AnonymBruker Skrevet 4. mai 2020 Del Skrevet 4. mai 2020 Hvordan vil du forklare at mange mener man legger på seg av medisiner? At man legger på seg av medisiner? Jeg stiller meg undrende til dette da jeg mener det er våre handlinger som fører til overvekt og ikke kalorifattige piller. For pillene vi har i oss er jo kalorifattige? Jeg har aldri skjønt meg på dette, så nå spør jeg deg i håp om å få svar. Anonymkode: 99949...18f 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/454777-kupton-%C3%A5-legge-p%C3%A5-seg-av-medisiner/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2020 Del Skrevet 4. mai 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hvordan vil du forklare at mange mener man legger på seg av medisiner? At man legger på seg av medisiner? Jeg stiller meg undrende til dette da jeg mener det er våre handlinger som fører til overvekt og ikke kalorifattige piller. For pillene vi har i oss er jo kalorifattige? Jeg har aldri skjønt meg på dette, så nå spør jeg deg i håp om å få svar. Anonymkode: 99949...18f Antar stoffskiftet påvirkes. Anonymkode: f1013...b41 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/454777-kupton-%C3%A5-legge-p%C3%A5-seg-av-medisiner/#findComment-3973556 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marye Skrevet 4. mai 2020 Del Skrevet 4. mai 2020 Hvorfor er det så jæææævla vanskelig å respektere og forstå at ikke alle klarer motstå å spise for mye på medisinene??? Er det komplett mangel på empati!!!!!!! Ikke ment til Ts jeg gikk opp 30 kg på zyprexa og annen ap. Ned igjen 20 uten ap.Omtrent uten å prøve. Sier ikke det nok? 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/454777-kupton-%C3%A5-legge-p%C3%A5-seg-av-medisiner/#findComment-3973558 Del på andre sider Flere delingsvalg…
kupton Skrevet 4. mai 2020 Del Skrevet 4. mai 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan vil du forklare at mange mener man legger på seg av medisiner? At man legger på seg av medisiner? Jeg stiller meg undrende til dette da jeg mener det er våre handlinger som fører til overvekt og ikke kalorifattige piller. For pillene vi har i oss er jo kalorifattige? Jeg har aldri skjønt meg på dette, så nå spør jeg deg i håp om å få svar. Anonymkode: 99949...18f Den viktigste grunnen er at noen medisiner øker matlysten i betydelig grad. Denne lysten kan være så sterk at den nesten er umulig å motstå. Den andre grunnen som gjelder noen medisiner er at omsetningen/forbrenningen/stoffskiftet går ned. Dvs at samme energiinntak omsettes saktere, som gjør at en kommer i et energioverskudd som betyr fettlagring=vektøkning. 3 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/454777-kupton-%C3%A5-legge-p%C3%A5-seg-av-medisiner/#findComment-3973559 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2020 Del Skrevet 4. mai 2020 5 minutter siden, kupton skrev: Den viktigste grunnen er at noen medisiner øker matlysten i betydelig grad. Denne lysten kan være så sterk at den nesten er umulig å motstå. Den andre grunnen som gjelder noen medisiner er at omsetningen/forbrenningen/stoffskiftet går ned. Dvs at samme energiinntak omsettes saktere, som gjør at en kommer i et energioverskudd som betyr fettlagring=vektøkning. Takk for forklaring. Anonymkode: 99949...18f 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/454777-kupton-%C3%A5-legge-p%C3%A5-seg-av-medisiner/#findComment-3973561 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 4. mai 2020 Del Skrevet 4. mai 2020 https://forskning.no/hjernen/derfor-legger-man-pa-seg-av-antipsykotiske-medisiner/445022 Vektøkning som bivirkning finnes for medisiner mot fysisk sykdom også. Bl.a. en type medisin mot brystkreft - tror den påvirker hormonbalansen i