Gå til innhold

Hvordan fungere med personlighetsforstyrrelse

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei! Jeg er en godt voksen mann med diagnosen engstelig og unnvikende personlighetsforstyrrelse. Sosiale situasjoner er veldig vanskelig. Spesielt samvær i grupper trigger vonde følelser. Jeg føler meg alltid mislikt og utenfor fellesskapet. Jo mer jeg ser at andre har fellesskap og trives sammen, jo mere vondt får jeg det. Trist og fortvilet. Etter flere år har lært å unngå sosiale situasjoner som møter og alt sosialt på jobb. Det virker på måte rasjonelt å unngå det som gjør vondt. Denne strategien har desverre bare gjort meg ensom og dypt deprimert. 

Jeg har opp gjennom årene forsøkt ulike behandlinger, gruppeterapi mot sosialangst o.l. Disse behandlingene har mye fokus på eksponering. Etter min erfaring virker dette mot sin hensikt. Jeg klarer ikke å kontrollere min sterke følelse av å være utenfor, og etterhvert har jeg også mistet evnen til å omgås andre mennesker sosialt. Mange år med depresjon har også gjort at jeg sliter med konsentrasjon. Har gått på antidep de siste 20 årene. 

Er det noen som har gode erfaringer med behandling av personlighetsforstyrrelse og bearbeidelse av vonde følelser? 

Anonymkode: 73802...637

Fortsetter under...

AnonymBruker

Har du jobbet med det konkrete du tar opp i denne tråden i terapi? Altså det med å føle seg utenfor. 

Jeg ville hatt fokus på denne konkrete problemstillingen og jobbet med dette i individualterapi. Gått inn i meg selv og sett på hva som skjer med meg når jeg trigges og hvorfor jeg trigges for så å finne løsninger på dette sammen med behandler. Osv. 

Anonymkode: 593b0...ed1

AnonymBruker

Eksponering har ingen verdi hvis det ikke samtidig jobbes med hva som skjer i deg i de sosiale situasjonene. I verste fall gjør eksponering at du blir enda mer redd for de situasjonene du eksponeres for. 
Anbefaler deg psykodynamisk terapi - ISTDP. 

Anonymkode: 5f3df...548

AnonymBruker

Takk for gode innspill😊 

Noen ganger tenker jeg også at langvarig og tung depresjon i selv har blitt det store hinderet, ikke bare den bakenforliggende årsak til at jeg har denne medfødte angsten for andre mennesker. Årsaken er nok genetisk styrt, har alltid vært engstelig og usikker overfor andre mennesker, men årene har gjort det tyngre å leve med. Mine søsken som har samme gener og oppvekst som meg har klart seg bedre og fungerer tilsynelatende ok sosialt. 

Annonse

AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for gode innspill😊 

Noen ganger tenker jeg også at langvarig og tung depresjon i selv har blitt det store hinderet, ikke bare den bakenforliggende årsak til at jeg har denne medfødte angsten for andre mennesker. Årsaken er nok genetisk styrt, har alltid vært engstelig og usikker overfor andre mennesker, men årene har gjort det tyngre å leve med. Mine søsken som har samme gener og oppvekst som meg har klart seg bedre og fungerer tilsynelatende ok sosialt. 

Jeg håper du finner ut av det. Jeg har det som deg, og for meg er det eksponering og det å jobbe med tankene/følelsene i individualterapi som funker best. Har diagnosenE depresjon,unnvikende pf og sosial angst. Bare skriv om du vil dele noe :) 

AnonymBruker
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg håper du finner ut av det. Jeg har det som deg, og for meg er det eksponering og det å jobbe med tankene/følelsene i individualterapi som funker best. Har diagnosenE depresjon,unnvikende pf og sosial angst. Bare skriv om du vil dele noe :) 

Tusen takk for det😊 Tror jeg må legge litt innsats i å finne en god behandler hvor jeg kan jobbe med disse tingene! 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...