Gå til innhold

Hører stemmer når jeg er deprimert

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har diagnosen tilbakevennende depresjon og det betyr at jeg er deprimert i noen måneder av gangen med perioder hvor jeg er frisk imellom. Jeg merker at hver gang depresjonen begynner å bli alvorlig så kommer stemmene, og når jeg får det bedre forsvinner de. Jeg synes depresjonene er veldig tunge men stemmene gjør det ekstra ille, men finnes det noe hjelp for meg? Jeg kan vel ikke bruke medisiner når jeg ikke hører stemmer hele tiden. Snakker ikke om det med psykologen forresten, men tenkte å kanskje ta det opp.

Anonymkode: 21fe7...018

Fortsetter under...

AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alvorlig depresjon kjennetegnes vel av at man typ bare ligger i senga hele dagen, alt er et ork, man orker ikke/eller bare såvidt å dusje, man isolerer seg helt og sånt. Er det sånn du har det?

Anonymkode: 7ecfe...bf8

Hvorfor lurer du på det? Er det deg igjen som pleier å stille spørsmålstegn ved andres diagnoser og tvile på om det stemmer at de har riktig diagnose? 

Anonymkode: c1ca8...de6

AnonymBruker
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Alvorlig depresjon kjennetegnes vel av at man typ bare ligger i senga hele dagen, alt er et ork, man orker ikke/eller bare såvidt å dusje, man isolerer seg helt og sånt. Er det sånn du har det?

Til din neste bursdager eller jul kan du ønske deg ICD 11 og Lærebok i psykiatri av Malt. 

Anonymkode: 8f592...c24

Annonse

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Alvorlig depresjon er ikke helt likt for alle. Jeg for eksempel er ganske "dreven" på å være deprimert så jeg tvinger meg opp fra sengen uansett hvor lite jeg vil stå opp. Jeg tvinger meg til en tur ut osv. For jeg vet alt bare blir verre hvis jeg lar meg selv forfalle helt. 

Depresjon med psykotiske symptomer er det også noen som har. Har hatt det selv ved noen anledninger, men som oftest ikke. 

AnonymBruker
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Til din neste bursdager eller jul kan du ønske deg ICD 11 og Lærebok i psykiatri av Malt. 

Anonymkode: 8f592...c24

Så hva er det du kaller for alvorlig depresjon da?

Og hva mener du er forskjellen på mild, moderat og alvorlig depresjon? Selvsagt så er det fu ksjonsevnen din det går utover når depresjonen blir mer alvorlig. Ved mpderat depresjon så kan du f.eks klare å presse deg til å gå ut å gjøre ting, men når depresjonen er på sitt verste så klarer du ikke noen ting. Dette vet jeg fordi jeg har selv vært der hvor jeg (bokstavelig talt) har gått med skilpaddeskritt bortover fra seng til do og fra seng til kjæleskap fordi alt var et ork, og jeg orket ikke leve heller.

Gjest Naana47
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvsagt så er det fu ksjonsevnen din det går utover når depresjonen blir mer alvorlig. Ved mpderat depresjon så kan du f.eks klare å presse deg til å gå ut å gjøre ting, men når depresjonen er på sitt verste så klarer du ikke noen ting. Dette vet jeg fordi jeg har selv vært der hvor jeg (bokstavelig talt) har gått med skilpaddeskritt bortover fra seng til do og fra seng til kjæleskap fordi alt var et ork, og jeg orket ikke leve heller

Selv om det var sånn for deg under alvorlig depresjon, så betyr ikke det at det er sånn for alle under alvorlig depresjon.  Jeg har selv greid de fleste pliktoppgaver under alvorlig depresjon. 

FjellOgDalar

Jeg hadde stemmer i hodet under den verste depresjonen jeg hadde før jeg fikk riktig behandling både med stemningsstabiliserende og antipsykotika. Psykiater mente jeg hadde nedsatt psykosetersktel, og ville derfor behandle det. 

Ta det for all del opp med behandler! Det er relevant informasjon med tanke på hvilken behandling man velger. 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Så hva er det du kaller for alvorlig depresjon da?

