Gå til innhold

Deprimert, hjelp ang medisiner

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Skal prøve å gjøre dette kort.. jeg har siden ung alder slitt med angst og depresjoner. Har flere ganger brukt cipralex, med god effekt på depresjon første gangene. De to siste gangene har jeg blitt helt fjern av de, har kommet meg ovenpå men føler i ettertid at jeg blir skikkelig hypoman av cipralex. Eller, jeg blir flat og tafatt, alt er et ork, gidder ikke husarbeid eller noe. Men! Jeg blir likevel hyper, bruker masse penger, krangler og styrer, irritabel, tenker ikke skikkelig gjennom ting.. det er som om jeg ikke helt får kontakt med meg selv. Siste gangen jeg brukte cipralex måtte jeg opp i 30 MG før effekt, men ble tilsvarende hyper. Endte samboerforhold og alt, angrer meg nå. Jeg har vært til utredning for bipolar lidelse, men de fant at jeg ikke hadde høyt nok symptomtrykk basert på uttalelser fra min daværende kjæreste. Han har sagt i ettertid at han hadde svart annerledes på mange av spm om han hadde blitt spurt noen mnd senere... jeg er overbevist om at jeg er bipolar (2?), da jeg kjenner meg igjen i absolutt alt når jeg leser om det.... har perioder der jeg ikke får sove, bare våkner midt på natten lys våken... 

så, nå er jeg ekstremt deppa igjen. Bruker ingen medisiner siden i fjor sommer, og har hovedsaklig vært deprimert siden jeg sluttet. Har svinget noe, men mest deppa. Da er det sånn at jeg har ekstreme tanker om suicid, påtrengende tanker om at jeg ikke vil mer osv osv. Men ingen planer. Nå siste mnd gråter jeg mange ganger om dagen.. plutselig går lufta Ut av meg og jeg klarer ikke gjøre noe. Makter ikke det enkleste husarbeid uten å TVINGE meg, selv da klarer jeg ikke normale oppgaver. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre lenger. Hva tror du kupton?

skal jeg be om ny utredning? Kan fastlege hjelpe meg med medisiner selv om jeg ikke har fått diagnosen bipolar? Føles svært tungt å skulle gjennom utredning på nytt, men det må jeg kanskje? 

Anonymkode: a920a...889

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/454589-deprimert-hjelp-ang-medisiner/
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 timer siden, kupton skrev:

Du har med meget stor sannsynlighet en bipolar lidelse type III. Du kan be om ny utredning. Førstevalg av medisin for de med BP3 er lamotrigin.

Hva er bipolar3? At man har blandede episoder, eller er det den som heter "rapid cycling"?

Åja. Så du svarte på det nå. 

Endret av Glitter

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...