Gå til innhold

Hvordan har dere blitt fulgt opp i disse coronatider?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gammel_doler
8 timer siden, Eva Sofie skrev:

Men hvis det virkelig er slik at du mister tilbudet om du ikke benytter deg av det, tror jeg faktisk at jeg hadde vurdert å forsøke, for å vise litt samarbeidsvilje for å beholde et tilbud. Dersom du engang ikke er villig til å forsøke, men avviser tvert, sees du nok på som vrien og vrang og lite samarbeidsvillig.

Jeg regner med at du bruker Skype/Messenger/FaceTime med venner? Hva tenker du blir annerledes å skulle se på en behandler enn å se på en venn når du snakker? Og, hvem sier at du må ha kameraet rettet mot deg? Spør om du kan rette kameraet mot veggen eller taket under samtalen om det er ubehagelig for deg å bli stirret i senk og måtte se direkte på tilbake. Da blir det som en telefonsamtale.

Ja altså jeg har jo ikke noe valg. 

Jeg har ingen form for video- eller telefonkontakt med andre mennesker så det er likt uansett hvem som er i andre enden.

Det står i informasjonen om videosamtaler hos DPS at kamera skal være rettet mot pasient/behandler. Det skal være godt lys slik at behandler kan se pasient. 

Gammel_doler
4 timer siden, frosken skrev:

Diskuter med fastlegen din hva du skal gjøre med dette. Jeg er spørrende til om det er god faglig praksis å skrive ut pasienter som ikke synes videosamtaler fungerer som behandlingsform. 

Ja jeg har heldigvis en time med fastlegen dagen før DPS så jeg får spørre. Men h*n har pushet de på DPS tidligere uten at de gir etter. 

1 minutt siden, Gammel_doler skrev:

Ja jeg har heldigvis en time med fastlegen dagen før DPS så jeg får spørre. Men h*n har pushet de på DPS tidligere uten at de gir etter. 

DPS gjør litt som de vil uten å høre på dem som kjenner pasientene dessverre. Jeg ble henvist av behandler i akuttpsykiatrien for å få innleggelse og behandling der, men fikk avslag. Det var en grundig og god henvisning. Så sånn gikk nå det. Men nå skal jeg henvises til behandling sørpå som tar de "kompliserte og håpløse pasientene". Så da får vi se. Jeg tror noen ganger at DPS ikke vil ta inn de som er veldig dårlig. De vurderer det til at det er for mye til at de kan hjelpe enkelte pasienter. Således ender noen opp med å falle mellom to stoler fordi poliklinisk ikke er tilstrekkelig også får man avslag på mer intensiv behandling. 

AnonymBruker
18 minutter siden, Glitter skrev:

DPS gjør litt som de vil uten å høre på dem som kjenner pasientene dessverre. Jeg ble henvist av behandler i akuttpsykiatrien for å få innleggelse og behandling der, men fikk avslag. Det var en grundig og god henvisning. Så sånn gikk nå det. Men nå skal jeg henvises til behandling sørpå som tar de "kompliserte og håpløse pasientene". Så da får vi se. Jeg tror noen ganger at DPS ikke vil ta inn de som er veldig dårlig. De vurderer det til at det er for mye til at de kan hjelpe enkelte pasienter. Således ender noen opp med å falle mellom to stoler fordi poliklinisk ikke er tilstrekkelig også får man avslag på mer intensiv behandling. 

Det virker som at du er en spesiell pasient som får spesialbehandling 

Anonymkode: 19acb...2b9

AnonymBruker
29 minutter siden, Glitter skrev:

Så da får vi se. Jeg tror noen ganger at DPS ikke vil ta inn de som er veldig dårlig. De vurderer det til at det er for mye til at de kan hjelpe enkelte pasienter. Således ender noen opp med å falle mellom to stoler fordi poliklinisk ikke er tilstrekkelig også får man avslag på mer intensiv behandling. 

Alternativet de bør komme opp med da er en pille cyanid. Når ikke det lengre finnes håp om bedring er det bedre å dø. Om ikke de vil utføre drap på pasienten selv, kan de gi en slik pille. 

