Gå til innhold

Overspiste igjen

Anbefalte innlegg

Ja, da overspiste jeg igjen. På vanlig mat, men til kvelds ble det altså havregrøt, to knekkebrød og to rundstykker. Har spist lunsj og middag i tillegg i dag. 

Hvordan kan jeg skille på det at jeg går på slike smeller hver andre/hver tredje dag for tiden er en reaksjon på at jeg har spist for lite i det siste og kommet godt under trivselsvekten min. Eller om det er av psykiske årsaker? Eller om det er bivirkning av Orfiril? Den skal jeg heldigvis slutte med, men ble "sterkt frarådet" å begynne nedtrapping før jeg hadde vært hos nevrologen som da er i neste uke. 

Jeg vil stanse denne overspisingen, men akkurat hvorfor jeg overspiser er jo en fordel å finne ut av for å kunne jobbe med dette problemet. 

Så ja. Hvordan skal jeg klare å finne ut av roten til dette? Selv nå "vanner" det konstant i munnen min. Det har liksom ingen ende når jeg kommer i den modusen. 

Jeg har altså gjennom årene hatt perioder med både over- og underspising, og så perioder med akkurat passe matinntak. Nå i det siste føler jeg det har vært verre. 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/454574-overspiste-igjen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
19 minutter siden, Glitter skrev:

Ja, da overspiste jeg igjen. På vanlig mat, men til kvelds ble det altså havregrøt, to knekkebrød og to rundstykker. Har spist lunsj og middag i tillegg i dag. 

Hvordan kan jeg skille på det at jeg går på slike smeller hver andre/hver tredje dag for tiden er en reaksjon på at jeg har spist for lite i det siste og kommet godt under trivselsvekten min. Eller om det er av psykiske årsaker? Eller om det er bivirkning av Orfiril? Den skal jeg heldigvis slutte med, men ble "sterkt frarådet" å begynne nedtrapping før jeg hadde vært hos nevrologen som da er i neste uke. 

Jeg vil stanse denne overspisingen, men akkurat hvorfor jeg overspiser er jo en fordel å finne ut av for å kunne jobbe med dette problemet. 

Så ja. Hvordan skal jeg klare å finne ut av roten til dette? Selv nå "vanner" det konstant i munnen min. Det har liksom ingen ende når jeg kommer i den modusen. 

Jeg har altså gjennom årene hatt perioder med både over- og underspising, og så perioder med akkurat passe matinntak. Nå i det siste føler jeg det har vært verre. 

I mine ører høres dette ut som et vanlig måltid? 

Anonymkode: cf96a...094

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/454574-overspiste-igjen/#findComment-3970904
Del på andre sider

AnonymBruker
23 minutter siden, Glitter skrev:

Kanskje du kan ta denne problematikken opp med behandlerne dine? Fastlegen feks?

Anonymkode: 392e0...e2f

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/454574-overspiste-igjen/#findComment-3970905
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I mine ører høres dette ut som et vanlig måltid? 

Nei? En skål med havregrøt er ett måltid. To knekkebrød er litt lite da de er tynne og jeg spiser ikke frokost så jeg spiser alltid mer til kvelds, men to rundstykker er også ett måltid. Så minst 2,5 måltider i ett. 

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje du kan ta denne problematikken opp med behandlerne dine? Fastlegen feks?

Ja jeg gjør jo det, men jeg er vel mer ute etter personlige erfaringer kanskje. Om hvordan noen har klart å se hva som ligger bak. Eller om noen har andre kunnskaper om hvordan. Jeg har generelt så mye annen problematikk at i terapien så kommer dette veldig i skyggen. En gang da jeg var hos begandler på VOP hvor jeg prøvde å ta opp dette med mat og kropp så sa hun bare raskt at det var ikke dette vi skulle fokusere på. Jeg ble litt paff egentlig. Jeg tror rett og slett det er fordi at selv om dette med mat og slikt er et stress hos meg fra morgen til kveld, samme med trening, og at det senker livskvaliteten min, så er det ubetydelig i forhold til det andre. At det andre er det som er prioritert siden det er det som sett utenfra er mest alvorlig. 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/454574-overspiste-igjen/#findComment-3970908
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, Glitter skrev:

Nei? En skål med havregrøt er ett måltid. To knekkebrød er litt lite da de er tynne og jeg spiser ikke frokost så jeg spiser alltid mer til kvelds, men to rundstykker er også ett måltid. Så minst 2,5 måltider i ett. 

