Gå til innhold

Medisin for mareritt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Finnes det, eller hva er behandlingen for mareritt? Jeg sliter ekstremt mye med søvn grunnet mareritt. Skal utredes for PTSD da marerittene mine er en form for flashbacks, men er vanskelig å utredes og behandles når jeg sliter såpass med å snakke om traumet. Er det vanlig å bruke medisinering ved PTSD, eller fungerer ikke det? 

Anonymkode: 0fffb...cde

Fortsetter under...

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Finnes det, eller hva er behandlingen for mareritt? Jeg sliter ekstremt mye med søvn grunnet mareritt. Skal utredes for PTSD da marerittene mine er en form for flashbacks, men er vanskelig å utredes og behandles når jeg sliter såpass med å snakke om traumet. Er det vanlig å bruke medisinering ved PTSD, eller fungerer ikke det? 

Det finnes ingen gode medisiner mot PTSD, men SSRI kan være en ok støtte for noen. Hva slags behandlingsform man får er svært viktig.

Skrevet

Det finnes vel meg bekjent bare én medisin som er godkjent for indikasjon for PTSD. Det er Zoloft. Under indikasjon står det: "Posttraumatisk stresslidelse (PTSD)", men hva den gjør og hvordan den virker, vet jeg ikke og jeg har hørt om få som går på Zoloft mot PTSD.

Jeg var selv på søken etter en medisin mot mareritt for noen år siden og da fant jeg [url=
"En rekke medikamenter har vist tilleggsnytte i å redusere PTSD-symptomer[70], men det finnes ingen klar medikamentell behandling for PTSD." Det som står ang. medisiner i artikkelen virker svært spektakulært i mine øyne, men jeg har ikke sjekket om referansene er pålitelige.

Det står likevel noe i den artikkelen jeg selv kan bekrefte gjennom egne erfaringer: "Topiramat ("Topimax")[77] har vært effektiv i å oppnå betydelige reduksjoner i flashbacks og mareritt, og denne symptomreduksjonen har vedvart over tid." Og her er Lenke til enda en litt spektakulær engelsk artikkel - "Topiramate as a Therapy for Chronic Posttraumatic Stress Disorder" som viser en undersøkelse gjort på symptomer som flashbacks og mareritt. En stund siden jeg leste artikkelen. Men Topimax er ingen godkjent indikasjon for å få den på blå resept i Norge. Jeg går på Topimax primært mot epilepsi, men ønsket den også for å se om den kunne ha effekt mot mareritt. Den har imidlertid ikke hatt effekt mot flashbacks - nesten tvert imot, uten at jeg kan si at Topimax er grunnen til forverringen de siste månedene. Jeg har gått på Topimax i halvannet år.

Jeg har en bok, det er egentlig en bok ang. traumer og dissosiasjon, men den tar også for seg litt hva du kan gjøre når du våkner av mareritt. Jeg kan forsøke å oppsummere kort innholdet i avsnittene på sidene med egne ord:

• Orientere deg selv til her og nå (gjerne gjennom å ha gjenstander på nattbordet som kan minne deg om nåtiden) og si til deg selv, gjerne høyt, hvor du befinner deg.
  • Slå på lyset, stå opp og gjør noe for å avlede tankerekken (f.eks. finne noe å drikke
  • Hvis du ønsker å bli mer til stede og våken kan du sprute kjølig eller vann på i ansiktet, nakken og på håndleddene (jeg har erfart at dette hjelper også om du er svært klam/svett)
  • Forsøk noen pusteøvelser
  • Gjør noen rolige strekkøvelser for å få kroppen tilbake til nåtiden
  • Dersom du har et kjeledyr, kan du klappe eller kose litt med det (da jeg hadde hund for noen år siden, koste jeg alltid litt med ham og det føltes alltid beroligende og trygt...)
  • Dersom du har fysiske symptomer, som vond smak i munnen, smerter e.l., kan du pusse tenner, suge på en pastill, drikke noe godt, massere vonde muskler osv. Det står også at du kan snakke trøstende til deg selv. Minne deg på at det nå er din kropp og at du nå er i denne tiden.
  • Skrive ned drømmen for deretter å gjemme den, rive den i stykker eller ta den med i terapi. Hensikten er ikke å gå dypere inn i opplevelsen, men la den ligge til et mer passende tidspunkt.
  • Du kan også forsøke å endre marerittet ved å legge til en støttende eller sterk person i drømmen, finne en vei ut av situasjonen eller gi deg selv spesielle krefter (be terapeuten om hjelp).
  • Om du er paralysert av frykt (ikke kan bevege deg), kan du ha noe som er synlig fra alle vinkler fra sengen som minner deg om nåtid. Du kan da forsøke å komme ut av den paralyserte tilstanden ved å først lage små bevegelser (blunke med øynene eller bevege på en tå/finger og dernest større kroppsdeler).

Boken heter for øvrig "Traumerelatert dissosiasjon" og er skrevet av Modum Bad. Dette her sto på s. 113-114 i boken. Den koster ca. 400 kr., men jeg ser at biblioteket her i byen har et eksemplar av boken også dersom man synes det er mye å betale for en bok.

