Gå til innhold

Rangér disse i forhold til hvor effektive du synes de er!

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

For søvn virker alle fire omtrent likt.

For depresjon kommer det an på symptomene. Hvis du har depresjoner preget av ulyst og energimangel kan Remeron og Tolvon være bedre. Mot engstelige depresjoner og rot i hodet kan kvetiapin og Truxal være bedre. 

AnonymBruker
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Truxal

Tolvon

Remeron

Quetiapin

Brukes som tillegg til AD, for bedre søvnkvalitet og som ekstra hjelp for GAngst og depresjon. 

Mh lilly

Anonymkode: 4aac0...68b

Merk deg at mange får ganske kraftige bivirkninger av Tolvon (vekt), ville derfor rangert den nederst.

Anonymkode: 1f309...4c4

Alle de nevnte blir ofte omtalt til å gi vektøkning som bivirkning. 
Jeg har selv bare prøvd Quetiapin, men valgte å slutta da den ikke gav ønsket effekt.

Jeg skulle bruke den for å sove bedre, men fikk så kraftig uro i beina, at jeg ikke fikk sove uansett 🙄

Worrisome Plenty

Truxal er verst. Seroquel er grei eller generisk kventapine.

De andre har jeg ikke prøvd.

Truxal er gammel elendig høydose nevroleptika. Jeg reagerer veldig dårlig på den gruppen medisiner. Men alt er individuelt.

AnonymBruker
49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Truxal

Tolvon

Remeron

Quetiapin

Brukes som tillegg til AD, for bedre søvnkvalitet og som ekstra hjelp for GAngst og depresjon. 

Mh lilly

Anonymkode: 4aac0...68b

Det er dessverre ingen på denne listen som hjelper mot forholdisme. 

https://www.sprakradet.no/Klarsprak/le-og-laer/lar-deg-mer/Forholdsregler/

Anonymkode: 0e774...475

Annonse

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er dessverre ingen på denne listen som hjelper mot forholdisme. 

https://www.sprakradet.no/Klarsprak/le-og-laer/lar-deg-mer/Forholdsregler/

Anonymkode: 0e774...475

Ja, for sånt er jo mye å henge seg opp i!

Språket vårt er hele tida i endring uansett. Personlig gir jeg en lang drit i hva de høye herrer i Språkrådet måtte mene 🤣

Anonymkode: 16e5b...a0b

AnonymBruker

Quetiapin, Tolvon, Remeron og Truxal.

Rangert etter hvilke som ga meg godog samtidig lettest søvn uten for mye ha gover dagen etterpå. Men klart dette er nok veldig individuelt og mange faktorer som spiller inn. Som vekt, næring, psyke forøvrig osv osv

Anonymkode: 8b7cb...523

Truxal. Mens resten vrakes ganske enkelt. Seroquel på lav dose ga sterk hangover, Remeron føltes som om jeg satte "ild i blodårene" og Tolvon hadde ingen effekt.

Det at Tolvon ikke hadde noen effekt forstår jeg ikke helt, for synes å ha lest at @ISW har forklart at Tolvon er forgjengeren til Remeron. Hvordan da få effekt av Remeron, men ikke av Tolvon? Dosering husker jeg ikke lenger da det er 17 år siden jeg gikk på Tolvon.

AnonymBruker

Hvor lenge prøvde du hvert medikament? Feks hadde hangoveren på Q gått over etter noen dager. Vet om noen som står på høye doser som ikke har hangover. Det er bare i starten. Hva med å gi preparatene litt tid til å virke tenker nå jeg da. 🙄

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvor lenge prøvde du hvert medikament? Feks hadde hangoveren på Q gått over etter noen dager. Vet om noen som står på høye doser som ikke har hangover. Det er bare i starten. Hva med å gi preparatene litt tid til å virke tenker nå jeg da. 🙄

Jeg gikk på den i to uker og det var lenge nok for meg. Men jeg tror dosen var for høy for meg da jeg på det tidspunktet i tillegg brukte 100 mg Truxal.

Men du har et poeng med tilvending. Jeg kan ikke huske at jeg hadde en lignende dag med slik hangover da jeg noen år tidligere brukte 1200 mg av samme medisin ;)

PS: Remeron forsøkte jeg gang på gang med samme resultat i et par års tid.

Endret av Eva Sofie
AnonymBruker
19 timer siden, Eva Sofie skrev:

Truxal. Mens resten vrakes ganske enkelt. Seroquel på lav dose ga sterk hangover, Remeron føltes som om jeg satte "ild i blodårene" og Tolvon hadde ingen effekt.

Det at Tolvon ikke hadde noen effekt forstår jeg ikke helt, for synes å ha lest at @ISW har forklart at Tolvon er forgjengeren til Remeron. Hvordan da få effekt av Remeron, men ikke av Tolvon? Dosering husker jeg ikke lenger da det er 17 år siden jeg gikk på Tolvon.

Jøss...dette sier litt om hvor individuell virkning det er med disse medikamentene😳 Virkningen hos deg gir rett og slett helt motsatt virkning hos meg! Truxal virker feks på meg slik du beskriver Seroquel hos deg. Og jeg opplever også at Tolvon og Remeron minner veldig i virkning. 

Må jo garantert være ytre forhold som påvirker virkningen hos den enkelte.

Annonse

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jøss...dette sier litt om hvor individuell virkning det er med disse medikamentene😳 Virkningen hos deg gir rett og slett helt motsatt virkning hos meg! Truxal virker feks på meg slik du beskriver Seroquel hos deg. Og jeg opplever også at Tolvon og Remeron minner veldig i virkning. 

Må jo garantert være ytre forhold som påvirker virkningen hos den enkelte.

Ja, jeg tror vi skal være glade for at det finnes flere ulike medisiner å velge blant på markedet, slik at vi kan finne den som passer oss best. Det er jo nettopp grunnet så forskjellig virkning og bivirkning at det blir vanskelig å spørre på et forum om andres erfaringer med en medisin. Likeledes også å lese i pakningsvedlegget på alle bivirkninger som er mulig å få før du tar medisinene. Selv forsøker jeg en medisin, ser om den har effekt på meg og ser deretter om en bivirkning jeg merker jeg har fått står opplistet i Felleskatalogen. Mange vet jeg leser på bivirkningene før de tar medisinen eller vurderer å ta den - det er ikke alltid så lurt for da hindrer du deg selv gjerne i å ta en medisin i redsel for å få mange bivirkninger som det kan være i realiteten ikke kommer for deg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...