Jeg spiser en bolle havregrøt og 2 grove rundstykker til frokost så for meg er dette helt greit. Hvorfor må du finne årsaken til det, hva hjelper det? Kanskje det er en kombo av flere faktorer? Kanskje du må jobbe med å avlede deg selv når du har mest lyst til å finne mer å spise?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/454574-overspiste-igjen/#findComment-3970910
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg spiser en bolle havregrøt og 2 grove rundstykker til frokost så for meg er dette helt greit. Hvorfor må du finne årsaken til det, hva hjelper det? Kanskje det er en kombo av flere faktorer? Kanskje du må jobbe med å avlede deg selv når du har mest lyst til å finne mer å spise?

Hvis jeg skulle gjort det så hadde jeg lagt på meg. 

Jeg må jo finne ut om det er en måte å regulere vanskelige følelser på eller om det er en fysisk reaksjon på at jeg har fått i meg for lite. Jeg må absolutt avlede meg ja, men det er ikke så enkelt da det kommer på kveldstid og da frister det ikke å gå ut på tur når jeg allerede har trent den dagen og dagens gjøremål mtp husarbeid er jo gjort. Jeg ser på Netflix, men det er ikke god nok avledning. Jeg må være i fysisk bevegelse for at det skal fungere. Ikke en gang å ha besøk av vennen min fjerner trangen. Da gjør jeg det jo ikke siden han er der, men det fjerner ikke det enorme suget. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/454574-overspiste-igjen/#findComment-3970911
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
2 minutter siden, Glitter skrev:

Hvis jeg skulle gjort det så hadde jeg lagt på meg. 

Jeg må jo finne ut om det er en måte å regulere vanskelige følelser på eller om det er en fysisk reaksjon på at jeg har fått i meg for lite. Jeg må absolutt avlede meg ja, men det er ikke så enkelt da det kommer på kveldstid og da frister det ikke å gå ut på tur når jeg allerede har trent den dagen og dagens gjøremål mtp husarbeid er jo gjort. Jeg ser på Netflix, men det er ikke god nok avledning. Jeg må være i fysisk bevegelse for at det skal fungere. Ikke en gang å ha besøk av vennen min fjerner trangen. Da gjør jeg det jo ikke siden han er der, men det fjerner ikke det enorme suget. 

Det vet du vel i forhold til hva du har spist tidligere og hvordan kroppen din har oppført seg, eller har du spist for mye over flere år? 

Hjemmetrening er jo en god løsning for de fleste om dagen :) 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/454574-overspiste-igjen/#findComment-3970912
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det vet du vel i forhold til hva du har spist tidligere og hvordan kroppen din har oppført seg, eller har du spist for mye over flere år? 

Hjemmetrening er jo en god løsning for de fleste om dagen :) 

Jeg har i mange år gått på en smell her og der, og noen perioder har jeg strevd slik en stund før jeg har klart å stoppe det. Nå den siste tiden så har jeg hatt mye mer sult enn ved de andre overspisingsperiodene, og jeg prøver å identifisere hvorfor. Tror det er viktig å vite hvorfor for å klare å gjøre noe med det. Er det bare fysisk pga vekttap så må jeg virkelig gå inn for å stabilisere meg ved å ikke spise for lite en eneste dag, og la det gå litt tid (men akseptere en smell her og der før tiden har gått) slik at sulten roer seg. Er det psykisk betinget så er det jo nok en ting jeg rømmer inn i for å slippe å forholde meg til følelsene mine. Den er verre å jobbe med. 