Skrevet

Som de sier er det ingen spesifikk medisin mot PTSD. Jeg fikk Lamictal mot depresjon og fikk beskjed om at de også kunne hjelpe mot flashbacks..... men marerittene mine har det ikkje hjulpet mot i det hele tatt 

Skrevet
7 timer siden, Eva Sofie skrev:

da fant jeg [url=
"En rekke medikamenter har vist tilleggsnytte i å redusere PTSD-symptomer[70], men det finnes ingen klar medikamentell behandling for PTSD." Det som står ang. medisiner i artikkelen virker svært spektakulært i mine øyne, men jeg har ikke sjekket om referansene er pålitelige.

Oj, ser jeg glemte å legge inn lenke til artikkelen her. Gikk litt for fort unna i formiddag da det ble litt mye som skjedde da jeg fikk en akuttime på sykehuset samtidig som assistenten min var her, og jeg har aldri vært en god multitasker. Men her er lenken til artikkelen på Wikipedia om Posttraumatisk stresslidelse (PTSD). Jeg tar den for det den er - en Wiki-artikkel som mange har redigert på opp igjennom. Jeg har ikke sjekket kildene og har liten kompetanse til å kunne si noe om påliteligheten til disse, men jeg synes særlig avsnittene om medisinering bør sees på med et kritisk øye. Hvilken fornuftig lege vil medisinere en PTSD-pasient med opiater (dvs. svært sterke smertestillende)? " I en retrospektiv analyse av kampskader for amerikanske tropper i Irak, ble det funnet at de som fikk morfin i de tidlige fasene av behandlingen, hadde signifikant lavere forekomst av påfølgende PTSD, sammenlignet med dem som ikke fikk morfin på det aktuelle tidspunktet." Jeg hadde i hvert fall blitt skeptisk til psykiateren dersom jeg ble tilbudt en slik behandling.

Men jeg leser forresten nå litt lenger ned i artikkelen, noe jeg ikke fikk med meg i formiddag, at Nardil har vist seg å ha god effekt mot mareritt. Det har jeg sett noen gamle innlegg av her på DOL om også når jeg tenker meg om. Tror Nardil kan søkes om som legemiddel på godkjenningsfritak).

Skrevet

Det finnes meg bekjent ingen medisiner mot mareritt.

Annonse

AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, kupton skrev:

Det finnes rivotril mot søvngjengeri. Jeg merker jeg drømmer mindre intenst på rivotril. Kan det være noe å hente der, eller er søvngjengeri og mareritt ikke noe som har samme årsak? Flere undersøkelser viser att rivotril /klonazepam stopper søvngjengeri.

Anonymkode: 7dedc...a62

Skrevet
På 22.4.2020 den 14.19, AnonymBruker skrev:

Eneste som har hjulpet meg med mine mareritt, er å gå i terapi slik at jeg har blitt bedre.

Skrevet
44 minutter siden, kupton skrev:

Nei, det finnes nok ingen medisin utviklet med den godkjente indikasjon i Norge mot mareritt, men personlig har jeg helt klart en positiv effekt av Topimax mot mine mareritt. Fra å hatt 5-6 mareritt i uken, har jeg nå i snitt ett i uken eller som oftest mindre. Effekten så ut til å avta, men etter at dosen ble økt for 6-7 uker siden, har også effekten mot mareritt tatt seg opp igjen, så det er helt klart en sammenheng mellom medisin og frekvens av mareritt i mitt tilfelle her.

Men jeg forstår selvsagt at jeg, kun én person, ikke er tilstrekkelig til å kunne bli brukt som generell medisin mot mareritt. Jeg synes likevel at denne artikkelen jeg lenket til tidligere i tråden, hvor de gjorde en studie på Topimax og PTSD-pasienter er interessant siden jeg har mine erfaringer å vise til, men studien har riktignok en svakhet da det var få deltakere med i den. Jeg skulle i hvert fall ønske at det ble lagt ned mer ressurser i forskning på denne medisinen med tanke på mareritt, men mulig det ikke er ønskelig da den har et kraftig reportoar av bivirkninger heftet ved seg? For å være helt ærlig, tror jeg ikke at jeg hadde ønsket å gå på Topimax "frivillig" dersom jeg ikke hadde måttet bruke den som epilepsimedisin. Jeg tror jeg hadde latt meg skremme for mye av listen over bivirkninger, selv om jeg er heldig og ikke har mange bivirkninger, forutsatt at de omfattende muntlige språkuttrykksproblemene, hukommelsesproblemene og mine kognitive vansker skyldes epilepsien.

AnonymBruker
Skrevet

Xyrem skal vist hjelpe mot mareritt. 

Anonymkode: e311a...4b3

Skrevet
På 23.4.2020 den 17.58, Eva Sofie skrev:

Men jeg leser forresten nå litt lenger ned i artikkelen, noe jeg ikke fikk med meg i formiddag, at Nardil har vist seg å ha god effekt mot mareritt. Det har jeg sett noen gamle innlegg av her på DOL om også når jeg tenker meg om. Tror Nardil kan søkes om som legemiddel på godkjenningsfritak).

Jeg har gått på Nardil (mot depresjon) og det er en medisin med fryktelig mange bivirkninger. I tillegg til en lang liste med mat og drikke man ikke kan innta da det kan forårsake akutt blodtrykksstigning og hjerneherniering og dermed død uten rask behandling. Så om den har effekt på mareritt ville jeg likevel tenkt meg godt om før jeg prøvde den. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...