Anonymkode: a093d...24c

Annonse

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det virker som at du er en spesiell pasient som får spesialbehandling 

Jeg er ikke spesiell. Men ja, jeg har mye jeg sliter med. Det gjør meg ikke spesiell av den grunn. Gidder ikke kommentere den noe mer da jeg vet dette er et forsøk på å snakke dritt til meg. 

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alternativet de bør komme opp med da er en pille cyanid. Når ikke det lengre finnes håp om bedring er det bedre å dø. Om ikke de vil utføre drap på pasienten selv, kan de gi en slik pille. 

Skjønner ikke om du mener at jeg burde avlives, eller om jeg burde "få lov" til å ta en slik pille hvis jeg vil fordi det er humant. Hvis det var førstnevnte så sier jeg bare skam deg. 

Endret av Glitter
AnonymBruker
22 minutter siden, Glitter skrev:

Jeg er ikke spesiell. Men ja, jeg har mye jeg sliter med. Det gjør meg ikke spesiell av den grunn. Gidder ikke kommentere den noe mer da jeg vet dette er et forsøk på å snakke dritt til meg. 

Skjønner ikke om du mener at jeg burde avlives, eller om jeg burde "få lov" til å ta en slik pille hvis jeg vil fordi det er humant. Hvis det var førstnevnte så sier jeg bare skam deg. 

Hvordan vet du at dette er et forsøk på å snakke dritt til deg? Hvordan kan du vite hva min intensjon er?

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan vet du at dette er et forsøk på å snakke dritt til deg? Hvordan kan du vite hva min intensjon er?

Hva ellers kan hensikten være å påstå at noen får spesialbehandling? Tviler på at det var positivt ment. 

2 timer siden, Gammel_doler skrev:

En ting er om DPS ikke vil gi ordinære timer i denne perioden, men å si at du da vil bli avsluttet og må rehenvises, høres for meg urimelig ut. 

58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan du vise meg hvor jeg påstår dette?

Du sier jo det. At det virker som at jeg får spesialbehandling. Noe jeg ikke får. Jeg får behandling tilpasset mine problemer og mine behov. 

Annonse

AnonymBruker
2 timer siden, Glitter skrev:

Mente det siste. Flere ganger jeg kunne ha ønsket meg en slik pille. 

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mente det siste. Flere ganger jeg kunne ha ønsket meg en slik pille. 

Forstår det. Det er et vondt ønske å ha. Håper du klarer å ikke gi opp. Jeg ønsker til tider selv å slippe livet, men jeg tar i mot det jeg kan av hjelp så lenge jeg lever. Uansett om det bare blir en måned til, ett år til eller 50 år til. Uten hjelp ville det nok allerede vært for sent, så hjelpen må jeg ta i mot skal det være mulig å bli gammel. 

Så fortsett å søke, og ta i mot hjelp. :)

Gammel_doler
2 timer siden, frosken skrev:

En ting er om DPS ikke vil gi ordinære timer i denne perioden, men å si at du da vil bli avsluttet og må rehenvises, høres for meg urimelig ut. 

Jeg forstår jo at vi er i en ekstraordinær situasjon. Men synes også det er ganske drøyt å gjøre det på denne måten. 
Hadde forstått det om jeg hadde det tålig greit og fungerte i hverdagen. Men både DPS og fastlege mener jeg har svært lavt funksjonnivå og trenger tilpasset oppfølging (ref. journal). Derfor merkelig for meg at de uttrykker noe annet nå.

4 timer siden, Glitter skrev:

Ja jeg har også inntrykk av at DPS kjører sitt eget løpt dessverre. 

Hva begrunnet de avslaget med? Håper du får hjelpen du trenger «sørpå». 

16 minutter siden, Gammel_doler skrev:

Ja jeg har også inntrykk av at DPS kjører sitt eget løpt dessverre. 

Hva begrunnet de avslaget med? Håper du får hjelpen du trenger «sørpå». 

De gikk bare rundt grøten og skrev at jeg har kommunal hjelp og psykolog på VOP og at jeg skal akuttinnlegges i dårlige perioder. De anerkjenner altså at jeg trenger akuttinnleggelser, men vil ikke gi meg behandling på et lavere nivå for å kanskje bli bedre på lang sikt. 

