Gå til innhold

Flere som er triste?

Anbefalte innlegg

Jeg føler meg så trist. Så fortapt. Dagene er lange og ensomme uten at jeg får gjort noe med det. Eneste avbrekk jeg har er de få timene jeg makter å ha sønnene mine og trening, men så kommer selvforakten når jeg spiser for mye. Veide 59 kg. I løpet av tre uker har jeg gått opp 800 g. Noe er muligens vannvekt siden jeg trener opp musklene igjen, men jeg vet jeg har spist for mye. Jeg vil ikke gjøre destruktive handlinger så jeg lever ut det destruktive i hodet mitt. Forsvinner langt inn i fantasien med destruktive greier og kan bli sittende helt apatisk en stund fordi jeg forlater virkeligheten. Det er nesten så jeg tror jeg gjør det på ekte for fantasiene blir så altoppslukende. Prøver å forkaste alle impulser. Må holde ut så lenge jeg kan. 

Hvordan har dere andre det for tiden? 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/454560-flere-som-er-triste/
Del på andre sider

Fortsetter under...

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Flinke Glitter!:) Er du hjemme fra sykehuset nå?

Anonymkode: 20f6c...314

Ja, er hjemme. Siden før helgen. 

Takk. :)

15 minutter siden, kupton skrev:

Hele 800 gram!!!  Dvs at du bare er 200 gram fra 60,000 kg?

Ja. Jeg ser jo urimeligheten i det og jeg kjemper i mot tankene mine, men jeg har en uspesifisert spiseforstyrrelse og dette plager meg veldig mye. Jeg var like redd for å legge på meg ved 65 kg som jeg er nå. Og jeg ønsket like mye å gå ned i vekt som jeg gjør nå. Men jeg sliter periodevis med overspising og hadde det ikke vært for det hadde jeg fått diagnosen anoreksi da jeg har et sterkt behov for å kontrollere matinntak og en stor frykt for vektoppgang, men siden jeg ikke greier å slutte med periodevis overspising/bulumi-adferd så gjør totalen at jeg ikke blir så tynn. Som jo da er en mestringsstrategi. Er det slik du har reagert når du har hatt pasienter med slik problematikk da du var i jobb? Jeg følte meg i hvert fall veldig liten og dum av det svaret, men for min del så øker selvforakten for hvert gram jeg går opp. På samme måte som at mestringsfølelsen og følelsen av kontroll øker når jeg går ned. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/454560-flere-som-er-triste/#findComment-3970624
Del på andre sider

13 minutter siden, Glitter skrev:

Jeg teller dagene mine da. 26 dager rusfri i kveld. Nærmer meg en måned. 

En 10000m begynner med ett skritt...

Jeg telte dager den første tiden uten røyk og nå har jeg begynt å telle måneder. Om noen dager så har jeg holdt meg røykfri i 4 måneder.  Nå er ikke det helt det samme, men ville bare nevne det.

Ellers så vet jeg ikke helt. Har det ikke helt bra, men egentlig bedre enn forventet. Isolasjon har aldri vært særlig bra for meg og jeg merker det litt i hue.  Innimellom så tar jeg minutt for minutt, mens andre ganger tar jeg time for time. Lengter etter at alt blir mot normalt igjen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/454560-flere-som-er-triste/#findComment-3970625
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, emilie321 skrev:

En 10000m begynner med ett skritt...

Jeg telte dager den første tiden uten røyk og nå har jeg begynt å telle måneder. Om noen dager så har jeg holdt meg røykfri i 4 måneder.  Nå er ikke det helt det samme, men ville bare nevne det.

Ellers så vet jeg ikke helt. Har det ikke helt bra, men egentlig bedre enn forventet. Isolasjon har aldri vært særlig bra for meg og jeg merker det litt i hue.  Innimellom så tar jeg minutt for minutt, mens andre ganger tar jeg time for time. Lengter etter at alt blir mot normalt igjen

Det er sant. :)

Så flink du er som har sluttet å røyke! Jeg har ikke orket tanken en gang på å slutte med snus. Selv om jeg for ett år siden var nede i 5 snus per dag. Nå derimot er det nok 12 snus per dag. Så...

Isolasjon/ensomhet er roten til mye vondt. Så ikke noe rart at du merker det. Hadde man bare visst når ting skulle bli normalt igjen. Jeg kan bare ikke forholde meg til at dette kan ta kjempelang tid. 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/454560-flere-som-er-triste/#findComment-3970626
Del på andre sider

1 minutt siden, Glitter skrev:

Det er sant. :)

Så flink du er som har sluttet å røyke! Jeg har ikke orket tanken en gang på å slutte med snus. Selv om jeg for ett år siden var nede i 5 snus per dag. Nå derimot er det nok 12 snus per dag. Så...

