Gå til innhold

Depresjon ikke en sykdom?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg ville ikke gått til han framfor de som følger meg opp i psykiatrien i hvert fall. Jeg må stadig vekk jobbe for å komme meg ut av depresjoner da jeg har tilbakevendende depressiv lidelse. Det at jeg klarer dette og ikke er tungt deprimert året rundt (er aldri 100% kvitt det da det har vært slik siden jeg var barn og med tiden har det blitt mer kronisk) har mye med at jeg bruker mye energi på å opprettholde daglige aktiviteter, kommer meg ut i frisk luft, god søvnhygiene, sunn mat og alt det der. Jeg påvirkes også veldig av årstidene og været. I terapi jobbes det med å tenke og se verden på en annen måte, men det har ikke bare med mitt tankemønster å gjøre, for det er ikke noe særlig annerledes i gode og dårlige perioder. Hele kroppen min blir sløvet ned når jeg er veldig dårlig. Motorikken går saktere, prestasjon på trening blir betydelig dårligere, klarer ikke komme i gang med husarbeid fordi jeg blir så lammet av depresjonen. Det føles veldig fysisk, selv om det ikke er det. Jeg får et mørkt teppe over hjernen min og en slik alternativ coach som avviser at depresjon er en psykisk lidelse er jeg ikke enig i. 

Jeg går ikke på antidepressiva da det ikke har hatt effekt på meg, men i mine dårligste perioder blir jeg så dårlig at jeg kan trenge innleggelse. Jeg blir blek, utmattet og i starten av innleggelsen klarer jeg ikke så mye annet enn å ligge i sengen og stå opp til måltidene. Det er ikke tankene mine som gjør meg sånn. Det er jeg helt sikker på. 

Hvis ikke det er tegn på psykisk lidelse så vet ikke jeg. 

AnonymBruker
20 timer siden, kupton skrev:

Sykdom defineres i hovedsak ut fra subjektiv lidelse  og funksjonstap. Hvis personen ikke lider under det og ikke har funksjonstap, er det sannsynligvis ikke en sykdom.

Tenker du også at dette gjelder for personer som er psykotiske? At så lenge de føler seg i fin form er det ikke en sykdom? En nærstående person har i lang tid oppført seg på måter som får meg til å tro at hun er i en langvarig psykose. Selv mener hun at alt er bra. Dette gjør det vanskelig å få henne til å be om hjelp, eller i alle fall la seg undersøke. Hun klarer seg greit gjennom dagen, så man kan egentlig ikke snakke om et funksjonstap, men hun er i sin egen verden tankemessig med en helt annen virkelighetsforståelse enn oss andre.

Anonymkode: af27a...3cf

AnonymBruker
32 minutter siden, kupton skrev:

Funksjon sosialt og i arbeid er også OK?

Er p.t. uten arbeid pga oppsigelse/rasjonalisering. Har et stort barn. Bruker enormt mye tid på sfæriske aktiviteter og telepatiske samtaler. Alle avgjørelser som vedkommende tar baseres på pendling (en pendel som kan si noe om universets mening om hva som skal skje). Liten omgangskrets, sitter mye inne men klarer fint å lage mat, kle seg skikkelig og stelle seg.

Anonymkode: af27a...3cf

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...