AnonymBruker Skrevet 27. april 2020 Del Skrevet 27. april 2020 Sliter mer og mer med økende angst for tiden. Holder meg for det meste inne, men må jo ut noen ganger å handle. Syntes ikke folk er så flinke til å holde avstand eller følge regler. Var ute i går å måtte gå ut i gaten for å unngå horder av joggende, ingen tok hensyn til andre bare løp rett på selv om de hadde god plass :(. Har ikke turt å bruke munnbind enda i frykt for å bli sett rart på siden jeg er "ganske" ung, men det ville gitt meg mere trygghet så bør vel begynne med det. Skjønner ikke hvorfor vi i Norge ikke bør bruke det når alle andre land anbefaler det. Vet jo ikke hvem som er smittet, så når man er inne i butikker etc. hadde det vel vært lurt å bruke?. Syntes også det er veldig vanskelig å forholde seg til all informasjon som man blir bombardert med fra media. I det ene øyeblikk blir det omtalt som er kraftig forkjølelse i det andre så kommer det en lege å forteller om yngre mennesker som får blodpropper boblende opp i hjernen mens han opererer dem :(, blir så vanvittig redd når jeg hører sånt. NRK sender jo sin daglige døds-telling hele formiddagen som om det skulle vært en slags Grand Prix avstemning, 1000+ døde der og 500 der. I går så døde en 40 åring, ikke ble det opplyst om vedkommende hadde underliggende sykdommer, hvorfor gjør de ikke det?. Uansett, blir så sliten å får så mye økt angst av all usikkerheten som råder :(. Regner med jeg ikke er alene. Anonymkode: 0048b...24a 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/454669-%C3%B8kende-angst-grunnet-corona-informasjon/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. april 2020 Del Skrevet 27. april 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Sliter mer og mer med økende angst for tiden. Holder meg for det meste inne, men må jo ut noen ganger å handle. Syntes ikke folk er så flinke til å holde avstand eller følge regler. Var ute i går å måtte gå ut i gaten for å unngå horder av joggende, ingen tok hensyn til andre bare løp rett på selv om de hadde god plass :(. Har ikke turt å bruke munnbind enda i frykt for å bli sett rart på siden jeg er "ganske" ung, men det ville gitt meg mere trygghet så bør vel begynne med det. Skjønner ikke hvorfor vi i Norge ikke bør bruke det når alle andre land anbefaler det. Vet jo ikke hvem som er smittet, så når man er inne i butikker etc. hadde det vel vært lurt å bruke?. Syntes også det er veldig vanskelig å forholde seg til all informasjon som man blir bombardert med fra media. I det ene øyeblikk blir det omtalt som er kraftig forkjølelse i det andre så kommer det en lege å forteller om yngre mennesker som får blodpropper boblende opp i hjernen mens han opererer dem :(, blir så vanvittig redd når jeg hører sånt. NRK sender jo sin daglige døds-telling hele formiddagen som om det skulle vært en slags Grand Prix avstemning, 1000+ døde der og 500 der. I går så døde en 40 åring, ikke ble det opplyst om vedkommende hadde underliggende sykdommer, hvorfor gjør de ikke det?. Uansett, blir så sliten å får så mye økt angst av all usikkerheten som råder :(. Regner med jeg ikke er alene. Anonymkode: 0048b...24a Det er ikke nødvendig å følge med på alle nyhetene. Ellers er jeg enig at denne fråtsingen i dødstall som media driver med er usmakelig. Anonymkode: 9479e...86e 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/454669-%C3%B8kende-angst-grunnet-corona-informasjon/#findComment-3972129 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. april 2020 Del Skrevet 27. april 2020 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke nødvendig å følge med på alle nyhetene. Ellers er jeg enig at denne fråtsingen i dødstall som media driver med er usmakelig. Anonymkode: 