Takk for svar! Jeg skjønner godt hva du mener med å leve så stabilt som mulig. Har etter flere år innarbeidet meg gode rutiner på det du nevner ovenfor, og det har så utrolig mye å si for å forebygge nye dårlige perioder. Et par dårlige netter søvn, for mye stress o.l. kan raskt få store ringvirkninger (Eks føre til unødige konflikter, blir lett krenka) og gjøre mye skade.

Det virker som at når skaden først har skjedd, så er det ingen vei tilbake uansett hvilke tiltak jeg gjør i flere mnd. Tror jeg får type blandede episoder. Svært dårlig humør kombinert med mye energi er ikke en god tilværelse. Men har også dager utenom dette med energi og produktivitet. Da er jeg på slankern, vasker hele huset, jobber effektivt, snakker fortere og høyere uten at jeg merker det (dette skjer ofte i oppstartsfasen på AD). Men har også andre perioder der jeg har så lite energi at jeg føler at jeg brygger på noe og er bare daff, sliten og nedstemt. Evig berg og dal bane... noen som tror at det hadde vært verdt å be om å få prøve stemningsstabiliserende selv om jeg ikke har bipolar diagnose? 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

noen som tror at det hadde vært verdt å be om å få prøve stemningsstabiliserende selv om jeg ikke har bipolar diagnose? 

Jeg har ikke diagnosen, men scorer innenfor det bipolare spekteret, det bare er usikkert på om de oppspilte fasene kan forklares med at jeg har emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse eller hypomani i forbindelse med bipolar2 (som jeg tror), og jeg har diagnosen tilbakevendende depressiv lidelse. Jeg har begynt på Lamictal. Gått på det i et par mnd, men usikker på om det har rukket å ha effekt enda. Må vel komme meg ut av denne langvarige depressive episoden først for å se om Lamictalen kan ha stabiliserende effekt for å hindre nye episoder både opp og ned. 

Så ja hvis du sliter med svigninger og det ikke har vært tilstrekkelig med antidepressiva så kan det være verdt å prøve. Hva med å ta det opp med din behandler og høre hva hn tenker?

AnonymBruker

Jeg har tilbakevendende depresjoner, og har blitt psykotisk på det dypeste. Går nå på relativt høy dose Seroquel og Cipralex. Hvilken av disse er best for å forebygge nye depresjoner? @Kupton

Anonymkode: bd780...98c

Annonse

AnonymBruker
1 time siden, kupton skrev:

Jeg antar at Cipralex er viktigst.

Takk! Jeg ønsker selv å seponere Seroquel, da jeg har gått opp i vekt. Fastlegen mener det er fare for ny psykose, noe jeg stiller meg tvilende til. Psykose kom da jeg var alvorlig deprimert, det er jeg ikke lenger. Vet du noe om risikoen? Jeg kunne tenke meg å prøve å trappe forsiktig ned, og heller øke igjen hvis jeg skulle bli verre. Ergo det en adekvat strategi? 

AnonymBruker
På 21.4.2020 den 21.53, AnonymBruker skrev:

Takk! Jeg ønsker selv å seponere Seroquel, da jeg har gått opp i vekt. Fastlegen mener det er fare for ny psykose, noe jeg stiller meg tvilende til. Psykose kom da jeg var alvorlig deprimert, det er jeg ikke lenger. Vet du noe om risikoen? Jeg kunne tenke meg å prøve å trappe forsiktig ned, og heller øke igjen hvis jeg skulle bli verre. Ergo det en adekvat strategi? 

@Kupton, har du anledning til å svare på denne? 

Jeg vurderer det som meget lite sannsynlig at en ny episode debuterer med psykose. Høyst sannsynlig vil det debutere med en depresjon som evt etter hvert blir alvorligere, og så kommer evt psykosen. For meg betyr det at Cipralex beskytter mot depresjon. Skulle det likevel komme en depresjon, har en tid nok på seg da til å sette inn Seroquel som en psykoseforebygger.

Men jeg kjenner deg ikke, så du må legge inn en viss risiko for at jeg kan ta feil.

AnonymBruker
1 time siden, kupton skrev:

Jeg vurderer det som meget lite sannsynlig at en ny episode debuterer med psykose. Høyst sannsynlig vil det debutere med en depresjon som evt etter hvert blir alvorligere, og så kommer evt psykosen. For meg betyr det at Cipralex beskytter mot depresjon. Skulle det likevel komme en depresjon, har en tid nok på seg da til å sette inn Seroquel som en psykoseforebygger.

Men jeg kjenner deg ikke, så du må legge inn en viss risiko for at jeg kan ta feil.

Tusen takk for svar! Jeg synes det gir mening, og er det samme som jeg har sett for meg. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...