kroppen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/454777-kupton-%C3%A5-legge-p%C3%A5-seg-av-medisiner/#findComment-3973564 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eva Sofie Skrevet 4. mai 2020 Del Skrevet 4. mai 2020 3 timer siden, laban skrev: https://forskning.no/hjernen/derfor-legger-man-pa-seg-av-antipsykotiske-medisiner/445022 Vektøkning som bivirkning finnes for medisiner mot fysisk sykdom også. Bl.a. en type medisin mot brystkreft - tror den påvirker hormonbalansen i kroppen. Kortison er også kjent for denne bivirkningen. Jeg går for tiden på en lav dose kortison for å se om jeg kan få opp appetitten. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/454777-kupton-%C3%A5-legge-p%C3%A5-seg-av-medisiner/#findComment-3973630 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2020 Del Skrevet 5. mai 2020 Jeg har en stund tenkt at jeg skulle skrive et innlegg til deg angående vekt og topimax. Selv går jeg på topimax som migreneforebyggende da jeg er svært plaget av migrene. Det fungerer greit, men med jevne mellomrom må jeg nedjustere dosen for å unngå at jeg ikke kommer for langt ned vektmessig, og innimellom slutter jeg og tar pauser selv om det innebærer at jeg må ha den kjedelige opptrappingen igjen. Alt for å unngå å bli for tynn. I perioder går det med maten greit, men så kommer det perioder med mer eller minder anorexi hvor jeg ikke greier få i meg mat kanskje flere uker og jeg går mye ned i vekt, hvor jeg har absolutt ingen matlyst og maten stopper opp i munnen på meg. Så gir det seg når jeg gjerne får justert ned dosen topimax en periode, og slik driver jeg på. Men at topimax påvirker matinntaket i mitt tilfelle er helt klart, og jeg ville bare si det til deg. At slik er det for meg. Ellers er jeg veldig fornøyd med topimax og har ingen andre bivirkninger, og hos meg går det uten at jeg får for lab bmi. Kanskje må du gå på denne medisinen på grunn av epilepsi om der ikke er andre medisiner du kan gå på, men om jeg hadde slitt mye med maten ville jeg i hvert fall ha hatt det som et tema med legen tror jeg. Det kan sikkert være individuelt hvordan topimax virker, men at den hos en del setter ned matlysten tror jeg på. Beklager om jeg overstepper her. Det er ikke meningen, skriver i beste mening bare som et innspill som du gjør hva du vil med :o) Ønsker deg uansett lykke til med vektutfordringene dine og ellers. Det er ikke lett å slite med stor overvekt, men jammen er det minst lijke utfordrende i den andre enden av skalaen. Anonymkode: d06c1...122 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/454777-kupton-%C3%A5-legge-p%C3%A5-seg-av-medisiner/#findComment-3973674 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eva Sofie Skrevet 5. mai 2020 Del Skrevet 5. mai 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har en stund tenkt at jeg skulle skrive et innlegg til deg angående vekt og topimax. Selv går jeg på topimax som migreneforebyggende da jeg er svært plaget av migrene. Det fungerer greit, men med jevne mellomrom må jeg nedjustere dosen for å unngå at jeg ikke kommer for langt ned vektmessig, og innimellom slutter jeg og tar pauser selv om det innebærer at jeg må ha den kjedelige opptrappingen igjen. Alt for å unngå å bli for tynn. I perioder går det med maten greit, men så kommer det perioder med mer eller minder anorexi hvor jeg ikke greier få i meg mat kanskje flere uker og jeg går mye ned i vekt, hvor jeg har absolutt ingen matlyst og maten stopper opp i munnen på meg. Så gir det seg når jeg gjerne får justert ned dosen topimax en periode, og slik driver jeg på. Men at topimax påvirker matinntaket i mitt tilfelle er helt klart, og jeg ville bare si det til deg. At slik er det for meg. Ellers er jeg veldig fornøyd med topimax og har ingen