9479e...86e Slik har det vært fra dag 1. For meg nå virker det bare mot sin hensikt, og jeg blir irritert over alle de sykelige og overdrevne skriveriene. Så irritert at jeg ikke gidder å lese det en gang. Så kan man jo da spørre seg om myndighetene står i fare for å ikke nå fram til publikum med viktige beskjeder hvis mange nå er så fed up at de ikke gidder å lese corona-relaterte nyheter. Og det er medienes feil. Anonymkode: bb5fb...ff5 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/454669-%C3%B8kende-angst-grunnet-corona-informasjon/#findComment-3972134 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. april 2020 Del Skrevet 27. april 2020 Vanlig munnbind beskytter deg ikke mot smitte ,bruk av munnbind er for at en som er syk ikke skal smitte andre. Skal du være ganske så sikker på å ikke bli smittet må du bruke en maske som er godkjent for virus. I tillegg bør du ha vernebriller, gode hansker og heldekkende klær. Pluss et regime av tiltak for å ikke bringe mulig forurenset klær og sko inn i heimen. Vaske varene du har handlet osv. Å være menneske har alltid vært farlig ,før var det virus som feks polio eller kopper ( ca 400 000 døde i Europa pr år) mangelsykdommer og andre sykdommer og skader som ikke kunne behandles. I tillegg til stadig krig og fare for at avlingene slo feil og dermed hungersnød. En må nesten bare prøve å tenke fornuftig, det er ikke veldig stor sjanse for å bli smittet av koronaviruset sånn som situasjonene i Norge er nå . Og vis en blir smittet så er det få som blir alvorlig syke ,de er stort sett de eldre og de som har annen sykdom fra før. Du er ung,og vis du er fysisk frisk, er det liten fare for å bli syk,og vis du blir så har vi et godt helsevesen. Følg de råd du får fra helsemyndighetene og sunn fornuft. Det jeg gjør nå for tiden er at jeg ser norske nyheter en gang til dagen,pluss at jeg ser litt på CNN for å få med meg litt mer av det som skjer i resten av verden ,og gjerne litt av de mange merkelige solo utspillene til D.Trump. Det holder,jeg ikke interessert å å fylle dagen med korona stoff,det blir bare deprimerende. Hvor mange som er syke og døde synes jeg er greit å få med meg da det sier noe om hvilke vei det går med smittespredning og hvordan det går med noen av de sykeste. Anonymkode: 7882f...d47 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/454669-%C3%B8kende-angst-grunnet-corona-informasjon/#findComment-3972145 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april 2020 Del Skrevet 28. april 2020 Jeg synes at dette ser ut som begynnelsen på utviklingen av helseangst. Jeg tror at dersom du ikke selv tar et bevisst tak i dette nå og gjør noe med det selv eller oppsøker hjelp, vil dette bare eskalere for deg. Anonymkode: 5a15e...226 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/454669-%C3%B8kende-angst-grunnet-corona-informasjon/#findComment-3972151 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gargamel Skrevet 28. april 2020 Del Skrevet 28. april 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Sliter mer og mer med økende angst for tiden. Holder meg for det meste inne, men må jo ut noen ganger å handle. 1) Syntes ikke folk er så flinke til å holde avstand eller følge regler. Var ute i går å måtte gå ut i gaten for å unngå horder av joggende, ingen tok hensyn til andre bare løp rett på selv om de hadde god plass :(. 2) Har ikke turt å bruke munnbind enda i frykt for å bli sett rart på siden jeg er "ganske" ung, men det ville gitt meg mere trygghet så bør vel begynne med det. Skjønner ikke hvorfor vi i Norge ikke bør bruke det når alle andre land anbefaler det. Vet jo ikke hvem som er smittet, så når man er inne i butikker etc. hadde det vel vært lurt å bruke?. 