Jeg var på forvernssamtale og hadde flere punkter på hva jeg ønsket å få hjelp til, min motivasjon rundt det og hva jeg tenkte jeg ville få ut av det. I tillegg til henvisningen fra behandler jeg har. 

I forrige uke hadde de to som avslo meg, lederen på DPS, behandler på VOP og behandler i akuttpsykiatri møte for å diskutere hva som er mulig å gi av hjelp og fortsatt ville ikke DPS ha meg inn. Men å henvise meg sørpå det virket visst som en god idé. Og hun overlegen som avslo henvisningen foreslo til og med en annen behandling som er på et helt år. Som også er sørpå. Så det er ikke det at de ikke mener jeg trenger behandling på institusjon. Så det er en fortvilet situasjon. Å føle seg som den pasienten ingen helt vet hvordan de skal hjelpe er veldig vanskelig. Da er det utfordrende å holde på håpet om bedring. Menmen. Jeg gjør nå så godt jeg kan her hjemme for tiden. Med mål om å utsette ny akuttinnleggelse så lenge jeg kan. 

Endret av Glitter
4 minutter siden, Glitter skrev:

De gikk bare rundt grøten og skrev at jeg har kommunal hjelp og psykolog på VOP og at jeg skal akuttinnlegges i dårlige perioder. De anerkjenner altså at jeg trenger akuttinnleggelser, men vil ikke gi meg behandling på et lavere nivå for å kanskje bli bedre på lang sikt. 

Jeg var på forvernssamtale og hadde flere punkter på hva jeg ønsket å få hjelp til, min motivasjon rundt det og hva jeg tenkte jeg ville få ut av det. I tillegg til henvisningen fra behandler jeg har. 

I forrige uke hadde de to som avslo meg, lederen på DPS, behandler på VOP og behandler i akuttpsykiatri møte for å diskutere hva som er mulig å gi av hjelp og fortsatt ville ikke DPS ha meg inn. Men å henvise meg sørpå det virket visst som en god idé. Og hun overlegen som avslo henvisningen foreslo til og med en annen behandling som er på et helt år. Som også er sørpå. Så det er ikke det at de ikke mener jeg trenger behandling på institusjon. Så det er en fortvilet situasjon. Å føle seg som den pasienten ingen helt vet hvordan de skal hjelpe er veldig vanskelig. Da er det utfordrende å holde på håpet om bedring. Menmen. Jeg gjør nå så godt jeg kan her hjemme for tiden. Med mål om å utsette ny akuttinnleggelse så lenge jeg kan. 

Vil du si hva slags opplegg de foreslo som var på et helt år? 

Skjønner at du gjerne ville ha fått tilbud fra DPS, men av og til er det veldig god inntakspraksis å si nei i situasjoner hvor man betviler at man har noe å tilføre. Hva var det du tenkte de kunne hjelpe deg bedre med på DPS enn i akuttpsykiatrien? Hadde det med varighet på innleggelsen å gjøre eller innholdet?

Det jeg er litt undrende til, er at de ikke kan tilby litt hyppigere samtaler poliklinisk?

AnonymBruker

Jeg har blitt oppringt av min fastlegevikar. Hun er veldig hyggelig. Og jeg kan ta kontakt når jeg vil. Nå sliter jeg ikke noe ekstra pga situasjonen, jeg er veldig vant til isolasjon. Og kan klare meg lenge uten sosialt samvær i RL. Jeg har uansett ingen venner, eller bekjente jeg ville omgått. Det eneste er att jeg ikke får besøkt min far, men det er jo verst for han. Han er en sosial type, det er ikke jeg. Og han er handikappet.

Anonymkode: 498af...9c7

AnonymBruker

Også glemte jeg att jeg har oppfølgiing i kommunen. Men der er det stengt, mulig åpner de snart. Men jeg ville foretrukket telefontime. Sykepleier har ringt meg for en kjapp samtale de siste ukene ett par ganger. Men det er ikke noe "time", men kun hvordan står det til?

Anonymkode: 498af...9c7

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...