andre bivirkninger, og hos meg går det uten at jeg får for lab bmi. Kanskje må du gå på denne medisinen på grunn av epilepsi om der ikke er andre medisiner du kan gå på, men om jeg hadde slitt mye med maten ville jeg i hvert fall ha hatt det som et tema med legen tror jeg. Det kan sikkert være individuelt hvordan topimax virker, men at den hos en del setter ned matlysten tror jeg på. Beklager om jeg overstepper her. Det er ikke meningen, skriver i beste mening bare som et innspill som du gjør hva du vil med :o) Ønsker deg uansett lykke til med vektutfordringene dine og ellers. Det er ikke lett å slite med stor overvekt, men jammen er det minst lijke utfordrende i den andre enden av skalaen. Anonymkode: d06c1...122 Takk for at du bryr deg og takk for innspill. Det er som du sier, ikke lett å hverken slite i hverken den ene eller andre retningen med vektutfordringer. Kan jeg spørre deg litt mer konkret om hvordan dine problemer med å få i deg mat utarter seg? Du sier at "maten stopper opp i munnen på deg" - hva konkret vil dette si? Hos meg finner vi jo likevel en sterk sammenheng mellom psykologiske årsaker og problemer med at jeg ikke får i meg mat, men jeg er åpen for at det kan være Topimax i seg også. Jeg har tatt det opp med nevrologen, men han så ikke ut til å vektlegge det i stor grad og valgte heller å øke dosen fremfor å nedjustere den. For meg har Topimax vært himmelen å komme til når det gjelder en epilepsimedisin og det er vel også det nevrologene også ser. Men vanskelig når vekten vipper mellom 15-16 i BMI. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/454777-kupton-%C3%A5-legge-p%C3%A5-seg-av-medisiner/#findComment-3973677 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2020 Del Skrevet 5. mai 2020 Jeg kan prøve. Når jeg bruker et så sterkt ord som anoreksi så er det nettopp for at jeg i perioder mister matlysten helt. Da kjenner jeg ingen sultfølelse i det hele tatt. Og når jeg da skal prøve å spise noe så er det som om det ikke vil gli nedover halsen på en måte. Det kjennes neste fysisk umulig ut å presse maten nedover i systemet. Det stopper opp i munnen. Da sliter jeg voldsomt. Jeg synes da at knekkebrød og kjeks er det letteste å få ned. Men det blir jo ikke mange kaloriene, og da må jeg drikke mye kalorier. Men i slike perioder, heldigvis ikke så altfor ofte, har jeg egentlig ikke lyst å drikke så mye heller. Det er liksom fullt stopp. Da justerer jeg ned dosen, eller kutter helt en stund. Jeg har en annen venninne som også i seks år gikk på topimax, også migreneforebyggende. Hun kan fortelle at hun var veldig tynn den perioden. Nå har hun sluttet på medisinen og gått opp en ti kilo i etterkant. Hun hadde mye mindre matlyst sier hun mens hun gikk på topimax. Det var hennes erfaring. Jeg går på 100 mg som er en vanlig dose tror jeg for migreneforebygging. Jeg sier ikke at det må være slik for alle fordi om det er min erfaring altså, men psykia bruker jo slik jeg har forstått topimax i forhold til de som har vektutfordringer etter som jeg leste en tid tilbake her inne. Så da mener jeg det er et fenomen om du kan kalle det det som leger i det minste må ha i tankene sine selv om det kanskje mangler en del forskning på dette. Det er i tilfelle en bivirkning som kan være både positiv og negativ for folk alt etter hvilke utfordringer den enkelte har. Men det er jo opplistet som en mulig bivirkning i felleskatalogen og da mener jeg leger må ta det på alvor. Det står jo spesielt om det der. Selv har jeg klart å balansere det nå føler jeg. Jeg håper inderlig for din skyld at du finner en vei på en eller annen måte ut av dine utfordringer også. Anonymkode: d06c1...122 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/454777-kupton-%C3%A5-legge-p%C3%A5-seg-av-medisiner/#findComment-3973680 