Gå til innhold

Når du ser hvor langt andre har kommet :(

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Andre på min alder er nå ut i arbeidslivet, mens jeg enda ikke har fått fullført VGs. Føler meg som en stor taper! Har ikke oppnådd noe med livet mitt. Har null kompetanse og ingenting å gi samfunnet! Jeg er til bry! Lite verdt. En kvise i samfunnets rumpe. Burde ikke fått verken stipend eller økonomisk hjelp. Jeg er bare en snylter. Livet mitt er ikke noe verdt. Fortjener ikke de pengene jeg får til livsopphold. 

Anonymkode: b1091...5a3

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Andre på min alder er nå ut i arbeidslivet, mens jeg enda ikke har fått fullført VGs. Føler meg som en stor taper! Har ikke oppnådd noe med livet mitt. Har null kompetanse og ingenting å gi samfunnet! Jeg er til bry! Lite verdt. En kvise i samfunnets rumpe. Burde ikke fått verken stipend eller økonomisk hjelp. Jeg er bare en snylter. Livet mitt er ikke noe verdt. Fortjener ikke de pengene jeg får til livsopphold. 

Det er etter min erfaring en bakenforliggende og mer dyptgripende årsak i livet til at en har en slik holdning som det du beskriver her. Mindreverdighetsfølelse og mindreverdighetskomplekser har kommet av en grunn. Jeg jobber svært hardt med dette i terapi selv. Som terapeuten min sier, "en skulle tro at du hadde begått x drap og x ran og du skulle vært innesperret på livstid" og "hvorfor er du så spesiell at det finnes egne regler for deg i denne saken?" - når jeg kommer med at jeg fortjener ikke det ene og det andre fordi jeg er meg. Han bare smiler av meg og sier at han har hørt dette mange, mange ganger før av "mine kolleger" (som da er hans andre pasienter).

Kanskje du kan gjøre lurt i å stille deg de samme spørsmålene som psykologen min stiller meg? :)

PS: Jeg vil bare si at det finnes to typer misunnelse. Den der du misunner og ikke unner den andre det å kommet dit den skal og misunne, men likevel unne den andre den andres lykke...

Endret av Eva Sofie
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor har du stipend hvis du aldri har studert?

Anonymkode: cd8e9...cbc

AnonymBruker
Skrevet

Har du forsøkt å gjøre noe for å få det bedre? I så fall, hva? Har du fått hjelp?

Anonymkode: ec652...e32

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor har du stipend hvis du aldri har studert?

Anonymkode: cd8e9...cbc

Utstyrsstipendet på vgs?

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor må du sammenligne deg med de som ikke strever, hva med å sammenligne seg med de i samme gruppe som deg?

Anonymkode: 7e942...086

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor må du sammenligne deg med de som ikke strever, hva med å sammenligne seg med de i samme gruppe som deg?

Hvorfor skal man sammenligne seg i det hele tatt? Vi som sliter er ikke en ensarted gruppe. Vi har ulike forutsetninger og utgangspunkt vi også. Jeg er den eneste som har vært i mine sko og som vet akkurat hvordan min reise og kamp har vært. Samme med TS. Hn har sin historie som ingen andre har på akkurat samme måte. Å sammenligne seg med andre som sliter har ingen hensikt. 

Jeg kan framstå som både mislykket og som vellykket hvis jeg sammenligner meg med hva andre som sliter har oppnådd i livet. Det kommer jo ikke noe godt ut av det. 

Skrevet
48 minutter siden, laban skrev:

Utstyrsstipendet på vgs?

Eller over 19 og ikke hjemmeboer. Jeg hadde lån og stipend da jeg gikk på vgs.

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du får ikke gjort noe med fortiden, men du kan gjøre noe i fremtiden:-) Sett deg realistiske mål og prøv å nå disse - i ditt tempo. Det er mange som har hatt en kronglete start på voksenlivet som senere har det mye bedre. 

AnonymBruker
Skrevet
59 minutter siden, Glitter skrev:

Hvorfor skal man sammenligne seg i det hele tatt? Vi som sliter er ikke en ensarted gruppe. Vi har ulike forutsetninger og utgangspunkt vi også. Jeg er den eneste som har vært i mine sko og som vet akkurat hvordan min reise og kamp har vært. Samme med TS. Hn har sin historie som ingen andre har på akkurat samme måte. Å sammenligne seg med andre som sliter har ingen hensikt. 

Jeg kan framstå som både mislykket og som vellykket hvis jeg sammenligner meg med hva andre som sliter har oppnådd i livet. Det kommer jo ikke noe godt ut av det. 

Fordi det er det ts og mange av oss andre ofte gjør, det er helt normalt. Da kan det være nyttig å være kritisk til hvem man sammenligner seg med. Alle har ulik historie, det er likevel ofte flere fellestrekk.

Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi det er det ts og mange av oss andre ofte gjør, det er helt normalt. Da kan det være nyttig å være kritisk til hvem man sammenligner seg med. Alle har ulik historie, det er likevel ofte flere fellestrekk.

Ja det er normalt å sammenligne seg, men det betyr ikke alltid at det er det som er mest hensiktsmessig å gjøre. 

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Glitter skrev:

Ja det er normalt å sammenligne seg, men det betyr ikke alltid at det er det som er mest hensiktsmessig å gjøre. 

ikke sant, i hvertfall ikke om man ikke tenker igjennom hvem man sammenligner seg med. 🙂 

Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvilke ønsker har du for framtiden, og hva er realistisk at du kan oppnå? 

Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke for sent og fullføre vgs hvis du vil :) du er ikke til bry fordi du mangler kompetanse, har selv kun fullført videregående pga sykdom, men har jobbet meg opp i hotellbransjen og har nå masse arbeidserfaring og ledererfaring. Jeg mener alle uansett hva har rett til penger til å leve. Selvom du kanskje føler deg litt stuck akkurat nå må du prøve å se fremover og ikke bakover. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...