3) Syntes også det er veldig vanskelig å forholde seg til all informasjon som man blir bombardert med fra media. I det ene øyeblikk blir det omtalt som er kraftig forkjølelse i det andre så kommer det en lege å forteller om yngre mennesker som får blodpropper boblende opp i hjernen mens han opererer dem :(, blir så vanvittig redd når jeg hører sånt. 4) NRK sender jo sin daglige døds-telling hele formiddagen som om det skulle vært en slags Grand Prix avstemning, 1000+ døde der og 500 der. 5) I går så døde en 40 åring, ikke ble det opplyst om vedkommende hadde underliggende sykdommer, hvorfor gjør de ikke det?. 6) Uansett, blir så sliten å får så mye økt angst av all usikkerheten som råder :(. Regner med jeg ikke er alene. Anonymkode: 0048b...24a Min måte å berolige meg selv er å tenke på at dette er utenfor min kontroll. Historien vil gå sin gang uansett hva jeg tenker om det. Det er ikke mitt ansvar. Vet ikke om det hjelper for andre 1) Enig. Folk er sløve. Som jogger er jeg irritert på grupper av fotgjengere som fyller hele fortauet og er like blide som om de ikke skjønner noe. Jeg drar langt ut i grøfta eller i veien. Mange joggere gir blaffen også. Verre er det at butikkbetjening er sløve. Vi kunne hatt et ganske åpent samfunn hvis hver enkelt var flinkere. 2) Jeg bruker heller ikke munnbind, men nå er det på tide å innrømme at det fungerer. Jeg merker at myndighetene endrer kommunikasjonen og er mer positive enn før. Rart at ikke frisører skal bruke visir eller munnbind. 3) Som du vet er covid-19 mye farligere enn forkjølelse og influensa. Kanskje 5-10x farligere. Når det er sagt er det en stor andel som får små eller ingen symptomer, og det er praktisk talt ufarlig for barn og helt unge. 4) Tja. Jeg gidder ikke følge med så nøye mer. Ikke før det skjer en dramatisk endring. 5) Man må på et punkt slutte å behandle hvert dødsfall som en egen nyhetssak med alle detaljer. I den store sammenhengen er korona ikke særlig farlig for en på 40, selv om det skjer unntak. Det er titusenvis av smittede. 6) Jeg er også sliten av dette, men har ikke angst. For en mann på min alder er dødeligheten kanskje 1%. Det er litt mer enn jeg liker, men jeg liker ikke kreft og hjertesykdom heller. Man får balansere det å leve et godt liv mot risikoen for å dø for tidlig, 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/454669-%C3%B8kende-angst-grunnet-corona-informasjon/#findComment-3972152 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drømmeautomat Skrevet 28. april 2020 Del Skrevet 28. april 2020 Jeg var veldig engstelig for dette da jeg så hva som skjedde i Kina i slutten av januar og utover i februar. Jeg var også veldig frustrert og sint over vestlige myndigheters mangel på tiltak. Hadde de satt inn tiltak tidligere hadde vi bare trengt å "ofre" reisenæringen, ikke hele samfunnet, men det er å gråte over spilt melk nå. Jeg trodde millioner ville være døde allerede, så sånn sett har dette absolutt ikke blitt så ille som jeg frykta. Jeg hadde en periode der jeg fulgte mye med på nyhetene, nå er jeg litt lei det hele. Men, det er absolutt verd å ta forhåndsregler. Helt enig med deg i at de fleste er for sløve, jeg må gå sikksakk når jeg er ute. Du bør absolutt bruke munnbind, det burde alle, til tross for de udugelige rådene fra FHI. Jeg bruker alltid munnbind selv når jeg handler. Hvis noen ser rart på deg ser du bare rett tilbake på dem. Munnbind er ikke noe å skamme seg over, tvert imot. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/454669-%C3%B8kende-angst-grunnet-corona-informasjon/#findComment-3972188 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april 2020 Del Skrevet 28. april 2020 16 minutter siden, Drømmeautomat skrev: Jeg var veldig engstelig for dette da jeg så hva som skjedde i Kina i slutten av januar og utover i februar. Jeg var også veldig frustrert og sint over vestlige myndigheters mangel på tiltak. Hadde de satt inn tiltak tidligere hadde vi bare trengt å "ofre" reisenæringen, ikke hele samfunnet, men det er å gråte over spilt melk nå. Jeg trodde millioner ville være døde allerede, så sånn sett har dette absolutt ikke blitt så ille som jeg frykta. Jeg hadde en periode der jeg fulgte mye med på nyhetene, nå er jeg litt lei det hele. Men, det er absolutt verd å ta forhåndsregler. Helt enig med deg i at de fleste er for sløve, jeg må gå sikksakk når jeg er ute. Du bør absolutt bruke munnbind, det burde alle, til tross for de udugelige rådene fra FHI. Jeg bruker alltid munnbind selv når jeg handler. Hvis noen ser rart på deg ser du bare rett tilbake på dem. Munnbind er ikke noe å skamme seg over, tvert imot. Takker for svaret. Er det jeg tenker også. Bruker man munnbind riktig så skader det jo ikke. Beskytter jo bedre enn ingenting selv om det primært opplyses om at det er for å hindre spredning. Behøver jo ikke bruke hazmat drakt som man tenner på etter hvert besøk hos matbutikken, men litt ekstra beskyttelse er nok fornuftig :). Mulig årsak til at det ikke anbefales er jo at Norge ikke klarer å skaffe/produsere nok. Anonymkode: 0048b...24a 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/454669-%C3%B8kende-angst-grunnet-corona-informasjon/#findComment-3972194 Del på andre sider Flere delingsvalg…
XbellaX Skrevet 28. april 2020 Del Skrevet 28. april 2020 (endret) 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Sliter mer og mer med økende angst for tiden. Holder meg for det meste inne, men må jo ut noen ganger å handle. Syntes ikke folk er så flinke til å holde avstand eller følge regler. Var ute i går å måtte gå ut i gaten for å unngå horder av joggende, ingen tok hensyn til andre bare løp rett på selv om de hadde god plass :(. Har ikke turt å bruke munnbind enda i frykt for å bli sett rart på siden jeg er "ganske" ung, men det ville gitt meg mere trygghet så bør vel begynne med det. Skjønner ikke hvorfor vi i Norge ikke bør bruke det når alle andre land anbefaler det. Vet jo ikke hvem som er smittet, så når man er inne i butikker etc. hadde det vel vært lurt å bruke?. Syntes også det er veldig vanskelig å forholde seg til all informasjon som man blir bombardert med fra media. I det ene øyeblikk blir det omtalt som er kraftig forkjølelse i det andre så kommer det en lege å forteller om yngre mennesker som får blodpropper boblende opp i hjernen mens han opererer dem :(, blir så vanvittig redd når jeg hører sånt. NRK sender jo sin daglige døds-telling hele formiddagen som om det skulle vært en slags Grand Prix avstemning, 1000+ døde der og 500 der. I går så døde en 40 åring, ikke ble det opplyst om vedkommende hadde underliggende sykdommer, hvorfor gjør de ikke det?. Uansett, blir så sliten å får så mye økt angst av all usikkerheten som råder :(. Regner med jeg ikke er alene. Anonymkode: 0048b...24a Noen få generelle tips: Begrens mengden informasjon du får fra media (inkl. sosiale medier). Vær også kritisk til informasjonen du leser. Aksepter at de følelsene du sitter med slik som angst, tristhet, frustrasjon og sinne - er helt normalt i en tid som dette. Ha også overbærenhet med at konsentrasjon ikke alltid er 100%. Bruk munnbind eller sjal rundt nese/munn om du føler det gjør deg tryggere, hva andre mener er ikke viktig, jeg bruker sjal selv. Endret 28. april 2020 av XbellaX 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/454669-%C3%B8kende-angst-grunnet-corona-informasjon/#findComment-3972208 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.