Isolasjon/ensomhet er roten til mye vondt. Så ikke noe rart at du merker det. Hadde man bare visst når ting skulle bli normalt igjen. Jeg kan bare ikke forholde meg til at dette kan ta kjempelang tid. 

Takk! 

Jeg bruker litt e-røyk og nikotintyggis,  hadde ikke greid det uten. Iallefall ikke sånn verden er akkurat nå. Men som legen min sa; hvis nikotintyggisen holder deg unna røyken,  så tygg i vei....

Ja, hadde en bare visst det. Tror dette kan ta tid og verden vil nok ikke bli helt det samme igjen. Kanskje vi kan ta med oss videre de positive tingene som faktisk skjer

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/454560-flere-som-er-triste/#findComment-3970627
Del på andre sider

Gammel_doler
1 time siden, Glitter skrev:

Hvordan har dere andre det for tiden? 

Egentlig ganske dritt. Generelt veldig lei av livet og ting som skjer. Men men, sånn er det bare. I morgen skal jeg til behandling igjen for første gang på veldig lenge og har en del angst pga det fordi jeg gruer meg.

51 minutter siden, Glitter skrev:

Jeg teller dagene mine da. 26 dager rusfri i kveld. Nærmer meg en måned. 

Så flink du er! 👏🏻

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/454560-flere-som-er-triste/#findComment-3970632
Del på andre sider

8 timer siden, Glitter skrev:

Er det slik du har reagert når du har hatt pasienter med slik problematikk da du var i jobb? Jeg følte meg i hvert fall veldig liten og dum av det svaret, men for min del så øker selvforakten for hvert gram jeg går opp.

Jeg tenkte at du trenger å sette det i et perspektiv med andre ting du sliter med. Sett i det perspektivet vil jeg si at det må være langt lettere å gå ned 800 gram igjen enn å holde seg rusfri, og det siste har du klart :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/454560-flere-som-er-triste/#findComment-3970658
Del på andre sider

10 timer siden, emilie321 skrev:

Takk! 

Jeg bruker litt e-røyk og nikotintyggis,  hadde ikke greid det uten. Iallefall ikke sånn verden er akkurat nå. Men som legen min sa; hvis nikotintyggisen holder deg unna røyken,  så tygg i vei....

Ja, hadde en bare visst det. Tror dette kan ta tid og verden vil nok ikke bli helt det samme igjen. Kanskje vi kan ta med oss videre de positive tingene som faktisk skjer

Det må jo være greit da. Kan jo heller trappe ned på det etter hvert som suget etter røyk ikke blir så voldsomt. 

Det tror jeg også.

10 timer siden, Gammel_doler skrev:

Egentlig ganske dritt. Generelt veldig lei av livet og ting som skjer. Men men, sånn er det bare. I morgen skal jeg til behandling igjen for første gang på veldig lenge og har en del angst pga det fordi jeg gruer meg.

Så flink du er! 👏🏻

Leit at du har det sånn. Jeg har min første hverdag etter utskrivrlse og kjenner det er vanskelig. Kanskje det vil bli bra å komme i behandling igjen? 

2 timer siden, kupton skrev:

Jeg tenkte at du trenger å sette det i et perspektiv med andre ting du sliter med. Sett i det perspektivet vil jeg si at det må være langt lettere å gå ned 800 gram igjen enn å holde seg rusfri, og det siste har du klart 🙂

Ja det er sant. Det bare sitter veldig hardt i, og det senker livskvaliteten min enda mer. 

27 minutter siden, Marye skrev:

Nei, jeg har det bra. Masse positivt som skjer. Skal skrive kontrakt på ny leilighet på onsdag. Eneste er at det er ekkelt å spørre vergen min om mine egne penger til laptop, sykkel og leiligheten hahaha

Det er bra du har det bra. :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/454560-flere-som-er-triste/#findComment-3970674
Del på andre sider

2 minutter siden, Glitter skrev:

Det må jo være greit da. Kan jo heller trappe ned på det etter hvert som suget etter røyk ikke blir så voldsomt. 

Det tror jeg også.

Leit at du har det sånn. Jeg har min første hverdag etter utskrivrlse og kjenner det er vanskelig. Kanskje det vil bli bra å komme i behandling igjen? 

Ja det er sant. Det bare sitter veldig hardt i, og det senker livskvaliteten min enda mer. 

Det er bra du har det bra. :)

Jaaa vergen er så grei. Får laptop og sykkel. Og leiligheten jeg ville ha:)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/454560-flere-som-er-triste/#findComment-3970675
Del på andre sider

Annonse

Gammel_doler
5 minutter siden, Glitter skrev:

Det kan jeg forstå. Hva gjør du for å komme deg gjennom dagen? 

