Gå til innhold

Dialektisk atferdsterapi

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det noen her som vet noe om eller har prøvd dbt? Jeg skal kanskje begynne i et slikt opplegg men er litt engstelig.  

Anonymkode: b5c99...10e

Det er det mest tullete og irriterende jeg har vært borti. Mye DU,DU,DU snakk. De sa aldri navnet mitt enda de kjente meg fra før av. De blandet også DBT behandlingen i min hverdag. «Vil du ha kaffe»? Nei takk. «Ok, det er ditt valg, nå har du bestemt deg for å ikke drikke kaffe. Du har tatt et valg nå osv. De ville gjøre meg bevist på mine valg hele tiden. «Følelsene dine er ikke farlige, er noe jeg gikk rundt og hørte konstant.» Vi så også noen videoer på engelsk som jeg ikke forsto noe av fordi jeg kunne ikke det språket. Det kan hende at DBT vil funke for deg, men det gjorde det ikke på meg. Det som hjalp meg var at jeg lærte å elske meg selv. Ta vare på meg selv. Stå opp for meg selv. Det var det eneste som hjalp. 

Anonymkode: 97b01...0e7

AnonymBruker

Når jeg lærte å ikke se på meg selv som den store slemme ulven så forandret livet mitt seg. Det var egt bare det som måtte til. Det kurerte meg fra selvskading og alt dette. Jeg lærte å gi litt mere faen, ikke la andres meninger, ord og synspunkt styre hvordan jeg lever livet mitt. 

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er det mest tullete og irriterende jeg har vært borti. Mye DU,DU,DU snakk. De sa aldri navnet mitt enda de kjente meg fra før av. De blandet også DBT behandlingen i min hverdag. «Vil du ha kaffe»? Nei takk. «Ok, det er ditt valg, nå har du bestemt deg for å ikke drikke kaffe. Du har tatt et valg nå osv. De ville gjøre meg bevist på mine valg hele tiden. «Følelsene dine er ikke farlige, er noe jeg gikk rundt og hørte konstant.» Vi så også noen videoer på engelsk som jeg ikke forsto noe av fordi jeg kunne ikke det språket. Det kan hende at DBT vil funke for deg, men det gjorde det ikke på meg. Det som hjalp meg var at jeg lærte å elske meg selv. Ta vare på meg selv. Stå opp for meg selv. Det var det eneste som hjalp. 

Betyr det at du var innlagt mens du var med på DBT?

Anonymkode: 5bab7...fd0

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det høres ut som om det ikke var så god kjemi mellom dere i utgangspunktet?

Annonse

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja jeg var innlagt, men det var på grunn av lang reisevei. 

Trådstarter her. Kan jeg spør hvor i landet dette var og hvor lang reisevei du hadde? Jeg har også lang reisevei, og lurer på om det kan være aktuelt for meg også å være innlagt under behandlingen. Må innrømme at jeg ble litt engstelig av svaret ditt. Jeg har mange dårlige erfaringer i livet. 

AnonymBruker
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når jeg lærte å ikke se på meg selv som den store slemme ulven så forandret livet mitt seg. Det var egt bare det som måtte til. Det kurerte meg fra selvskading og alt dette. Jeg lærte å gi litt mere faen, ikke la andres meninger, ord og synspunkt styre hvordan jeg lever livet mitt. 

Jeg klarer ikke å lære sånt, jeg sliter med mye selvforakt, for mye til å takle alt dette selv. 

AnonymBruker
3 minutter siden, XbellaX skrev:

Det høres ut som om det ikke var så god kjemi mellom dere i utgangspunktet?

Det var egt bare psykologen jeg hadde en Ok relasjon til. De andre i teamet syntes jeg ikke noe om. Vi hadde ikke kjemi, men det var ikke det inntrykket de fikk, for jeg skjulte det så godt. Var redd for å såre de så da holdte jeg det inn i meg. Prøvde å virke høflig og oppføre meg som om kjemien stemte. Ja jeg lyktes med det, men fikk ingenting ut av behandlingen. Jeg ga det i hvert fall en sjanse. 

AnonymBruker
7 timer siden, kupton skrev:

Takk for linken. Men jeg er veldig engstelig nå for om dbt er for tøft for meg. Jeg er veldig sårbar/oversensitiv, har bpd og unnv.pf, GAD. Har fysiske problemer og smerter i tillegg. Over 2 timers reisevei. Er det vanlig å bli innlagt under behandlingen da? Vet ikke om jeg vil tåle dette opplegget. Er det veldig tøft/konfronterende? 

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var egt bare psykologen jeg hadde en Ok relasjon til. De andre i teamet syntes jeg ikke noe om. Vi hadde ikke kjemi, men det var ikke det inntrykket de fikk, for jeg skjulte det så godt. Var redd for å såre de så da holdte jeg det inn i meg. Prøvde å virke høflig og oppføre meg som om kjemien stemte. Ja jeg lyktes med det, men fikk ingenting ut av behandlingen. Jeg ga det i hvert fall en sjanse. 

Uten en ok relasjon er de fleste modeller ofte ganske håpløse. Håper du har fått bedre hjelp siden den gang.

