Gå til innhold

PTSD og flashbacks

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har PTSD og skal utredes videre nå. Da har jeg tenkt litt på det med flashbacks. Jeg har alltid tenkt på det som et flyktig bilde som kommer opp, men hos jeg er det som filmer som kommer med en kommentator. Kan dette og kalles flashbacks?

Hvordan opplever dere flashbacks? Er det andre som har slike filmer som kommer? Kommer det som en følge av en trigger eller helt av seg selv? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
2 timer siden, Fru2020 skrev:

Jeg har PTSD og skal utredes videre nå. Da har jeg tenkt litt på det med flashbacks. Jeg har alltid tenkt på det som et flyktig bilde som kommer opp, men hos jeg er det som filmer som kommer med en kommentator. Kan dette og kalles flashbacks?

Hvordan opplever dere flashbacks? Er det andre som har slike filmer som kommer? Kommer det som en følge av en trigger eller helt av seg selv? 

Ja. Både bilder og filmer er helt vanlig.

Edit: Fikk ikke med meg det du sa om kommentatoren. Hvem tilhører stemmen?

Endret av XbellaX
Skrevet

Før fikk jeg mer filmer, men nå er det mer bilder. Kan også bare bli veldig uvel. Triggere kan f.eks  være lukt og lyder. 

Skrevet
1 time siden, XbellaX skrev:

Ja. Både bilder og filmer er helt vanlig.

Edit: Fikk ikke med meg det du sa om kommentatoren. Hvem tilhører stemmen?

Kommentatoren er en fremmed versjon av min egen stemme. Litt sånn som filmavisen i gamle dager.

1 time siden, emilie321 skrev:

Før fikk jeg mer filmer, men nå er det mer bilder. Kan også bare bli veldig uvel. Triggere kan f.eks  være lukt og lyder. 

Lukt og lyder er store triggere hos meg også. Spesielt lukt.

Skrevet
6 timer siden, Fru2020 skrev:

Jeg har i stor grad filmer, men også noen få bilder. Bildene er lettere å distrahere seg bort fra enn filmene. Jeg kan lett bli paralysert og begynne å dissosiere av filmene. Filmene kommer i de aller fleste tilfeller av triggere som f.eks. lyder, lukter, stemmer, berøring, ord/setninger, dialekter, smaker, konsistens på mat osv. De siste månedene har jeg særlig hatt det vanskelig med konsistens og smak samt visse typer ord.

Jeg ønsker deg lykke til med utredningen og håper den vil føre frem til en riktig og god behandling for deg. Som terapeuten min sa da han tilbydde meg langtids traumebehandling: "Det vil koste deg blod, svette og tårer". Det å jobbe med traumer er tøft, men min erfaring er at det nytter.

Skrevet

Både og, har blitt mye bedre med tiden. MEn stort sett var det bilder og en følelse av å være tilbake der, hjernen greide ikke å skille mellom fortid og nåtid. 

Skrevet

Jeg har det på litt ulike måter. Hvis noen kjefter/diskuterer irritert så låser det seg i meg. Jeg blir urolig, får angst og kan føle at jeg detter ut av meg selv. Hodet blir tungt, hendene fremmed, tankene går tregt. Jeg kan få "filmer" som spilles av om ting som har skjedd. Er jeg feks ute og går tur kan jeg plutselig ha gått et langt stykke hvor jeg ikkd har vært tilstede, men jeg har blitt flinkere til å komme meg ut av det. Jeg kan tenke eller si stopp! Også tvinger jeg meg til å fokusere på noe annet. 

Høye dunk/lyder gjør meg kjemperedd. Da tror hele kroppen at nå bryter han seg inn igjen. En gang var det noen som sa "xxx er en bra fyr". Det var samme navnet som min eks og de ordene sammen satte meg helt ut av spill. Fikk en kniv i magen, hodet datt og jeg ble svimmel også fikk jeg et gråteanfall. 

Det kom veldig overraskende på meg for jeg er jo vant til det navnet da til og med min onkel har samme navn. 

Også blir jeg selvsagt trigget hvis jeg møter eksen tilfeldig i byen noe som skjer av og til spesielt på sommeren. 

Jeg gruer meg kjempemye til rettsaken for da må jeg fortelle detaljert om alt sammen. Det vil nok trigge meg så mye at jeg burde være innlagt for jeg pleier å bli veldig destruktiv når jeg trigges. 

Skrevet
13 timer siden, Eva Sofie skrev:

Jeg har i stor grad filmer, men også noen få bilder. Bildene er lettere å distrahere seg bort fra enn filmene. Jeg kan lett bli paralysert og begynne å dissosiere av filmene. Filmene kommer i de aller fleste tilfeller av triggere som f.eks. lyder, lukter, stemmer, berøring, ord/setninger, dialekter, smaker, konsistens på mat osv. De siste månedene har jeg særlig hatt det vanskelig med konsistens og smak samt visse typer ord.

Jeg ønsker deg lykke til med utredningen og håper den vil føre frem til en riktig og god behandling for deg. Som terapeuten min sa da han tilbydde meg langtids traumebehandling: "Det vil koste deg blod, svette og tårer". Det å jobbe med traumer er tøft, men min erfaring er at det nytter.

Jeg utredes nå i forhold til dissosiering. Jeg har aldri helt forstått hva det er, men trolig opplever jeg også det i forhold til flashbacks og diverse andre ting.

Takk for lykkeønskninger. Jeg er ikke klar for traumebehandling enda, men gruer meg allerede.....

43 minutter siden, Hodestups skrev:

Både og, har blitt mye bedre med tiden. MEn stort sett var det bilder og en følelse av å være tilbake der, hjernen greide ikke å skille mellom fortid og nåtid. 

Godt at du er blitt bedre. Jeg er også noe bedre enn jeg var rett etter traumet, men dette tar tid.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...