Og hva mener du er forskjellen på mild, moderat og alvorlig depresjon? Selvsagt så er det fu ksjonsevnen din det går utover når depresjonen blir mer alvorlig. Ved mpderat depresjon så kan du f.eks klare å presse deg til å gå ut å gjøre ting, men når depresjonen er på sitt verste så klarer du ikke noen ting. Dette vet jeg fordi jeg har selv vært der hvor jeg (bokstavelig talt) har gått med skilpaddeskritt bortover fra seng til do og fra seng til kjæleskap fordi alt var et ork, og jeg orket ikke leve heller.

Og jeg jobbet i 50% stilling og trente regelmessig fram til det sa full stopp og jeg ble innlagt to dager etter forrige vakt. Jeg hadde vært alvorlig deprimert i et halvt år før dette. Jeg pushet meg mye så da jeg først ble innlagt så ble jeg sengeliggende, men jeg var ikke noe mindre deprimert før jeg knakk. Jeg bare har vært så mye deprimert i livet at jeg har lært meg å pushe meg selv veldig hardt. 

Jeg sier ikke at jeg har gjort en bedre jobb enn deg (jeg er sikkert et vrak i forhold til deg) eller at du ikke pushet deg. Bare at det kan være forskjellig fra person til person. 

Har flere ganger blitt vurdert til å være alvorlig deprimert, også med psykotiske symptomer, men likevel klart å gjøre litt mer enn bare seng/sofa. Jeg er moderat deprimert nå og jeg både går tur og jogger tur. For det meste ligger jeg på sofaen, men jeg er helt nødt til å holde meg i litt aktivitet. 

Jeg har fått elektrosjokkterapi så deprimert har jeg vært, men likevel vært i stand til å ha litt galgenhumor og trekke på smilebåndet. For så å ligge paralysert i sengen kun stirrende ut i luften i flere timer. 

22 timer siden, Glitter skrev:

Alvorlig depresjon er ikke helt likt for alle. Jeg for eksempel er ganske "dreven" på å være deprimert så jeg tvinger meg opp fra sengen uansett hvor lite jeg vil stå opp. Jeg tvinger meg til en tur ut osv. For jeg vet alt bare blir verre hvis jeg lar meg selv forfalle helt. 

Depresjon med psykotiske symptomer er det også noen som har. Har hatt det selv ved noen anledninger, men som oftest ikke. 

Sånn er jeg også. Jeg kommer meg opp av senga, kanskje kl 10 istedenfor kl 8. Jeg har aldri ligget i senga hele dagen, må opp, spise litt mat  og ut å gå en tur uansett. Men den gåturen går tregt, folk går rett forbi meg og jeg er i min egen tankeverden, ofte får jeg heller ikke med meg hva som skjer rundt av fuglekvitter, biler osv. Men jeg kommer meg i alle fall ut. Og sånn er det selv om jeg er svært dårlig i depresjonen. 

Endret av Undulaten
Kom borti lagre knappen før jeg hadde skrevet ferdig.

Annonse

AnonymBruker

Jeg tenker også at det er ganske forskjellig hvordan den enkelte fungerer i perioder med tung depresjon. For min egen del tror jeg skam over meg selv, og manglende evne til snakke om vanskelige ting, gjør at går i "robot-modus" og går på jobb selv om alt er svart. Jeg klarer å tenke eller konsentrere meg, og får ikke gjort noe den dagen. Jeg ville gitt alt for å bli hjemme med gardiner trukket for, men skammen er større og driver meg igang. 

Anonymkode: aa1b2...8c3

1 time siden, Undulaten skrev:

Sånn er jeg også. Jeg kommer meg opp av senga, kanskje kl 10 istedenfor kl 8. Jeg har aldri ligget i senga hele dagen, må opp, spise litt mat  og ut å gå en tur uansett. Men den gåturen går tregt, folk går rett forbi meg og jeg er i min egen tankeverden, ofte får jeg heller ikke med meg hva som skjer rundt av fuglekvitter, biler osv. Men jeg kommer meg i alle fall ut. Og sånn er det selv om jeg er svært dårlig i depresjonen. 

Jeg også forsvinner helt i eget tankekjør. Å gå en tur stopper det ikke. Merker ikke slikt som fuglekvitter da nei. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...