Gå til innhold

Dilemma i forhold til farmor

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Jeg er en veldig usikker person som ikke er så glad i konflikter. Nå har jeg fått et dilemma i forhold til korona og det å besøke farmor. Hun er over 80 år og veldig sprek for alderen, men hun er jo i en risikogruppe. Jeg pleier ofte å overnatte hos henne, men har følt at det ikke har vært ok å gjøre nå, så naturlig nok sees vi ikke like ofte. Så kommer spørsmålet mitt, hva tenker dere om at jeg tar bussen til henne og at vi møtes med to meters avstand ute? Tenker jo kanskje at sjansen for smitte øker med å ta bussen og man skal jo helst unngå fritidsreiser. Er jeg for usikker og hysterisk når det gjelder dette? 
Setter stor pris på tilbakemeldinger. 

Anonymkode: 61670...4b2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis dere skal møtes ute: 

Hold 2 meter avstand 

Ikke ta i og klemme hverandre 

Host/nys i albuen eller papir 

Bruk håndsprit før du går på bussen og når du har gått av bussen samt like før du møter henne 

Jeg tror det beste vil være om du besøker henne hjemme hos henne, da utsettes hun ikke for andre enn deg, men unngå i så fall å ta i ting, og hold avstand. 

Anonymkode: 2cdb9...2ee

AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei.

Jeg er en veldig usikker person som ikke er så glad i konflikter. Nå har jeg fått et dilemma i forhold til korona og det å besøke farmor. Hun er over 80 år og veldig sprek for alderen, men hun er jo i en risikogruppe. Jeg pleier ofte å overnatte hos henne, men har følt at det ikke har vært ok å gjøre nå, så naturlig nok sees vi ikke like ofte. Så kommer spørsmålet mitt, hva tenker dere om at jeg tar bussen til henne og at vi møtes med to meters avstand ute? Tenker jo kanskje at sjansen for smitte øker med å ta bussen og man skal jo helst unngå fritidsreiser. Er jeg for usikker og hysterisk når det gjelder dette? 

Det er helt ok med buss og besøk, hun vil sikkert sette pris på det :)  Men jeg skjønner ikke hva "konflikten" består i?

Anonymkode: 804c3...5e2

AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis dere skal møtes ute: 

Hold 2 meter avstand 

Ikke ta i og klemme hverandre 

Host/nys i albuen eller papir 

Bruk håndsprit før du går på bussen og når du har gått av bussen samt like før du møter henne 

Jeg tror det beste vil være om du besøker henne hjemme hos henne, da utsettes hun ikke for andre enn deg, men unngå i så fall å ta i ting, og hold avstand. 

Anonymkode: 2cdb9...2ee

Takk for svar og tips! 

AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er helt ok med buss og besøk, hun vil sikkert sette pris på det :)  Men jeg skjønner ikke hva "konflikten" består i?

Takk for svar🤗 
Mener du da overnatting eller besøk ute? Det er egentlig ingen konflikt, men vi er litt uenige om det med å møtes og hvordan ting skal foregå tror jeg. Og jeg sliter litt med å vite hva jeg skal si/gjøre. Er så redd for å gjøre noe feil, da jeg er veldig glemsk og blir litt stressa av hele situasjonen med korona. 

AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar🤗 
Mener du da overnatting eller besøk ute? Det er egentlig ingen konflikt, men vi er litt uenige om det med å møtes og hvordan ting skal foregå tror jeg. Og jeg sliter litt med å vite hva jeg skal si/gjøre. Er så redd for å gjøre noe feil, da jeg er veldig glemsk og blir litt stressa av hele situasjonen med korona. 

Jeg mener det med buss, forhold deg til retningslinjene for avstand, håndvask osv og forklar henne at dette gjør du fordi du ønsker å vise hensyn fordi hun er i risikogruppen. Det er flott at dere kan møtes utendørs, det er tryggest for din del også

AnonymBruker
Skrevet

Da skal jeg gjøre det. Takk for svar og en bekreftelse på at jeg ikke er helt på jordet. 🤗 

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da skal jeg gjøre det. Takk for svar og en bekreftelse på at jeg ikke er helt på jordet. 🤗 

ikke ti ville hester hadde engang fått meg til å overnatte hos andre på dette tidspunktet og slettes ikke hos en i risikogruppen så du er på trygg grunn :) 

Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei.

