Gå til innhold

Beste og mildeste antipsykotika som faktisk funker mot psykose symptomer?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvilken er best, men samtidig ikke så "tung"? 

Anonymkode: a79ca...66e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er individuelt. For eksempel zeldox er veldig mild, og snill med vekt. Men samtidig er den ikke så effektiv for meg. Jeg vil tippe Abilify er den beste av de som ikke gir tretthet og vektøkning. Men den er ikke like god på angst som for eksempel zyprexa.

For meg er zyprexa best, og ikke særlig tung. Men den har jo vektoppgang som bivirkning da. Selv om jeg personlig har klart å slanke meg.

Anonymkode: 64e81...e2b

AnonymBruker
Skrevet

Samme erfaring som over.

Anonymkode: 0cc4f...0d9

stjernestøv
Skrevet
14 minutter siden, Marye skrev:

Eneste som funker er leponex 

Der må man vel følge nøye med på bivirkninger eller? Xeplion funker for meg men liker det ikke.

stjernestøv
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er individuelt. For eksempel zeldox er veldig mild, og snill med vekt. Men samtidig er den ikke så effektiv for meg. Jeg vil tippe Abilify er den beste av de som ikke gir tretthet og vektøkning. Men den er ikke like god på angst som for eksempel zyprexa.

For meg er zyprexa best, og ikke særlig tung. Men den har jo vektoppgang som bivirkning da. Selv om jeg personlig har klart å slanke meg.

Det står respekt av det at du har klart å slanke deg, skulleønske jeg klarte det. Bare vil klare det jeg også,misliker meg selv sterkt nå og det tror jeg andre gjør også.

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, stjernestøv skrev:

Det står respekt av det at du har klart å slanke deg, skulleønske jeg klarte det. Bare vil klare det jeg også,misliker meg selv sterkt nå og det tror jeg andre gjør også.

Jeg har faktisk gått ned 15  kg. Men det var hardt i begynnelsen. Jeg skal ned mye mer.

stjernestøv
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har faktisk gått ned 15  kg. Men det var hardt i begynnelsen. Jeg skal ned mye mer.

Oi du er jammen flink som står på på den måten, heier på deg. Skal ned jeg og,må bare klare det.

Skrevet

Den mildeste AP er nok Abilify som følge av dens virkemåte. Men jeg vil nesten ikke kalle Abilify for et AP. Den er mer et stemningsstabiliserende middel.

Men for de øvrige medisinene kan man ikke tenke på denne måten. Alt avhenger av dose. En liten dose Leponex er mye mildere enn en stor dose Zeldox. Noen medisiner er  også veldig sederende selv om de ikke har veldig potent antipsykotisk effekt (f.eks Truxal og Nozinan). Generelt er nok de nyere medisinene bedre når det gjelder de typiske bivirkningene (=apedop). 

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, ISW skrev:

Den mildeste AP er nok Abilify som følge av dens virkemåte. Men jeg vil nesten ikke kalle Abilify for et AP. Den er mer et stemningsstabiliserende middel.

Men for de øvrige medisinene kan man ikke tenke på denne måten. Alt avhenger av dose. En liten dose Leponex er mye mildere enn en stor dose Zeldox. Noen medisiner er  også veldig sederende selv om de ikke har veldig potent antipsykotisk effekt (f.eks Truxal og Nozinan). Generelt er nok de nyere medisinene bedre når det gjelder de typiske bivirkningene (=apedop). 

Men Abilify har jo schizofreni som godkjent indikasjon?

Anonymkode: d80e5...e81

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men Abilify har jo schizofreni som godkjent indikasjon?

Ja. Hva så?

Skrevet
7 minutter siden, kupton skrev:

Ja. Hva så?

Mulig jeg var litt upresis i det jeg skrev. Abilify er jo et AP, men jeg trodde ikke det var førstevalg ved psykoser. Heller som et stemningsstabiliserende middel som kan løfte stemningsleiet ved depresjon og roe det ned ved mani. 

AnonymBruker
Skrevet
40 minutter siden, kupton skrev:

Ja. Hva så?

Hvis Abilify ikke har antipsykotisk virkning, så virker det rart at det har schizofreni som godkjent indikasjon. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvis Abilify ikke har antipsykotisk virkning, så virker det rart at det har schizofreni som godkjent indikasjon. 

Abilify har antipsykotisk virkning.

Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som «The Last Psychiatrist» skrev:

Hvis det blir funnet opp noe som viser seg å være rødt, i ettertid viser seg å være hardt, så er det fortsatt rødt. Men det kan også kalles hardt. 

Abilify ble funnet opp som et AP. I ettertid viser det seg at det også er antidepressivt og antimanisk. Om jeg kaller det for et SS betyr ikke at det IKKE også er et AP. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, ISW skrev:

Som «The Last Psychiatrist» skrev:

Hvis det blir funnet opp noe som viser seg å være rødt, i ettertid viser seg å være hardt, så er det fortsatt rødt. Men det kan også kalles hardt. 

Abilify ble funnet opp som et AP. I ettertid viser det seg at det også er antidepressivt og antimanisk. Om jeg kaller det for et SS betyr ikke at det IKKE også er et AP. 

Jeg syntes det du skrev var litt forvirrende fordi jeg vet om flere med psykoselidelser som har brukt Abilify som eneste medikament.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syntes det du skrev var litt forvirrende fordi jeg vet om flere med psykoselidelser som har brukt Abilify som eneste medikament.

Jeg bruker Abilify som eneste medikament, men har kun brukt det i noen måneder så usikker på effekten. Behandlerene mine tror at den vil roe ned hodet litt sånn at tankene ikke går så fort og at jeg ikke blir så redd eller paranoid. De sa at det kan ta opp til et halvt år før man når full effekt. Foreløpig merker jeg ikke så mye forskjell, annet enn litt mer energi kanskje. Den har ikke gjort noe med stemmehøringen foreløpig, det er det jeg helst vil ha bort. 

Men det er jo kun min erfaring 

Worrisome Plenty
Skrevet
5 timer siden, stjernestøv skrev:

Oi du er jammen flink som står på på den måten, heier på deg. Skal ned jeg og,må bare klare det.

Jeg tror noe av grunne til at jeg har klart det er att jeg har stått på zyprexa så  lenge. Tror man legger mest på seg i begynnelsen, eller når man skifter medisin.

Zyprexa er ganske snill med bivirkninger unntatt fedme. Og til psykose er den den beste hvis man ser bort fra Leponex, som jo har mye verre bivirkninger. Zyprexa er nok førstevalget til mange psykiatere.

stjernestøv
Skrevet
9 timer siden, Worrisome Plenty skrev:

Jeg tror noe av grunne til at jeg har klart det er att jeg har stått på zyprexa så  lenge. Tror man legger mest på seg i begynnelsen, eller når man skifter medisin.

Zyprexa er ganske snill med bivirkninger unntatt fedme. Og til psykose er den den beste hvis man ser bort fra Leponex, som jo har mye verre bivirkninger. Zyprexa er nok førstevalget til mange psykiatere.

Ok. Det er jo bra jobba uansett da :) Det er ikke alle som klarer det,men godt det er mulig.

Har prøvd den jeg og før.

Skrevet

Eneste bivirkningen av leponex er 3 ekstra kg og at jeg sikler som faen når jeg sover. Men hva er det mot at den er den eneste som faktisk fungerer?? 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...