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Trådstarter her. Kan jeg spør hvor i landet dette var og hvor lang reisevei du hadde? Jeg har også lang reisevei, og lurer på om det kan være aktuelt for meg også å være innlagt under behandlingen. Må innrømme at jeg ble litt engstelig av svaret ditt. Jeg har mange dårlige erfaringer i livet. 

Jeg vet ikke hva du sliter med, men om du er sucidal så vil jeg sterkt fraråde deg å prøve den behandlingen. Da venter du til du er litt mere klar. Det samme hvis du sliter enormt mye med en spiseforstyrrelse eller rus problematikk. Hvis man skal gå i DBT så må man nesten være 100% tilstede, men også være klar til å stå i og jobbe med følelsene sine. Man kan risikere å bli hevet ut hvis man ikke gjør det man får beskjed om. Jeg misbrukte for eks DBT behandlingen fordi jeg var ganske kroppsfiksert på den tiden. Vi skulle lære om det å holde ut følelser, jeg endte opp med å bruke det som en metode for å holde ut sultfølelsen min. Endte opp på sykehuset til slutt. Så hvis man har en lignende problematikk så burde man ta det opp med sin behandler. 

Annonse

AnonymBruker

Når det kommer til innleggelse så må du ta det opp med din behandler. Det kan hende at det blir aktuelt for deg, men det er ikke sikkert. Det er det kun din behandler og DBT som kan svare på. :) Ikke la deg skremme. Det kan hende at du er mere mottakelig for DBT enn det jeg var. Det kan også hende at du får kjemi med de som jobber der. Du må bare gi de en sjanse. Ønsker deg masse lykke til også håper jeg at ting ordner seg for deg. 

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke hva du sliter med, men om du er sucidal så vil jeg sterkt fraråde deg å prøve den behandlingen. Da venter du til du er litt mere klar. Det samme hvis du sliter enormt mye med en spiseforstyrrelse eller rus problematikk. Hvis man skal gå i DBT så må man nesten være 100% tilstede, men også være klar til å stå i og jobbe med følelsene sine. Man kan risikere å bli hevet ut hvis man ikke gjør det man får beskjed om. Jeg misbrukte for eks DBT behandlingen fordi jeg var ganske kroppsfiksert på den tiden. Vi skulle lære om det å holde ut følelser, jeg endte opp med å bruke det som en metode for å holde ut sultfølelsen min. Endte opp på sykehuset til slutt. Så hvis man har en lignende problematikk så burde man ta det opp med sin behandler. 

Anonymkode: 

Sliter ikke med suicidalitet eller SF. Rusproblematikk fra tidligere men bruker ikke noe nå lenger. Blir man nærmest behandlet som et barn der? Er det mange unge i disse gruppene? 

Endret av nillepia
AnonymBruker
1 minutt siden, nillepia skrev:

Dette høres en smule skremmende ut. Jeg har rusproblematikk, jeg ruser meg ikke på A og B prep lenger, men jeg tar for mye medisiner for å takle å stå i vonde følelser og tomhet, rastløshet og kjedsomhet. Jeg er ekstremt urolig av meg både psykisk og fysisk. Angst hele tiden. Men har ikke SF og er ikke suicidal.

Det høres ut som de er veldig strenge, firkantede og at man nærmest blir behandlet som et barn? Jeg er godt voksen så det høres vanskelig ut. Jeg skal snart på et møte der. 

Så lenge du ikke møter opp beruset til behandlingen så vil det nok gå fint vil jeg tro. Når det kommer til medisiner så er jeg usikker. Jeg gikk ikke på medisiner der. Hele opplegget handlet om å takle følelsene sine, være bevist på valgene man tar osv. Der jeg gikk så hadde de bare prøvd DBT behandling 2 ganger tidligere, så det var nytt for de. Nå er det en god del år siden, så det kan hende at ting har forandret seg fra det det var før. Men uansett så er det verdt et forsøk tenker jeg. Heller prøve enn å ikke prøve og angre. 

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Så lenge du ikke møter opp beruset til behandlingen så vil det nok gå fint vil jeg tro. Når det kommer til medisiner så er jeg usikker. Jeg gikk ikke på medisiner der. Hele opplegget handlet om å takle følelsene sine, være bevist på valgene man tar osv. Der jeg gikk så hadde de bare prøvd DBT behandling 2 ganger tidligere, så det var nytt for de. Nå er det en god del år siden, så det kan hende at ting har forandret seg fra det det var før. Men uansett så er det verdt et forsøk tenker jeg. Heller prøve enn å ikke prøve og angre. 

Ja det er sikkert verdt et forsøk. De har drevet på med det veldig lenge dit jeg skal nå mener jeg på. Det er jo akkurat disse tingene jeg sliter med, så det er verdt å prøve. 

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker kanskje også at det var litt derfor du ikke fikk full uttelling av behandlingen. Man får sjelden full uttelling når man spiller med falske eller dels skjulte kort. Det lønner seg å være ærlig både overfor seg selv og behandler dersom man virkelig ønsker å få hjelp. Alt annet er å gjøre seg selv en stor bjørnetjeneste. Dette tror jeg gjelder både i gruppeterapi og i individualterapi. Dersom man stiller med åpne og ærlige kort, åpner man også opp for forutsetningene for at hjelperne kan gi en best mulig hjelp tilbake. Dette er i hvert fall min erfaring både innen somatikken og psykiatrien gjennom en årrekke.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...