Er det bare bivirkning av Orfiril så skal jeg jo slutte på den snart, og selv om jeg fortsatt vil ha perioder hvor jeg spiser for mye så vil det nok dempe seg litt i alle fall. 

Å vite/klare å skille hva det kan komme av og ikke tror jeg derfor er viktig for å kunne angripe problemet. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/454574-overspiste-igjen/#findComment-3970919
Del på andre sider

AnonymBruker
47 minutter siden, Glitter skrev:

Jeg har i mange år gått på en smell her og der, og noen perioder har jeg strevd slik en stund før jeg har klart å stoppe det. Nå den siste tiden så har jeg hatt mye mer sult enn ved de andre overspisingsperiodene, og jeg prøver å identifisere hvorfor. Tror det er viktig å vite hvorfor for å klare å gjøre noe med det. Er det bare fysisk pga vekttap så må jeg virkelig gå inn for å stabilisere meg ved å ikke spise for lite en eneste dag, og la det gå litt tid (men akseptere en smell her og der før tiden har gått) slik at sulten roer seg. Er det psykisk betinget så er det jo nok en ting jeg rømmer inn i for å slippe å forholde meg til følelsene mine. Den er verre å jobbe med. 

Er det bare bivirkning av Orfiril så skal jeg jo slutte på den snart, og selv om jeg fortsatt vil ha perioder hvor jeg spiser for mye så vil det nok dempe seg litt i alle fall. 

Å vite/klare å skille hva det kan komme av og ikke tror jeg derfor er viktig for å kunne angripe problemet. 

Hvorfor tror du det er EN konkret grunn? Kan det ikke like gjerne være en kombinasjon av flere?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/454574-overspiste-igjen/#findComment-3970925
Del på andre sider

1 time siden, Glitter skrev:

De som jobber med spiseforstyrrelser, mener bestemt at det å spise litt for lite og å presse vekten nedover, virker triggende for overspisning. Du insisterer på at du vil ha en noe lavere vekt enn det du selv mener er sunt, så da er det jo naturlig at suget etter mat øker. Når det er sagt, så er det ikke noe poeng å lete etter årsaker til at du spiser et større måltid enn det du ønsker. Du trenger ikke løse årsaken, for å endre atferd. Du kan velge annen atferd, du er ikke styrt av sykdom. 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/454574-overspiste-igjen/#findComment-3970927
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel det behandlerne dine skal hjelpe deg med. 

Jeg vet ikke om det er du som gir dette svaret i en rekke tråder, men jeg tror du skal forutsette følgende:

Absolutt alle mennesker skjønner at de har muligheten til å spørre sin behandler eller fastlegen. Hele hensikten med dette forumet er å kunne spørre om råd ved siden av det. Enten fordi fastlegen mangler kompetanse, eller fordi man ønsker råd hvor noen ser på dette med nye øyne. Det er et veldig nyttig supplement til den ordinære helsetjenesten.

Å svare at man kan spørre fastlege eller behandler er ikke nyttig. I noen tilfeller (f.eks ved akutte tilstander) er det riktig. Men her (og i mange andre tråder) er det ikke det. @Glitter skjønner nok veldig godt selv at hun kan spørre fastlegen, men det er altså en grunn til at spørsmålet kommer her også. F.eks et udekket informasjonsbehov.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/454574-overspiste-igjen/#findComment-3970977
Del på andre sider

AnonymBruker
27 minutter siden, ISW skrev:

Jeg vet ikke om det er du som gir dette svaret i en rekke tråder, men jeg tror du skal forutsette følgende:

Absolutt alle mennesker skjønner at de har muligheten til å spørre sin behandler eller fastlegen. Hele hensikten med dette forumet er å kunne spørre om råd ved siden av det. Enten fordi fastlegen mangler kompetanse, eller fordi man ønsker råd hvor noen ser på dette med nye øyne. Det er et veldig nyttig supplement til den ordinære helsetjenesten.