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eva Sofie Skrevet 5. mai 2020 Del Skrevet 5. mai 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg kan prøve. Når jeg bruker et så sterkt ord som anoreksi så er det nettopp for at jeg i perioder mister matlysten helt. Da kjenner jeg ingen sultfølelse i det hele tatt. Og når jeg da skal prøve å spise noe så er det som om det ikke vil gli nedover halsen på en måte. Det kjennes neste fysisk umulig ut å presse maten nedover i systemet. Det stopper opp i munnen. Da sliter jeg voldsomt. Jeg synes da at knekkebrød og kjeks er det letteste å få ned. Men det blir jo ikke mange kaloriene, og da må jeg drikke mye kalorier. Men i slike perioder, heldigvis ikke så altfor ofte, har jeg egentlig ikke lyst å drikke så mye heller. Det er liksom fullt stopp. Da justerer jeg ned dosen, eller kutter helt en stund. Anonymkode: d06c1...122 Men jeg ser at en vesentlig forskjell der på meg og deg, er at jeg har hatt en god appetitt under hele perioden jeg har gått på Topimax. Jeg strever med å skulle kjempe mot sultfølelsen, fordi jeg egentlig har lyst på maten jeg ikke klarer å få ned pga. brekninger, kvelningsfornemmelser og mest av alt konsistens. Det er konsistensen på maten som er det mest dominerende for om jeg får den ned eller ikke. Om den har feil konsistens, kan det føre til flashbacks og hele måltidet eller resten av dagen kan være ødelagt. Men dette har forekommet hos meg uten at jeg har gått på Topimax også for noen år siden - det er derfor psykologen og nevrologen min så bestemt mener at dette hos meg ikke skyldes Topimax, men helt klart har psykologiske årsaker. Men dersom vektnedgangen ikke stopper, er det verdt å redusere eller seponere Topimax en tid for å se om dette problemet mitt bedrer seg, for å kunne ev. utelukke om det skyldes Topimax eller ikke. Jeg er svært takknemlig for at du deler dine erfaringer med meg. Nevrologen var svært bevisst på vektnedgang som bivirkning da jeg startet på Topimax, men som sagt ser det ikke ut som om han vektlegger det i stor grad nå. Jeg har også vært åpen om bivirkningen ang. vektnedgang og Topimax overfor fastlegen, men han ser ut til å støtte seg på nevrologens vurdering. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/454777-kupton-%C3%A5-legge-p%C3%A5-seg-av-medisiner/#findComment-3973701 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2020 Del Skrevet 5. mai 2020 Så bra at du i det minste har appetitten i orden da. Jeg tenker det er en start i det minste. Selv om du står overfor store utfordringer med maten. Som sagt er det med medisiner individuelt og alle får jo ikke nødvendigvis de samme bivirkningene heller. En må utforske det sammen med legen selvfølgelig. Og av og til er ting vevd sammen også. Da kan det være vanskelig å finne ut av ting. Av og til kan noe vi står overfor virke uløselig men så kan det enten gradvis løsne eller av og til raskere enn en tror også. Så lenge du jobber aktivt med saken tror jeg du vil finne veien fremover. Du må bare ikke gi deg. Men at du blir dørgende sliten innimellom kan jeg levende forestille meg, for det er jo ikke slik at en bare kan sette seg ned og ta en pause. En må bare kjøre på uansett hvor sliten en er for kroppen trenger næring. Men jeg liker uttrykket å skynde seg langsomt og i ditt tilfelle tror jeg det er passende. Psyken skal også henge med når en har traumer i bunn. En må ta vare på hele seg. Det vet jeg også noe om. Jeg ønsker deg all lykke til og heier på deg. Anonymkode: d06c1...122 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/454777-kupton-%C3%A5-legge-p%C3%A5-seg-av-medisiner/#findComment-3973706 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.