Og tja. Ferdig med behandlingen nå, det føltes mer som en slags kartlegging men jeg har ikke vært der på evigheter så det er vel naturlig. H*n foreslo at jeg skulle begynne på sovemed og ad. Ser h*n har skrevet forslag om Seroquel i journalen. Forstår ikke helt det når jeg leser hva det brukes til for jeg har verken bipolar diagnose eller schizofreni.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/454560-flere-som-er-triste/#findComment-3970678
Del på andre sider

2 timer siden, Gammel_doler skrev:

Det kan jeg forstå. Hva gjør du for å komme deg gjennom dagen? 

Og tja. Ferdig med behandlingen nå, det føltes mer som en slags kartlegging men jeg har ikke vært der på evigheter så det er vel naturlig. H*n foreslo at jeg skulle begynne på sovemed og ad. Ser h*n har skrevet forslag om Seroquel i journalen. Forstår ikke helt det når jeg leser hva det brukes til for jeg har verken bipolar diagnose eller schizofreni.

Seroquel brukes ofte ved søvnvansker. Det kan også være angstdempende. Gendrelt sett en mye brukt medisin i psykiatrien.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/454560-flere-som-er-triste/#findComment-3970687
Del på andre sider

Jeg løste ofte tristhet med å spise sjokolade. Det funka veldig bra det, altså! 
Nå er jeg allergisk mot sjokolade, men var tynnere da jeg kunne spise det så er overbevist om at det ikke er det verste i verden :P hvit ris må være verre, for det er nesten det eneste jeg kan ete.

Så sjokolade + en god film/serie... Det funker bra, det :) Gjerne noe humoristisk/komedie.

En annen ting som hjelper meg er planter, det er jo veldig individuelt hva som gjør at man får positive tanker, men jeg kan ikke ha kjæledyr. Jeg har vært mye sur og møkk lei på grunn av det og er nok sinnssykt bitter pga det fortsatt! 

Men planter hjelper litt. De responderer ikke (særlig raskt), og de er ikke pusete som oftest, men de vokser. De lever. Og de trenger meg :) Jeg pusler og ordner, har som mål å dyrke store, fine grønnsaker i år! Vanner dem, beskjærer dem, planter dem om og så videre. Det gir meg noe, og jeg tror det er en hobby som kan være uoppdaget for mange der ute...

Men det beste er nok å spise sjokolade :P 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/454560-flere-som-er-triste/#findComment-3970746
Del på andre sider

32 minutter siden, Hodestups skrev:

Jeg løste ofte tristhet med å spise sjokolade. Det funka veldig bra det, altså! 
Nå er jeg allergisk mot sjokolade, men var tynnere da jeg kunne spise det så er overbevist om at det ikke er det verste i verden :P hvit ris må være verre, for det er nesten det eneste jeg kan ete.

Så sjokolade + en god film/serie... Det funker bra, det :) Gjerne noe humoristisk/komedie.

En annen ting som hjelper meg er planter, det er jo veldig individuelt hva som gjør at man får positive tanker, men jeg kan ikke ha kjæledyr. Jeg har vært mye sur og møkk lei på grunn av det og er nok sinnssykt bitter pga det fortsatt! 

Men planter hjelper litt. De responderer ikke (særlig raskt), og de er ikke pusete som oftest, men de vokser. De lever. Og de trenger meg :) Jeg pusler og ordner, har som mål å dyrke store, fine grønnsaker i år! Vanner dem, beskjærer dem, planter dem om og så videre. Det gir meg noe, og jeg tror det er en hobby som kan være uoppdaget for mange der ute...

Men det beste er nok å spise sjokolade :P 

Hehe det var fin lesning! Jeg er ikke så glad i sjokolade lenger da. Jeg vet, det er nesten som å banne i kirka. 😅 Jeg vil heller spise litt mer til kvelds eller unne meg en burger enn å spise godteri. Godteri gir meg bare kvalme og hodepine. Tror det er sukkeret. Jeg får jo i meg sukker her og der og karbohydrater, men masse sukker på en gang som når man spiser godteri det gir kroppen min sjokk virker det som. Hadde "hjemmekino" med ungene i går og da ble det jo snop. Satt der kvalm, uggen og med hodepine resten av kvelden. 😛

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/454560-flere-som-er-triste/#findComment-3970748
Del på andre sider

1 time siden, Glitter skrev:

Hehe det var fin lesning! Jeg er ikke så glad i sjokolade lenger da. Jeg vet, det er nesten som å banne i kirka. 😅 Jeg vil heller spise litt mer til kvelds eller unne meg en burger enn å spise godteri. Godteri gir meg bare kvalme og hodepine. Tror det er sukkeret. Jeg får jo i meg sukker her og der og karbohydrater, men masse sukker på en gang som når man spiser godteri det gir kroppen min sjokk virker det som. Hadde "hjemmekino" med ungene i går og da ble det jo snop. Satt der kvalm, uggen og med hodepine resten av kvelden. 😛

Da bør du kanskje heller gå for noe salt, ja! :) Litt potetgull er vel ikke å forakte...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/454560-flere-som-er-triste/#findComment-3970759
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...