Å svare at man kan spørre fastlege eller behandler er ikke nyttig. I noen tilfeller (f.eks ved akutte tilstander) er det riktig. Men her (og i mange andre tråder) er det ikke det. @Glitter skjønner nok veldig godt selv at hun kan spørre fastlegen, men det er altså en grunn til at spørsmålet kommer her også. F.eks et udekket informasjonsbehov.

Hvor lenge siden er det du har vært hos fastlegen da? Kanskje på tide å bestille seg en time nå? All hjelp starter hos fastlegen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/454574-overspiste-igjen/#findComment-3970981
Del på andre sider

Annonse

Gjest Naana47
59 minutter siden, ISW skrev:

Å svare at man kan spørre fastlege eller behandler er ikke nyttig. I noen tilfeller (f.eks ved akutte tilstander) er det riktig.

Jo, jeg synes da at det kan være nyttig i andre tilfeller enn akutte også. Noen har det for (u)vane å spørre her av f.eks. bekvemmelighetshensyn. Det er liksom lettere enn å bestille time hos legen eller å evt. google. Og hvis noen spør om råd ang medikasjon (f.eks om det er lurt å bytte preparat) er det riktig å henvise dem til fastlegen som kjenner vedkommende i virkeligheten. 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/454574-overspiste-igjen/#findComment-3970987
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor tror du det er EN konkret grunn? Kan det ikke like gjerne være en kombinasjon av flere?

Jo, det kan jo forsåvidt være det. 

11 timer siden, frosken skrev:

De som jobber med spiseforstyrrelser, mener bestemt at det å spise litt for lite og å presse vekten nedover, virker triggende for overspisning. Du insisterer på at du vil ha en noe lavere vekt enn det du selv mener er sunt, så da er det jo naturlig at suget etter mat øker. Når det er sagt, så er det ikke noe poeng å lete etter årsaker til at du spiser et større måltid enn det du ønsker. Du trenger ikke løse årsaken, for å endre atferd. Du kan velge annen atferd, du er ikke styrt av sykdom. 

Jeg selv føler ikke vekten min er usunn da jeg ikke er undervektig selv om jeg er i nedre sjikte, men andre rundt meg mener det ser usunt ut. Og jeg vet jeg er under kroppens egen trivselsvekt. 

Jeg forsøker å stabilisere vekten og ikke presse kroppen videre ned. Vekttapet siden jul har ikke kommet så mye av at jeg har presset kroppen ned i vekt, det har skjedd litt av seg selv både i forbindelse med tap av matlyst pga depresjon og de to sprekkene. Mister matlysten når jeg ruser meg og en periode etter det. Fra i fjor sommer til januar i år så har jeg holdt vekten stabil. Så har jeg gått ned 4 kg (ikke bare fett, muskelmasse også), også har jeg nå gått opp ett kg på 3-4 uker, men tror noe av det er vann. Derimot er det slik at for hvert kg jeg går ned så vil jeg ikke gå det opp igjen. Var på akkurat samme måte for ett år siden da jeg veide 6 kg mer enn jeg gjør nå. Så gikk jeg veldig sakte ned til sommerens vekt samtidig som at jeg bygde muskler. 

Kanskje jeg burde begynne å spise litt frokost og se om det vil roe suget på kvelden? Jeg har ikke spist frokost på 1,5 år. Drevet periodisk fasting helt siden da. Fokuset mitt nå skal i hvert fall være å forsøke å stabilisere meg og ikke gå inn for å gå ned det jeg nå har gått opp. Og jobbe med tankene mine. Men dette suget på kveldene er altoppslukende og ikke så lett å stå i mot. Selv om jeg prøver veldig. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/454574-overspiste-igjen/#findComment-3970992
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...