Gå til innhold

endelig lykkes jeg med å gå opp i vekt!

unikum

Anbefalte innlegg

Jeg har alltid vært tynn, altfor tynn. Ikke fordi jeg har så høy forbrenning, men jeg spiser fordi jeg MÅ og ikke fordi jeg har lyst på mat. Har forsøkt med jevne mellomrom og ta meg sammen og komme opp i vekt, gikk opp 10 kg en gang, men det er ikke lettere å holde vekten oppe for meg enn for de som skal holde den nede..

Nå er jeg gravid (hurra), og har stor appetitt. Har begynt å spise frokost, spiser gjerne 4-7 skiver til lunsj, en god porsjon middag og også noe til kvelds.De siste tre mnd har jeg lagt på meg 12 kg. ( Er 180cm og 65kg nå) Det er ikke bare magen som vokser, jeg fyller litt mer av buksebena og er blitt noe rundere i ansiktet. Da begynner plutselig folk å bry seg med at jeg legger på meg for mye!!!

Barnet tar da vel ikke skade av at jeg legger på meg ellers også? Det er jo nesten så jeg mister matlysten igjen, og jeg som var så stolt..Nå får jeg bare høre at 15kg er det man normalt skal gå opp et helt svangerskap - jeg har 3 hele mnd igjen og har nesten brukt opp kvota....?

Skader det barnet????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide

Hei unikum,

Gratulerer med graviditeten. Nei, barnet tar ikke skade av at du legger på deg. Som undervektig er det ok å legge på seg mer enn som normalvektig. Her i USA anbefaler vi at en undervektig legger på seg mellom 12.5 og 18 kg. Det er greit å legge på seg mer også, spesielt siden du ønsker å gå opp i vekt. Problemet med å legge på seg mye er at det kan bli for mye, og dermed bli vanskelig å gå ned i vekt etterpå. Men det høres ikke ut som om du har problemer med det. Du kan jo likevel prøve å tenke på 18 kg som ditt mål – for å ha noe å gå etter. Lykke til!

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...