For meg handler dette også om hvordan det er for den gamle eventuelt å bli isolert. Hvis ønsket om å ikke besøke er basert på frykt for å smitte den gamle, så mener jeg at vedkommende selv også må få mene noe om det.  I min storfamilie har vi valgt å ha sosial omgang med min mor, mest hjemme hos henne selv men også hos familie på en annen kant av landet. I den kommunen hun er  nå, så har de svært få smittede, og hun har derfor hatt en god del nærkontakt med barn på 0-11 år (som inntil nå har hatt hjemmeskole). Vi som er voksne har ikke gitt klemmer osv, - og selvfølgelig ikke besøkt henne om vi er forkjølet.

Hun selv er helt klar på at det er nå hun lever, og at det for henne er viktigere med sosial kontakt enn å leve evig. 

Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

ikke ti ville hester hadde engang fått meg til å overnatte hos andre på dette tidspunktet og slettes ikke hos en i risikogruppen så du er på trygg grunn :) 

Av hensyn til deg selv eller den andre?

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, frosken skrev:

Av hensyn til deg selv eller den andre?

begge deler men spesielt i forhold til vedkommende i risikogruppen

Skrevet

Min mor er i risikosonen pga nedsatt lungekapasitet. Hun er 57 år. Hun og min stefar (som har astma) har valgt å isolere seg fullstendig. Så jeg og mine barn har ikke sett dem siden starten av mars. Jeg hadde trengt å ha mamma i en vanskelig tid og mine barn som er vant til å være hos dem annen hver helg, mer enn de har vært vant til å være hos meg savner dem veldig. Og det er vanskelig for dem å forstå. De får jo sett sin andre bestemor og andre barn de kjenner får være med sine besteforeldre. Da er det vanskelig å få de til å forstå fullt ut hvorfor det er som det er. Vi bor i en kommune med få smittede og ingen dødstall, så risikoen for smitte er lav. Likevel må jeg jo bare respektere valget til min mor og stefar. 

Det blir jo litt vanskelig når man som familie ikke er helt enig i hvor mye avstand som skal holdes. Da må man vel enten inngå et kompromiss eller at det er den parten som ønsker mest avstand som får bestemme. Man kan jo tross alt ikke tvinge seg på. Men om din farmor ønsker besøk til tross for smittefare så er jo det en risiko hun ønsker å ta framfor å slippe å være så ensom. For mange er ensomhet mye mer skummelt enn å bli smittet og i verste fall dø. Så det er jo noe å tenke over. På samme tid et dilemma for deg TS fordi hvis hun skulle bli smittet av deg og dø så vil du kanskje føle deg skyldig. 

Er virkelig ingen fasit på dette her. Annet enn å følge smitrevernsregler så godt som mulig.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bare telefonisk kontakt med min familie nå. Jeg tar dette med Corona veldig nøye. Mine foreldre er begge i risk gruppen grunnet alder, og selv er jeg der på grunn av noe annet. Jeg ringer masse. Og de virker å være fornøyd med det.

Jeg tenkte å begynne å besøke min far igjen dersom remdesivir viste seg å være en slags kur. Men det var jo ikke det. Så da var jeg like langt. Jeg skulle ønske jeg kunne kjøre bil, men har solgt bilen og kan ikke kjøre lengre grunnet benzo bruk og grove tvangstanker rundt kjøring.

Anonymkode: 1f4f1...2d9

Gjest Naana47
Skrevet
8 timer siden, frosken skrev:

For meg handler dette også om hvordan det er for den gamle eventuelt å bli isolert. Hvis ønsket om å ikke besøke er basert på frykt for å smitte den gamle, så mener jeg at vedkommende selv også må få mene noe om det.  I min storfamilie har vi valgt å ha sosial omgang med min mor, mest hjemme hos henne selv men også hos familie på en annen kant av landet. I den kommunen hun er  nå, så har de svært få smittede, og hun har derfor hatt en god del nærkontakt med barn på 0-11 år (som inntil nå har hatt hjemmeskole). Vi som er voksne har ikke gitt klemmer osv, - og selvfølgelig ikke besøkt henne om vi er forkjølet.

Hun selv er helt klar på at det er nå hun lever, og at det for henne er viktigere med sosial kontakt enn å leve evig. 

https://m.facebook.com/sykehjemsoverlegen/?locale2=nb_NO

Tror "Sykehjemsoverlegen" bare finnes på Facebook, men korriger meg om jeg tar feil. Hun har i alle fall et klokt innspill som gjelder sykehjemsbeboere og smitteverntiltakene. Du ser det om du scroller ned. Synes det er i tråd med det du sier innlegget ditt. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...