Gå til innhold

Dere som er overvektige og som sliter med angst

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dere som er overvektige og som sliter med angst. Blir angsten din påvirket av ditt utseende/kroppsbilde? 

Eller har ikke kroppen noe å si? Altså det som er på utsiden, har det noe å si for hvordan du føler deg på innsiden? 

Anonymkode: 13326...421

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Angst har jeg hatt i flere former siden barndommen. Jeg ble ikke feit før jeg begynte på antipsykotisk medisin. Så nei angst og vekt har ikke noe sammenheng hos meg. Jeg har klart å slanke meg en del, men det er nok lenge igjen før jeg er i mål.

Anonymkode: e8393...563

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dere som er overvektige og som sliter med angst. Blir angsten din påvirket av ditt utseende/kroppsbilde? 

Eller har ikke kroppen noe å si? Altså det som er på utsiden, har det noe å si for hvordan du føler deg på innsiden? 

kroppen har mye å si men kun i betydningen av hvordan det føles på innsiden ( spist riktig mat , nok timer med søvn, redusert på alkohol , osv . ) 

Anonymkode: 126a2...137

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, angsten blir større når jeg er stor, men det kommer av flere ting. Når jeg går vesentlig ned i vekt, så blir selvfølelsen bedre. Rett og slett fordi jeg da takler livet bedre. Jeg overspiser lite , trimmer mer, sover mer og er mer sosial. Har rett og slett mer energi.  Og når jeg er i en sånn periode, så retter jeg meg også mer opp i ryggen og løfter blikket mer. Får rett og slett en bedre holding og det gjør faktisk noe med en.  Får også en større mestringsfølelse i disse periodene som igjen demper angsten.

Så når jeg er stor så gjør jeg vesentlig mindre av de positive tingene og det gjør til at angsten min øker.

Skrevet

Nei, for meg har det ingenting å si. Men jeg føler meg bedre med meg selv når jeg trener spiser sunt osv. Men det kommer vel kanskje an på hva slags angst det er snakk om.

Skrevet (endret)
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Angst har jeg hatt i flere former siden barndommen. Jeg ble ikke feit før jeg begynte på antipsykotisk medisin. Så nei angst og vekt har ikke noe sammenheng hos meg. Jeg har klart å slanke meg en del, men det er nok lenge igjen før jeg er i mål.

Anonymkode: e8393...563

Når du bruker benevnelsen "feit" om deg selv, får jeg et inntrykk av at du ser ned på deg selv som overvektig. Jeg ser det er flere her på forumet som bruker samme uttrykket på seg selv og som har samme negative synet på seg selv. Jeg synes det er trist å se. @Emilie321 er en foregangskvinne her, der hun istedenfor bruker ordet "stor" som innehar mer selvrespekt og verdighet. Jeg tenker at om man nedvurderer seg selv, tror man lett at andre også tenker det samme om en. En annen ting man bør tenke på her på forumet, er at det er mange som skal lese det du skriver. Jeg tenker i blant når jeg leser enkelte som skriver nedsettende om seg selv; hvordan tenker andre overvektige når de leser dette innlegget? de kan ikke sitte med en god følelse...

Jeg er ikke overvektig p.t., men jeg har en gang slitt med alvorlig overvekt og jeg husker svært godt hvordan det var. Jeg hadde ingen alvorlig angstproblematikk, men jeg trivdes likevel ikke i kroppen min som overvektig. Jeg husker at jeg hadde et lavere selvbilde og jeg skammet meg lett over kroppen min og over det å skulle spise. Men det må sies at jeg trives ikke som undervektig heller og har ikke god selvtillit med kroppen som har en for lav BMI så jeg tror den gyldne middelvei er best her også som på så mye annet i livet.

Endret av Eva Sofie
Skrevet

Tror ikke det har påvirket angstnivået noe særlig, men det gir meg en noe forskrudd måte å se på årsakene til angsten.

Det å være stor påvirker psyken generelt på en negativ måte.

stjernestøv
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg får angst av å være overvektig og av å se meg selv i speilet,dårlig selvbilde. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er tynn og har alltid vært tynn. Kan ikke si at det noensinne har hatt betydning for mitt angstnivå eller har virket preventivt på angsten min. Kan ikke skjønne hvorfor en rundere person enn meg skulle bli friskere av angst av å bli like tynn som meg da. Det bryter med enhver logikk. 

Anonymkode: a103f...13c

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...