Gå til innhold

Er pf en psykisk eller fysisk sykdom i hjernen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Kom til å tenke på dette da jeg nettopp leste en tråd hvor ts mener hen ikke er seg selv når hen går på medisiner. 

Jeg vet at organiske psykiske lidelser såklart er fysiske, det sier seg jo selv. 

Men hva med personlighetsforstyrrelser og det å få psykiske lidelser etter å ha gått "livets harde skole"? Det er nok ikke fysisk. 

På den annen side kan det likevel være en fysisk årsak til at man kan få psykiske lidelser av ytre omstendigheter, og det er fordi man er født med en sårbarhet for å utvikle psykisk lidelse. Og det ligger vel i hjernen/kroppen fra før? Personer uten disse medfødte sårbarheter klarer seg nok bedre i livet i møte med de samme utfordringene, slik at de ikke utvikler noen psykisk lidelse pga det.  

Anonymkode: 6c2e6...b00

Fortsetter under...

AnonymBruker
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En pf er ingen sykdom, det er hvem man fysisk er. Personlighet er fysisk i hjernen. 

Anonymkode: 6b167...673

Jeg har alltid hørt at pf er en sykdom. Forutsatt at sykdom defineres som dårlig fungering. Linker til Wikipedia her som kan fortelle at "sykdom" kan defineres ulikt av ulike personer. Her står det blant annet at sykdom også omfatter subjektive plager med sinnet. Wikipedia

AnonymBruker
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har alltid hørt at pf er en sykdom. Forutsatt at sykdom defineres som dårlig fungering. Linker til Wikipedia her som kan fortelle at "sykdom" kan defineres ulikt av ulike personer. Her står det blant annet at sykdom også omfatter subjektive plager med sinnet. Wikipedia

Det der er ikke riktig. En sykdom er en unormal tilstand med kroppen og en personlighetsform er den normale tilstanden en person har. Det er ingenting som heter personlighetsforstyrrelse, en personlighet kan ikke være forstyrret.

Annonse

AnonymBruker
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det der er ikke riktig. En sykdom er en unormal tilstand med kroppen og en personlighetsform er den normale tilstanden en person har. Det er ingenting som heter personlighetsforstyrrelse, en personlighet kan ikke være forstyrret.

PF er en utviklingsforstyrrelse. Mener Kupton ein gang sa at termen ‘psykisk utviklingshemmet’ burde vært benevnelsen på personlighetsforstyrrelser, og at man da burde kalt PU for noe annet.

Anonymkode: 5ccb4...7cc

AnonymBruker
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Akkurat som synet ikke kan bli forstyrrelset da eller...? 

Anonymkode: 8dabb...fdf

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

PF er en utviklingsforstyrrelse. Mener Kupton ein gang sa at termen ‘psykisk utviklingshemmet’ burde vært benevnelsen på personlighetsforstyrrelser, og at man da burde kalt PU for noe annet.

En PF er ingen utviklingsforstyrrelse eller forstyrrelse i det hele tatt. Det er den man har blitt for det er sånn man er. 

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En PF er ingen utviklingsforstyrrelse eller forstyrrelse i det hele tatt. Det er den man har blitt for det er sånn man er. 

Det ene utelukker ikke nødvendigvis det andre! ;) 

Annonse

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har jo åpenbart ikke peiling. Det er ingenting som heter PF? Du vet altså bedre enn høyt utdannede mennesker og forskning og du avskriver det som en psykisk lidelse til tross for at de ulike PF har sine egne diagnosekoder i ICD-10 og 11. 

Å ha en personlighetsforstyrrelse forårsaker mye lidelse. Hvor mye kommer an på hva slags PF det er snakk om og hvor hardt rammet en er. Får man rett behandling så kan man bli tilnærmet frisk fra det. Personlighetsforstyrrelse er en skjevutvikling forårsaket av mange ulike faktorer. Man blir ikke født med emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse for eksempel. Det er noe som utvikler seg over tid, men noen er født med en større sårbarhet til å utvikle det enn andre. Jeg som har en autismespekterforstyrrelse har økt sårbarhet for blant annet personlighetsforstyrrelser, angst, depresjoner, rusmisbruk, spiseforstyrrelser og også bipolar lidelse mener jeg. Noen av disse lidelsene har jeg, men det eneste jeg ble født med er Asperger syndrom. Jeg er ikke mine psykiske lidelser som du påstår. Jeg er en person som blant annet har emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse. Det er noe annet enn å si at det bare er sånn man er og alltid har vært. Da blir det også underforstått at man ikke kan få hjelp til endring. Noe som ikke er tilfellet. 

Endret av Glitter
AnonymBruker
Akkurat nå, stjernestøv skrev:

Har ikke link men har lest det mange plasser og sett youtube videoer om det. Det er skrevet og snakket om av psykiatere. 

Det spørs jo hvilken psykisk lidelse. Jeg mener psykiske lidelser som f.eks bipolar lidelse og schizofreni er en fysisk sykdom i hjernen. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...